Miasto Częstochowa na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej – stymulowanie lokalnych inicjatyw i modele współpracy BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Omówienie realizacji projektu
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Plan Odnowy Miejscowości
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
VI Forum Nowej Gospodarki Gospodarka niskoemisyjna w samorządach przykłady dobrych praktyk Katowice r. BOŻENA HERBUŚ NACZELNIK WYDZIAŁU KOMUNALNEGO.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
„Energooszczędne Żory - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby oświaty.” Projekt dofinansowany.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Abonament korzyści dla miast i gmin
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Miasto Częstochowa na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej – stymulowanie lokalnych inicjatyw i modele współpracy BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI tel. +48 (34) , fax URZĄD MIASTA CZĘSTOCHOWY ul. Śląska 11/13, Częstochowa tel. +48 (34) , fax

Realizacja pakietu klimatyczno – energetycznego opierającego się na założeniach polityki energetycznej Unii Europejskiej określanego w skrócie 3x20 do roku 2020 tj.: -zmniejszenie o 20% ilości CO 2 emitowanego do atmosfery, -zmniejszenie o 20% zużycia energii dzięki jej efektywniejszemu wykorzystaniu, - zwiększenie o 20% (dla Polski o 15%) wykorzystania odnawialnych źródeł energii w całkowitym jej zużyciu. Stała poprawa lokalnego bezpieczeństwa energetycznego w zakresie jakości i ciągłości dostaw sieciowych mediów energetycznych. Analiza możliwości i warunków oraz korzystanie z wolnego rynku energii. Kształtowanie świadomości oraz aktywizacja społeczności lokalnej do działań podejmowanych w celu poprawy efektywności energetycznej i ochrony powietrza. Wymagają od samorządów nakreślenia i rzetelnej realizacji lokalnej polityki energetycznej.

Realizując ściśle określone cele lokalnej polityki energetycznej przedstawiciele samorządu działają jako: -urbaniści – kształtują zagospodarowanie przestrzenne gminy, przesądzając w dokumentach planistycznych o rozwoju infrastruktury technicznej, - inwestorzy – realizują zapisy wieloletnich planów inwestycyjnych, generując między innymi zapotrzebowanie na media, - konsumenci – kształtują rynek energii, - zarządzający energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej – wpływają na efektywność energetyczną posiadanych obiektów, spółek skarbu gminy i wszystkich podległych jednostek, - kształtujący poziom świadomości społecznej w zakresie aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, dotyczących zrównoważonego rozwoju gospodarki energetycznej na poziomie lokalnym.

Realizacja lokalnej polityki energetycznej to dla samorządu duże wyzwanie ale też nie mniejsze szanse Wyzwania: -organizacja kompetentnych służb, które będą realizowały i koordynowały realizację lokalnej polityki energetycznej, określoną w Założeniach do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, -pełnienie roli lidera oraz propagowanie pomysłów, projektów i działań innowacyjnych o charakterze całościowym, zintegrowanym i długofalowym, mających na celu poprawę efektywności energetycznej, do realizacji których zaangażowane zostają społeczności lokalne, -tworzenie platform pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku energii w celu optymalizacji jej wykorzystania,

-tworzenie w swych dokumentach planistycznych, strategicznych oraz inwestycyjnych warunków sprzyjających: poprawie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego, rozwojowi infrastruktury energetycznej, poprawie efektywności energetycznej, zintensyfikowaniu wykorzystania odnawialnych źródeł energii, -aktywizacja ośrodków naukowych w celu określenia obszarów realizacji pakietu energetyczno – klimatycznego, -umiejętność korzystania oraz czynne kształtowanie wolnego rynku energii. Szanse: -ograniczenie kosztów eksploatacji obiektów użyteczności publicznej, funkcjonowania podmiotów zależnych od gminy, -zwiększenie poziomu bezpieczeństwa energetycznego przy istniejących systemach zasilania w media energetyczne, -zmniejszenie emisji obciążeń środowiska naturalnego, -podnoszenie świadomości użytkowników energii na temat optymalnego jej wykorzystania, jak również możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii,.

-ograniczenie zużycia energii pierwotnej, a tym samym pozostawienie większych zapasów paliw dla przyszłych pokoleń -umiejętne korzystanie ze środków pomocowych Optymalne wykorzystanie szans wynikające z realizacji tego trudnego obszaru aktywności samorządu wymaga określenia katalogu działań umożliwiających osiągnięcie określonych celów, są to: -bezinwestycyjne działania zarządcze w celu racjonalnego wykorzystania energii w obiektach podległych gminie, -uwzględnienie energooszczędnych rozwiązań na etapie przygotowania nowych inwestycji, -realizacja tzw. zielonych zamówień w zakresie wyposażenia obiektów gminy w energooszczędny sprzęt i urządzenia elektryczne,

-zmiana wykorzystania nośników energii oraz źródeł energii na niskoemisyjne, -szersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, -działania na rzecz rozwoju konkurencyjnego rynku energii, -współpraca ze środowiskami naukowymi i branżowymi, -podejmowanie działań informacyjnych, promujących efektywność energetyczną, -ścisła i wszechstronna współpraca z przedsiębiorstwami zaopatrującymi miasto w media energetyczne.

Mierząc się z wyzwaniami i starając się wykorzystywać szanse dla rozwoju zrównoważonej gospodarki energetycznej miasta Częstochowa organizuje nowoczesne platformy współpracy, które stanowią między innymi: -Rada na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Energetycznej Miasta Częstochowy powołana Zarządzeniem Prezydenta Miasta, -portal informacyjny Energia i Środowisko działający na głównej stronie Urzędu Miasta Częstochowy, -szkolenia administratorów obiektów użyteczności publicznej w obszarze poprawy efektywności energetycznej, -Lokalny Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej dla miasta Częstochowy, który opracowany zostanie w bieżącym roku, przy udziale wszystkich znaczących uczestników rynku energii..

Jednym z obszarów działania jest realizowany od 2003 roku program operacyjnyZarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej miasta. Realizacja tego programu wymagała odpowiedzi na pytanie czym i jak zarządzamy. Odpowiedź na te pytania uzyskano sporządzając szczegółową bazę danych dla 173 budynków oraz 57 lokali użytkowanych przez instytucje miejskie, zawierającą następujące informacje: 1.Charakter działalności prowadzonej w obiekcie (np. oświata, kultura, urząd, ochrona zdrowia, sport i rekreacja) 2.Inwentaryzację w zakresie: danych technicznych obiektu, godzin pracy, komfortu energetycznego, informacji o użytkownikach, informacji o pododbiorcach (mieszkania, gabinety lekarskie, punktu usługowe).

3. Monitoring, analizę i weryfikację danych w zakresie zużyć i kosztów: energii elektrycznej, ciepła sieciowego, gazu ziemnego, innych nośników energii cieplnej oraz zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Opracowana baza danych była i jest podstawą do prowadzenia działań analitycznych i korygujących w zakresie zaopatrzenia w media wszystkich jednostek i obiektów gminy. Dodatkowo dla trzech budynków Urzędu Miasta od 2007 roku realizowany jest monitoring on – line zużycia wszystkich mediów sieciowych. Prowadzony od 2003 roku monitoring zużycia wszystkich mediów sieciowych, między innymi energii elektrycznej oraz szczegółowa wiedza dotycząca warunków umów w zakresie mocy umownych, funkcjonujących w rozliczeniach taryf stanowi świetną bazę do przygotowania materiałów przetargowych, w celu skorzystania ze zliberalizowanego rynku energii elektrycznej.

Realizacja programu operacyjnego Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej, którego celem jest optymalizacja zużycia mediów i ograniczenie kosztów ponoszonych w tego tytułu przynosi miastu oszczędności liczone w milionach złotych. Program ten jest szczegółowo monitorowany dla populacji 121 obiektów oświatowych. Przeprowadzone analizy wykazały, że łączny koszt mediów energetycznych dla obiektów oświatowych w 2008 r. wyniósł tys. zł. i był niższy o 623 tys. zł. w porównaniu do 2003 roku mimo kilkukrotnej taryfowej podwyżki cen. Jeżeli natomiast przyjmiemy jako bazową dla każdego roku kwotę przeznaczoną na media energetyczne w roku 2003, to suma oszczędności w latach wyniesie tys. zł.

Łączne zużycie paliw i energii w grupie obiektów oświatowych w 2008 roku wyniosło MWh i było mniejsze o MWh (co stanowi 24,3%) w porównaniu do roku 2003.

Obliczona łączna emisja CO2 w grupie obiektów oświatowych w 2008 roku wyniosła ton i była mniejsza o ton (co stanowi 23,1%) w porównaniu do roku 2003 (zmiany przedstawiono na wykresie nr 3).

Przeprowadzone analizy wykazały, że łączny koszt wody i odprowadzania ścieków wyniósł w 2008 r. 871 tys. zł i był mniejszy o 189 tys. zł w porównaniu do roku 2003, mimo kilkukrotnej taryfowej podwyżki cen.

W wyniku prowadzonych działań ograniczono zużycie wody w grupie obiektów oświatowych z 202,6 tys. m 3 w roku 2003 do 128 tys. m 3 w roku 2008.

W wyniku przeprowadzonej symulacji okazało się, że w 2008 roku bez ograniczenia zużycia placówki oświatowe wydałyby na wodę i ścieki tys. zł. Jednakże faktycznie poniesione koszty wyniosły 871 tys. zł, wobec czego realne oszczędności w tym obszarze wyniosły w ubiegłym roku 541 tys. zł.

Planowanie energetyczne, umiejętne korzystanie z wolnego rynku energii, zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej, tworzenie nowatorskich platform współpracy samorządu, przedsiębiorstw energetycznych, ośrodków naukowych oraz niezależnych ekspertów, stanowią istotne elementy polityki energetycznej gminy. Tylko ich rzetelna i kompleksowa realizacja może zapewnić zrównoważony rozwój gospodarki energetycznej. W Częstochowie wszystkie wskazane elementy lokalnej polityki energetycznej są realizowane.

BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI tel. +48 (34) , fax Miasto Częstochowa na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej – stymulowanie lokalnych inicjatyw i modele współpracy DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ URZĄD MIASTA CZĘSTOCHOWY ul. Śląska 11/13, Częstochowa tel. +48 (34) , fax