Magdalena Surowiec Aus Glogow Malopolski nach Traben-Trarbach: Was habe ich an der deutschen Schule gelernt?
Wie man das Wissen in der Praxis anwendet… wiedza germanistyczna (nabyta w trakcie studiów) oraz poznanie nowych metod zdobywania wiedzy postępowanie z niesfornymi uczniami współpraca z dyrekcją, innymi nauczycielami oraz rodzicami
Jak uczyć uczniów poprzez zabawę… gry i zabawy dydaktyczne autentyczne przedmioty projekty organizacja spotkań pozalekcyjnych
Jak kształtować swoją osobowość nauczyciela… Wypracowanie w sobie stanowczości oraz zdecydowania w pracy z uczniami Rozwijanie metod uczenia się Stosowanie wiedzy dot. dydaktyki w praktyce Kontakty z rodzicami Reakcja na oczekiwania rodziców i uczniów Stosowanie kreatywnych metod nauczania Innowacyjne kształtowanie lekcji i zajęć Współpraca z dyrekcją i gronem pedagogicznym
Jak promować polską kulturę i język polski w Niemczech… Polnisch-AG – polskie kółko (2010 do dziś) „Eine Nacht der polnischen Kultur” – „Noc polskiej kultury” (8/9.04.2011) „Der polnische Tag” – „Polski dzień” w ramach festynu letniego (15.06.2011) ożywienie kontaktów z polskimi szkołami (projekty, wymiany) media (slajd nr 10)
Jak podtrzymać kontakty Gymnasium Traben-Trarbach z polskimi szkołami… Zapoznanie się z dotychczasowymi projektami oraz doświadczeniami (współpraca ze szkołami w Olkuszu i Zakopanem) Rozmowy z dyrekcją i nauczycielami na temat możliwej przyszłej współpracy Odnowienie kontaktów z polskimi szkołami Planowanie i współpraca nad projektami Zainicjowanie współpracy Gymnasium Traben-Trarbach z III Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie (wizyty dyrekcji, wymiany uczniowskie)
Jak umożliwić uczniom kontakt z ich rówieśnikami z Polski… ożywienie kontaktów z polskimi szkołami zaangażowanie uczniów we współpracę koordynacja i analiza projektów uwzględnianie pomysłów i opinii uczniów organizacja wymian
Jak planować i prowadzić własne projekty… „Es macht Spaß, Briefe zu schreiben” („Pisanie listów sprawia radość”) we współpracy z Zespołem Szkół w Widełce „Wir und unsere Schulen” („My i nasze szkoły”) we współpracy z I Gimnazjum we Wrocławiu „Meine tolle Stadt” („Moje wspaniałe miasto”) we współpracy z I Gimnazjum we Wrocławiu praca nad projektem dot. matematyki we współpracy z SP nr 28 w Bytomiu
Jak uwzględniać opinię uczniów… 2. Przeprowadzenie lekcji 3. Rozmowa z uczniami 4. Dokonanie ew. zmian w metodach 5. Kolejne lekcje 1. Planowanie lekcji
Jak przedstawiać rezultaty swojej pracy w mediach… wywiad dla „Deutsche Welle” i czasopisma „PAD aktuell” (12.05.2011) artykuły w wydawanym przez szkołę informatorze artykuły na stronie internetowej Gymnasium Traben-Trarbach: www.gymtt.de informacje na mojej stronie internetowej: www.aspektedergermanistik.blogspot.com artykuł w gazecie „Trierischer Volksfreund” (maj 2011)
Jak utrwalić efekty swojej pracy… opracowany przeze mnie koncept poprawy umiejętności czytania, który pozostanie w szkole („Leseförderung”) moje artykuły na stronie szkoły www.gymtt.de kontakty Gymnasium Traben-Trarbach z III Liceum Ogólnokształcącym w Rzeszowie (wymiany, projekty) odnowienie i koordynowanie współpracy Gymnasium Traben-Trarbach z polskimi szkołami partnerskimi planowanie i koordynacja długofalowych projektów wprowadzenie długofalowych projektów dla klas 5-6 planowana współpraca z SP nr 28 w Bytomiu
Jak utrwalić efekty swojej pracy… udostępnienie moich materiałów dydaktycznych innym nauczycielom języka niemieckiego przygotowana wraz z moimi uczniami książka o Gymnasium Traben-Trarbach, która pozostanie w szkole promocja Gymnasium Traben-Trarbach jako szkoły otwartej na realizację idei współpracy na płaszczyźnie europejskiej