jej kompetencje i możliwości wpływania na rozwój szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rada Rodziców jako organ szkoły
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
RODZICE W SZKOLE.
OPRACOWAŁA: ANNA TUŁA - NOWACIŃSKA PODSTAWA PRAWNA: 1.§ 1 ust. 4 ramowego statutu publicznego szkoły, stanowiącego załącznik nr 2 do Rozporządzenia.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

jej kompetencje i możliwości wpływania na rozwój szkoły Rada pedagogiczna – jej kompetencje i możliwości wpływania na rozwój szkoły Konferencja pn. „Czy szkoła musi się rozwijać? WDN po nowemu” Radowo Małe, 17 X 2012 r.

„Non scholae, sed vitae discimus” Seneka Młodszy (ur. ok. 4 roku p.n.e., zm. 65 roku n.e.)

W preambule do ustawy o systemie oświaty podkreślono, iż „oświata /…/ stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa”, zaś z treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że system oświaty zapewnia wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny.

1. Koncepcja funkcjonowania polskiej oświaty publicznej. Program wystąpienia 1. Koncepcja funkcjonowania polskiej oświaty publicznej. 2. Kompetencje Rady Pedagogicznej. 3. Wyzwania współczesności.

„Nie możemy już dłużej czekać na jutro – musimy sami je tworzyć” Gaston Bergier

Polska oświata publiczna opiera się na trzech powiązanych ze sobą zasadach: decentralizacji samorządności subsydiarności

Decentralizacja

§ 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności: Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół   § 2. 1. Statut szkoły określa w szczególności: 1) cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska /…/

Decentralizacja - kontekst prawny: Zestaw celów szkoły, które funkcjonują jako lista wymagań państwa wobec szkół i placówek oświatowych (w formie załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego)

1. Państwo formułuje jasne, ogólnie znane i akceptowane wymagania wobec szkół. 2. Wymagania te wyznaczają pożądany stan w oświacie, pokazując jednocześnie przydatne kierunki rozwoju.

3. Ustalone na poziomie ogólnym wymagania pozwalają szkole na wytyczenie kierunków działania, jednocześnie umożliwiając jej prowadzenie swojej działalności zgodnie z lokalnymi potrzebami i możliwościami.

Samorządność

Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół 2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

Subsydiarność

Wymagania państwa wobec szkół nie obejmują wszystkich możliwych zagadnień związanych z ustawowymi i innymi obowiązkami szkół wobec uczniów i rodziców. Wymagania państwa wskazują zadania strategiczne i priorytetowe.

Szkoły powinny działać w celu spełnienia wymagań, ale zgodnie ze swoimi możliwościami i uwarunkowaniami. To oznacza, iż nauczyciele tak powinni dobierać metody i sposoby działania, aby umożliwiały one osiągnięcie stanu opisywanego przez wymagania, ale równocześnie uwzględniały specyfikę szkoły.

Kompetencje i zadania rady. pedagogicznej. w warunkach Kompetencje i zadania rady pedagogicznej w warunkach szkoły autonomicznej

USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej cyt. ustawa USO)

Rada Pedagogiczna 1. W szkole lub placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna /…/ 3. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły lub placówki i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. (art. 40 ustawy o systemie oświaty)

Rada Pedagogiczna Art. 41. 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki; 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki; 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;

Kompetencje nauczyciela „Nauczyciel w realizacji programu nauczania ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych.” Podstawa prawna: art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.),

Wybór podręcznika wg zapisów ustawy o systemie oświaty Art. 22a. 1.  Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. 2e.  Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego.

Ustawa Karta Nauczyciela nakłada na nauczyciela obowiązek rzetelnej realizacji zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły. Podstawa prawna: art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.),

Jednym ze sposobów poradzenia sobie nauczycieli z zadaniami jest ustalenie priorytetów i celów szkoły oraz autorefleksja nad celami własnego działania.

Wyzwania współczesności i przyszłości: cywilizacja wiedzy

„Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje.” Albert Camus

1. Zarzut: współczesne szkoły wychodzą na spotkanie przyszłości, proponując działania przeszłości. 2. Metawyzwanie: szkoła ma przygotowywać do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje.

Cechy współczesnych czasów: prawie nieograniczony dostęp do informacji; niezwykłe możliwości zaawansowanych technologii; łatwiejsze niż niegdyś zmaganie się z problemami dnia codziennego;

radykalne zmiany społeczne: w sensie indywidualnym i wspólnotowym; konieczność działania w warunkach międzynarodowej konkurencji; zagrożenia globalne (ekologiczne, głód w niektórych częściach świata, katastrofy naturalne, zbierające bogate żniwo nieuleczalne choroby).

Wymagania państwa wobec szkół zostały wybrane w taki sposób, aby pomagały organizować pracę szkoły dla rozwiązywania najważniejszych problemów cywilizacyjnych. Wymagania te to nie zestaw przekonań na temat tego, jak szkoły powinny funkcjonować, ale raczej cele, do realizacji których powinny dążyć.

Dobra szkoła to szkoła dająca radość obu stronom: nauczycielom w tym samym stopniu co i uczniom, owocująca poszerzaniem horyzontów nie tylko wiedzy czy umiejętności, ale horyzontów człowieczeństwa.

Dobra szkoła współpracuje z rodzicami i wsłuchuje się w ich głos.

Dziękuję za uwagę