Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski – strategie rozwoju strategia Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Warszawa, 18 kwietnia 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Nowa Perspektywa finansowa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Założenia Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Perspektywa finansowa :
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski – strategie rozwoju strategia Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Warszawa, 18 kwietnia 2011 r. Szymon Tumielewicz Zastępca Dyrektora Biura Ministra

Planowanie strategiczne poziom krajowy - reforma poziom UE - większa efektywność Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko

Planowanie strategiczne – poziom krajowy a poziom UE

Zmiany w systemie zarządzania Rozwojem Polski Raport Polska 2030 - opracowany przez Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów w maju 2009 r. jest podstawą diagnostyczną dla opracowywanych strategii rozwoju. Znowelizowana ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; Założenia systemu zarządzania rozwojem Polski; Plan uporządkowania strategii rozwoju.

Plan uporządkowania strategii rozwoju (przyjęty przez Radę Ministrów 24 listopada 2009 r.) Cele: ograniczenie liczby obowiązujących strategii i polityk z… ??? dokumentów do 9 nowych (zintegrowanych) strategii rozwoju realizujących średnio- i długookresową strategię rozwoju; stworzenie efektywnego systemu zarządzania rozwojem kraju z uwzględnieniem: większej spójności i komplementarności pomiędzy dokumentami strategicznymi, odejście od „sektorowości” w planowaniu strategicznym, bardziej efektywnego wydatkowania środków z budżetu; aspekt terytorialny.

Struktura nowych strategii Długookresowa strategia rozwoju kraju (2030) Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Średniookresowa strategia rozwoju kraju (2020) Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki Strategia rozwoju transportu Strategia bezpieczeństwa narodowego RP Strategia zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Strategia rozwoju kapitału ludzkiego Strategia rozwoju kapitału społecznego Krajowa strategia rozwoju regionalnego Sprawne państwo

Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju wiodąca, długofalowa strategia rozwojowa kraju; obejmuje perspektywę do 2030 r.; określa główne trendy, wyzwania, wynikające z rozwoju wewnętrznego kraju i zmian w otoczeniu zewnętrznym; prezentuje kompleksową wizję rozwoju społeczno-gospodarczego Polski; postuluje pogodzenie wzrostu gospodarczego z wymogami szeroko rozumianej ochrony środowiska (rozwój zrównoważony) m.in. poprzez zapewnienia ciągłości dostaw energii z uwzględnieniem efektywności jej wykorzystania, oszczędzania zasobów naturalnych.

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju opracowana na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003 roku, przedstawia wizję zagospodarowania przestrzennego kraju w perspektywie do 2030 r. ; określa cele i kierunki polityki przestrzennej wraz z planem działań o charakterze prawnym i instytucjonalnym niezbędnym dla jej realizacji; wskazuje zasady i sposób koordynacji publicznych polityk rozwojowych mających istotny wpływ terytorialny; KPZK stanowi wytyczną dla DSRK, w kontekście uwarunkowań przestrzennych rozwoju kraju.

Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju określa podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym, regionalnym i przestrzennym; obejmuje okres do 2020 r.; realizowana jest przez strategie rozwoju oraz przy pomocy programów, z uwzględnieniem okresu programowania UE; aktualizowana jest co 4 lata. Wszystkie strategie (bez DSRK) i programy rządowe podlegają ocenie zgodności ze ŚSRK.

Nowy system zarządzania gospodarczego w UE Europejski semestr – zaproponowany przez KE wiosną 2010 r. system zarządzania gospodarczego i cykl koordynacji polityki makroekonomicznej; Roczny przegląd gospodarczy (Annual growth survey) – w ramach cyklu koordynacji – główne narzędzie monitorowania polityki gospodarczej (ukazuje się co roku w styczniu); Europa 2020 – główny średniookresowy dokument strategiczny UE zawierający najważniejsze priorytety w celu zapewnienia wzrostu zrównoważonego, „inteligentnego” i sprzyjającego włączeniu społecznemu, Krajowy Program Reform (KPR) – główny element nowego systemu zarządzania gospodarczego na poziomie krajowym.

Krajowy Program Reform średniookresowy dokument planistyczny Rządu przygotowany na rzecz realizacji strategii Europa 2020; będzie uwzględniał cele i priorytety wskazane w dziewięciu zintegrowanych strategiach, ale jednocześnie będzie pokazywał perspektywę długookresowego rozwoju, np. w kierunku gospodarki niskoemisyjnej; łączy cele unijne z priorytetami krajowymi; proponowane reformy będą ukierunkowane na wzrost inteligentny, zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu, mają umożliwić przezwyciężenie barier wzrostu (tzw. wąskich gardeł – ang. bottlenecks) hamujących potencjał rozwojowy państw członkowskich; KPR zostanie przekazany do KE w kwietniu 2011 r.

Strategia Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko (BEiŚ)

dlaczego BEiŚ zrównoważony rozwój i – wraz z pozostałymi strategiami zintegrowanymi - przezwyciężenie barier wzrostu obniżających potencjał rozwojowy Polski, poprawa efektywności wykorzystania zasobów, czystsza produkcja, zrównoważona konsumpcja, podejście horyzontalne, a nie sektorowe konieczność skoordynowanych działań w obszarze energetyki i środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem adaptacji do zmian klimatu, osiągnięcie efektu synergii i spójności prowadzonych działań, BEiŚ główną wytyczną w prowadzeniu polityki ekologicznej i polityki energetycznej w perspektywie do 2020 r.

Harmonogram prac nad strategią BEiŚ Rozpoczęcie prac – grudzień 2009 r. Przyjęcie założeń – 1 lipca 2010 r. Uzgodnienia wewnątrzresortowe – do 8 kwietnia 2011 r. Przedstawienie na KK – 21 kwietnia 2011 r. Przekazanie do konsultacji społecznych i na RM – kwiecień / maj 2011r.

Cele rozwojowe Cel 1 Zrównoważone gospodarowanie zasobami środowiska; Cel 2. Zapewnienie gospodarce krajowej bezpiecznego i konkurencyjnego zaopatrzenia w energię; Cel 3 Poprawa stanu środowiska.

Zrównoważone gospodarowanie zasobami środowiska Kierunki interwencji celu 1 Racjonalne i efektywne gospodarowanie zasobami kopalin Gospodarowanie wodami dla ochrony przed: powodzią, suszą i deficytem wody Zachowanie bogactwa różnorodności biologicznej, w tym wielofunkcyjna gospodarka leśna Uporządkowanie zarządzania przestrzenią

Zapewnienie bezpiecznego i konkurencyjnego zaopatrzenia w energię Kierunki interwencji celu 2 Poprawa efektywności energetycznej Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw importowanych surowców energetycznych Modernizacja sektora energetyki zawodowej Rozwój konkurencji na rynkach paliw i energii oraz umacnianie pozycji odbiorcy Wzrost znaczenia odnawialnej energetyki rozproszonej Rozwój energetyczny obszarów podmiejskich i wiejskich

Poprawa stanu środowiska Kierunki interwencji celu 3 Poprawa jakości powietrza Zapewnienie dostępu do czystej wody dla społeczeństwa i gospodarki Racjonalne gospodarowanie odpadami, w tym wykorzystanie ich na cele energetyczne Ograniczenie oddziaływania energetyki na środowisko Wspieranie nowych i promocja polskich technologii energetycznych i środowiskowych Promowanie postaw ekologicznych oraz tworzenie warunków do powstawania zielonych miejsc pracy

Kluczowe reformy i działania Reforma systemu planowania przestrzennego (kluczowa m.in. W kontekście ochrony różnorodności biologicznej, ochrony strategicznych złóż kopalin, ochrony przeciwpowodziowej), Reforma systemu zarządzania gospodarką wodną (racjonalne zarządzanie zlewniowe, prawidłowy podział kompetencji, skuteczna ochrona przed nadmiarem i niedoborem wody), Opracowanie i wdrożenie strategii adaptacji do zmian klimatu (w odniesieniu do wszystkich „wrażliwych” działów gospodarki), Inwentaryzacja zasobów przyrodniczych kraju (stworzenie bazy danych dla całego terytorium kraju), Dywersyfikacja źródeł energii (OZE, energetyka jądrowa, czyste technologie węglowe), Efektywne korzystanie z zasobów (w tym racjonalna gospodarka odpadami, zmiana postaw społecznych na ekologiczne).

Nakłady finansowe środki publiczne krajowe - budżet państwa oraz środki państwowych i samorządowych osób prawnych, budżet jednostek samorządu terytorialnego oraz środki innych jednostek lub form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych; publiczne środki wspólnotowe - niezwykle trudno jest oszacować te nakłady w przyszłej perspektywie finansowej UE (2014-2020), gdyż żadne decyzje w tym zakresie nie zostały jeszcze podjęte; środki prywatne.

Wydatki publiczne Obszar interwencji 2011-2015 (mld zł) 2016-2020 2011-2020 Suma Zachowanie różnorodności biologicznej 2,2 0,4 2,6 Poprawa jakości powietrza 0,6 0,1 0,7 Wsparcie innowacyjności 0,04 0,01 0,45 Badania i rozwój 0,8 0,2 0,9 Współpraca międzynarodowa Adaptacja do zmian klimatu 4,1 3,0 7,1 Racjonalne gospodarowanie odpadami 5,3 1,3 6,6 Zapewnienie dostępu do czystej wody 12,3 0,02 Efektywne gospodarowanie wodami 11,6 1,2 12,8 RAZEM 37,0 6,3 43,3

Działania wspomagające BEIŚ Kształcenie kadr + tworzenie warunków do powstawania zielonych miejsc pracy Zielone ICT Współpraca międzynarodowa Zielone zamówienia publiczne

System realizacji BEiŚ Ministerstwo Gospodarki jest koordynatorem BEiŚ, Ministerstwo Środowiska jest jej współautorem dokumentu i wraz z MG odpowiada za realizację Strategii. wskaźniki i monitorowanie (KK, MG, MŚ) zaangażowanie instytucji na poziomie centralnym i regionalnym w realizację celów BEiŚ, komplementarność z innymi strategiami zintegrowanymi, kontrakt terytorialny.

Nowy system planowania strategicznego - kwestie problematyczne czy mamy nowy, sprawny system, czy tylko nowe dokumenty? linia demarkacyjna i spójność pomiędzy dokumentami strategicznymi, poziom wspólnotowy i krajowy – gdzie jest podstawa programowania nowej perspektywy (KPR? ŚSRK? strategie zintegrowane?), jak zapewnić realizację celów strategii (wielu aktorów, potrzeba koordynacji), terytorializacja polityk sektorowych wraz z finansowaniem – możliwości? (warsztat MRR), poziom krajowy i regionalny w realizacji polityki rozwoju.

Dziękuje za uwagę Szymon Tumielewicz Zastępca Dyrektora Biura Ministra