Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Cel ewaluacji Zebranie informacji, czy w szkole wykorzystuje się informacje o losach absolwentów i wdraża wnioski z tych analiz do celów edukacyjnych.
Ustalenia Co moglibyśmy zrobić, aby wiedza na temat wyboru szkół ponadgimnazjalnych przez naszych uczniów wpłynęła na organizację zajęć pozalekcyjnych? WYMAGANIA Wyznaczanie właściwych celów edukacyjnych.
Przedmiot ewaluacji Jakie działania podejmujemy w celu zbadania losów absolwentów? W jaki sposób gromadzimy informacje na temat losów naszych absolwentów? W jaki sposób analizujemy zebrane informacje? Czy analiza zebranych informacji jest pracą zespołową wszystkich nauczycieli? Czy są nauczyciele, którzy nie wykorzystują tych informacji do doboru celów edukacyjnych?
Przedmiot ewaluacji W jaki sposób w szkole prowadzone są zajęcia dotyczące orientacji zawodowej? W jaki sposób wyniki zebrane o losach absolwentów są wykorzystywane do procesów edukacyjnych? W jaki sposób szkoła umożliwia rozwój zainteresowań i umiejętności? W jaki sposób informacje na temat losów absolwentów naszej szkoły są przekazywane nauczycielom? Czy wszystkie działanie podejmowane przez nas są potrzebne? Czy nie powinniśmy zmienić naszego sposobu gromadzenia informacji na temat losów naszych uczniów? Czy informacje zebrane na temat naszych uczniów są wystarczająco wykorzystywane w planowaniu zajęć pozalekcyjnych?
ODPOWIEDZI ABSOLWENTÓW
Czym kierowałeś się w wyborze dalszej szkoły (można zaznaczyć kilka odpowiedzi)? położona blisko miejsca zamieszkania sugerowali ją nauczyciele uczą się tam inni koledzy/koleżanki rozwija zainteresowania
ODPOWIEDZI NAUCZYCIELI
Czym Twoi wychowankowie kierowali się w wyborze dalszej szkoły? Podaj przykłady od najważniejszego do mniej ważnego powodu. 1.Lokalizacja 2.Zainteresowania 3.Sugestia nauczycieli 4.Sugestia rodziców 5.Towarzystwo
OTRZYMANE WYNIKI
Co robimy dobrze ? w opinii uczniów na poziomie dobrym przekazujemy informacje na temat szkół ponadgimnazjalnych; na poziomie bardzo dobrym rozwijane są zainteresowania;
Co jest naszym problemem? 44% ankietowanych absolwentów nie jest w pełni zadowolonych z zajęć na temat orientacji zawodowej prowadzonych na terenie szkoły; 53% ankietowanych uczniów wyraziło opinię, że dodatkowe zajęcia nie miały wpływu na wybór dalszej szkoły;
Co proponujemy zrobić, żeby poprawić pracę szkoły? poszerzyć formy prowadzenia zajęć – warsztaty, drama, pogadanki, wycieczki, spotkania z przedstawicielami poszczególnych grup zawodowych itp. wykorzystać zdobytą na zajęciach dodatkowych wiedzę w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.
Uwagi uczniowie wyrazili bardzo dobrą opinię na temat zajęć pozalekcyjnych rozwijających ich zainteresowania, a jednak nie biorą ich pod uwagę w wyborze dalszej szkoły;
Uwagi absolwenci w wyborze dalszej szkoły kierują się przede wszystkim lokalizacją i warunkami ekonomicznymi, co automatycznie przekłada się na wyeliminowanie czynnika związanego z zainteresowaniami i rozwijaniem zdolności;