ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Rozwój społeczności lokalnych
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Plan Odnowy Miejscowości
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
   Praca dyplomowa inżynierska
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Przestrzeń jest podstawowym majątkiem gminy. Wykorzystanie jej walorów przestrzennych wzbogaca gminę a błędne decyzje mogą wywołać kryzys ekonomiczny. W procesie zarządzania gminą jednym z głównych zadań jest zarządzanie jej przestrzenią. Zarządzanie przestrzenią odbywa się w interesie społeczności lokalnej – winno być bezpieczne ekologicznie oraz efektywne ekonomicznie.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Identyfikacja celów poszczególnych podmiotów gry o przestrzeń Interesy indywidualne i grupowe mieszkańcy właściciele nieruchomości potencjalni inwestorzy Interes publiczny społeczności lokalnej organy samorządu terytorialnego Nadrzędny interes publiczny Państwa organy Państwa poprawa warunków życia mieszkańców wzrost dochodów budżetu dobre warunki zamieszkania, pracy i wypoczynku maksymalny dochód z inwestycji ochrona systemów i wartości o znaczeniu ponadlokalnym Gospodarowanie przestrzenią gminy poprzez formułowanie dokumentów planistycznych i ich wdrażanie _________________________________________ procesy: ujawniania interesów i konfliktów łagodzenia konfliktów znajdowania zbieżności interesów

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Gmina posiada szczególną rolę w kreowaniu polityki przestrzennej i tworzeniu prawa lokalnego – obowiązującego wszystkich użytkowników przestrzeni. Formułowanie optymalnych ekonomicznie kierunków zagospodarowania przestrzennego w długim horyzoncie czasowym, zgodnie z lokalną strategią rozwoju, zasadami ekorozwoju i ładu przestrzennego oraz w oparciu o rzetelne rozpoznanie: potrzeb społecznych. możliwości wykorzystania zasobów materialnych oraz walorów środowiskowych, aktualnych i prognozowanych możliwości finansowych gminy.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Polityka przestrzenna gminy, wyrażona w strategicznym dokumencie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, zawiera: rzetelną i kompleksową diagnozę stanu obecnego zagospodarowania przestrzeni oraz strategiczne kierunki zmian w strukturze przestrzennej, kolejność sporządzenia oraz ustalenia zadań i zakresu przestrzennego planów miejscowych jako elementu świadomej polityki gminy.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Odpowiedzialność gminy za gospodarkę przestrzenną Proces zarządzania gminą – szczególnie w okresie kryzysu ekonomicznego i wszechobecnego niedoboru środków finansowych w rocznych budżetach gmin, winien opierać się na kompleksowej ocenie szans i zagrożeń oraz społecznie zaakceptowanej strategii rozwoju. W zakresie gospodarowania przestrzenią samorząd lokalny gminy posiada szczególną rolę polegającą na ustaleniu i egzekwowaniu zasad zabudowy i zagospodarowania przestrzennego. Przepisy prawa lokalnego zawarte w planach zagospodarowania przestrzennego obowiązują wszystkie podmioty posiadające prawa własności do części przestrzeni oraz wszystkie instytucje i organa administracji publicznej.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Te szczególne uprawnienia winny być w pełni wykorzystane dla: racjonalnego i oszczędnego zagospodarowania walorów środowiska przyrodniczego, krajobrazu kulturowego oraz istniejącego zainwestowania w postaci zabudowy i infrastruktury - w interesie społecznym gminy oraz w interesie poszczególnych właścicieli; ustalenia optymalnych pod względem społecznym i ekologicznym kierunków przekształceń struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz konsekwentne ich wdrażanie w procesie zarządzania gminą. Działania te powinny przynieść wymierne efekty ekonomiczne, zarówno w zakresie bieżącej realizacji budżetu, jak i długookresowej polityki inwestycyjnej gminy. Podstawą prawną działania gminy w tym zakresie są dokumenty planistyczne (Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego).

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Dobry, przydatny dla gminy dokument przestrzenny winien: poprzez sformułowanie ustaleń prawnych zgodnych z predyspozycjami poszczególnych terenów zapewnić wzrost wartości przestrzeni, w tym również wartości ekonomicznej nieruchomości.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ ujawniać w trakcie procedury pozorne i rzeczywiste konflikty interesów prywatnych i ogólnospołecznych w przestrzeni, a następnie w drodze partycypacji społecznej rozwiązywać bądź minimalizować te konflikty. Efekty: ostateczna wersja planu nie wywołuje konfliktów lub znacznie je ogranicza; ustalenia planu nie wywołują roszczeń finansowych obywateli, dzięki czemu nie jest zagrożone bezpieczeństwo finansowe gminy; osiągnięcie kompromisu między sprzecznymi interesami stron prowadzi do tworzenia rozwiązań bardziej akceptowanych społecznie, przez co stanowi podstawę aktywizacji rozwoju (efekt synergii) i wzrostu dochodów gminy;

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ wprowadzać skuteczną ochronę wartości przyrodniczych, kulturowo-historycznych i krajobrazowych przed degradacją spowodowaną złą eksploatacją przestrzeni oraz wadliwymi kierunkami przekształceń jej struktury – zgodnie z zasadami ekorozwoju. Powyższe wartości mają również wymiar ekonomiczny, chociaż są trudne do bezpośredniej wyceny. Natomiast dobrze wykorzystywane walory przyrodnicze, kulturowe i krajobrazowe mogą stanowić znaczącą wartość komercyjną gminy: - podstawę tworzenia produktu turystycznego, - podstawę budowania tożsamości kulturowej gminy, a dzięki temu ważnego elementu integracji społecznej, - poprawę wizerunku przestrzeni gminy umożliwiającą skuteczną promocję i napływ inwestorów zewnętrznych.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Umożliwić decydentom przyjęcie optymalnych pod względem efektywności ekonomicznej rozwiązań przestrzennych, w tym szczególnie dotyczących rozwoju systemu komunikacyjnego i systemów infrastrukturalnych. Analiza efektywności ekonomicznej zróżnicowanych wariantów rozwiązań rozbudowy sieci komunikacyjnej i sieci infrastrukturalnych winna towarzyszyć koncepcjom dokumentów planistycznych i umożliwić świadomy wybór kierunków rozwoju przestrzennego oraz przeznaczenia poszczególnych obszarów. Koszty uzbrajania nowych terenów bądź modernizacji istniejącej infrastruktury stanowią zadanie własne samorządów, a ich wysokość będzie przez wiele lat decydować o strukturze budżetów gminnych. Dlatego istotne znaczenie będzie miał wybór jednego z wielu kierunków rozwoju inwestycyjnego oraz tańszych rozwiązań zarówno w zakresie kosztów inwestycyjnych, jak i przede wszystkim eksploatacyjnych.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Umożliwić podjęcie świadomej i racjonalnej decyzji o skali niezbędnego rozwoju struktury przestrzennej. Na podstawie warunków życia i zamieszkania, poziomu zaspokojenia potrzeb społecznych, a także prognozy demograficznej, siły nabywczej ludności, ruchu budowlanego, itd., należy określić niezbędną powierzchnię nowych terenów budowlanych, w tym np. optymalną podaż nowych działek uwzględniającą zarówno możliwości uzbrojenia terenów, jak i popyt na nowe działki oraz średnią, pożądaną przez gminę cenę działek z zasobu komunalnego.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Spowodować poprzez ustalenia planów wprowadzenie skutecznych zasad umożliwiających poprawę ładu przestrzennego, a przez to znaczący wzrost wartości ekonomicznej przestrzeni. Jest oczywiste, że struktura przestrzenna, zapewniająca lepsze, bardziej bezpieczne i wygodne warunki zamieszkania i wypoczynku, dobrze skomunikowana ze światem zewnętrznym, w pełni wyposażona w infrastrukturę techniczną i społeczną, a przy tym posiadająca walory estetyczne i kontakt ze środowiskiem przyrodniczym, będzie wykazywała najwyższe na danym obszarze wartości nieruchomości. Tak więc poprawa funkcjonowania przestrzeni, jej estetyki, wzbogacenie tożsamości miejsca przez dominanty urbanistyczno-architektoniczne, w długim horyzoncie czasowym winno wpływać na poprawę wizerunku miasta, a w aspekcie ekonomicznym – na wzrost wartości nieruchomości, a także wzrost atrakcyjności inwestycyjnej dla inwestorów zewnętrznych.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Biorąc pod uwagę rolę dobrze sporządzonych dokumentów planistycznych w procesie ekonomicznego zarządzania gminą, należy stwierdzić, że warunkiem ich skuteczności będzie poważne i odpowiedzialne potraktowanie procesu sporządzania tych dokumentów przy pełnej świadomości, że za ich jakość współodpowiadają: organ wykonawczy samorządu terytorialnego, który odpowiada politycznie i prawnie za ostateczny kształt planu oraz jego wdrażanie, wynajęta grupa fachowców odpowiada w zakresie swoich uprawnień za rozwiązania koncepcyjne i współudział w procedurze formalno-prawnej.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Tak więc tworzenie prawa gminnego i dokumentów planistycznych winno opierać się na ścisłej współpracy urzędu gminy z zespołem projektowym oraz wzajemnym zaufaniu. Istotnym problemem jest w związku z tym właściwe i realistyczne zaplanowanie wydatków związanych z pracami projektowymi (na podstawie cennika prac projektowych), a także odpowiednie przeprowadzenie procedur zamówień publicznych, przy czym zarówno oferty zbyt drogie jak i w nieuzasadniony sposób tanie – winny zostać odrzucone.

ROLA PLANÓW MIEJSCOWYCH W PROCESIE EKONOMICZNEGO ZARZĄDZANIA GMINĄ Należy zdawać sobie sprawę, że konsekwencje uchwalenia złego prawa (planu miejscowego) mogą być dla gminy bolesne: plan nie zapewni tworzenia ładu przestrzennego, tzn. skutecznej ochrony i racjonalnego wykorzystania walorów przestrzeni, przez co doprowadzi do degradacji przestrzeni, obniżenia wartości nieruchomości, pogorszenia warunków zamieszkania i wypoczynku, obniżenia jakości wizerunku miasta i tp., pozorna niska cena projektu spowoduje wydanie pieniędzy na nieprzydatny bubel prawny, stratę czasu i konieczność przeprowadzenie ponownej procedury przetargowej Tego typu działania mogą spowodować zarzut niegospodarności.