Platforma poradnictwa zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
„Na dobry początek – staż”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Warmińsko-Mazurski Pakt na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Departament Rynku Pracy
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Misja i wizja SDSiZ RP - w poszukiwaniu strategii rozwoju poradnictwa w Polsce Wojciech Kreft Wiceprzewodniczący SDSiZ RP.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Centra Organizacji Pozarządowych
Centrum Kariery i Sukcesu przy OSP w Budziszowie Wielkim Społeczeństwem obywatelskim jest społeczeństwo, w którym istnieją aktywni, myślący o interesach.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Platforma Programowa OHP dla Szkoły w województwie świętokrzyskim – 2005 rok.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
C E L E Kielce r. XXIII Konferencja Szkoleniowa SDSiZ RP : SDSiZ RP K I.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Platforma poradnictwa zawodowego Idea, cele, działania Jacek Żyro PUP Rybnik 26.02.2008 Nauka i doradztwo zawodowe kluczem do sukcesu

Cel prezentacji Czy Platforma poradnictwa może być sposobem na poradnictwo całożyciowe, międzyinstytucjonalne – próba analizy na podstawie pierwszych doświadczeń.

Rozumienie pojęcia Platformy Płaszczyzna, która stanowi obszar wspólnego działania, Płaska powierzchnia stanowiąca element większej konstrukcji…, cyt. za Słownikiem Wyrazów Obcych WE, Warszawa 2001 Koalicja, System współpracy.

Przyjęta definicja Platformy Realna i/lub wirtualna płaszczyzna wspólnego działania, mająca na celu wypracowanie i utrwalenie metod współpracy,wymiany idei, doświadczeń, informacji i koordynacji pomiędzy doradcami zawodowymi zatrudnionymi w różnych instytucjach rynku pracy tworzącymi kontinuum poradnictwa całożyciowego.

Przesłanki przemawiające za powstaniem Platformy Centralnej Gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informatyczne, Edukacja ustawiczna – Lifelong Learning, Poradnictwo całożyciowe - Guidance Throughout Life, Kontinuum poradnictwa – od przedszkola po wiek emerytalny, Koordynacja i integracja działań poradnictwa zawodowego.

Przesłanki powstania Platformy Lokalnej Zwiększona aktywność doradców z różnych instytucji – powtarzalność, dublowanie działań, Brak koordynacji, wymiany informacji nt. prowadzonych projektów, Wzajemne „wydzieranie” beneficjentów programów, Istniejące luki w kontinuum poradnictwa zawodowego np. - poradnictwo szkolne, Mała wiedza o zawodzie doradcy w świadomości społecznej.

Kariera życiowa Kariera życiowa to: planowanie i osiąganie wielu celów, postawionych sobie na przestrzeni całego życia, a nie tylko w wycinku czasowym obejmującym pracę zawodową. Są więc to kolejno po sobie następujące sekwencje: nauka – poznawanie, przygotowanie do zawodu, praca i rozwój zawodowy, okres życia pozazawodowego – emeryckiego. Zob. J. Grabowski, Kariera – tworzenie planów życiowych, w: Doradztwo karier, praca zbiorowa, Warszawa 2005, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu.

Rozumienie terminu kontinuum Kontinuum – „ciągłość, oś, przechodzenie jednych elementów w drugie, uporządkowanie, w którym jest początek i koniec. Termin „kontinuum doradztwa” oznacza istnienie wielości elementów procesu pomagania, na różnych wymiarach…” Zob. A. Bańka, Ocena, pomiar i usprawnienie jakości procesu doradztwa zawodowego, Warszawa 2005, MPiPS.

Poradnictwo całożyciowe - kontinuum poradnictwa zawodowego Rozumienie kontinuum wg. R. Lamba: terapia - terapeuta, psychiatra, psycholog, lekarz, poradnictwo – doradca zawodowy, udzielanie wskazówek, informacji – specjalista ds. rozwoju zawodowego, pracownik informacji i przyjmowania wniosków, nauczyciel. R. Lamb, Doradztwo zawodowe w zarysie, Warszawa 1993, Urząd Pracy.

Poradnictwo całożyciowe – kontinuum poradnictwa zawodowego Rozumienie kontinuum jako procesu pomocy doradczej w ramach poradnictwa całożyciowego: poradnictwo towarzyszące klientom na wszystkich etapach kariery życiowej, konieczność specjalizacji doradców: doradcy pracujący z z dziećmi i młodzieżą, z osobami dorosłymi – pracującymi i bezrobotnymi, z obcokrajowcami, z niepełnosprawnymi, z wykluczonymi społecznie i zawodowo oraz z ich rodzinami, z bezdomnymi (doradcy - akompaniatorzy), z osobami przechodzącymi na emeryturę (pomoc w aktywnym starzeniu się).

Cele i zadania Platformy Zwiększenie dostępności i jakości usług poradnictwa Współdziałanie doradców z różnych instytucji rynku pracy: - wspólne projekty, - badanie potrzeb rynku, Tworzenie banku danych - np.portal WWW, Popularyzacja usług poradnictwa: - udział w debatach, konferencjach, wydawanie broszur, lobbing, Szkolenia wewnętrzne.

Przeprowadzone i planowane działania Konferencja regionalna dotycząca przyszłości poradnictwa zawodowego zorganizowana przez PUP Rybnik – październik 2006 r. Interinstytucjonalne spotkania robocze doradców zawodowych. Opracowanie ankiety umożliwiającej zbilansowanie potencjału, jakim dysponują uczestnicy Platformy. Udział przedstawicieli Platformy w debacie poświęconej poradnictwu zawodowemu w edukacji.

Przeprowadzone i planowane działania Zwrócenie uwagi władz samorządowych na wagę doradców szkolnych (wskazanie na lukę w kontinuum poradnictwa w systemie szkolnym). Prowadzenie dalszych działań na rzecz upowszechnienia zatrudniania doradców w szkołach gimnazjalnych . Publikacja artykułu opisującego działalność Platformy w kwartalniku „Doradca zawodowy”, poświęconemu tematyce poradnictwa w sieci oraz w Pedagogice Pracy. Zorganizowanie konferencji dla dyrektorów i pedagogów szkół z terenu Czerwionki Leszczyn – przedstawienie roli, konieczności i zysków z możliwości korzystania uczniów z pomocy doradców szkolnych w planowaniu kariery życiowej.

Przeprowadzone i planowane działania Rozpropagowanie działań i idei Platformy w mediach lokalnych. Przeprowadzenie badań ankietowych z młodzieżą szkolną i pedagogami nt. postrzegania roli doradców szkolnych. Przedstawienie działań Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego - jako przykładu dobrych praktyk - na ogólnopolskich konferencjach dot. poradnictwa zawodowego przez Pana Wojciecha Krefta (Senior Konsultant ECORYS Polska). Zorganizowanie konferencji dla dyrektorów i pedagogów szkół rybnickich oraz ankietyzacja uczniów i pedagogów badająca potrzebę poradnictwa szkolnego.

Konferencja - Poradnictwo w sieci

Przeprowadzone i planowane działania Propozycja projektu, którego celem strategicznym jest stworzenie centrum metodyczno-informacyjnego dla doradców, nauczycieli, trenerów i pedagogów wyposażającego ich w wiedzę i umiejętności, które zwiększą efektywność ich pracy. Cykliczne spotkania robocze uczestników Platformy skutkujące wymianą doświadczeń i pomysłów, zwiększeniem efektywności, zmniejszeniem powtarzalności i dublowania działań doradców w różnych instytucjach. Podpisanie porozumienia między instytucjami tworzącymi Platformę. Napisanie projektu: „Azymut – moja pasja, moja szkoła, mój zawód, moja praca”.

Podpisanie Deklaracji Współpracy Sygnatariusze porozumienia Rybnickiej Platformy Poradnictwa

DEKLARACJA WSPÓŁPRACY – POROZUMIENIE NA RZECZ RYBNICKIEJ PLATFORMY PORADNICTWA ZAWODOWEGO MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego, tak aby tworzyć warunki mieszkańcom naszego regionu do jak najlepszego wyboru swojej drogi zawodowej. CELE Niniejszy dokument ustanawia formalne zasady współpracy instytucji i organizacji, sygnatariuszy Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego. Strony porozumienia wyrażają akceptację i wolę współpracy na rzecz realizacji następujących celów: ● Wypracowanie i utrwalenie metod współpracy, wymiany idei, doświadczeń,    informacji pomiędzy doradcami zatrudnionymi w różnych instytucjach    rynku pracy ● Zwiększenie jakości i dostępności usług doradczych ● Prowadzenie wspólnych projektów ● Tworzenie i wydawanie materiałów informacyjnych ● Szkolenia wewnętrzne ● Popularyzacja wiedzy o usługach doradcy zawodowego w społeczności naszego regionu Wymienione cele realizowane będą poprzez zobowiązanie się partnerów Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego do : ● udostępnienia - w miarę możliwości partnerów - lokalu ● oddelegowania pracowników do spotkań ● wsparcia merytorycznego realizowanych projektów Sygnatariusze Porozumienia: ● Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku ● Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej – Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego ( Szkolny Ośrodek Kariery, Administrator   projektu IW EQUAL „ Odziedzicz pracę”) ● Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Czerwionce – Leszczynach ● Zespół Szkół Technicznych w Rybniku ● Zespół Szkół Ekonomiczno – Usługowych w Rybniku Udział w pracach Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego oraz wejście w jej skład są otwarte dla wszystkich podmiotów, które chcą swoją postawą i działaniami wesprzeć cele jakie stawia przed sobą Platforma.

Dziękuję za uwagę