Spotkanie w sprawie benchmarków Ministerstwo Gospodarki, sala 111

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
TGR IPPC BAT Ds. szkła i ceramiki 25 stycznia 2006.
Działania na forum ICAO – Grupa ds. Międzynarodowego Lotnictwa i Zmian Klimatu (GIACC) Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Program Operacyjny Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich STAN PRAC Warszawa, 3 sierpnia 2007 r.
Grupy Roboczej PPE ADCO
Ministerstwo Gospodarki
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Działania ZSRP na forum Unii Europejskiej Działania ZSRP na forum Unii Europejskiej Ryszard Kaźmierczak Prezes Oddziału Rogów ZSRP.
EFS w nowym okresie programowania
Jacob Hansen Dyrektor Generalny Fertilizers Europe Europejski Kongres Gospodarczy 17 maja 2011 Wyzwania dla europejskiego przemysłu nawozowego po ETS.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Świat – UE - Polska prospekt 2050
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Promnice, Zameczek Myśliwski
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Pakiet energetyczno – klimatyczny aktualny stan prac UE nad wdrożeniem
Warszawa, 3 września 2004 r. Możliwości zastosowania wyników realizacji projektu w zapisach krajowej polityki energetycznej Łukasz Jaworski EC BREC / IBMER.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Bezpieczeństwo i zdrowie w miejscu pracy w Europie Rozdział dotyczący zabezpieczenia społecznego w Traktacie z Lizbony Dyrektywa ramowa Poszczególne dyrektywy.
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Regionalny Program Operacyjny
Zarządzanie uprawnieniami do emisji CO2 i rozliczenie uprawnień do emisji za 2013 r. oraz w latach następnych. Aspekty podatkowe i rachunkowe uprawnień.
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie harmonogramu renegocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, wrzesień.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
Informacje w zakresie harmonogramu renegocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, listopad.
Omówienie prac nad realizacją
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

Spotkanie w sprawie benchmarków Ministerstwo Gospodarki, sala 111 w dniu 8 kwietnia 2010 r. Ministerstwo Gospodarki, sala 111

Tematy spotkania Działania MG Propozycje zgłaszane przez PL Konsultacje publiczne KE Terminarz

Działania MG Konsultacje sektorowe i udział w posiedzeniach TWG/TF ds. benchmarków Spotkanie Ministra Marcina Korolca w Brukseli (12.03.2010 r.) Spotkanie ekspertów ds. benchmarków z różnych krajów członkowskich (14.04.2010 r., Bruksela)

Główne postulaty zgłaszane przez PL Benchmarki fuel-specific Liniowy współczynnik redukcji stosowany do puli przemysłowej (Art.10a ust. 5) oraz dla CHP, ciepłownictwa (Art.10a ust. 4) i nowych instalacji (Art. 10a ust. 7) Benchmarki produktowe mniej restrykcyjne i rozszerzona lista tych wskaźników Stopniowe dochodzenie do właściwych poziomów benchmarków Emisje procesowe bez współczynnika korygującego Uprawnienia z tytułu przepływów ciepła między instalacjami dla producentów

Benchmarki fuel specific KE: Brak rozróżnienia paliwowego Paliwem referencyjnym gaz ziemny, co wynika ze struktury paliwowej przemysłu w Europie (ETS) PL: Konieczność uwzględnienia różnych paliw Zagrożenie dla konkurencyjności przemysłu (brak zachowania dotychczasowych reguł gry na rynku) Brak możliwości szybkiej zmiany struktury paliwowej Rozwiązanie: współczynniki korygujące, tak by uwzględnić większą emisyjność przy zastosowaniu innych paliw ? – propozycja IGMNiR

Struktura paliwowa w przemyśle w UE

Liniowy współczynnik korygujący KE: Po wstępnej propozycji zastosowania współczynnika LF do wszystkich instalacji KE wycofała się, jednakże z zastrzeżeniem, iż nadal bada sytuację w tym zakresie pod kątem zapewnienia równego traktowania wszystkich podmiotów PL: Polska zgłosiła sprzeciw wobec pierwszej propozycji KE.

Benchmarki mniej restrykcyjne i rozszerzona lista tych wskaźników KE: Benchmarki powinny być ambitne, stymulować podmioty do ograniczenia emisji GC Brak jakichkolwiek wyłączeń instalacji z krzywych BM (nietypowych, prostych, stosujących biomasę jako paliwo itp.) PL: Benchmarki powinny być ambitne, aczkolwiek dostosowane do możliwości i wymogów technologicznych w sektorach (np. koks) Konieczne jest uwzględnienie większej liczby benchmarków ze względu na zróżnicowanie produkcji w sektorach (szkło, papier) Rozwiązanie: Propozycje przedstawione przez PL w formie pisemnej (lista wskaźników) Negocjacje sektorowe z KE

Stopniowe dochodzenie do właściwych poziomów benchmarków KE: Benchmarki obowiązują od 2013 r. Wartość może być stała (ale skorygowana o dodatkowe aspekty) bądź zmienna (malejąca) PL: Benchmarki powinny mieć stałą wartość, która będzie osiągana do 2020 r., co da możliwość na dostosowanie się sektorów do nowych warunków Rozwiązanie: ?

Zaostrzenie wartości benchmarków

Emisje procesowe (EP) bez współczynnika korygującego KE: Emisje procesowe objęte grandfatheringiem Uprawnienia wyliczone na podstawie średniej z historycznych emisji Korekta o współczynnik tzw. effort sharing factor PL: Emisje procesowe nie powinny być korygowane Do EP powinny być włączane emisje wynikające z paliw, reduktorów i innych wsadów, które mają styczność z surowcem w procesie produkcji Rozwiązanie: ?

Uprawnienia z tytułu przepływów ciepła między instalacjami dla producentów KE: Komisja proponuje częściowy przydział uprawnień dla producenta i konsumenta PL: Problem w przypadku Polski jest marginalny Opowiada się za przydziałem uprawnień dla producenta Rozwiązanie: Czy w przypadku Polski proponowane opcje są do zaakceptowania?

Społeczne konsultacje KE w sprawie CL W jaki sposób zmieniły się główne wskaźniki narażenia na CL w sektorach energochłonnych od momentu przyjęcia pakietu klimatyczno-energetycznego pod koniec 2008 r.? Czy rezultaty COP w Kopenhadze, w tym deklaracje ze strony konkurencyjnych, pozaeuropejskich sektorów energochłonnych przełożą się na dodatkową redukcję emisji GHG, wystarczającą aby dokonać rewizji listy sektorów narażonych na CL? Jeśli tak, to w jaki sposób i dlaczego?

Społeczne konsultacje KE w sprawie CL Co stanowiłoby nowy czynnik ekonomiczny lub inny, który wymagałby zmiany poziomu alokacji bezpłatnych uprawnień dla sektorów narażonych na CL? Czy rozdział bezpłatnych uprawnień dla sektorów stanowi wystarczający instrument zapobiegający ryzyku wystąpienia CL? Czy należy przewidzieć alternatywne lub dodatkowe środki?

Terminarz Projekt w zakresie metodologii wyliczania benchmarków oraz zasad alokacji kwiecień 2010 Projekt decyzji ws. benchmarków i zasad alokacji czerwiec 2010 Głosowanie na CCC odnośnie decyzji ws. benchmarków i zasad alokacji lipiec – wrzesień 2010 3-miesięczna kontrola decyzji w PE i RE wrzesień-listopad 2010 Przyjęcie decyzji przez KE grudzień 2010

Dziękuję za uwagę