KSZTAŁCENIE USTAWICZNE LEKARZY I LEKARZY DENTYSTÓW W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
Powiatowy Urząd Pracy w Tarnowskich Górach ul. Towarowa Tarnowskie Góry Telefon / fax: (032) ,
Sześciolatek idzie do szkoły
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zgoda pacjenta na zabieg, leczenie – zagadnienia prawne i etyczne.
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy. Profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu.
Edukacja dla bezpieczeństwa
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
1. 2 ZMIANY W PRZEPISACH regulujących warunki finansowania przez pracodawcę szkoleń pracowników Andrzej Lech Warszawa, 25 lutego 2010r. Wszelkie prawa.
mgr Małgorzata Cieślak
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
INFORMACJA O OSOBACH NIEPEŁNOSPRAWNYCH ZAREJESTROWANYCH W URZĘDZIE PRACY POWIATU OLSZTYŃSKIEGO ORAZ FORMY WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH KRYSTYNA DUDZIŃSKA.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Szkolenia specjalizacyjne w województwie wielkopolskim
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Zapotrzebowanie środowiska medycznego na naukową informację medyczną
Analiza rynku szkoleń podyplomowych dla lekarzy i lekarzy dentystów na obszarze działania okręgowej izby lekarskiej w warszawie.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Podatki Vat.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nowe instrumenty publicznych służb zatrudnienia dla przedsiębiorców w myśl nowej Ustawy o instytucjach rynku pracy i promocji zatrudnienia Justyna Piasecka.
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Samorząd zawodowy lekarzy
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Właściwość sądów administracyjnych
STUDENCI KIERUNKU LEKARSKIEGO I LEKARSKO-DENTYSTYCZNEGO W PROCESIE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
Badania lekarskie pracowników
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
PAŃSTWOWY EGZAMIN SPECJALIZACYJNY
Kształcenie dualne.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Krajowy fundusz szkoleniowy
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

KSZTAŁCENIE USTAWICZNE LEKARZY I LEKARZY DENTYSTÓW W POLSCE KSZTAŁCENIE USTAWICZNE LEKARZY I LEKARZY DENTYSTÓW W POLSCE* Warszawa, marzec 2012 r. dr n. med. Krzysztof Dziubiński * materiał opracowany w oparciu o 7 letnie doświadczenie Ośrodka Doskonalenia Zawodowego Lekarzy i Lekarzy Dentystów OIL w Warszawie

Wprowadzenie Kodeks etyki lekarskiej, Każdy lekarz od momentu uzyskania prawa wykonywania zawodu zobowiązany jest do stałego aktualizowania swojej wiedzy zawodowej. Stanowią o tym przede wszystkim: Kodeks etyki lekarskiej, Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Naturalne uwarunkowania merytoryczne, społeczne, etyczne i moralne. W oparciu o szeroki wachlarz przesłanek możemy stwierdzić, że 80-90% lekarzy czynnie uprawiających zawód systematycznie uzupełnia swoją wiedzę.

Historia Śladem licznych krajów zachodnich około 10 lat temu pojawiły się w Polsce tendencje do „inwentaryzacji” kształcenia ustawicznego lekarzy . Proces ten sformalizowała jako pierwsza Naczelna Rada Lekarska uchwałą nr 38-03-IV z dnia 24.01.2003r. Pierwszym aktem prawnym rangi państwowej sankcjonującym kwestie kształcenia ustawicznego była ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty z dnia 5 grudnia 1996r. z późn. zm. a następnie akt wykonawczy w postaci rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów.

Reakcja naszego środowiska Sformalizowanie obowiązku kształcenia wywołało naturalny odruch protestów. Potraktowane zostało między innymi jako naruszenie godności lekarza, który nie potrzebuje ingerencji administracji w swój własny proces aktualizacji wiedzy medycznej. Ostrej krytyce poddane zostały ponadto: Wysokie koszty uczestnictwa w konferencjach, sympozjach itp. Brak finansowania szkoleń ze środków publicznych lub ulg podatkowych z tym związanych. Brak płatnego ustawowego urlopu szkoleniowego. Nałożenie limitów na liczbę możliwych do uzyskania punktów edukacyjnych w niektórych formach kształcenia.

Ewolucja w obrazie „rynku szkoleń” Na przestrzeni kilku ostatnich lat doszło w sposób naturalny do wielu zmian w tej dziedzinie, są to: Dynamiczny wzrost podaży szkoleń wielokrotnie przewyższający popyt na nie. Pojawienie się a następnie szybki wzrost odsetka szkoleń bezpłatnych, które w chwili obecnej stanowią około 50-60%. Nie dotyczy to szkoleń dla lekarzy dentystów. Zmienia się udział poszczególnych form szkoleń na korzyść programów edukacyjnych.

Obowiązek kształcenia ustawicznego - fakty i statystyka Liczba zarejestrowanych lekarzy w OIL w Warszawie wynosi 29.000 z czego około 24.000 czynnie wykonuje swój zawód. Wśród nich jedynie 3.551 złożyło do oceny dokumentację szkoleniową. W tej grupie 2.430 uzyskało 200 i więcej punktów edukacyjnych. Wśród 1121 lekarzy, którzy nie dopełnili obowiązku kształcenia 582 lekarzy posiadało liczbę punktów przekraczającą dopuszczalne limity w poszczególnych formach kształcenia.

Stan faktyczny W rzeczywistości lekarzy tych jest o wiele więcej. Należy bowiem uwzględnić tych wszystkich, którzy szkolili się i nadal szkolą motywowani własną potrzebą i poczuciem odpowiedzialności zawodowej, a nie ustawowym wymogiem. Są wśród nich lekarze specjalizujący się (50 pkt. za każdy rok specjalizacji), naukowcy, nauczyciele akademiccy, zdobywający stopnie naukowe, piszący publikacje rozwiązujący testy w programach edukacyjnych, którzy nie dostarczyli swoich dokumentów do oceny w Ośrodku.

Stan faktyczny (c.d.) Ilu ich jest? Oceny szacunkowe pozwalają sądzić, że ponad 50 % ogółu lekarzy. Zwracają się do Ośrodka dopiero wtedy, gdy pracodawca lub ubezpieczyciel zażąda od nich stosownego wpisu do prawa wykonywania zawodu. Okazuje się wówczas, że uzyskali stosowną liczbę punktów.

Wnioski i perspektywy Doskonalenie zawodowe lekarzy powinno uzyskać status jednej z form wykonywania zawodu i z tego tytułu powinno odbywać się w przeznaczonym na ten cel wymiarze czasu pracy tak, jak ma to miejsce w korporacjach gospodarczych a nawet niektórych niepublicznych ZOZ-ach. Określony roczny limit udokumentowanych kosztów związanych ze szkoleniem powinien być odliczony od podatku dochodowego. Należy znowelizować rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. uwzględniając racjonalne wnioski środowiska lekarskiego oraz siedmioletnie doświadczenie Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie i innych okręgowych izb lekarskich.

Wnioski i perspektywy (c.d.) Wprowadzony w Polsce system kształcenia ustawicznego (punkty edukacyjne) powinien zostać ujednolicony z rozwiązaniami przyjętymi w innych krajach Unii Europejskiej (UEMS). Nadzór nad procesem doskonalenia zawodowego sprawowany przez samorząd lekarski jest atrybutem suwerenności zawodowej i gwarantem jakości opieki lekarskiej. Jako taki powinien zostać utrzymany i wzmocniony.

Wnioski i perspektywy (c.d.) Przedstawione powyżej wnioski stanowią odzwierciedlenie indywidualnych, fragmentarycznych uwag licznych kolegów odwiedzających Ośrodek Doskonalenia Zawodowego Lekarzy OIL w Warszawie. Mimo wielu inicjatyw, próśb i zachęt Koledzy bardzo niechętnie zgłaszają swoje uwagi w jakiejkolwiek formie pisemnej (e-mail, fax, ankieta). Dlatego też przy każdej okazji, zwracamy się do Kolegów z sugestią czynnego udziału w przekształcaniu naszej rzeczywistości edukacyjnej.

Powrót do zawodu Art. 10.pkt 3. Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty z dnia 5 grudnia z 1996 r. Dz. U. Nr 28 poz. 152, z późn. zm. stanowi: „Lekarz posiadający prawo wykonywania zawodu, który nie wykonuje go przez okres dłuższy niż 5 lat, a zamierza podjąć jego wykonywanie, ma obowiązek zawiadomienia o tym właściwą okręgową radę lekarską i odbycia przeszkolenia” Od roku 2006 zgłosiło się do Ośrodka ogółem około 150 lekarzy skierowanych przez Komisję ds. Rejestracji i Prawa Wykonywania Zawodu. Część z nich (około połowa) po ukończeniu stażu podyplomowego w ogóle nie podjęła czynnego wykonywania zawodu.

Powrót do zawodu (c.d.) B.

Powrót do zawodu (c.d.) Okres przerwy w wykonywaniu zawodu lekarza /lekarza dentysty wynosi od 6 do 20 lat, średnio około 10 lat. Do zawodu powracają głównie lekarze bez specjalizacji, rzadziej posiadający specjalizację, sporadycznie dentyści. Do chwili obecnej decyzją Prezydium ORL skierowano na przeszkolenie 131 lekarzy. Każdego roku liczba lekarzy powracających do zawodu wzrasta. Przeszkolenie odbywa się dzięki wypracowanemu modelowi dobrej współpracy naszej izby z kilkoma szpitalami. Koledzy szkolą się nieodpłatnie w oparciu o umowę cywilno-prawną z danym szpitalem. Wielu z nich po zakończonym szkoleniu uzyskuje propozycję pracy w tym samym szpitalu.

Szpitale i ZOZ-y przyjazne lekarzom powracającym do zawodu: Szpital Wolski im. dr A. Gostyńskiej SPZOZ, Szpital Dziecięcy im. prof. dr med. Jana Bogdanowicza SPZOZ, Szpital Ginekologiczno-Położniczy im. Świętej Rodziny, Szpital Czerniakowski SPZOZ, Międzyleski Szpital Specjalistyczny, Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus Centrum Leczenia Obrażeń, Szpital Ginekologiczno-Położniczy ”Inflancka” im. Krysi Niżyńskiej „Zakurzonej”, SPSK im. prof. Witolda Orłowskiego,

Szpitale i ZOZ-y przyjazne lekarzom powracającym do zawodu (c.d.): SPCSK przy ul. Banacha, NZOZ ”Orlik” – Ośrodek Kształcenia Lekarzy Rodzinnych CMKP, Szpital Kolejowy im. Włodzimierza Roeflera SP ZOZ, Wojewódzki Samodzielny, Psychiatryczny Zespół Publicznych ZOZ, Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny, Szpital Zachodni im. Jana Pawła II SZPZOZ, Wojewódzki Samodzielny Psychiatryczny Zespół Publicznych ZOZ