Autor: Rafał Kwiatkowski Zastępca Dyrektora Komunalnego Zakładu Budżetowego w Legionowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
ODPŁATNE PRZEJĘCIE PRZEZ GMINĘ KARPACZ OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
System zbiórki odpadów w Pszczynie
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
System zbiórki odpadów w Pszczynie
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku w zakresie gospodarowania
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
System zbiórki odpadów
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o. od 01 lipca 2013 roku Lubicz: ul
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Wykonali: Mlynar Oleksandr (49119) I Larysa Krechkovska (49115)
Segreguj odpady według nowej zasady
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Odpadów nie marnuję – śmieci segreguję. Spis treści 1.Tytuł 2.Spis treści 3.WprowadzenieWprowadzenie 4.Cele i dążeniaCele i dążenia 5.Podział odpadówPodział.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
Gmina Popielów GMINA. Opis wdrożonego rozwiązania Ze względu na położenie gminy w obrębie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego i w Dolinie Odry prezentowane.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Selektywna zbiórka odpadów w Toruniu – co zmienia się od 2018 roku
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE
Zapis prezentacji:

Autor: Rafał Kwiatkowski Zastępca Dyrektora Komunalnego Zakładu Budżetowego w Legionowie

Ogólne informacje o Legionowie Liczba mieszkańców: 51.200 Powierzchnia: 13,6 km² Połowę powierzchni miasta zajmuje budownictwo wielorodzinne 33.000 mieszkańców w zabudowie wielorodzinnej 18.200 w zabudowie jednorodzinnej Miasto jest wysoce zurbanizowane, otoczone lasami

Jak do tego doszło? – krótka historia

Jak do tego doszło ? – krótka historia INICJATYWA - czyli po co nam to było?

Jak do tego doszło ? – krótka historia INICJATYWA - czyli po co nam to było? bo to trochę nie fair, że jedni płacą, a inni nie… bo podrzucają śmieci, a to do lasu, a to do przydrożnych koszy i w ogóle gdzie popadnie… bo ci z domków podrzucają śmieci do altan przy blokach… bo smog, smród jak co poniektórzy zaczynają stosować wysokoenergetyczne „paliwo alternatywne” czyli wszystkie plastiki do pieca… bo będzie taniej… no, to już trochę ułuda…

Jak do tego doszło ? – krótka historia INICJATYWA - czyli po co nam to było? Do 30 czerwca 2009 r. W Legionowie, obowiązywały zasady gospodarowania odpadami komunalnymi, których podstawą były: regulamin utrzymania porządku i czystości w Gminie Legionowo; indywidualne umowy między właścicielami lub zarządcami nieruchomości, a przedsiębiorcami posiadającymi zezwolenia na odbiór odpadów; ewidencja umów w urzędzie miasta (właściciele zawarli 4300 umów) kontrole zawarcia umów oraz rachunków za odbiór odpadów dokonywane przez Straż Miejską (sankcje) zezwolenia Prezydenta Miasta Legionowa na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości posiadało 20 firm niemożność skutecznej kontroli (stosunek kosztów do efektów)

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 1 - referendum

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 1 - referendum Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Legionowo z 26 lipca 2006 r. w Legionowie 12 listopada 2006r. odbyło się referendum dotyczące przejęcia przez Gminę obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych. W referendum udział wzięło 34% mieszkańców, z czego 85% opowiedziało się za przejęciem przez gminę obowiązków związanych z zagospodarowywaniem odpadów.

Jak do tego doszło ? – krótka historia TROCHĘ DREPTANIA W MIEJSCU - moment niezdecydowania

Jak do tego doszło ? – krótka historia TROCHĘ DREPTANIA W MIEJSCU - moment niezdecydowania jak to zorganizować – w końcu brak wzorców jaka będzie cena? to nie wyjdzie brak wiary niepewność co do czynników cenotwórczych – opłata marszałkowska

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 2 - opracowanie systemu

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 2 - opracowanie systemu powołanie zespołu roboczego na poziomie Urzędu Miejskiego pod przewodnictwem Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska cele zespołu – opracowanie systemu – założenia, częstotliwości odbioru, obliczenie go względem przetargu itp. ankiety skierowane do mieszkańców (właściciele nieruchomości) i zarządców nieruchomości – dostarczone wraz z wymiarem podatku od nieruchomości analiza ankiet – odpowiedziało: wszyscy zarządcy (115) i 1.500 mieszkańców na 4.400 opracowanie systemu przez dr Manczarskiego z Politechniki Warszawskiej opracowanie systemu informatycznego i rozpoczęcie prac nad bazą danych

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 2 - opracowanie systemu (cdn) zmiana zespołu roboczego – wyniesienie go na wyższy szczebel – przewodnictwo zastępcy prezydenta; wejście Skarbnika decyzja o operatorze SGO – Komunalny Zakład Budżetowy w Legionowie dokooptowanie do nowego zespołu dyrektora, zastępcy dyrektora i kierownika działu technicznego KZB rozpoczęcie akcji informacyjnej opracowanie zasad przetargu (SIWZ-u) przygotowanie projektów odpowiednich uchwał niezbędnych do wejścia w życie systemu

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 3 - przetarg

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 3 - przetarg przetarg przeprowadza KZB pierwszy przetarg sierpień 2008 r. na „sprawdzenie w boju” rynku podział na rejony reakcja rynku (wykonawców – przedsiębiorców) – różne taktyki wnioski – rejony nie mają sensu – zbyt duże rozbieżności w cenach między rejonami jak i między wykonawcami cel podstawowy – poznanie możliwego poziomu cen – osiągnięty odkrycie kart przez wykonawców

Jak do tego doszło ? – krótka historia KROK 3 - przetarg (cdn) drugi przetarg ponowienie „ataku” wykonawców – bardzo liczne uwagi, protesty – część uwzględniona cena uzyskana od wykonawcy pozwoliła nawiązać do obowiązującej na największej części miasta zarządzanej przez Spółdzielnię Mieszkaniowo-Lokatorską wymagała jednak dopłaty w wysokości 1 zł na mieszkańca w stosunku miesięcznym (rocznie 600.000 zł) dopłata wynikała z założeń systemowych, aby wejście w życie - jakby nie oceniał - rewolucyjnego sytemu było łagodne w ślad za rozstrzygnięciem przetargowym nastąpiły niezbędne ruchy legislacyjne – uchwała o przejęciu obowiązków, o opłacie i dostosowawcza zmiana regulaminu utrzymania czystości i porządku

Jak do tego doszło ? – krótka historia NO I DOSZLIŚMY !!! - system wchodzi w życie

Jak do tego doszło ? – krótka historia NO I DOSZLIŚMY !!! - system wchodzi w życie system wchodzi w życie 1 lipca 2009 r. wcześniej pisma o wypowiedzeniu umów z dotychczasowymi wykonawcami wzmożona akcja informacyjna – media lokalne, parafie, nawet ogłoszenia na targowisku miejskim szczególnie istotne, bowiem przed 1 lipca 2009 r. wykonawca miał obowiązek dostarczyć właścicielom nieruchomości pojemniki na posesje ogromne zamieszanie wywołane przez wykonawcę, który zlekceważył rozstawienie pojemników – został ukarany liczne interwencje mieszkańców, duża nieświadomość i ewidentne manipulacje „buntowników” duże spotkanie wyjaśniające na ponad 300 osób

Kształt SGO

Kształt SGO PODSTAWOWE ZASADY brak limitu ilości odpadów odbieranych od mieszkańców, system obejmuje gospodarstwa domowe, wyróżnienie specyfiki terenów zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej system pojemnikowy dla odbioru odpadów zmieszanych, system workowy dla odbioru odpadów segregowanych na terenach zabudowy jednorodzinnej, system pojemników zbiorczych dla odbioru odpadów segregowanych na terenach zabudowy wielorodzinnej z wyjątkiem odpadów zielonych – system workowy, zróżnicowana stawka opłaty w zależności od segregowania bądź nie segregowania odpadów – odpowiednio 8,50 zł i 15 zł (niezbędna deklaracja o rezygnacji z segregowania)

ZASADY DLA ZABUDOWY WIELORODZINNEJ Kształt SGO ZASADY DLA ZABUDOWY WIELORODZINNEJ mieszkańcy korzystają z dotychczasowych miejsc składowania odpadów 38 zestawów pojemników do selektywnej zbiórki ustawionych na terenie osiedli, odpady zielone zapakowane w worki odbierane są z miejsc uzgodnionych z zarządcami

ZASADY DLA ZABUDOWY WIELORODZINNEJ Kształt SGO ZASADY DLA ZABUDOWY WIELORODZINNEJ Odpady stosownie do ich rodzaju gromadzone są w workach dostarczonych przez wykonawcę: worki żółte – przeznaczone są do gromadzenia tworzyw sztucznych, szkła i metali worki niebieskie – przeznaczone są do gromadzenia papieru, odzieży i tekstyliów worki zielone – przeznaczone są do gromadzenia odpadów „zielonych”

Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY 1) Zabudowa wielorodzinna a) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (kod 20 03 01) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne zbierane będą do pojemników ustawionych w dotychczasowych przeznaczonych do tego miejscach (altanki śmietnikowe, komory zsypowe, wyznaczone miejsca na pojemniki). Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę odpadów zmieszanych – 3 razy w tygodniu (poniedziałek, środa, sobota lub inne dni po ustaleniu z zarządcami budynków) w godzinach 7.00 – 20.00). Pojemniki zapewnia Wykonawca i ustawia je w miejscach wskazanych przez Zamawiającego. Ilość miejsc do gromadzenia odpadów (altanki, zsypy, miejsca ustawienia pojemników).

SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn wielorodzinne) Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn wielorodzinne) b) Selektywnie zbierane odpady komunalne Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie zabudowy wielorodzinnej odbywać się będzie do specjalistycznych pojemników. Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę tych odpadów zależnie od lokalizacji w godzinach 7.00 – 20.00. częstotliwość opróżniania: - pojemniki na szkło – 1 raz na dwa tygodnie (w piątki), - pojemniki na papier: 10 pojemników – 2 razy w tygodniu (w poniedziałki i piątki), 30 pojemników– 1 raz w tygodniu (w piątki), - pojemniki na plastik: 14 pojemników – 2 razy w tygodniu (w poniedziałki i piątki), 30 pojemników – 1 raz w tygodniu (w piątki). Pojemniki zapewnia Wykonawca i ustawia je w miejscach wskazanych przez Zamawiającego.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn wielorodzinne) Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn wielorodzinne) c) Odpady „zielone” (kod 20 02 01) Miejsce odbioru worków do gromadzenia odpadów zielonych ustali bezpośrednio Wykonawca z zarządcami poszczególnych osiedli lub budynków. Ilość niezbędnych worków podano § 3 ust.3 SIWZ. Charakterystyka worków § 3 ust.3 pkt 3 lit.a SIWZ. Częstotliwość wywozu przez Wykonawcę odpadów „zielonych” – 2 razy w miesiącu w okresach wegetacyjnych (kwiecień – listopad). Dodatkowo dla choinek wyznacza się 2 terminy odbioru w styczniu i lutym. Szczegółowy harmonogram Wykonawca uzgodni z zarządcami nieruchomości z udziałem Zamawiającego. Worki do gromadzenia odpadów zielonych zapewni Wykonawca. d) Odpady wielkogabarytowe (kod 20 03 07) i wyeksploatowany sprzęt elektryczny i elektroniczny (kody 20 01 23, 20 01 35 i 20 01 36) Odpady wielkogabarytowe i wyeksploatowany sprzęt elektryczny i elektroniczny gromadzony będzie przez mieszkańców w wyznaczonych przez zarządców budynków miejscach przy urządzeniach do gromadzenia odpadów (przy altankach, pomieszczeniach zsypowych, pojemnikach czy kontenerach). Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę – 1 raz w tygodniu.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn) Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn) 2) Zabudowa jednorodzinna Na terenie zabudowy jednorodzinnej obowiązywać będzie system mieszany workowo-pojemnikowy zbiórki odpadów komunalnych. a) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (kod 20 03 01) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne gromadzone będą w pojemnikach. Pojemniki zapewni Wykonawca i ustawi je w miejscach wskazanych przez właścicieli nieruchomości. Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę – 1 raz na dwa tygodnie.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn jednorodzinne) Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn jednorodzinne) b) Selektywnie zbierane odpady komunalne (kody 20 01 01, 20 01 02, 20 01 10, 20 01 11, 20 01 39 i 20 01 40) Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie zabudowy jednorodzinnej będzie się odbywać w systemie workowym. Wprowadza się dwa rodzaje worków: żółty do gromadzenia odpadów z tworzyw sztucznych, szkła i metali, niebieski na odpady z papieru, odzieży i tekstyliów. Worki zapewnia Wykonawca. Ilość niezbędnych worków podano w § 3 ust.3 SIWZ. Charakterystyka worków w § 3 ust.3 pkt 3 lit.a SIWZ. Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę odpadów zebranych selektywnie – 1 raz na 4 tygodnie. c) Odpady „zielone” (kod 20 02 01) Worki w kolorze zielonym o parametrach ustalonych w punkcie § 3 ust.3 pkt 3 lit.a SIWZ zapewnia Wykonawca w ilości ustalonej w § 3 ust.3 SIWZ. Ilość worków dostarczanych do poszczególnych nieruchomości ustalona będzie w porozumieniu z właścicielami nieruchomości i Zamawiającym. Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę odpadów „zielonych” – 4 razy w roku (kwiecień i maj oraz wrzesień i październik).

SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn jednorodzinne) Kształt SGO SZCZEGÓŁOWE ZASADY (cdn jednorodzinne) d) Odpady wielkogabarytowe (kod 20 03 07) i wyeksploatowany sprzęt elektryczny i elektroniczny (kody 20 01 23, 20 01 35 i 20 01 36) Odbiór odpadów wielkogabarytowych i wyeksploatowanego sprzętu elektrycznego i elektronicznego będzie się odbywać poprzez odbieranie wystawionych ww. odpadów przez właścicieli przed swoimi nieruchomościami w ustalonych przez Zamawiającego z Wykonawcą szczegółowych terminach. Częstotliwość załadunku i wywozu przez Wykonawcę – 2 razy do roku (jeden termin na wiosnę drugi na jesieni).

Główne problemy

Główne problemy – reakcja mieszkańców na nowy system Większość mieszkańców miasta doceniła zalety nowego systemu. Zgodnie ze starym systemem odbioru odpadów miesięczna cena dla jednej nieruchomości wynosiła 40 – 50 zł. Cena nie obejmowała odpadów wielkogabarytowych czy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów zielonych. W nowym systemie dla czteroosobowej rodziny opłata wynosi 34 zł i obejmuje wszystkie wymienione rodzaje odpadów. Protesty części mieszkańców wynikały przede wszystkim z: niedostatecznej kontroli umów na wywóz odpadów przed wprowadzeniem systemu. innych oczekiwań, np. większa częstotliwość wywozu odpadów początkowych problemów z wykonawcą.

Główne problemy – korzyści z wprowadzenia systemu widocznie mniej odpadów podrzucanych do lasów oraz do osiedlowych altanek śmietnikowych w ciągu pół roku ilość zgłoszeń dot. podrzucania nieczystości do lasu zmniejszyła się o połowę! większa ilość odbieranych odpadów – w 2008 r. 13 970 ton, w 2009 r. 15 620 ton, a w 2010r. - 18250 ton upowszechnienie segregowania odpadów i zmniejszenie proporcji frakcji niesegregowanej w stosunku do zbieranej selektywnie Mniejsza ilość odpadów trafiających na składowiska – w 2008 r. 88,5% (recykling 7,3%), w 2009 r. 84% (recykling 12,7%), a w 2010r. 79,7% (recykling 20,3%). odpady nie są już spalane w piecach i nielegalnie podrzucane. usprawnienie transportu odpadów przełożyło się na redukcję zanieczyszczeń powietrza spalinami.

Porównanie ilości zebranych odpadów w latach 2008 - 2010

Odpady zbierane selektywnie : surowce wtórne i odpady biodegradowalne w latach 2008 - 2010

Usprawnienia SGO W celu usprawnienia systemu w najbliższych latach planujemy: Przeprowadzenie intensywnej akcji edukacyjnej, jak segregować i kompostować odpady. Przedsięwzięcia realizowane: konkurs „Rady na odpady”, program edukacji ekologicznej „Gra w kolory, czyli segregujemy odpady” (dla dzieci szkół podstawowych I-III) Zakup kompostowników dla mieszkąńców (500 kupiono w 2010r.) i wprowadzenie zachęt finansowych (ew. obniżenie stawki opłaty dla osób kompostujących odpady biodegradowalne) Przeprowadzenie ekonomicznej analizy zwiększenia częstotliwości odbioru odpadów zielonych, wielkogabarytowych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego Prowadzenie systematycznych kontroli przedsiębiorców wytwarzających odpady Prowadzenie monitoringu funkcjonującego systemu; sprawdzanie prawidłowości prac firm usuwających odpady