CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nowa jakość w edukacji na terenach wiejskich
Advertisements

w prowadzeniu zajęć z uczniami w ramach szkolnego ruchu naukowego
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
AS KOMPETENCJI.
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
INTERBLOK Łukasz Słoniowski Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt Innowacyjny w ramach.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Akademia Młodych Noblistów. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, 3.3. Poprawa.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Projekt Nasz wspólny sukces był realizowany w Publicznym Gimnazjum nr 21 im. Marii Skłodowskiej – Curie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w.
PROJEKT Projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.4, zwyciężył w konkursie.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
PROJEKT AKTYWNY W SZKOLE –
Projekt „Szkoła Kluczowych Kompetencji
„Szkolne Centrum Nauki”
Projekt „Fizyka jest ciekawa” jest realizowany w ramach programu POKL
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie „ ZACHODNIOPOMORSKIE TALENTY – REGIONALNY SYSTEM STYPENDIALNY” projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
Kryterium IX Wyrównanie szans edukacyjnych. Kryterium IX - Wyrównanie szans edukacyjnych Strona internetowa szkoły pełni funkcje nie tylko informacyjne.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
INTERAKTYWNA MATEMATYKA
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Klasa matematyczno- informatyczna w Świętej Katarzynie.
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA

AGENDA Główne obszary aktywności COMBIDATA w projekcie Badania ewaluacyjne Analiza celów i rezultatów projektu Oddziaływanie projektu na grupę docelową Opinie Opiekunów UGP o projekcie Wartość dodana projektu Wpływ projektu na rozwój pozostałych kompetencji kluczowych

GŁÓWNE OBSZARY AKTYWNOŚCI COMBIDATA Rekrutacja Wsparcie techniczne, informatyczne i elearningowe Szkolnego Ruchu Naukowego Koordynacja działań w ramach Uczniowskich Grup Projektowych Promocja Ewaluacja

Badania ewaluacyjne badania testowe (ocenianie wiedzy i przyrostu kompetencji), badania ankietowe (ocenianie zdobytych umiejętności i postaw), obserwacje i opinie opiekunów grup (ocenianie postaw, umiejętności w oparciu o pogłębione wywiady indywidualne i grupowe z uczestnikami, analizę postępów, bezpośrednie obserwacje), opinie uczniów i nauczycieli z wycieczek oraz Festiwali Naukowych (ocena wsparcia, jego przydatności).

Badania ewaluacyjne 10 Testów Kompetencyjnych (na początku i końcu każdego roku szkolnego) 7 Badań Ankietowych (na początku i końcu każdego roku szkolnego) Deklaracja dotycząca zamiaru dalszego kształcenia w kierunkach matematyczno – fizycznym lub przedsiębiorczości 5 Semestralnych Raportów Opiekunów UGP 3 Roczne Raporty Opiekunów NKP Raporty LMS Monitoring frekwencji

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Niedostateczny rozwój kompetencji z matematyki i fizyki u gimnazjalistów, luki kompetencyjne skutkujące słabymi wynikami także z innych przedmiotów. Niska ranga zagadnień związanych z przedsiębiorczością w gimnazjum (nauczane jedynie w okrojonej liczbie godzin w ramach WOS). Wynikające z tego małe zainteresowanie uczniów ww. tematyką. Uczniowie zniechęceni mało interesującym podejściem do ww. zagadnień i brakiem praktycznych ćwiczeń. Rozwój kompetencji kluczowych 2282 uczniów gimnazjów z województw zachodniopomorskiego, lubuskiego oraz wielkopolskiego w zakresie matematyki, fizyki lub przedsiębiorczości na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dalszej nauki w tych obszarach.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty Ukończenie przez nie mniej niż 1536 uczniów 3-letniego programu rozwijania kompetencji wzrost kompetencji matematyczno-fizycznej lub z przedsiębiorczości Projekt ukończyło 2069 uczniów (bardzo wysoki wynik – osiągnięto 135% zaplanowanego wskaźnika). Utworzenie Szkolnego Ruchu Naukowego Utworzono Szkolny Ruch Naukowy Przeszkolenie w zakresie metody projektu 180 nauczycieli Przeszkolono 191 opiekunów w zakresie metody projektowej.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty realizacja zajęć:UGP – 36000 godzin z opiekunem, 7200 z kadrą dydaktyczną uczelni, 12 godzin wykładu na festiwalach; NKP – 1800 godzin z opiekunem, 6 godzin wykładu na festiwalach. U 1536 uczniów wzrost kompetencji matematyczno-fizycznych i/lub z przedsiębiorczości Test kompetencyjny na zakończenie projektu wykazał wzrost kompetencji łącznie u 2046 uczestników, co stanowi 133% oczekiwanego wskaźnika.

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Słabe wyniki egzaminów gimnazjalnych. W 2008r. średnia krajowa wyników egzaminów gimnazjalnych w części matematyczno-przyrodniczej wynosiła 54,15% w woj. zachodnio-pomorskim – 51,81%, w wielkopolskim – 53,29%, lubuskim – 51,60% (na maksymalnie 50 punktów do zdobycia w tej części było to odpowiednio – 25,90 ; 26,64; 25,79). Spośród 90 szkół przyjętych do projektu w 59 uzyskano wynik słabszy od średniej wojewódzkiej. Osiągnięcie przez uczestników projektu wyników powyżej średniej wojewódzkiej na egzaminie gimnazjalnym w 2012r.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty 1536 uczniów uzyska wynik egzaminu gimnazjalnego w części matematycznej lub przyrodniczej lub humanistycznej (historia z WOS) powyżej średniej wojewódzkiej. W rzeczywistości 1641 uczestników projektu uzyskało wynik egzaminu gimnazjalnego w 2012r. w części matematycznej lub przyrodniczej lub humanistycznej (historia z WOS) powyżej średniej wojewódzkiej.

Analiza celów i rezultatów Projektu Średnia krajowa: mat. - 47 %; przyr. – 50% ; human. – 61%. Średnie wyniki egzaminów uczestników projektu w odniesieniu do średniej wojewódzkiej : Woj. Matemat. % Przyrodn. % Hist.+WOS % Śr.woj Śr.proj Z.pom. 45,14 57,76 48,55 56,58 58,57 68,26 Wlkp. 46,25 58,98 48,98 57,94 59,89 69,29 Lubus. 45,96 50,03 49,18 53,51 59,52 65,36

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Powstałe w gimnazjum luki kompetencyjne z matematyki i fizyki powodowały, że uczniowie nie wiązali swoich planów edukacyjnych z obszarem kompetencji matematycznych i fizycznych wybierając profil humanistyczny. Spadła liczba chętnych na studiowanie na kierunkach matematyczno-fizycznych i technicznych. Wzrost zainteresowania uczniów dalszą nauką w szkołach lub klasach o profilach związanych z kompetencjami matematyczno-fizycznymi lub przedsiębiorczością. Zainteresowanie uczniów zawodami związanymi z kierunkami technicznymi, fizycznymi, biomedycznymi i ekonomicznymi.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty 1536 uczniów chętnych do dalszego kształcenia o profilu związanym z kompetencją matematyczno-fizyczną lub przedsiębiorczością Wg deklaracji 1542 uczestników planuje kontynuację kształcenia na kierunkach związanych z kompetencją matematyczno – fizyczną lub przedsiębiorczością. 1536 zainteresowanych zawodami związanymi z kierunkami technicznymi, fizycznymi, biomedycznymi i ekonom. W ankietach za V semestr 1763 uczniów potwierdziło zainteresowanie zawodami związanymi z kierunkami technicznymi, fizycznymi, biomedycznymi i ekonom. Tym samym osiągnięto 115% wartości zaplanowanego wskaźnika.

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Sporadyczne wykorzystywanie praktycznych i nowoczesnych metod dydaktycznych. Problem ze stosowaniem wiedzy w praktyce i rozwiązywaniem zadań problemowych, odczytywaniem i interpretowaniem źródeł informacji. Rozwój umiejętności stosowania wiedzy w praktyce, rozwiązywania zagadnień problemowych, odczytywania i interpretowania źródeł informacji.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty Założonym rezultatem projektu było nabycie przez 1536 uczniów umiejętności stosowanie wiedzy w praktyce, rozwiązywania zadań problemowych, odczytywania i interpretowania źródeł informacji. Test kompetencji przeprowadzony na zakończenie projektu wykazał wzrost ww. kompetencji u 2046 uczestników, czyli zrealizowano 133% oczekiwanej wartości założonego wskaźnika. Osiągnięcie zamierzonego rezultatu potwierdzają też wspomniane wcześniej wyniki egzaminów, podczas których uczniowie stosowali zdobytą wiedzę i umiejętność rozwiązywania zadań problemowych.

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Internet, prezentacje i programy multimedialne były wykorzystywane w stopniu znikomym. Wzrost wykorzystywania przez uczniów w procesie samokształcenia e-learningu i internetu.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty udostępnienie Portalowego Zasobu Kompetencji zawierającego 120 tematów projektowych i 120 e-learningowych materiałów edukacyjnych; Udostępniono na portalu 125 tematów projektowych i 120 materiałów e-learningowych. 600 godzin mentoringu; Przeprowadzono 600 godzin mentoringu. Opracowanie łącznie przez uczestników 900 projektów UGP, 270 projektów MGP i 36 projektów NKP, Uczniowie opracowali 900 projektów UGP, 270 projektów MGP i 36 projektów NKP

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty uzyskanie min. 76800 zalogowań na portalu, Zarejestrowano 178 145 zalogowań na portal (tj. 231 % oczekiwanego wskaźnika). zrealizowanie min. 50% materiałów e-learning, Uczniowie zrealizowali łącznie 176 637 materiałów e-learning. Średnio 85 materiałów per ucznia. Jest to wynik bardzo wysoki – stanowi 142% oczekiwanej wartości. wzrost wykorzystywania w nauce e-learningu i internetu u 1536 uczniów. W ankietach 1723 uczniów odpowiedziało, że zdecydowanie częściej wykorzystuje Internet w procesie nauki niż przed przystąpieniem do projektu (112% wskaźnika)

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Nauczanie w szkołach ukierunkowane na przekazywanie treści, a nie na umiejętności praktycznego myślenia i przetwarzania wiedzy. Rozwój u uczniów umiejętności pracy zespołowej oraz organizacji pracy własnej.

Analiza celów i rezultatów Projektu Planowane rezultaty Osiągnięte rezultaty W projekcie zaplanowano rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i umiejętności pracy własnej u 1536 uczniów. Wg danych uzyskanych w badaniach ankietowych uczniów przeprowadzone w piątym, ostatnim semestrze realizacji projektu ww. rezultat osiągnęło 1872 uczniów. Osiągnięto zatem 122% oczekiwanej wartości wskaźnika. Dodatkowym potwierdzeniem rezultatu są opinie opiekunów.

Analiza celów i rezultatów Projektu Opis problemu Cel projektu Pomimo wyposażenia gimnazjów w pracownie komputerowe, wykorzystywanie sprzętu w przypadku innych niż informatyka przedmiotów jest incydentalne. Internet, prezentacje i programy multimedialne są wykorzystywane w stopniu znikomym. Wzrost wykorzystywania przez uczniów w procesie samokształcenia e-learningu i internetu.

Analiza celów i rezultatów Projektu W ramach realizacji projektu 61 gimnazjów otrzymało tablice z zestawami multimedialnymi, a pozostałe 29 szkół z zestawami do doświadczeń wspomaganych komputerowo. Udostępniono na portalu 125 tematy projektowe i materiałów 120 e-learningowych. Przeszkolono 191 nauczycieli w zakresie ICT.

Oddziaływanie projektu na grupę docelową Zwiększenie liczby uczestników objętych projektem (dodatkowe 488 osób) Poprawa wyników egzaminów gimnazjalnych (w każdym województwie i kompetencji wynik wyższy od średniej wojewódzkiej) Zwiększenie szans edukacyjnych dla uczniów wiejskich (1152 uczniów UGP i 31 NKP) Zwiększenie wykorzystywania ICT przez uczniów do celów edukacyjnych (61 zestawów z tablica multimedialną i 29 zestawów z czujnikami)

Oddziaływanie projektu na grupę docelową Zwiększenie wykorzystywania ICT przez uczniów do celów edukacyjnych cd. (wysoki wskaźnik zalogowań – śr 417 dziennie i wykorzystania mat. elearningowych średnio 85 materiałów per uczeń) Umożliwienie kontaktu z kadrą naukową (600 h mentoringu i 7200 h wykładów)

Oddziaływanie projektu na grupę docelową Wdrożenie innego systemu nauczania / nabywania wiedzy Aktywna nauka - projekty Odkrywanie praw fizyki poprzez doświadczenia i eksperymenty Zupełnie inny sposób nauczania – metoda projektowa Odkrywanie wiedzy poprzez inne formy – np. zajęcia w terenie Praca w grupie i obowiązki z niej wynikające Zdrowa rywalizacja Kontakt z życiem codziennym w projektach z przedsiębiorczości (wizyty w bankach, firmach, urzędach pracy, wywiady z biznesmenami) Pierwszy kontakt młodzieży z e-learningiem

Oddziaływanie projektu na grupę docelową Nawiązanie współpracy ponadregionalnej pomiędzy uczniami, szkołami i uczelniami Przełamanie barier Podniesienie samooceny uczniów, szczególnie dzieci z obszarów wiejskich Nawiązanie przyjaźni, zintegrowanie nauczyciela z uczniami, coaching

OPINIE OPIEKUNÓW O PROJEKCIE „Otrzymany przez naszą szkołę zestaw "czujek" inspiruje uczniów do badań- poznania otaczającej ich przyrody.” „…wspaniała pomoc dydaktyczna w postaci tablicy multimedialnej, na której uczniowie bardzo chętnie pokonywali trudności z opanowaniem techniki obsługi, a następnie wspaniale wykorzystywali podczas opracowywania i przedstawiania prezentacji multimedialnych; tablica wykorzystana jest na prawie wszystkich lekcjach fizyki oraz innych przedmiotach, - przygotowanie uczniów i mnie, ich opiekuna, do pracy metodą projektów, bardzo ułatwia dzisiaj realizację obowiązkowych projektów edukacyjnych dla uczniów gimnazjum, - ciekawe lekcje e-learningowe pozwalały zrozumieć, zainteresować i zaciekawić problematyką matematyki i fizyki; - uczniowie wdrożeni zostali do pracy zespołowej, nauczyli się wprowadzać własne rozwiązania, dyskutować i oceniać innych członków grupy…” „Projekt ten pozwolił wykazać się uczniom z małych środowisk.” „Pozytywnie oceniam lekcje e-learningowe. Są przygotowane w atrakcyjny i ciekawy sposób.” „Szczególnie istotna w realizacji projektu była również możliwość współdecydowania o tematyce zajęć i sposobach realizacji wybranych tematów, samodzielne przygotowywanie i realizowanie zaplanowanych doświadczeń i pokazów czy publiczne prezentacje efektów prac.” http://kompetencje.gimnazja.eduportal.pl/DobrePraktyki.aspx

WARTOŚĆ DODANA PROJEKTU Możliwość kontynuacji współpracy w ramach Szkolnego Ruchu Naukowego, poprzez utrwalone w trakcie realizacji projektu relacje szkół z uczelniami i szkół między sobą Upowszechnienie metody projektowej w środowisku szkolnym Upowszechnienie wykorzystywania e-learningu, internetu oraz technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w nauczaniu Możliwość korzystania w dydaktyce z przekazanych szkołom zestawów multimedialnych.

WARTOŚĆ DODANA PROJEKTU Przybliżenie uczniom środowiska uczelnianego, zachęcenie ich do kontynuacji w przyszłości nauki na studiach wyższych poprzez zajęcia w projekcie z kadrą akademicką. Przygotowani nauczyciele posiadający doświadczenie w prowadzeniu zajęć metodą projektową z wykorzystaniem sprzętu ICT w klasach I-III w gimnazjach; 191 nauczycieli przeszkolonych w zakresie metody projektowej i wykorzystywania narzędzi ICT

Wpływ projektu na rozwój pozostałych kompetencji kluczowych Kompetencje kluczowe Wiedza Postawy Umiejętności Działania projektowe Rozwój kompetencji matematyczno-fizycznych lub przedsiębiorczości Rozwój pozostałych kompetencji kluczowych (rozwój jednych kompetencji wpływa na inne)

5.1. Rozwijanie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym W TRAKCIE PRAC NAD PRZEDSTAWIENIEM DLA WYCHOWANKÓW DOMU DZIECKA – GRUPA 98_35_P_G1 Z GIMNAZJUM IM. POLSKICH NOBLISTÓW W KRZYŻU WLKP. (SEMESTR III):

PODOBIEŃSTWO NAZW PIERWSZYCH LICZEBNIKÓW Rozwijanie kompetencji porozumiewania się w językach obcych w trakcie prac projektowych na przykładzie fragmentu prezentacji grupy 98_80_mf_g1 z Gimnazjum im. dr M. Krybusa w Książu Wlkp. – fragment prezentacji projektu z sem. III „Historia liczby”: PODOBIEŃSTWO NAZW PIERWSZYCH LICZEBNIKÓW W grupie języków indoeuropejskich nazwy początkowych liczebników wyglądają bardzo podobnie. Weźmy dla przykładu języki: angielski, niemiecki, francuski, łacinę, polski, rosyjski: 1 - one eins un unus raz odin 2 - two zwei deux duo dwa dwa 3 - three drei trois tres trzy tri Podobieństwo brzmienia świadczy o tym, że nazwy dla 1, 2, 3 powstały wtedy, gdy jeszcze mówiliśmy tym samym językiem.

Rozwijanie kompetencji informatycznych – przykład klasowej strony internetowej wykonanej przez grupę 98/23_p_g1 z Zespołu Szkół w Lubięcinie: W wersji 3.0 zintegrowano dwie linie rozwojowe (WordPress oraz WPMU) w jedną, rezygnując w ten sposób z podziału na wersję standardową i platformę blogową. Dodatkowo w wersji 3.0 jako nowy standardowy temat wprowadzono szablon "Twenty Ten" zastępując znany od wersji 1.5 niebieski motyw graficzny "Kubrick".

5.4. Rozwijanie umiejętności uczenia się podczas pracy nad projektem edukacyjnym, np. poprzez wykonywanie i analizowanie doświadczeń na temat „Ciekawej optyki”, grupa 98/10_mf_g1 z Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni, semestr V:

Rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich na przykładzie pracy grupy 98/32_p_g1 z Zespołu Szkół w Miasteczku Krajeńskim – projekt „Własna działalność gospodarcza formą walki z bezrobociem” (semestr 5): „Postanowiliśmy już teraz postawić się w sytuacji Młodego Bezrobotnego i założyć własny interes w naszej miejscowości. Jednak Miasteczko Krajeńskie to nie metropolia i trudno tu utrzymać się na własnym…”

Moja miejscowość: Kazimierz Biskupi Przykład rozwoju świadomości i ekspresji kulturalnej – fragment prezentacji grupy 98/90_p_G1 z Publicznego Gimnazjum w Kazimierzu Biskupim: Moja miejscowość: Kazimierz Biskupi Kościół klasztorny jest obiektem późnobarokowym, trzynawowym o układzie bazylikowym. W archiwalnych dokumentach nie zachowała się informacja o autorze projektu kościoła, architektonicznie związanego z kręgiem artystycznym wybitnego Włocha Jana Catenazziego, który w znaczny sposób wpłynął na architekturę Wielkopolski. Świątynia jest dziełem Czecha Jana Adama Stiera, który współpracował z Catenazzim, oraz Włocha Pompea Ferrariego.

AGENDA Główne obszary aktywności COMBIDATA w projekcie Badania ewaluacyjne Analiza celów i rezultatów projektu Oddziaływanie projektu na grupę docelową Opinie Opiekunów UGP o projekcie Wartość dodana projektu Wpływ projektu na rozwój pozostałych kompetencji kluczowych

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA