Uczestnictwo społeczeństwa w wykonywaniu orzeczeń sądu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narada nadzorcza Kuratorów Okręgowych i Ministerstwa Sprawiedliwości
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Organizacje pozarządowe
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Prawo administracyjne
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
PRACA SOCJALNA.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
mgr Małgorzata Cieślak
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Szkolenie aktywu związkowego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
95 lat Kuratorów Sądowych w Polsce –
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA I MATERIALNA OSOBY NIEPEŁNOLETNIEJ
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata Obszar 3 Oddziaływanie na osoby stosujące przemoc w rodzinie Ogólnopolska Konferencja.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Organizacja sądów, skład sądu, referendarze sądowi
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
Uczestnictwo społeczeństwa w wykonywaniu orzeczeń sądu Rada Główna do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Warszawa 7 listopada 2013 roku.
Przemoc w rodzinie Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. Podstawy prawne oraz praktyki orzekania i kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie Szanse.
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Kary mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Podstawowe problemy opieki postpenitencjarnej
Prawo karne materialne
Rządowa administracja zespolona w administracji
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Uczestnictwo społeczeństwa w wykonywaniu orzeczeń sądu Rada Główna do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym Warszawa 7 listopada 2013 roku

Rodzaje kar orzekanych w sądach rejonowych w liczbach bezwzględnych Dane Ministerstwa Sprawiedliwości - Wydział Statystyki – MS-S6r - osoby osądzone w I instancji przez Sądy Rejonowe

Podstawy prawne udziału organizacji pozarządowych w postępowaniu karnym wykonawczym Wykonywanie kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych, w szczególności związanych z pozbawieniem wolności, nie stanowi domeny jedynie instytucji wymiaru sprawiedliwości. Kodeks karny wykonawczy dopuszcza możliwość szerokiego uczestniczenia w ich wykonywaniu stowarzyszeniom, fundacjom, organizacjom oraz instytucjom, których celem działania jest realizacja zadań określonych w k.k.w., jak również kościołom i związkom wyznaniowym oraz osobom godnym zaufania (art. 38 §1 k.k.w.). Wymienione podmioty oraz osoby mogą uczestniczyć w prowadzeniu działalności resocjalizacyjnej, społecznej, kulturalnej, oświatowej, sportowej i religijnej w zakładach karnych i aresztach śledczych w porozumieniu z dyrektorem jednostki penitencjarnej (art. 38 §2 k.k.w.).

Formy współdziałania z wymiarem sprawiedliwości Uczestnictwo w organach kolegialnych powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów, Ministra Sprawiedliwości lub podległe mu organy albo wojewodów, których zadaniem jest świadczenie pomocy skazanym i ich rodzinom albo koordynowanie współdziałania społeczeństwa z zakładami karnymi i aresztami śledczymi. Uczestnictwo w społecznej kontroli nad wykonywaniem kar, środków karnych zabezpieczających i zapobiegawczych (art. 39§1 k.k.w.).

Rada Główna do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym W składzie Rady Głównej zasiadają przedstawiciele Ministrów: Sprawiedliwości, Pracy i Polityki Społecznej, Zdrowia i Opieki Społecznej, Edukacji Narodowej, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Policji, Służby Więziennej, Przedstawiciele nauki, Przedstawiciele stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji, których celem jest realizacja zadań związanych z readaptacją skazanych oraz kościołów i innych związków wyznaniowych.

Rady terenowe do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym Na poziomie województw – stosownie do potrzeb, wojewoda może powołać terenowe rady do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym, w której składzie zasiadają przedstawiciele organów odpowiedniego szczebla, a także organów samorządu terytorialnego. Do uczestniczenia w pracach rady terenowej można zaprosić także przedstawicieli stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji, których celem jest realizacja zadań związanych z readaptacją skazanych oraz kościołów i innych związków wyznaniowych, jednakże nie mogą być powoływani w skład rady terenowej.

Zakres działań Rady Głównej i rad terenowych do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym organizowanie, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć służących zapobieganiu przestępczości i społecznej readaptacji skazanych, opiniowanie działalności organów rządowych i przedstawicieli społeczeństwa, podejmowanej w zakresie zapobiegania przestępczości, wykonywania orzeczeń i readaptacji społecznej skazanych oraz udzielania pomocy skazanym i ich rodzinom, koordynowanie działalności stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji oraz kościołów i związków wyznaniowych, jak również osób godnych zaufania, podejmowanej w zakresie wykonywania kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych,

dokonywanie oceny polityki penitencjarnej, podejmowanie, organizowanie i koordynowanie społecznej kontroli nad wykonaniem kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych oraz opracowywanie wyników tych kontroli, dokonywanie oceny polityki penitencjarnej, przedstawianie wniosków i opinii w sprawie podziału oraz wykorzystania środków z funduszu pomocy penitencjarnej, inicjowanie i wspieranie badań naukowych służących zapobieganiu przestępczości i społecznej readaptacji skazanych. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1998 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu powoływania oraz działania Rady Głównej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym, a także rad terenowych do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym (Dz.U. 1998 nr 113 poz. 723)

Rady terenowe powołano na terenie województw: 1) kujawsko – pomorskiego 2) lubuskiego, w tym: rada terenowa okręgu gorzowskiego rada terenowa okręgu zielonogórskiego 3) lubelskiego 4) małopolskiego 5) podkarpackiego 6) podlaskiego 7) warmińsko-mazurskiego 8) wielkopolskiego 9) zachodniopomorskiego, w tym: rada terenowa okręgu koszalińskiego rada terenowa okręgu szczecińskiego Łącznie na terenie kraju funkcjonuje obecnie 11 rad terenowych do spraw społecznej readaptacji, w dziewięciu województwach.

Rodzaje orzeczeń sądu, w których wykonywaniu mogą uczestniczyć organizacje pozarządowe Kara ograniczenia wolności Dozór wykonywany wobec osoby dorosłej Przygotowanie skazanego do życia po zwolnieniu z zakładu karnego Nadzór wykonywany wobec nieletniego

Orzeczenia o karze ograniczenia wolności za przestępstwa w sądach rejonowych w latach 2004-2012

KARA OGRANICZENIA WOLNOŚCI - udział organizacji pozarządowych Podstawa prawna działania Nieodpłatna, kontrolowana praca na cele społeczne może być wykonywana na rzecz instytucji lub organizacji reprezentujących społeczność lokalną oraz w placówkach oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, podmiotach leczniczych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, fundacjach, stowarzyszeniach i innych instytucjach lub organizacjach użyteczności publicznej, niosących pomoc charytatywną, za ich zgodą (art. 56 § 3 k.k.w.). Podmioty wyznacza właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta, za ich zgodą, a następnie przekazuje ją miejscowo właściwemu sądowi rejonowemu. Szczegółowe zasady wykonywania kary ograniczenia wolności, określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 1 czerwca 2010 roku, w sprawie podmiotów, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna (Dz. U. 2010 Nr 98, poz. 634).

Koszty pracy skazanych Koszty wykonywanej pracy na rzecz wyznaczonych podmiotów: Wydatki związane z ubezpieczeniem następstw nieszczęśliwych wypadków skazanych, wykonujących nieodpłatną, kontrolowaną pracę na cele społeczne oraz pracę społecznie użyteczną, ponosi Skarb Państwa. Skazany ponosi koszty badania lekarskiego, jeżeli chce udowodnić niezdolność do wykonywania pracy. Wyznaczony podmiot ponosi koszty nadzoru nad wykonywaniem pracy na cele społeczne oraz wyposażenia skazanego w narzędzia i urządzenia, a także niezbędne środki ochrony – odpowiednie do charakteru powierzonej pracy.

Obowiązki wyznaczonych podmiotów: Informowanie sądowego kuratora zawodowego o wyznaczonych dla skazanych miejscach pracy, rodzaju pracy oraz osobach odpowiedzialnych za organizowanie pracy i kontrolowanie jej przebiegu. Osoby odpowiedzialne, obowiązane są do niezwłocznego informowania sądowego kuratora zawodowego o istotnych okolicznościach dotyczących przebiegu pracy i zachowania się skazanego, a w szczególności: o terminie rozpoczęcia i zakończenia pracy, liczbie godzin przepracowanych przez skazanego, rodzaju wykonywanej przez niego pracy, niezgłoszeniu się do pracy, niepodjęciu przydzielonej pracy, przeszkodzie uniemożliwiającej wykonanie pracy, opuszczeniu pracy bez usprawiedliwienia, każdym przypadku niesumiennego wykonywania pracy oraz uporczywego nieprzestrzegania ustalonego porządku i dyscypliny pracy.

DOZÓR organizacji pozarządowych oraz osób godnych zaufania Cel działania: Ułatwienie społecznej readaptacji, a w szczególności przeciwdziałania powrotowi do przestępstwa, poprzez udzielanie skazanym oraz ich rodzinom niezbędnej pomocy, zwłaszcza materialnej, medycznej, w znalezieniu pracy i zakwaterowaniu, a także porad prawnych (art. 41 §1 k.k.w.). Uprawnienia skazanego: Prawo do ustanowienia na piśmie, jako swojego przedstawiciela osobę godną zaufania, za jej zgodą, zwłaszcza spośród przedstawicieli stowarzyszeń, fundacji, organizacji, kościołów i innych związków wyznaniowych, których celem jest pomoc w readaptacji społecznej skazanych (art. 42 § 1 k.k.w.). Obowiązki ustanowionego przedstawiciela wobec skazanego: Ustanowiony przedstawiciel skazanego, może działać wyłącznie w interesie skazanego i w tym celu składać w jego imieniu wnioski, skargi i prośby do właściwych organów oraz instytucji, stowarzyszeń, fundacji, organizacji, kościołów i innych związków wyznaniowych.

Liczba skazanych objętych nadzorem służb probacyjnych na 100 tys Liczba skazanych objętych nadzorem służb probacyjnych na 100 tys. mieszkańców (dane na koniec 2009 r.) Wyliczono na podstawie raportu Council of Europe Annual Penal Statistics SPACE II 2009

Służbę probacyjną w Polsce stanowią kuratorzy sądowi wykonujący orzeczenia w sprawach karnych: 3118 zawodowych kuratorów sądowych dla dorosłych, nadzorowanych przez kuratorów okręgowych w 45 okręgach sądowych, oraz kierowników zespołów w 352 zespołach w sądach rejonowych, wspomagani są przez 18 043 kuratorów społecznych.

Liczba kuratorów społecznych w latach 2002-2013

Liczba spraw kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach karnych Stan na koniec okresu statystycznego Dane Ministerstwa Sprawiedliwości MS-S40

Obciążenie pracą sądowego kuratora zawodowego w sprawach karnych 34 dozory własne 45 dozorów powierzonych - wykonywanych przeciętnie przez 6 kuratorów społecznych 55 inne sprawy – głównie kary ograniczenia wolności 85 wywiadów środowiskowych wykonanych w ciągu roku

Akty prawne regulujące prowadzenie dozoru Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. 1997 Nr 88, poz. 553 ze zm.) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. 1997 nr 90 poz. 557 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013 r. w sprawie sposobu wykonywania obowiązków i uprawnień przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 335) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu uczestnictwa podmiotów w wykonywaniu kar, środków karnych, zabezpieczających i zapobiegawczych, a także społecznej kontroli nad ich wykonywaniem (Dz.U. 2003 nr 211 poz. 2051)

Rodzaje spraw, przy których może być orzeczony dozór organizacji pozarządowej Kara pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania (art. 73 §1 k.k.) Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary pozbawienia wolności (art. 159 §1 k.k.) Warunkowe umorzenie postępowania karnego (art. 67 §2 k.k.) W przypadku skierowania sprawcy skazanego za przestępstwo popełnione w związku z uzależnieniem od alkoholu lub innego środka odurzającego, na leczenie ambulatoryjne lub rehabilitację w placówce leczniczo-rehabilitacyjnej (art. 97 §1 k.k.)

Zadania organizacji pozarządowych w trakcie sprawowania dozoru Stowarzyszenia, organizacje i instytucje, którym powierzono sprawowanie dozoru, obowiązane są w szczególności do (art. 175 k.k.w.): 1) bezzwłocznego wyznaczenia przedstawiciela do wykonywania czynności związanych z dozorem oraz udzielania mu pomocy w prawidłowym ich wykonywaniu 2) utrzymywania, przez wyznaczonego przedstawiciela, niezbędnych kontaktów z sądem i sądowym kuratorem zawodowym, 3) zapewnienia, aby wyznaczony przedstawiciel wykonywał prawidłowo powierzone mu czynności związane z dozorem oraz przedstawiał sądowi okresowe sprawozdania o zachowaniu się skazanego w okresie próby.

Do zakresu działania organizacji i instytucji, którym powierzono sprawowanie dozoru, należy w szczególności (art. 174 k.k.w.) 1) odwiedzanie osób, których dotyczy postępowanie, w miejscu ich zamieszkania lub pobytu, w tym również w zakładach karnych, oraz kontaktowanie się z ich rodziną, 2) żądanie niezbędnych informacji i wyjaśnień od osób znajdujących się w okresie próby, objętych dozorem lub tych, na które nałożono obowiązki, 3) współdziałanie z właściwymi stowarzyszeniami, organizacjami i instytucjami w zakresie poprawy warunków bytowych i zdrowotnych, zatrudnienia i szkolenia osób, których dotyczy postępowanie wykonawcze, 4) współdziałanie z administracją zakładów karnych w zakresie odpowiedniego przygotowania skazanych do zwolnienia,

5) przeglądanie akt sądowych i sporządzanie z nich odpisów w związku z wykonywaniem czynności zleconych przez sąd, 6) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i zbieranie niezbędnych informacji od organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego, zakładów pracy, stowarzyszeń, organizacji i instytucji, 7) podejmowanie innych czynności niezbędnych dla prawidłowego wykonywania kar, środków karnych i środków zabezpieczających, 8) udzielanie skazanym innej stosownej pomocy.

Szczególne uprawnienia podmiotów sprawujących dozór Prezes właściwego sądu przyznaje stowarzyszeniu, organizacji lub instytucji, której powierzono sprawowanie dozoru, na wniosek ich przedstawiciela, miesięczny ryczałt z tytułu zwrotu kosztów ponoszonych w związku ze sprawowanym dozorem, płatny do 20. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu sprawowania dozoru. Ryczałt za sprawowanie jednego dozoru wynosi od 4% do 8% kwoty bazowej ustalonej dla sądowych kuratorów zawodowych (tj. do 149,90 zł) na podstawie przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (art. 175a k.k.w.)

Przygotowanie skazanego do życia po zwolnieniu z zakładu karnego Okres do 6 miesięcy przed przewidywanym warunkowym zwolnieniem lub przed wykonaniem kary stanowi, w miarę potrzeby, czas niezbędny na przygotowanie skazanego do życia po zwolnieniu, zwłaszcza dla nawiązania kontaktu z kuratorem sądowym lub podmiotami, których celem jest realizacja zadań związanych z readaptacją skazanych tj. stowarzyszeniami, fundacjami, organizacjami i instytucjami oraz kościołami i innymi związkami wyznaniowymi (art. 164 k.k.w.) Okres ten ustala, za zgodą skazanego, komisja penitencjarna.

Zadania organizacji pozarządowych w przygotowaniu skazanego do wolności ustalenie ze skazanym zakresu niezbędnej pomocy w społecznej readaptacji i sposobu jej udzielenia, znalezienie zatrudnienia, zapewnienie zakwaterowania, udzielenie niezbędnej pomocy lekarskiej, udzielenie niezbędnej doraźnej pomocy

Nadzór i inne środki wychowawcze stosowane wobec nieletnich Podstawowe akty prawne regulujące sprawowanie nadzoru: Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 Nr 35, poz. 228), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 lutego 2012 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania nadzoru nad nieletnim przez kuratorów sądowych, sposobu wykonywania obowiązków przez organizacje młodzieżowe lub inne organizacje społeczne, zakłady pracy i osoby godne zaufania oraz sposobu kontrolowania obowiązków nałożonych na rodziców lub opiekuna nieletniego (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 228). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 stycznia 2012 r. w sprawie trybu przyjmowania i zwalniania nieletnich z hosteli, warunków pobytu nieletnich w hostelu oraz sposobu wykonywania nadzoru nad nieletnimi umieszczonymi w hostelach (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 110)

Kuratorzy sądowi wykonujący orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich 2 004 zawodowych kuratorów sądowych wspieranych przez 12 671 kuratorów społecznych nadzorowanych przez 217 kierowników zespołów kuratorskiej służby sądowej oraz 38 kuratorów okręgowych (w ramach limitu etatów kuratorów rodzinnych i nieletnich)

Liczba nadzorów sprawowanych przez kuratorów sądowych rodzinnych i nieletnich

Nieletni, wobec których stosuje się środki wychowawcze Środki wychowawcze stosuje się w zakresie (art. 1 u.p.n.): zapobiegania i zwalczania demoralizacji – w stosunku do osób, które nie ukończyły lat 18, postępowania w sprawach o czyny karalne – w stosunku do osób, które dopuściły się takiego czynu po ukończeniu lat 13, ale nie ukończyły lat 17, wykonywania środków wychowawczych lub poprawczych – w stosunku do osób, względem których środki te zostały orzeczone, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez te osoby lat 21.

może być prowadzony przez organizację pozarządową Hostel może być prowadzony przez organizację pozarządową jest jednostką organizacyjną, przeznaczoną dla nieletnich umieszczonych w zakładzie poprawczym, służącą ułatwieniu procesu usamodzielniania nieletnich lub przygotowaniu ich do zwolnienia z zakładu poprawczego, zapewniającą całodobową opiekę wychowawczą i dającą nieletnim możliwość czasowego zamieszkania, w szczególności gdy ich niezwłoczny powrót do środowiska jest niewskazany Hostel stanowi dział zakładu poprawczego Hostel może stanowić również jednostkę organizacyjną poza zakładem poprawczym, prowadzoną przez stowarzyszenie, fundację lub inną organizację społeczną, której celem działania jest pomoc w readaptacji społecznej nieletnich.)

Środki wychowawcze wykonywane przez organizacje pozarządowe Sąd rodzinny może: ustanowić nadzór organizacji młodzieżowej lub innej organizacji społecznej, zakładu pracy albo osoby godnej zaufania – udzielających poręczenia za nieletniego skierować do ośrodka kuratorskiego, a także do organizacji społecznej lub instytucji zajmujących się pracą z nieletnimi o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym, po uprzednim porozumieniu się z tą organizacją lub instytucją

OŚRODKI KURATORSKIE Obecnie na terenie kraju funkcjonują 103 ośrodki kuratorskie Ten środek wychowawczy stosowany jest wobec ok. 1 500 nieletnich Organizacja społeczna lub instytucja zajmująca się pracą z nieletnimi o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym, może prowadzić działalność zbliżoną do ośrodka kuratorskiego Regulacja Prawna: Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz. U. 2001 Nr 120, poz. 1294) Jak nawiązać współpracę z ośrodkiem kuratorskim? - zgłoś się do siedziby kuratorskiej służby sądowej przy sądzie rejonowym w Twoim mieście i porozmawiaj z kierownikiem zespołu!

Zakres działalności ośrodka kuratorskiego Ośrodek prowadzi działalność profilaktyczną, opiekuńczo-wychowawczą i resocjalizacyjno-terapeutyczną, zmierzając do zmiany postaw uczestników w kierunku społecznie pożądanym, zapewniającym prawidłowy rozwój ich osobowości, w szczególności poprzez: 1) zaspokajanie potrzeb osobowościowych, 2) rozwiązywanie problemów psychicznych, 3) uczenie samodzielnego radzenia sobie z trudnościami życiowymi, 4) eliminowanie zaniedbań wychowawczych i edukacyjnych oraz wyrównywanie zaniedbań środowiskowych, 5) wdrażanie do przestrzegania norm społecznych, 6) rozwijanie zainteresowań, 7) wyrabianie właściwych nawyków spędzania czasu wolnego, 8) rozładowywanie napięć emocjonalnych, 9) kształtowanie poczucia odpowiedzialności i opiekuńczości.

Współpraca przedstawicieli organizacji oraz wolontariuszy z ośrodkami kuratorskimi zajęcia z nieletnimi mogą prowadzić osoby posiadające uprawnienia terapeutyczne (o ile rozporządzenie tak stanowi) zajęcia mogą prowadzić także inne osoby, jeżeli posiadają odpowiednie umiejętności i uzyskały pisemną zgodę kierownika ośrodka osoba prowadząca zajęcia w ośrodku pracuje z grupą nie większa niż 10 osób osoby prowadzące zajęcia mogą prowadzić zajęcia odpłatnie albo nieodpłatnie jako wolontariusze

Dotacje Ministerstwa Sprawiedliwości udzielone w 2013 roku w drodze konkursu Minister Sprawiedliwości udzielił organizacjom pozarządowym jednorazowej dotacji celowej, na podstawie przeprowadzonego otwartego konkursu ofert na powierzenie jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, wymienionym w przepisie art. 38 § 1 k.k.w., na realizację zadania publicznego „Pomoc postpenitencjarna osobom pozbawionym wolności, zwalnianym z zakładów karnych i aresztów śledczych oraz członkom ich rodzin” z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej na 2013 rok.

Organizacje pozarządowe korzystające z dotacji Ministerstwa Sprawiedliwości wyłonione w drodze konkursu w 2013 roku Stowarzyszenie ALTER EGO w Warszawie Fundacja – Instytut św. Brata Alberta w Świnoujściu Śląska Fundacja Błękitny Krzyż w Bielsku Białej Stowarzyszenie Pomocy Społecznej, Rehabilitacji i Resocjalizacji im. Hansa Christiana Kofoeda w Siedlcach Stowarzyszenie Penitencjarne „Patronat” Oddział w Białymstoku Stowarzyszenie Penitencjarne „Patronat” Oddział w Warszawie Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wielkopolskim Mokotowskie Hospicjum Świętego Krzyża w Warszawie Stowarzyszenie Pogotowie Społeczne w Poznaniu Stowarzyszenie Pomocy „Ludzie Ludziom” we Wrocławiu

Stowarzyszenie na Rzecz Bezdomnych Dom Modlitwy „Agape” w Borowym Młynie Fundacja Sławek, Al. Solidarności 17, 03-412 Warszawa Dom Wspólnoty Barka w Drezdenku, ul. Chrobrego 10, 66-530 Drezdenko Małopolskie Stowarzyszenie „Probacja”, ul. św. Katarzyny 3, 31-063 Kraków Fundacja Chrześcijańska NEBO wWarszawie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Wychodzącym na Wolność „EMAUS” w Gdańsku Stowarzyszenie „POMOC” w Rzeszowie Stowarzyszenie POSTIS, ul. Fieldorfa 4/7, 20-091 Lublin Stowarzyszenie Integracyjne Wspólnoty Barka, Chudobczyce 27, 64-423 Lubosz Fundacja Human „LEX” Instytut w Ełku Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta – Koło Katowickie w Katowicach Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta – koło Gliwickie w Gliwicach Stowarzyszenie Obrony Praw Człowieka, ul. Sienkiewicza 1 p. 17, 39-200 Dębica

Więcej informacji na temat funkcjonowania Rady Głównej oraz rad terenowych do spraw społecznej readaptacji i pomocy skazanym znajdziecie Państwo tutaj: http://bip.ms.gov.pl/pl/ministerstwo/struktura-organizacyjna/rada-glowna-do-spraw-spolecznej-readaptacji-i-pomocy-skazanym