Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego Kończymy dostosowanie gminy potem powiat potem miasto na prawie powiatu Z początkiem przyszłego roku chcemy wejść z pomocą doradczą do samorządów 1
Metoda Planowania Rozwoju Instytucjonalnego Metoda Planowania Rozwoju Instytucjonalnego (PRI): pozwala kierownictwu jednostki na analizę stanu zarządzania i potencjału własnej jednostki pozwala na planowanie zmian i ich wdrażanie Metoda PRI dokonuje standaryzacji poszczególnych narzędzi zarządczych, aby zarówno kierownictwo jednostki przeprowadzające analizę, jak również pracownicy rozumieli je tak samo i mogli świadomie dokonywać samooceny. 2
Przywództwo i strategia. Zarządzanie zasobami i procesami. Obszary zarządzania Przywództwo i strategia. Zarządzanie zasobami i procesami. Zarządzanie kapitałem ludzkim organizacji. Partnerstwo. Zarządzanie usługami publicznymi. Funkcjonalny podział jednostki. Wyróżniono 5 obszarów zarządzania 3
Obszary i kryteria zarządzania (1) Kryterium Przywództwo i strategia Przywództwo Zarządzanie strategiczne Zarządzanie zasobami i procesami Zarządzanie finansami Zarządzanie mieniem Zarządzanie przestrzenią Zarządzanie technologiami informacyjnymi Zarządzanie procesami Zarządzanie projektami Zarządzanie kapitałem ludzkim organizacji Planowanie, rekrutacja i selekcja Motywowanie, ocena i awansowanie Doskonalenie zawodowe Etyka 4
Obszary i kryteria zarządzania (2) Kryterium Partnerstwo Komunikacja społeczna i partnerstwo publiczno-społeczne Partnerstwo publiczno-publiczne Współpraca z przedsiębiorcami i partnerstwo publiczno-prywatne Zarządzanie usługami publicznymi Usługi administracyjne Usługi społeczne Usługi techniczne Wspieranie rozwoju gospodarczego 5
Ogólny schemat Metody PRI ANALIZA PLAN WDROŻENIE Ogólny schemat Metody PRI 6
Przeprowadzanie analizy instytucjonalnej Analiza instytucjonalna jest przeprowadzana za pomocą kwestionariuszy diagnostycznych Ocena poziomu rozwoju instytucjonalnego jest dokonywana indywidualnie dla każdego kryterium zarządzania Każde z kryteriów zarządzania zawiera opis 5 stadiów rozwoju instytucjonalnego Kryteria zarządzania zostały przygotowane w oparciu o tzw. zasadę kumulacji (osiągnięcie wyższego stadium rozwoju wymaga spełnienia wszystkich warunków dla danego stadium i stadiów poprzedzających) 7
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka 8
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka 9
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka 10
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka 11
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka
Kryterium zarządzania nr 12 Etyka 13
ZBIORCZE ZESTAWIENIE WYNIKÓW ANALIZY INSTYTUCJONALNEJ GMINY 14
2. Zmodyfikowana metoda PRI pozwoli na: Zastosowanie metody PRI do oceny stanu kontroli zarządczej W metodzie PRI, podobnie jak w KZ, jednym z istotniejszych elementów jest system wyznaczania celów i zadań oraz system monitorowania realizacji wyznaczonych celów i zadań 2. Zmodyfikowana metoda PRI pozwoli na: przyporządkowanie danej JST do określonego stadium rozwoju instytucjonalnego i wskazanie konkretnych obszarów rozwoju danej JST ustalenie stanu kontroli zarządczej w danej JST 15
Przebieg procesu doskonalenia zarządzania PRI i jej modyfikacja Przebieg procesu doskonalenia zarządzania Krok 1: samoocena stanu zarządzania i potencjału jednostki, Krok 2: projektowanie zmian Krok 3: wdrożenie zmian Krok 4: ocena efektów Standaryzacja kryteriów oceny Stopniowana ocena zarządzania Wybór poziomu dojrzałości przez jednostkę Cel: zastosowanie metody PRI do oceny stanu kontroli zarządczej Zakończenie modyfikacji PRI - II połowa 2014 r. Informacje o metodzie PRI: http://www.pri.msap.pl 16
zmodyfikowaną metodą PRI Zalety samooceny zmodyfikowaną metodą PRI Prostota (elektroniczny kwestionariusz samooceny – dostępny na stronie internetowej) Dopasowanie do potrzeb każdej gminy / powiatu Możliwość porównania stanu zarządzania z innymi JST Dwie oceny: w zakresie kryteriów PRI oraz realizacji standardów kontroli zarządczej Narzędzie opracowane przy współpracy MF i przez nie zatwierdzone 17
Inne produkty dla wszystkich JST www.pri.msap.pl Baza wiedzy PRI Baza porównawcza (benchmarkingowa) JST badanych metodą PRI 18
Dziękujemy za uwagę Projekt Systemowe wsparcie procesów zarządzania w JST współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego