INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DYSLEKTYK W DOMU I SZKOLE
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Dziecko z wadą wzroku w szkole ogólnodostępnej
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ RADA PEDAGOGICZNA – 14.09.2009 OPRACOWAŁA IWONA KUKA

BADANIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE —Badanie psychologiczne - ma na celu poznanie dziecka, jego możliwości rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, osobniczym, w relacjach rodzinnych, czy rówieśniczych. Badanie funkcji poznawczych i sfery emocjonalno- motywacyjnej.

—Badanie pedagogiczne - obejmuje ocenę umiejętności czytania i pisania, badanie słuchu fonematycznego i pamięci słuchowej bezpośredniej, szczegółową analizę błędów w czytaniu i pisaniu, ocenę poziomu graficznego pisma i znajomości zasad ortografii, analizę zeszytów szkolnych, a także analizę samodzielnych wytworów pisemnych badanego, ocenę wiadomości szkolnych.

Deficyty rozwojowe inaczej dysfunkcje, parcjalne lub fragmentaryczne zaburzenia rozwoju psychomotorycznego → opóźnienie rozwoju psychoruchowego, wolniejsze tempo rozwoju określonych funkcji.

Dziecko ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się To uczeń, który mimo dobrej sprawności intelektualnej i przyswojonej wiedzy ma trudności w czytaniu, pisaniu, czy też liczeniu. Określenie „specyficzne” wskazuje na wąski zakres trudności w uczeniu się i ich szczególny charakter.

Zaburzenia percepcji wzrokowej zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej, zaburzone spostrzeganie i różnicowanie kształtów, rejestracji położenia przestrzennego elementów.

Zaburzenia funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej —ma kłopoty z różnicowaniem liter, —myli litery o podobnym kształcie, (np. ł-t, a-o, m-n, ), —zapomina niektóre wielkie litery, —pomija drobnych elementów graficznych, popełnia —błędy ortograficzne, —pismo lustrzane, —rozpoznaje napisy po cechach przypadkowych, —czyta na pamięć, zgadywanie, —wolne tempo czytania i czytanie bez zrozumienia —utrudnione rozumienie treści,

Zaburzenia funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej —ma gorszą pamięć wzrokową ( powoduje to utrudnienia w nauce języka angielskiego i języka polskiego, szczególnie w nauce ortografii, geografii i geometrii), —słaba orientacja w schemacie własnego ciała i w kierunkach w przestrzeni, —zaburzone kierunki przestrzenne, niewłaściwe proporcje i rozplanowanie na płaszczyźnie schematów, tabel, wykresów, rysunków, —trudności w rysowaniu, —ubogie i prymitywne rysunki, asymetria, chaos, brak proporcji,

Zaburzenia funkcji wzrokowych i orientacji przestrzennej trudności w zrozumieniu struktur logiczno- gramatycznych: „brat ojca”, „ojciec brata”, —trudności w nauce geografii –mapa, strony świata, strefy czasowe, długość i szerokość geograficzna, —trudności w nauce geometrii –trudności z odwzorowaniem kształtów geometrycznych, zakłócona orientacja i wyobraźnia przestrzenna, —trudności w nauce języków obcych, chemii (zapis reakcji), —trudności z arytmetyką: mylenie znaków nierówności, umieszczanie przecinka, problemy z przestrzenną organizacją działań w słupkach

Propozycje dostosowania dla uczniów z zaburzoną percepcją wzrokową, orientacją przestrzenną i lateralizacją —na sprawdzianach głośno odczytuj zadania i polecenia, —stosować przejrzysty układ graficzny sprawdzianów, —nie oceniać poziomu graficznego prac pisemnych —w przypadku zadań z geometrii lub geografii stosować gotowe rysunki celem dokonania analizy porównawczej –test wyboru. —oceniać wkład pracy i zaangażowanie, a nie jakość wykonania prac technicznych.

Zaburzenia percepcji słuchowej (funkcji słuchowo – językowych). słuchowe zaburzenia odbioru mowy, które nie są uwarunkowane niedosłuchem lecz zaburzeniami analizy i syntezy dźwięków mowy

Zaburzenia funkcji słuchowych —błędy z pisania ze słuchu – w samodzielnym przepisywaniu, —zniekształcenia i uproszczenia pisowni – bezsensowne zlepki literowe, —błędy w zapisywaniu zmiękczeń, —błędy w zapisie i-j, ą-om, mylenie liter odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie (p-b, t-d, w-f, itp.) —opuszczanie podwajanie, przestawianie, dodawanie liter, przestawianie kolejności, opuszczanie końcówek wyrazów,

Zaburzenia funkcji słuchowych —przestawianie szyku dyktowanych wyrazów, zmiana na inne wyrazy o podobnym brzmieniu lub znaczeniu, —w pisaniu ujawniają się przezwyciężone wady wymowy, —nienadążanie z pisaniem, prymitywna technika czytania – głoskowanie, sylabizowanie, —błędy w czytaniu, —trudności z intonacją czytanych treści, gorsza pamięć słuchowa - trudności z liczeniem w pamięci, trudności z zapamiętywaniem kilku poleceń jednocześnie,

Zaburzenia funkcji słuchowych —trudności z zapisaniem długich zdań i uczeniem się pamięciowym (wiersze, tabliczki mnożenia, zwroty językowe, reguły, słówka w języku obcym, —niewłaściwe rozumienie określeń słownych, abstrakcyjnych, —trudności w zrozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych i złożonych poleceń nauczyciela, —ubogi słownik, skróty wypowiedzi. —trudności ze zrozumieniem treści (czytanie prymitywne lub szybkie z wieloma błędami).

Propozycje dostosowania dla uczniów z zaburzoną percepcją słuchową —kierować się do ucznia krótkimi, prostymi i jasnymi poleceniami, —nauczyciel powtarza treści, będąc zwróconym bezpośrednioi w kierunku ucznia. —zmniejszać ilość materiału przyswajanego pamięciowo, na rzecz jego dobrego zrozumienia, —nie pytać o pojęcia abstrakcyjne, definicje, reguły na rzecz zaprezentowania przez ucznia praktycznych umiejętności stosowania definicji, —nauczyciel dzieli tekst dyktowany na mniejsze partie, —nie wymaga od ucznia liczenia w pamięci skomplikowanych działań, —zamiast czytania całości lektury wyznacza fragmenty, —nie wymaga czytania i recytowania z zastosowaniem intonacji, tempa i pauz,

Propozycje dostosowania dla uczniów z zaburzoną percepcją słuchową —rezygnuje z opowiadania przez ucznia treści filmu lub książki na forum klasy, —rozwija wypowiedzi ucznia przez pytania naprowadzające, —przy ocenianiu wypowiedzi ucznia nauczyciel bierze pod uwagę trudności w budowaniu wypowiedzi wielozdaniowych, —nie ocenia błędów lub ocenia liberalnie błędy w pisowni będące wynikiem zaburzonej funkcji słuchowej, głośno odczytuje uczniowi polecenia i zadania, —zastępuje sprawdziany pisemne ustnymi —zapisuje uczniowi zadania, a nie dyktuje, —ocenia aktywność, wkład pracy, zainteresowanie przedmiotem, systematyczność, pilność, stosunek do nauki.

Zaburzenia funkcji ruchowych —trudności z utrzymaniem równowagi, z koordynacją ruchów kończyn podczas chodzenia, biegania, jazdy na rowerze, —trudności z zapamiętaniem sekwencji ruchowych podczas wykonywania ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego, uczenia tańców. —trudności w szyciu, majsterkowaniu, wycinaniu, lepieniu – zła koordynacja ruchów, —obniżenie sprawności manualnej, mała precyzja ruchów, —słaba technika pisania,

Zaburzenia funkcji ruchowych —nieprawidłowy (zbyt silny, zbyt słaby) nacisk podczas pisania, rysowania, —nieprawidłowy chwyt narzędzia graficznego, —duża męczliwość wynikająca z nieprawidłowego ułożenia dłoni i nadmiernego napięcia mięśni przedramienia, —słabe prace plastyczne i techniczne, —ruchy są zwolnione lub gwałtowne, mało płynne, kanciaste, mało czytelne pismo,

Zaburzenia funkcji ruchowych —niedokładne odtwarzanie liter w wyrazie, —brak połączeń liter, —brak należytego odstępu między literami i wyrazami, —niepoprawne zagęszczenie liter, —nierównomierne i niejednolite położenie pisma, —dysgrafia, nieestetyczne zeszyty, „ośle uszy”, niestaranność, wolne tempo pisania

Propozycje dostosowania dla uczniów z zaburzonym rozwojem ruchowym —umożliwienie zaznaczania odpowiedzi na arkuszu, —nie oceniać poziomu graficznego prac i estetyki zeszytów, —w uzasadnionych przypadkach zamieniać sprawdzian pisemny na ustny, umożliwienie uczniowi przygotowanie pracy w formie komputerowej, pisanie drukowanymi literami, —oceniać wkład pracy i zaangażowanie, a nie jakość wykonania prac technicznych, —oceniać zaangażowanie i aktywność, a nie osiągnięcia sportowe na zajęciach w-f, —nie obniżać oceny w zadaniach wymagających sprawności fizycznej, manualnej czy ruchowej (na lekcjach różnych przedmiotów)

Koordynacja wzrokowo – ruchowa zharmonizowanie się funkcji wzrokowych i ruchowo - manipulacyjnych, współpraca „oka” i „ręki”. dzięki kojarzeniu informacji wzrokowych, dotykowych i kinestetycznych można wykonywać precyzyjnie ruchy rąk pod kontrolą wzroku, Orientacja przestrzenna orientacja w lewej i prawej stronie ciała oraz w kierunkach przestrzeni: w lewo, w prawo, wyżej, niżej, w przód, w tył,

Lateralizacja dominacja czynności ruchowych jednej ze stron ciała (u większości ludzi prawej ręki, oka, nogi). Ten model lateralizacji czynności uznawany jest za prawidłowy i wzorcowy. Ustalenie lateralizacji powinno nastąpić w 7 roku życia, gdy dziecko podejmuje naukę czytania i pisania.

Motoryka Mała sprawność ruchowa rąk w zakresie szybkości ruchów, ich precyzji, czynności manualne niezbędne podczas samoobsługi, rysowania, pisania. Duża sprawność ruchowa całego ciała, w tym zdolność utrzymywania równowagi ciała, koordynacja ruchów kończyn podczas biegania, skakania, chodzenia, jeżdżenia na takich pojazdach jak rower czy hulajnoga.

Pamięć słuchowa dobre rekonstruowanie informacji słyszanych (objaśnień, poleceń, historii). wzrokowa proces dzięki któremu człowiek zapamiętuje informację docierające za pomocą wzroku

Pamięć świeża-pozwala zapamiętać i natychmiast odtworzyć usłyszany materiał można ją ćwiczyć np. powtarzać szeregi cyfr wprost i wspak. trwała - stanowi trwały magazyn zakodowanych śladów pamięciowych, o nieograniczonej pojemności i czasie przechowywania.

Dostosowanie wymagań zastosowanie takich kryteriów egzekwowania wiedzy i umiejętności, które uwzględniają możliwości i ograniczenia (dysfunkcje) oraz mocne strony rozwoju i funkcjonowania dziecka. W praktyce sprowadza się to do obniżenia wymagań w pewnych zakresach np. ortografii.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – zwykle prowadzone w szkole przez nauczyciela terapeutę, a bazujące na usprawnianiu funkcji zaburzonych (korekcja) oraz na wspomaganiu funkcji dobrze się rozwijających (kompensacja), które mogą być wsparciem dla funkcji zaburzonych lub w razie potrzeby je zastąpić. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – przeznaczone są dla uczniów mniej zdolnych, zaniedbanych środowiskowo i dydaktycznie.

JĘZYK POLSKI Czytanie Wolne tempo czytania (czasem jedynie trudności w czytaniu), trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu; Niechęć do czytania długich tekstów i grubych książek Pisanie Nieprawidłowa pisownia – dominują błędy ortograficzne; Trudności z organizacją tekstu – pisanie wypracowań; Robienie błędów gramatycznych; Trudne do odczytania odręczne pismo.

JĘZYKI OBCE Trudności z poprawnym pisaniem pomimo dobrych wypowiedzi ustnych; Trudności z budowaniem wypowiedzi słownych; Trudności z zapamiętywaniem słówek; Trudności z odróżnianiem podobnych wyrazów; Nieprawidłowa wymowa; Trudności z rozumieniem i zapamiętywaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmę; Kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej

MATEMATYKA Arytmetyka Błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych; Przestawianie cyfr (np. 56-65); Trudności z dodawaniem w pamięci; Nieprawidłowa organizacja przestrzenna zapisu działań matematycznych, przekształcania wzorów; Odwrotne zapisywanie znaków nierówności; Nieprawidłowe odczytywanie treści w zadaniach tekstowych; Nieprawidłowe sporządzanie wykresów funkcji; Geometria Trudności z zadaniami angażującymi wyobraźnię przestrzenną; Niski poziom graficzny wykresów i rysunków.

BIOLOGIA Trudności z opanowaniem terminologii (dłuższe nazwy, nazwy łacińskie); Problemy z organizacją przestrzenną schematów i rysunków; Trudności z zapisem i zapamiętaniem łańcuchów reakcji biochemicznych; Trudności z opanowaniem systematyki (hierarchiczny układ informacji)

CHEMIA Nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych; Problemy z opanowaniem terminologii (np. nazwy i symbole pierwiastków i związków chemicznych); Trudności z zapamiętywaniem danych zorganizowanych przestrzennie (np. tablica Mendelejewa)

GEOGRAFIA Trudności z czytaniem i rysowaniem map; Trudności z orientacją w czasie i przestrzeni (wskazywanie kierunków na mapie i w przestrzeni; obliczanie stref czasowych, położenia geograficznego, kąta padania słońca itp.); Trudności z zapamiętywaniem nazw geograficznych

HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE Trudności z zapamiętywaniem nazw i nazwisk; Zła orientacja w czasie (chronologia, daty); Trudności z orientacją na mapach historycznych

SZTUKA Trudności z czytaniem nut; Trudności ze szczegółowym analizowaniem obrazów; Trudności z rysowaniem (rysunek schematyczny, uproszczony) i organizacją przestrzenną prac plastycznych

WYCHOWANIE FIZYCZNE Trudności z opanowaniem układów gimnastycznych (sekwencje ruchowe zorganizowane w czasie i przestrzeni); Trudności w bieganiu, ćwiczeniach równoważnych; Trudności w opanowaniu gier wymagających użycia piłki (tenis ziemny i stołowy, siatkówka, koszykówka itp.); Niechęć do uprawiania sportów wymagających dobrego poczucia równowagi (deskorolka, windsurfing, snowboard itp.)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ