REFORMA SZKOLNA W OCZACH NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA PODSUMOWANIE WARSZTATÓW kwiecień 2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
Ścieżki przedmiotowe w edukacji
Wdrożenie systemu nowoczesnego funkcjonowania biblioteki szkolnej
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
Co to jest TIK?.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

REFORMA SZKOLNA W OCZACH NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA PODSUMOWANIE WARSZTATÓW kwiecień 2005

Reforma strukturalna

REFORMA STRUKTURALNA - plusy PRACA W SZKOLE PODSTAWOWEJ mniej problemów wychowawczych - 17 selekcja księgozbioru – 3 indywidualizacja pracy z czytelnikiem w małych szkołach - 4

REFORMA STRUKTURALNA - plusy KOMPUTERYZACJA informatyzacja i komputeryzacja uzupełnieniem braków w bibliotekach (np. prasa poprzez Internet, mulimedia) – 14

REFORMA STRUKTURALNA - plusy INNE wspólna biblioteka (SP, PG, LO) – 1 możliwość korzystania z księgozbioru biblioteki szkoły podstawowej w przypadku wspólnej biblioteki – 5 wymóg samodoskonalenia nauczycieli – 1 szersza współpraca z nauczycielem przedmiotu -3 możliwa wcześniejsza specjalizacja kształcenia w szkole średniej -1

REFORMA STRUKTURALNA - minusy ETATY likwidacja etatów, stałe uczucie zagrożenia związane z miejscem pracy (etatem) - 11 zmniejszenie liczby etatów dla bibliotekarzy, a zwiększenie obowiązków – 4 redukcja etatów w bibliotece, częste zmiany kadrowe – 2

REFORMA STRUKTURALNA - minusy SZKOŁY ŚREDNIE nieadekwatny czas kształcenia do wymagań maturalnych; ten sam program do zrealizowania w znacznie krótszym czasie – 8 redukcja szkół zawodowych. Młodzież tych szkół trafia do LO i liceum profilowanego, co obniża jakość kształcenia i stwarza destrukcyjne sytuacje wychowawcze – 6 Nowa Matura – wiele niejasności – 1

REFORMA STRUKTURALNA - minusy ZESPOŁY SZKÓŁ marnotrawstwo środków finansowych na tworzenie w jednym budynku szkolnym dwóch bibliotek – 4 funkcjonowanie zespołów szkół w jednym budynku; wymieszanie różnych grup wiekowych uczniów (SP+PG)- 6 brak samodzielnych szkól podstawowych - 1

REFORMA STRUKTURALNA - minusy PRACA W GIMNAZJUM zgrupowanie uczniów w molochy w najtrudniejszym okresie życia (dojrzewanie), większe problemy wychowawcze w szkołach gimnazjalnych, trudna młodzież w gimnazjum – 12 zbyt krótki czas na integrację grupy i przekazanie treści programowych - 1

REFORMA STRUKTURALNA - minusy FINANSE koszty – 10 brak funduszy na komputeryzację, brak komputerów – 2

Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA -plusy DOSKONALENIE ZAWODOWE rozwój zawodowy - 11 pogłębienie, poszerzenie wiedzy merytorycznej - 3 zdobycie nowych doświadczeń - 3 zwiększona motywacja do ciągłego doskonalenia się -1 zwiększona aktywność zawodowa, aktywizacja środowiska - 1

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA -plusy WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI większy prestiż nauczyciela bibliotekarza wśród nauczycieli - 5 integracja grupy nauczycielskiej - 4 współpraca ze środowiskiem społecznym i nauczycielami - 1 możliwość dzielenia się zdobytą wiedzą i umiejętnościami - 1 możliwość zaprezentowania dorobku zawodowego na szerszym forum - 1

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - plusy INNE satysfakcja z własnego dorobku -5 wprowadzenie planowania do pracy - 1 umiejętność autoprezentacji – 1 uregulowana droga awansu zawodowego -1 podwyższenie jakości pracy szkoły - 1

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy BIUROKRACJA rozbudowana biurokracja, zawiła procedura, przerost dokumentacji, gromadzeniezbędnych papierów - 39 czasochłonność i pracochłonność - 19

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy ATMOSFERA pogorszenie atmosfery, niezdrowa rywalizacja między nauczycielami – 14 konflikty w środowisku nauczycielskim – 1

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy KOSZTY MATERIALNE I INNE duże koszty własne (czas, pieniądze) - 5 brak dofinansowania do form doskonalenia - 3 wyczerpanie fizyczne i psychiczne - 1 stres (m. in. związany z egzaminem) - 4

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy PRZEPISY PRAWNE zmiany prawne w trakcie awansu – 9 Brak konsekwentnych zasad w przyznawaniu awansu (jeden rzeczywiście pracuje,jest zaangażowany)0, drugi zbiera papierki - 1

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy CELOWOŚĆ pozorna aktywność zawodowa (fikcyjna działalność)- 1 akcyjność działań - 2 sztuczne popisywanie się osiągnięciami i sukcesami – 2 sztuczna wymiana usług - 1 patrzenie na obowiązki przez pryzmat awansu - 1 ograniczenie czasu, który mógłby być przeznaczony dla ucznia - 2 brak czasu na realizację innych spraw zawodowych i osobistych - 2

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA - minusy INNE niedocenianie i niedostrzeganie inicjatyw prac i przedsięwzięć bibliotekarskich przez innych nauczycieli i dyrekcję - 1 niechęć samorządu do dyplomowanych (pieniądze) - 1 minus przy szukaniu czy zmianie pracy - 1 zatrudnianie na czas określony - 1 (pozorny) wzrost czytelnictwa nauczycieli -1

Edukacja czytelnicza i medialna

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - plusy TREŚCI PROGRAMOWE temat zajęć może być dobrany odpowiednio do potrzeb i możliwości uczniów oraz nauczycieli danej szkoły - 9 większa ranga przedmiotu– 9 szerszy zakres materiału - bardziej atrakcyjny niż Przysposobienie czytelnicze, nieograniczona ilość tematów – 6

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - plusy TREŚCI PROGRAMOWE wyposażenie uczniów w praktyczne umiejętności w korzystaniu z biblioteki i zbiorów a także środków masowego przekazu – 4 możliwość wykorzystania technologii komputerowej – 3 lepsze utrwalenie wiadomości i umiejętności – 1 dużo tematów realizowanych na innych przedmiotach – 1

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - plusy PROGRAMY WŁASNE możliwość realizacji własnych programów autorskich większe możliwości podczas tworzenia scenariuszy zajęć bibliotecznych, możliwość wyboru programu lub stworzenia własnego

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - plusy WSPÓŁPRACA Z INNYMI NAUCZYCIELAMI realizują wszyscy nauczyciele i praca bibliotekarza jest zauważalna, odciążenie bibliotekarza od wprowadzania treści ścieżki - 14 integracja międzyprzedmiotowa - 2 wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, bliższa współpraca - 12 większa ranga nauczyciela bibliotekarza – 7

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - minusy ILOŚĆ GODZIN. OKAZJONALNOŚĆ nie ma przydzielonych godzin wyłącznie na edukację czytelniczą i medialną; przypadkowość realizacji zajęć – godziny zależą od dobrej woli innych nauczycieli – 8 często są to lekcje z marszu, w czasie zastępstw – 12 brak wewnątrzszkolnej koordynacji działań; trudna rola koordynowania zajęć – 12

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - minusy POMOCE. WARUNKI LOKALOWE brak odpowiedniego warsztatu pracy: komputerów, pomocy naukowych, sprzętu multimedialnego – 15 niemożność przeprowadzenia zajęć bibliotecznych w pomieszczeniach bibliotecznych; nieodpowiednie warunki lokalowe - 3

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - minusy WSPÓŁPRACA Z INNYMI NAUCZYCIELAMI różne zaangażowanie nauczycieli; niechęć niektórych nauczycieli przedmiotu do realizacji treści ścieżki – 2 brak współpracy innych nauczycieli z nauczycielem bibliotekarzem (utrudnianie możliwości przeprowadzania lekcji, zrzucanie odpowiedzialności) - 5 pozorna integracja nauczycieli – 1

EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA - minusy INNE brak możliwości dokształcania się w zakresie edukacji medialnej – 1 brak korelacji z innymi przedmiotami - 1 brak całej godziny lekcyjnej na realizację ścieżki - 2 brak nadzoru i podsumowania całości programu – 2 rozbieżności treści ścieżki w różnych szkołach - 4 kontrowersyjne dokumentowanie realizacji - 1

Opracowanie prezentacji - Olga Topolewska Podsumowanie warsztatów zostanie zamieszczone na stronie Biblioteki Pedagogicznej CEN