Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI"— Zapis prezentacji:

1 EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI 2-8.10.2017
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY NR 1 W ŻURAWICY

2

3 HARMONOGRAM SZKOLNYCH OBCHODÓW
2.10 PONIEDZIAŁEK Rozpoczęcie obchodów – prezentacja tematyczna Ogłoszenie konkursów: Reklama: Dlaczego warto czytać książki? - praca plastyczna Matematyczne rymowanki - by łatwiej zapamiętywać Okładka mojej ulubionej książki - praca plastyczna Eliminacje do konkursu czytania Zapisy do konkursu malowania kreatywnego Ranking książek kochanych  3.10 WTOREK Tworzenie dyktand – kl. VI-VII Gra szkolna na podstawie lektur – kl. V-VI 4.10 ŚRODA Dyktando biegane – kl. II- VI, kl. VII, II-III gim 5.10 CZWARTEK Akcja „Poczytaj mi, przyjacielu…” Konkurs czytania – kl. II, kl. III, kl. IV-V Konkurs czytania w j. angielskim – kl. IV-VII 6.10 PIĄTEK Malowanie kreatywne – kl. I-VI Mandale matematyczne – kl. I-IV Konkurs literowania „Spelling bee” – kl. III-IV, kl. V-VI

4 DAR DYSLEKSJI….  Dyslektycy są ludźmi kreatywnymi, obdarzonymi myśleniem intuicyjnym, zdolnością do wielowymiarowego rozwiązywania problemów i praktycznego uczenia się, korzystając z metod skoncentrowanych na sztuce opanowania znaczeń słów i symboli. Dzięki temu można powiedzieć, że dysleksja jest swego rodzaju... "darem". Jednym z bardziej znanych dyslektyków był Albert Einstein, a teoria względności pojawiła się w jego umyśle pod postacią fantazji.

5 Myślenie obrazowe ma jednak swoje wady.
"Dar", którym obdarzony został dyslektyk sprawdza się w przypadku realnych przedmiotów życia, czyli takich, które można zobrazować, a zawodzi, kiedy pojawiają się drukowane symbole, litery alfabetu.

6 Podczas czytania dyslektyk napotyka na trudności, ponieważ nie wszystkie elementy języka można poczuć przy pomocy zmysłów. Kiedy czyta słowa, które oznaczają istniejące rzeczy, osoby, automatycznie i błyskawicznie przywołuje obrazy. Problem pojawia się w momencie, gdy natrafia na słowa, które nie niosą za sobą żadnego obrazu, np. "ponieważ, niebawem, toteż", niektóre przyimki: "o", "po", "u", przysłówki: "wcale", nigdy" lub zaimki: "ten", "ta", "to", czy czasowniki typu "mieć", "być".  Zaczyna się dezorientacja -  nic tu nie pasuje, tekst przestaje się kleić, bowiem mózg nie radzi sobie z tymi bodźcami. Dziecko widzi słowo "gdyby", a czyta "grzyby". Po prostu jego mózg tworzy białą plamę i podsuwa najbliższy obraz, czyli grzyby. Dalsze usiłowania zrozumienia czytanego zdania i związana z tym ogromna koncentracja powodują uczucie zagubienia i w efekcie nasilają dezorientację.

7 DYSLEKSJA ROZWOJOWA DYSKALKULIA specyficzne trudności w uczeniu się matematyki DYSLEKSJA specyficzne trudności w czytaniu DYSORTOGRAFIA specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne) DYSGRAFIA niski poziom graficzny pisma

8 DYSLEKSJA to trudności występujące zazwyczaj u dzieci INTELIGENTNYCH i PRACOWITYCH oraz ZMOTYWOWANYCH Nie jest prawdą, że dysleksja to wymówka dla leniwych – zdecydowana większość dzieci, także tych, u których później zostanie zdiagnozowana dysleksja, przychodzi do szkoły z nadzieją i radością; jest to długo wyczekiwany moment w ich życiu – wszystkie dzieci CHCĄ się uczyć, CHCĄ czytać i pisać.

9 PARADOKSY DYSLEKSJI

10 PROBLEMY DYSLEKTYKA

11 CZYTANIE TO WYZWANIE

12 Co warto wiedzieć o dysleksji?
Dysleksja to przede wszystkim trudności w czytaniu i pisaniu, ale NIE TYLKO Mechanizmy wywołujące dysleksję powodują także wiele innych objawów związanych z mową i uczeniem się. Problemy w czytaniu i pisaniu mogą wywołać trudności w innych przedmiotach szkolnych – matematyce, historii, biologii, muzyce czy wychowaniu fizycznym. Konsekwencją dysleksji mogą być problemy emocjonalne – lęk szkolny, obniżona samoocena czy wycofanie. Dysleksja to problem całego życia, występuje w każdym wieku, dotyczy też dorosłych.

13 Co warto wiedzieć o dysleksji?
Odrabianie pracy domowej przez dzieci z dysleksją zajmuje zazwyczaj 2-3 razy więcej czasu niż przez rówieśników. Diagnozę dysleksji stawia się wyłącznie u dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym. Dysleksja ma różne oblicza. Obraz trudności dziecka z dysleksją nie jest jednolity, zależy od zdolności, temperamentu i osobowości dziecka. Osoby z dysleksją równie często jak inne stają się wybitnymi specjalistami w wielu dziedzinach, o ile otrzymają, zwłaszcza w dzieciństwie, odpowiednie wsparcie.

14 Co warto wiedzieć o dysleksji?
Osoby z dysleksją nie są w stanie (lub przychodzi im to powoli i z trudem) opanować umiejętności czytania i pisania z wykorzystaniem typowych metod dydaktycznych. Osoby z dysleksją potrzebują: - specjalnie dostosowanych metod – pozwalających lepiej sobie radzić z trudnościami; - specjalistycznych zajęć/terapii – u dzieci młodszych mają one charakter wspomagania rozwoju, na etapie szkolnym oferuje się dzieciom zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole; - pomocy specjalistów – psychologów, logopedów, pedagogów terapeutów.

15 Ryzyko dysleksji Termin ryzyko dysleksji można zdefiniować jako zagrożenie wystąpieniem dysleksji, czyli podwyższone prawdopodobieństwo rozwinięcia się tego zaburzenia w przyszłości u konkretnego dziecka. Mówi się o nim przede wszystkim w okresie poprzedzającym rozpoczęcie formalnej nauki czytania i pisania, a więc przed pójściem dziecka do szkoły. Ze względu na to, że dzieci potrzebują czasu na biegłe opanowanie pisma, w Polsce o ryzyku dysleksji mówimy także w przypadku uczniów klas I i II szkoły podstawowej.

16 Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Język polski W pisaniu: pomimo dobrej znajomości zasad pisowni dziecko popełnia liczne błędy ortograficzne oraz błędy specyficzne takie jak: mylenie liter podobnych graficznie: o-a, m-n, i-t-ł, mylenie głosek, których uczeń nie potrafi zróżnicować słuchowo: b-p, d-t, k-g, z-s, trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami, głoskami tracącymi dźwięczność, odróżnianiu samogłosek nosowych: ą-ę, od zespołów dźwiękowych: om-on-en-em, opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów, przestawianie liter w wyrazach, a nawet szyku dyktowanych wyrazów, pismo nieczytelne i bardzo wolne, duża męczliwość rąk przy pisaniu. W czytaniu: wolne tempo czytania, błędy w czytaniu: zamiana liter, opuszczanie liter, zmiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów, trudności we właściwej intonacji czytanego tekstu, trudności w zrozumieniu przeczytanej treści, szczególnie bardziej skomplikowanych poleceń (zbytnia koncentracja na technice obniża zrozumienie czytanej treści), niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego, trudności w uczeniu się pamięciowym - nauka wierszy, ciągi słowne, np. nazwy miesięcy, dni tygodnia.

17 Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Matematyka mylenie cyfr podobnych graficznie, trudności w nauce tabliczki mnożenia, trudności w rozumieniu i rozwiązywaniu zadań tekstowych, pomyłki w zadaniach matematycznych, błędne przepisywanie słupków, arytmetyka - niezamierzona zmiana kolejności cyfr w liczbach, zmiana kierunku w rysunkach geometrycznych, mylenie pojęć przyswajanych werbalnie (np. równoległy, prostopadły), geometria - słabe rozumienie pojęć: bryła, kąt, obwód, wysokość, geometria - kłopoty ze skorelowaniem nazwy z figurą geometryczną. Geografia, przyroda trudność z orientowaniem się na mapie, kłopoty z zapamiętaniem kierunków na mapie: prawo, lewo, północ, południe, wschód, zachód, trudności w określaniu stron świata. Historia mylenie wydarzeń chronologicznych, trudności z wiązaniem faktów historycznych i zapamiętaniem kolejności ich następowania w czasie, trudności z zapamiętywaniem dat, nazw miast, długich, wieloczłonowych nazw i pojęć.

18 Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Języki obce - trudności podobne jak w języku polskim: ubogie słownictwo, zniekształcanie wyrazów mało znanych, przy czytaniu długo utrzymuje się technika literowania, występują kłopoty z syntezą dźwięków, w czytaniu nie uwzględniane są znaki przestankowe, błędy w czytaniu: mylenie wyrazów o podobnym brzmieniu, zniekształcanie słów, błędy typu fonetycznego - fonetyczna deformacja słów, szczególne trudności w pisaniu ze słuchu wynikające z kłopotów z dokonaniem prawidłowej analizy dźwiękowej dyktowanych wyrazów, trudności z wyodrębnieniem wyrazów ze zdań, z zapisaniem wyrazów nieznanych, zmiana kolejności wyrazów w zdaniu, trudności z opanowaniem nowych obrazów graficznych wyrazów, trudności z prawidłową wymową, trudności z prawidłowym zapisem wyrazów.

19 Trudności występujące w nauce różnych przedmiotów
Wychowanie fizyczne błędne rozumienie instrukcji ćwiczeń spowodowane słabą orientacją w schemacie ciała i przestrzeni, obniżona sprawność ruchowa, powoduje ona problemy w wykonywaniu ćwiczeń, kłopoty z rozróżnianiem kierunków prawo-lewo, góra-dół, na lekcji w-f dzieci te są niezdarne, wolniejsze od innych dzieci - nie łapią piłki, nie mogą trafić do celu, źle wykonują konkretne polecenia (np. wykonujemy obrót przez prawe ramię). Plastyka, technika kłopoty z majsterkowaniem, lepieniem, wycinaniem, szyciem, kreśleniem, malowaniem, trudności w robótkach ręcznych, trudności w rysunku technicznym. Muzyka trudności w czytaniu i pisaniu nut identyczne, jak w czytaniu i pisaniu słów (obie te umiejętności posługują się symbolami i dźwiękami). Uczniowie dyslektyczni w klasach starszych mogą mieć trudności w zakresie wielu przedmiotów, a zwłaszcza matematyki (geometria), geografii, języków obcych, zajęć plastycznych, ćwiczeń fizycznych i we wszystkich przypadkach wymagających samodzielnego czytania tekstu lub samodzielnego pisania.

20

21

22 WIELCY DYSLEKTYCY DYSLEKSJA NIE ZATRZYMAŁA ICH…

23

24

25

26

27

28

29 DYSLEKSJA MA SWOJE PRAWA


Pobierz ppt "EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google