Program Wzmacniania Rodziny dla rodziców i młodzieży w wieku 10 – 14 lat Fundacja Na Rzecz Zapobiegania Narkomanii MARATON Warszawa 16. 11. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces aktywizacji zawodowej i społecznej byłych więźniów
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Działania prowadzone przez Stowarzyszenie ETAP na rzecz seniorów.
SAMODZIELENIE W PRZYSZŁOŚĆ projekt realizowany w ramach działania 1.5 SPO RZL Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ MŁODZIEŻ 2003
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH PRZEZ STUDENTÓW Studenci 2004
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Uzależnienia a rozwój dziecka
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Opracowanie: Agata Potkaj
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Pomorskie Centrum Psychoedukacji, Diagnozy i Terapii w Gdańsku
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
mgr Małgorzata Piasecka
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
„ARS, czyli jak dbać o miłość?”
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Zespół Stowarzyszenia NL
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Zapis prezentacji:

Program Wzmacniania Rodziny dla rodziców i młodzieży w wieku 10 – 14 lat Fundacja Na Rzecz Zapobiegania Narkomanii MARATON Warszawa

Honorowy patronat nad programem PWR sprawuje Dyrektor Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Dodatkowo wspiera nas także PARPA. Program Wzmacniania Rodziny

Strengthening Families Program (SFP) Autorzy: prof. Karol Kumpfer, Utah University (1983) prof. Virginia Molgaard, Iowa State University (1992) prof. Virginia Molgaard, Iowa State University (1992)

Program Wzmacniania Rodziny CEL Ograniczenie używania środków psychoaktywnych oraz innych zachowań problemowych w okresie dojrzewania rozwijanie umiejętności wychowawczych i sprawowania kontroli przez rodziców; rozwijanie umiejętności wychowawczych i sprawowania kontroli przez rodziców; rozwijanie umiejętności interpersonalnych i indywidualnych wśród nastolatków; rozwijanie umiejętności interpersonalnych i indywidualnych wśród nastolatków; wzmacnianie więzi w rodzinie; wzmacnianie więzi w rodzinie;

Czynniki ryzyka: Rodzice: Wymagające i odrzucające zachowania Wymagające i odrzucające zachowania Słaba kontrola dziecka Słaba kontrola dziecka Surowa i nieadekwatna dyscyplina Surowa i nieadekwatna dyscyplina Słaby przekaz na temat zasad rodzinnych Słaby przekaz na temat zasad rodzinnych Program Wzmacniania Rodziny

Czynniki ryzyka: Młodzież: Agresywne i odrzucające zachowania Agresywne i odrzucające zachowania Negatywne wpływy rówieśnicze Negatywne wpływy rówieśnicze Słabe wyniki w nauce Słabe wyniki w nauce Brak pozytywnych celów Brak pozytywnych celów Zła relacja z rodzicami Zła relacja z rodzicami Program Wzmacniania Rodziny

Czynniki chroniące: Rodzice: Pozytywne uczucia wobec dziecka Pozytywne uczucia wobec dziecka Wspierające zaangażowanie rodziny Wspierające zaangażowanie rodziny Oczekiwania odpowiednie do wieku dziecka Oczekiwania odpowiednie do wieku dziecka Odpowiedni nadzór nad dzieckiem Odpowiedni nadzór nad dzieckiem Jasne oczekiwania dotyczące używania substancji psychoaktywnych Jasne oczekiwania dotyczące używania substancji psychoaktywnych Program Wzmacniania Rodziny

Czynniki chroniące: Młodzież: Pozytywna orientacja na przyszłość Pozytywna orientacja na przyszłość Umiejętność odpierania presji rówieśniczej Umiejętność odpierania presji rówieśniczej Związek z pozytywną grupą młodzieży Związek z pozytywną grupą młodzieży Umiejętność radzenia sobie z emocjami Umiejętność radzenia sobie z emocjami Empatia wobec rodziców Empatia wobec rodziców Program Wzmacniania Rodziny

Cechy programu: rodzice i dzieci uczą się razem rodzice i dzieci uczą się razem w jednej realizacji bierze udział 7 do 10 rodzin w jednej realizacji bierze udział 7 do 10 rodzin cykl podstawowy tworzy siedem dwugodzinnych sesji cykl podstawowy tworzy siedem dwugodzinnych sesji spotkania raz w tygodniu, przez pierwszą godzinę zajęć grupy dzieci i rodziców pracują osobno, druga godzina jest wspólna dla obu grup spotkania raz w tygodniu, przez pierwszą godzinę zajęć grupy dzieci i rodziców pracują osobno, druga godzina jest wspólna dla obu grup cztery przypominające sesje do zrealizowania 3 do 12 miesięcy po zakończeniu właściwego programu cztery przypominające sesje do zrealizowania 3 do 12 miesięcy po zakończeniu właściwego programu

Cechy programu: nagrania DVD prezentujące scenki z życia rodziny nagrania DVD prezentujące scenki z życia rodziny przyjazne materiały dla uczestników programu przyjazne materiały dla uczestników programu zajęcia prowadzone metodami aktywnymi (odgrywanie ról, dyskusje, gry i zabawy edukacyjne, zadania dla grup) zajęcia prowadzone metodami aktywnymi (odgrywanie ról, dyskusje, gry i zabawy edukacyjne, zadania dla grup) rygorystyczna ewaluacja rygorystyczna ewaluacja

Zakres tematyczny sesji dla rodziców cykl podstawowy Miłość i granice Miłość i granice Ustalanie zasad domowych Ustalanie zasad domowych Promowanie dobrego zachowania Promowanie dobrego zachowania Wyciąganie konsekwencji Wyciąganie konsekwencji Budowanie mostów Budowanie mostów Ochrona przed używaniem substancji psychoaktywnych Ochrona przed używaniem substancji psychoaktywnych Zapewnienie pomocy rodzinie w wyjątkowych sytuacjach Zapewnienie pomocy rodzinie w wyjątkowych sytuacjach

Zakres tematyczny dla młodzieży cykl podstawowy Cele i marzenia Cele i marzenia Docenić rodziców Docenić rodziców Radzenie sobie ze stresem Radzenie sobie ze stresem Przestrzeganie zasad Przestrzeganie zasad Radzenie sobie z presją rówieśniczą Radzenie sobie z presją rówieśniczą Presja rówieśnicza i prawdziwi przyjaciele Presja rówieśnicza i prawdziwi przyjaciele Prosząc o pomoc innych Prosząc o pomoc innych

Zakres tematyczny sesji rodzinnych cykl podstawowy Wspieranie celów i marzeń Wspieranie celów i marzeń Docenić członków rodziny Docenić członków rodziny Narady rodzinne Narady rodzinne Zrozumieć wartości rodzinne Zrozumieć wartości rodzinne Rozwijanie komunikacji wewnątrz rodziny Rozwijanie komunikacji wewnątrz rodziny Rodzina a presja rówieśnicza Rodzina a presja rówieśnicza Podsumowanie Podsumowanie

Skuteczność programu

Ewaluacja amerykańska - 1 Miejsce: Miejsce: 33 szkoły z rejonu o wysokim odsetku rodzin w trudnej sytuacji ekonomicznej w stanie Iowa 33 szkoły z rejonu o wysokim odsetku rodzin w trudnej sytuacji ekonomicznej w stanie Iowa Porównywane grupy rodzin (dobrane losowo): Porównywane grupy rodzin (dobrane losowo): (1) uczestnicy Strengthening Families Program (SFP10-14); (2) uczestnicy programu Preparing for Drug-Free Years (Hawkins i wsp., 1992) (3) nie objęci żadnym programem

Ewaluacja amerykańska - 1 Wyniki po 6 latach u młodzieży objętej SFP w porównaniu z grupami kontrolnymi (Spoth i wsp., 2001): Wyniki po 6 latach u młodzieży objętej SFP w porównaniu z grupami kontrolnymi (Spoth i wsp., 2001): niższy poziom używania narkotyków i picia alkoholu niższy poziom używania narkotyków i picia alkoholu 0% użytkowników amfetaminy (w pozostałych grupach >3%) 0% użytkowników amfetaminy (w pozostałych grupach >3%) różnice między grupami pogłębiały się wraz z upływem czasu różnice między grupami pogłębiały się wraz z upływem czasu mniej problemów z zachowaniem w szkole mniej problemów z zachowaniem w szkole Wyniki wśród rodziców (Molgaard i wsp., 2000): Wyniki wśród rodziców (Molgaard i wsp., 2000): poprawa umiejętności wychowawczych (ustalanie granic, budowanie pozytywnych więzi z dzieckiem, określanie zasad obowiązujących dziecko i konsekwentne ich przestrzeganie) poprawa umiejętności wychowawczych (ustalanie granic, budowanie pozytywnych więzi z dzieckiem, określanie zasad obowiązujących dziecko i konsekwentne ich przestrzeganie) wzrost pozytywnych uczuć wobec dziecka wzrost pozytywnych uczuć wobec dziecka

Ewaluacja amerykańska - 2 Porównywane grupy rodzin (dobrane losowo): Porównywane grupy rodzin (dobrane losowo): (1) SFP Life Skills Training (LST); (2) Life Skills Training (LST); (3) nie objęci żadnym programem

Ewaluacja amerykańska - 2 Wyniki po roku u młodzieży objętej SFP10-14 w porównaniu z grupami kontrolnymi (Spoth i wsp., 2002): Wyniki po roku u młodzieży objętej SFP10-14 w porównaniu z grupami kontrolnymi (Spoth i wsp., 2002): liczba nowych użytkowników alkoholu była w grupie 1 (SFP + LST) o 30% niższa a w grupie 2 (LST) o 4% niższa niż w grupie kontrolnej (3) liczba nowych użytkowników alkoholu była w grupie 1 (SFP + LST) o 30% niższa a w grupie 2 (LST) o 4% niższa niż w grupie kontrolnej (3) Wyniki po 4 latach (Spoth i wsp., 2006): Wyniki po 4 latach (Spoth i wsp., 2006): ograniczenie używania amfetaminy ograniczenie używania amfetaminy Wyniki po 10 latach, (Spoth i wsp., 2008): ograniczenie używania: Wyniki po 10 latach, (Spoth i wsp., 2008): ograniczenie używania: narkotyków narkotyków leków psychoaktywnych leków psychoaktywnych

Ewaluacja amerykańska - 3 Wyniki po 10 latach (Trudeau i wsp., 2007) Wyniki po 10 latach (Trudeau i wsp., 2007) 22-latkowie (którzy jako 12-latkowie wraz z rodzicami uczestniczyli w SFP10-14) mieli znacząco mniej problemów ze zdrowiem psychicznym (depresji, lęku, fobii, zaburzeń osobowości), niż ich rówieśnicy 22-latkowie (którzy jako 12-latkowie wraz z rodzicami uczestniczyli w SFP10-14) mieli znacząco mniej problemów ze zdrowiem psychicznym (depresji, lęku, fobii, zaburzeń osobowości), niż ich rówieśnicy

Wyniki przeglądu Cochrane (dla WHO) 6000 badań ewaluacyjnych programów profilaktyki alkoholowej dla osób poniżej 25 roku życia 6000 badań ewaluacyjnych programów profilaktyki alkoholowej dla osób poniżej 25 roku życia 56 programów zakwalifikowanych do przeglądu 56 programów zakwalifikowanych do przeglądu 12 programów, których ewaluacja spełniała założone wymogi metodologiczne 12 programów, których ewaluacja spełniała założone wymogi metodologiczne 3 programy o udowodnionej skuteczności 3 programy o udowodnionej skuteczności SFP – najbardziej skuteczny SFP – najbardziej skuteczny

Etapy adaptacji programu w Polsce Analiza materiału oryginalnego dokonana przez trzech ekspertów IPN Analiza materiału oryginalnego dokonana przez trzech ekspertów IPN Zmiany wprowadzone po przeprowadzeniu grup fokusowych (Olsztynek, Głogów, Warszawa). Zmiany wprowadzone po przeprowadzeniu grup fokusowych (Olsztynek, Głogów, Warszawa). Zmiany wprowadzone po realizacji zajęć grupowych w sesji wiosennej i jesiennej (Olsztynek, Olsztyn, Głogów, Warszawa). Zmiany wprowadzone po realizacji zajęć grupowych w sesji wiosennej i jesiennej (Olsztynek, Olsztyn, Głogów, Warszawa).

Wprowadzone zmiany Zmiany w zakresie czynności organizacyjnych i przygotowawczych do realizacji programu oraz samego przebiegu zajęć. Zmiany w zakresie czynności organizacyjnych i przygotowawczych do realizacji programu oraz samego przebiegu zajęć. Zmiany dotyczące zawartości merytorycznej podręcznika. Zmiany dotyczące zawartości merytorycznej podręcznika.

Materiały edukacyjne

Strengthening Families Program SFP 10 – 14 Program Wzmacniania Rodziny PWR

Ewaluacja w Polsce I etap – sesje pilotażowe: : program realizowano w 4 miastach program realizowano w 4 miastach zajęcia przeprowadzono w 6 grupach a udział w nich wzięło 120 osób zajęcia przeprowadzono w 6 grupach a udział w nich wzięło 120 osób

Ewaluacja w Polsce II etap – ewaluacja ogólnopolska: 2010 – 2012 Grupę eksperymentalną tworzy 13 ośrodków Grupę eksperymentalną tworzy 13 ośrodków Łącznie program jest realizowany w 36 grupach Łącznie program jest realizowany w 36 grupach Działaniami zostało objętych 521 rodzin Działaniami zostało objętych 521 rodzin Grupę kontrolną tworzy 7 ośrodków, które realizują procedurę badawczą z 18 grupach Grupę kontrolną tworzy 7 ośrodków, które realizują procedurę badawczą z 18 grupach Działaniami zostało objętych 235 rodzin Działaniami zostało objętych 235 rodzin

W badaniach wykorzystano skale i pytania dotyczące: 1. relacji rodzic – dziecko /bliskość, złość i agresja, spójność i wsparcie/ 2. praktyk wychowawczych rodziców /monitorowanie dziecka, wprowadzanie zasad/ 3. zachowań problemowych dziecka Ewaluacja w Polsce po roku od jego realizacji

1. Używanie substancji psychoaktywnych przez młodzież: - wskaźnik różnicy między pomiarami w roku 2010 a 2011 informujący o zaprzestaniu używania poszczególnych substancji /papierosy, alkohol, marihuana/ Ewaluacja w Polsce po roku od jego realizacji - wyniki

2. Relacje między rodzicami a dziećmi wzrost częstości wspólnego spędzania czasu wzrost częstości wspólnego spędzania czasu poprawa jakości życia rodzinnego, w tym spójności, wzajemnego wsparcia, ograniczenia złości i agresji poprawa jakości życia rodzinnego, w tym spójności, wzajemnego wsparcia, ograniczenia złości i agresji Ewaluacja w Polsce po roku od jego realizacji - wyniki

3. Praktyki wychowawcze rodziców Wzrost poziomu egzekwowania zasad przez matki i ojców Wzrost poziomu egzekwowania zasad przez matki i ojców Ewaluacja w Polsce po roku od jego realizacji - wyniki

86% rodziców i 76% dzieci 86% rodziców i 76% dzieci – zadowolonych i bardzo zadowolonych – zadowolonych i bardzo zadowolonych 1% rodziców i 6 % dzieci – niezadowolonych 1% rodziców i 6 % dzieci – niezadowolonych 86% rodziców i 65% dzieci – poleciłoby ten program innym 86% rodziców i 65% dzieci – poleciłoby ten program innym 73% rodziców i 51 % dzieci – chcieliby jeszcze raz wziąć udział w podobnych zajęciach 73% rodziców i 51 % dzieci – chcieliby jeszcze raz wziąć udział w podobnych zajęciach Ocena programu przez dzieci i rodziców uczestniczących w zajęciach

Program Wzmacniania Rodziny spełnia standardy jakości poziomu II – Dobra praktyka zgodnie z kryteriami oceny przyjętymi w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. KBPN, PARPA, ORE Rekomendacja

Zasoby kadrowe Obecnie w Polsce przygotowano: Obecnie w Polsce przygotowano: 6 trenerów programu PWR 6 trenerów programu PWR 155 realizatorów zajęć 155 realizatorów zajęć

Pilotażowa realizacja programu w Olsztynku sesja 1

Pilotażowa realizacja programu w Olsztynku sesja 3

II etap ewaluacji – Ciechanów sesja 3

Pilotażowa realizacja programu w Warszawie sesja 2

II etap ewaluacji – Ciechanów sesja 2

Pilotażowa realizacja programu w Warszawie sesja 1

KONTAKT Fundacja Na Rzecz Zapobiegania Narkomanii MARATON Placówka koordynująca : Poradnia Profilaktyki Środowiskowej MARATON ul. Elektoralna 26 Warszawa Tel: (22) Fax: (22)

REMEDIUM NR – REMEDIUM NR – str 8 Program Wzmacniania Rodziny A. Rustecka - Krawczyk Serwis Informacyjny NARKOMANIA NR – Serwis Informacyjny NARKOMANIA NR – str. 25 Ewaluacja Programu Wzmacniania Rodziny K. Kocoń, K. Okulicz – Kozaryn str. 25 Ewaluacja Programu Wzmacniania Rodziny K. Kocoń, K. Okulicz – Kozaryn MERITUM NR – MERITUM NR – str. 18 Program Wzmacniania Rodziny G. Piotrkowska TERAPIA UZALEŻNIENIA I WSPÓŁUZALEŻNIENIA NR – TERAPIA UZALEŻNIENIA I WSPÓŁUZALEŻNIENIA NR – str. 9 Program Wzmacniania Rodziny G. Piotrkowska Serwis Informacyjny NARKOMANIA NR Serwis Informacyjny NARKOMANIA NR str. 18 Skuteczność PWR po roku od jego realizacji K. Okulicz - Kozaryn, J. Raduj Dostępne artykuły prasowe

Program Wzmacniania Rodziny Dziękuję za uwagę. Zapraszam do obejrzenia zwiastunu programu na stronie Grażyna Piotrkowska