MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARIANT I DŁUGI TUNEL POD TOROWISKIEM TRAMWAJOWYM
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Związku Miast Polskich
Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
Parkingi Parkuj i Jedź (P+R) na obrzeżach Warszawy (konsultacje społeczne w ramach etapu II) Projekt Budowa parkingów strategicznych "Parkuj i Jedź" (Park&Ride)
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II wraz
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
GLASS 2010 TARGI BRANŻY SZKLARSKIEJ Poznań, stycznia 2010 roku.
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
DO PRACY JADĘ ROWEREM Doświadczenia z przebiegu kampanii w Biurze Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni Izabela Gendek.
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
„Transport publiczny – zagrożenie czy szansa dla środowiska?”
Mieczysław Reksnis Mieczysław Reksnis.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Marek Litwin, Warszawa r.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Działania rewitalizacyjne na Pradze. Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. budowa infrastruktury sportowej remont obiektów zabytkowych modernizacja.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Wnioski ze 100 lat korzystania z samochodów w miastach.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Celem Polityki Transportowej Państwa jest spełnienie: racjonalnych oczekiwań społeczeństwa wywołanych wzrostem mobilności, co oznacza wzrost zapotrzebowania.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
Panel: Transport komunalny
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
KONSULTACJE SPOŁECZNE DOT. POŁĄCZENIA UL. BURACZANEJ I STRZELCÓW
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Zapis prezentacji:

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM REFERAT WPROWADZAJĄCY Andrzej Brzeziński 6 grudnia 2007, Politechnika Warszawska (Mała Aula)

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM PLAN PREZENTACJI: PROBLEM 1 – KONGESTIA PROBLEM 2 – ODDZIAŁYWANIE NA UŻYTKOWNIKA PROBLEM 3 – OGRANICZANIE WZROSTU RUCHU PROBLEM 4 – ZMIANA CHARAKTERU ŚRODMIEŚCIA CEL KONFERENCJI Amsterdam Holandia Amsterdam Graz Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM PROBLEM 1: Zatłoczenie dróg (kongestia) jest skutkiem występowania nierównowagi pomiędzy podażą systemu transportowego a popytem….. …..ale spojrzenie na ten problem z punktu widzenia popytu (i pojazdów) zwykle skłania do poszukiwania rozwiązań zwiększających przepustowość. Prowadzi to do zwiększenia ruchu i wydłużenia okresów kongestii !!! Warszawa Warszawa Warszawa Warszawa Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM SKUTKI: W większych miastach wskaźnik samochodów osobowych przekroczył 400 i jest wyższy niż w niektórych miastach krajów UE (Kopenhaga, Goeteborg, Zurych). Rośnie motoryzacja Wzrastają natężenia ruchu Wydłużają się okresy kongestii Rosną koszty społeczne Liczba pojazdów zarejestrowanych w Warszawie Warszawa Warszawa Warszawa Warszawa Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

SKUTKI: MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM Rośnie motoryzacja Przyjmuje się że ruch wzrasta 6-7% rocznie ! Rośnie motoryzacja Wzrastają natężenia ruchu Wydłużają się okresy kongestii Rosną koszty społeczne Do Warszawy w ciągu doby wjeżdża 270 tys. pojazdów, a w ciągu 2 godzin szczytu porannego (7.00-9.00) – 80 tys. Warszawa Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

SKUTKI: MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM Rośnie motoryzacja Do centrum Warszawy w ciągu doby wjeżdża 540 tys. pojazdów !! 94% wjazdów w godzinach 6.00-22.00 ! Rośnie motoryzacja Wzrastają natężenia ruchu Wydłużają się okresy kongestii Rosną koszty społeczne Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM SKUTKI: Rośnie motoryzacja Wzrastają natężenia ruchu Wydłużają się okresy kongestii Rosną koszty społeczne Wg badań amerykańskich wydłużeniu ulega czas trwania kongestii. W ostatnich 20 latach nastąpił wzrost średnio z 4,5 do 7,0 godzin w ciągu dnia. Szacuje się, że kongestia przyczynia się do wydłużenia czasów podróży o ok. 37%. Warszawa Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM SKUTKI: Średni roczny koszt kongestii (Teksas Transportation Institute) – 795 $/mieszkańca. W mieście wielkości Warszawy roczne społeczne koszty kongestii są na poziomie 3,5 mld zł. Problem jest zatem poważny i dostrzegany także przez KE. Szacuje się, że negatywne efekty kongestii (ekonomiczne, społeczne i środowiskowe) kosztują kraje UE 100 mld euro rocznie – 1% PKB tych krajów Rośnie motoryzacja Wzrastają natężenia ruchu Wydłużają się okresy kongestii Rosną koszty społeczne 2500 lat temu Ale korek !!! Nie zdążymy !!! Uff !!! !!! ! Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM PROBLEM 2: Obecność pojazdów w sieci drogowej wynika z indywidualnych decyzji ich użytkowników takich jak: kiedy i dokąd jechać, w jaki sposób odbywać podróż, a nawet czy w ogóle zdecydować się na odbywanie podróży. Decyzje te są podejmowane z uwzględnieniem różnych czynników, np. czasu dojazdu, niezawodności dotarcia do celu, bezpieczeństwa osobistego, komfortu, kosztu wykonania podróży, a często są po prostu wynikiem pewnych utrwalonych przyzwyczajeń. Mamy możliwość wpływania na zachowania komunikacyjne użytkowników i na skuteczne przeciwdziałanie kongestii !!! Praga Londyn Kopenhaga Drezno Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM ZA NAJSKUTECZNIEJSZE UWAŻA SIĘ: PROBLEM 3: Ważne jest przekonanie, że jest możliwe przeciwdziałanie nadmiernemu wzrostowi ruchu samochodowego ! Potwierdzają to doświadczenia miast europejskich (ale także polskich) wdrażających strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego (efekty szybko i tanim kosztem) ZA NAJSKUTECZNIEJSZE UWAŻA SIĘ: mechanizmy fiskalne (wprowadzanie opłat za parkowanie, utrzymywanie niskiego poziomu cen biletów w komunikacji zbiorowej zwłaszcza okresowych, wprowadzanie opłat za wjazd do miasta, lub do obszarów śródmiejskich, itp.); zarządzanie ruchem (kontrolowanie dostępu do wybranych obszarów miasta, sterowanie dopływami ruchu do tras drogowych, informowanie o ruchu w czasie rzeczywistym, szybkie reagowanie na stany awaryjne, itp.); zapewnienie alternatywnej oferty dla odbywania podróży (np. rozwijanie transportu zbiorowego, zwłaszcza szynowego, promowanie ruchu rowerowego, wprowadzanie ułatwień w ruchu pieszych, integrowanie węzłów przesiadkowych). Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM Warszawa – ul. Wojska Polskiego PROBLEM 4: Możliwa jest zdecydowana zmiana charakteru obszarów śródmiejskich i ulic z podkreśleniem ich funkcji społecznych i estetycznych Wymaga to jednak przede wszystkim zmiany w sposobie myślenia projektantów, decydentów i użytkowników systemu !!! Warszawa – ul. Zajęcza Warszawa – ul. Zajęcza Warszawa – ul. Wojska Polskiego Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM … a dopiero potem: Tworzenia i konsekwentnej realizacji kompleksowych programów przekształceń. Zwiększania efektywności wykorzystania istniejących systemów TZ. Odwagi władz samorządowych przy podejmowaniu niepopularnych, lecz często kluczowych decyzji. Egzekwowania przejrzystych zasad (limitowanie parkowania, zasady ruchu drogowego, priorytety w ruchu, ograniczenia w dostępie do wybranych obszarów itp.). Usuwania barier wynikających z krępujących przepisów projektowania, nieprzystosowanych do rzeczywistych potrzeb (niezbędne korekty przepisów technicznych które w niewystarczającym stopniu odnoszą się do zagadnień związanych z ruchem pieszych i rowerowym) oraz zwiększenie ich elastyczności (większa swoboda dla Miejskich Inżynierów Ruchu). Prowadzenie akcji edukacyjnych (już od pierwszych klas szkół podstawowych) Prowadzenia akcji informacyjnych w mediach (uzyskanie poparcia społecznego warunkiem niezbędnym dla powodzenia podejmowanych działań) Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM Problemy związane z przekształceniami przestrzeni publicznych w obszarach śródmiejskich i zwiększanie roli ruchu rowerowego i pieszego wymagają poważnego potraktowania. Stąd też konferencje poświęcono w całości zagadnieniom kształtowania przyjaznego miasta i udostępniania w zdecydowanie większy sposób niż dotychczas obszarów śródmiejskich dla ruchu pieszego i rowerowego. Zagadnienia podzielono na 3 grupy: Przyjazne pieszym i rowerzystom organizowanie przestrzeni publicznych. Przykłady projektów modernizacji ulic i placów, Zwiększanie roli komunikacji rowerowej. 14 referatów ! Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007

MIASTA PRZYJAZNE PIESZYM i ROWERZYSTOM CEL KONFERENCJI: Dać impuls dla innego, nowoczesnego myślenia na temat organizacji przestrzeni miejskiej i funkcji infrastruktury transportowej oraz wzmocnić starania tych, którzy od lat działają na rzecz propagowana strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportu. Konferencja Naukowo – Techniczna Miasto i Transport 2007