Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Wskaźniki dla bibliotek publicznych Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
system zarządzania zasobami ludzkimi
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
ARKUSZ KALKULACYJNY Sprawdzian umiejętności Czytaj uważnie pytania
ARKUSZ KALKULACYJNY Sprawdzian umiejętności Prawidłowe odpowiedzi.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Piotr Knaś, Małopolski Instytut Kultury
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Marketing w transporcie
Nowa norma ISO 11620: 2008 Information and documentation – Library performance indicators Ewa Głowacka IINiB UMK.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Matematyka Ubezpieczeniowa Laboratorium 2 Zadanie 1.0 – przygotowanie arkusza do kalkulacji rent.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
2010 © Uniwersytet Rzeszowski | 1 Temat: Autor: Jan Kowalski Ocena zagrożeń ludności cywilnej we współczesnych konfliktach zbrojnych.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Opracowała: Iwona Kowalik
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Wgminie w gminie Walim Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
P ODSUMOWANIE PROJEKTU „G OTOWI DO STARTU … META : PRACA” Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu –
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Wskaźniki dla bibliotek publicznych Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości Wroclaw, 7-9 lipca, 2010 Torill Redse, Senior Adviser, ABM-utvikling

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Administracja krajowa i lokalna dąży do wykorzystywania różnego rodzaju danych i narzędzi w celu: przedstawienia działań/funkcjonalności/rozwoju w poszczególnych sektorach uzyskania podstawy do podejmowania decyzji w administracji publicznej na szczeblu lokalnym, a także krajowym Do tego celu mają służyć narzędzia zarządzania i rozwoju

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Na szczeblu krajowym należy skupić się na: krajowej polityce dotyczącej bibliotek priorytetach krajowych: strategiach i celach

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Podstawowe dokumenty kontekstowe: Reforma bibliotek 2014 – Część I: Strategie i inicjatywy – Część II: Norweska Biblioteka Ogólnokrajowa – sieć na rzecz wiedzy i kultury ABM-utvikling, 2006 Raport nr 23 do Stortingu ( ): Biblioteka: ośrodek wiedzy dla społeczeństwa, miejsce spotkań i wydarzeń kulturalnych w epoce cyfrowej Ministerstwo Kultury i Spraw Kościelnych, 2009

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum W oparciu o powyższe dwa raporty podjęto próbę ustalenia wskaźników dla następujących zagadnień: biblioteka jako część społeczeństwa biblioteka jako przestrzeń do nauki i poszerzania wiedzy rozpowszechnianie kultury i literatury biblioteka jako przestrzeń krzewienia różnorodności kulturowej

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Na poziomie lokalnym należy skupić się na następujących obszarach: misja, strategia i cele biblioteki oferta świadczonych usług system jakości władz lokalnych

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Zarządzanie przez cele i wyniki skupia się na: – ustaleniu celów – pomiarze wyników – analizie wyników – porównaniu wyników i celów – wykorzystaniu tych informacji dla stworzenia lepszej biblioteki (działanie!)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Zarządzanie przez cele i wyniki oznacza: sterowanie rozwój większą funkcjonalność ORAZ zarządzanie - TO NIE TYLKO sama kontrola!

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Cel projektu był następujący: Opracowanie narzędzi do oceny i zarządzania biblioteką oraz porównania jej z innymi bibliotekami, w oparciu o sformułowane cele biblioteki (i instytucji) oraz o ofertę świadczonych usług i system zarządzania jakością instytucji (władz miejskich).

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Projekt miał dwa cele: Opracowanie i przetestowanie zestawu wskaźników dla bibliotek publicznych i naukowych. Opracowanie i przetestowanie zestawu wskaźników na potrzeby prowadzonego benchmarkingu w bibliotekach publicznych i naukowych.

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Prace miały również obejmować: Zapoczątkowanie oraz zachęcanie do wykorzystywania zgromadzonych danych oraz wskaźników jakości i funkcjonalności w sektorze bibliotek Skupienie uwagi w bibliotekach na zarządzaniu przez cele i wyniki Zaangażowanie członków grupy projektowej jako innowatorów

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Definicja wskaźnika brzmi następująco: właściwość wyrażona w formie jakościowej i ilościowej służąca do oceny wartości danego działania lub usługi

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Wskaźnik funkcjonalności to: pomiar tego, w jakim stopniu dany pracownik, dział, organizacja lub instytucja spełnia swoje cele lub właściwość wyrażona w formie liczbowej, symbolicznej lub werbalnej otrzymana na podstawie danych statystycznych biblioteki służąca do opisu funkcjonalności danej biblioteki" (ISO 11620)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Wskaźnik powinien być: Bogaty w informacje – pomocny w rozpoznawaniu problemów i podejmowaniu możliwych działań Wiarygodny – prowadzi zawsze do tych samych wyników, jeśli wykorzystywany jest w takich samych okolicznościach Trafny – mierzy to, co powinien mierzyć Odpowiedni – kompatybilny z obowiązującymi w bibliotece procedurami i środowiskiem pracy Praktyczny – łatwy do wykorzystania i zrozumienia, możliwy do zastosowania przy stosunkowo niewielkim nakładzie czasu ze strony personelu, kwalifikacji personelu, kosztów operacyjnych oraz czasu i cierpliwości użytkownika Porównywalny – umożliwiający porównanie wyników pomiędzy bibliotekami, które mają podobną misję, strukturę i klientów (Poll & te Boekhorst, 2007)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Wskaźnik polega na zestawieniu dwóch lub więcej liczb, dzięki czemu możemy obserwować działalność biblioteki w trzech wymiarach: wielkość/pojemność koszty wykorzystanie Aby skutecznie wykorzystywać wskaźniki, musimy: mieć łatwy dostęp do wiarygodnych danych analizować dane oceniać dane

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum W skrócie: Wybierz misję i cele Wybierz wskaźniki Bądź praktyczny

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Dokonano oceny stosowalności poszczególnych wskaźników Czy cel jest opisany wystarczająco dobrze? Co mówi nam ten wskaźnik? Czy wskaźnik jest odpowiedni do porównania z innymi bibliotekami? Czy łatwo/trudno uzyskać dane? Z jakimi innymi wskaźnikami powinien być rozpatrywany? Czy wskaźnik jest wykorzystywany jako narzędzie zarządzania wewnętrznego?

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum AGOSPODARKA/ZASOBY A1Procent środków gminnych przyznanych bibliotece A2Koszty na godzinę otwarcia A3 Nabytki/ Koszty dostępu na osobę A4Procent wynagrodzenia – oraz nabytki/ koszty dostępu przeznaczone na nabytki A5Koszty na pobrany dokument A6Procent wydatków na nabytki/ koszty dostępu przeznaczone na zbiory elektroniczne

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum B WYKORZYSTANIE/ ODWIEDZINY B1Liczba odwiedzin na osobę B2Liczba odwiedzin elektronicznych na osobę B3Liczba wypożyczeń na osobę B4Liczba pobranych dokumentów na osobę B5Udział procentowy odwiedzin osób niebędących rodzimymi użytkownikami języka B6 Udział procentowy odwiedzających z innych gmin B7Liczba uczestników w wydarzeniach organizowanych przez bibliotekę na osobę

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum C Zbiory/usługi/procesy C1Godziny otwarcia C2Osobolata (ile osób jest zatrudnionych w ciągu roku) na 1000 mieszkańców C3Nabytki na 1000 mieszkańców C4Udział procentowy nośników z funduszu kultury w całkowitych nabytkach C5Nośniki w językach innych niż skandynawskie i angielski C6Obrót z nośników w językach innych niż skandynawskie i angielski

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum C Zbiory/usługi/procesy C7Stosunek wypożyczeń z innych bibliotek do wypożyczeń do innych bibliotek C8Procent wypożyczeń z własnych zbiorów C9Liczba zapytań w punkcie informacyjnym na pracownika C10Czas spędzony w punkcie informacyjnym C11Czas spędzony na krajowych/regionalnych usługach bibliotekarskich C12Czas spędzony na działaniach dla bibliotek szkolnych

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum DRozwój/Innowacje/Marketing D1Czas spędzony na projektach D2Czas spędzony na podnoszeniu kompetencji D3Liczba organizowanych wydarzeń na pracownika D4Liczba organizowanych wydarzeń organizowanych we współpracy z innymi instytucjami na pracownika D5Liczba usług interaktywnych

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Pytania?