Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Lepszy start dla „zawodowca” r.
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Audyting energetyczny - podstawowe definicje i zasady wykonywania
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
OFERTA DLA PRZEMYSŁOWEGO ODBIORCY ENERGII ELEKTRYCZNEJ CENTROZAP S.A. Biuro Energetyki Ul. Wańkowicza Katowice Tel. +48(32) Fax. +48(32)
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Polska Sieć www. pnec.org.pl Wykorzystanie energii odnawialnej w Małopolsce Seminarium, Kraków 25 – Ocena projektów Odnawialnych.
1 Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Energetycznego Działania podejmowane w ramach projektu: Utworzenie i przetestowanie partnerstwa.
Seminarium Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Raciechowice, 24 sierpnia 2006 Zarządzanie energią w wybranych budynkach w Gminie.
Monitoring zużycia energii i wody w obiektach Projektu
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
OCENA RYNKU CONTRACTINGU W POLSCE W OPARCIU O DOŚWIADCZENIA FIRMY
Efektywność Energetyczna
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
TERMOMODERNIZACJA I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Miasto Częstochowa na rzecz zrównoważonej gospodarki energetycznej – stymulowanie lokalnych inicjatyw i modele współpracy BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI.
Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii
Racibórz, 15 kwietnia 2011 r. Piotr Kukla
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
VI Forum Nowej Gospodarki Gospodarka niskoemisyjna w samorządach przykłady dobrych praktyk Katowice r. BOŻENA HERBUŚ NACZELNIK WYDZIAŁU KOMUNALNEGO.
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Konferencja inaugurująca projekt, Stargard Szczeciński, 29 czerwca 2015 Termomodernizacja budynku II Liceum Ogólnokształcącego w Stargardzie Szczecińskim.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
TERMOMODERNIZACJA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „MORS” W STEGNIE 1.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
„Energooszczędne Żory - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby oświaty.” Projekt dofinansowany.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Efektywność energetyczna na przykładzie inwestycji zrealizowanych i planowanych w  Oczyszczalni Ścieków „WARTA” S.A. w Częstochowie  Częstochowa, 09.
Projekt „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Tarnowie – etap II” dofinansowano ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru.
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Termomodernizacja oraz zakup i montaż kolektorów słonecznych do Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji.
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Wsparcie udzielone przez Islandię, Lichtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej URZĄD MIASTA CZĘSTOCHOWY ul. Śląska 11/13, 42-217 Częstochowa tel. +48 (34) 370 71 00, fax 370 71 70 e-mail: info@czestochowa.um.gov.pl BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI tel. +48 (34) 370 76 16, fax 370 71 75 e-mail: bherbus@czestochowa.um.gov.pl

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Biorąc pod uwagę nową politykę energetyczną Unii Europejskiej przedstawione w styczniu 2007 roku, której głównymi założeniami strategicznymi są 20% redukcją emisji gazów cieplarnianych, 20% udział energii odnawialnej i 20% zmniejszenie zużycia energii do roku 2020, konieczna jest realizacja działań zmierzających do racjonalnego użytkowania energii.

urbaniści i inwestorzy, konsumenci energii, Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Władze samorządowe posiadają kluczową rolę do odegrania w procesie kreowania i realizacji lokalnej polityki energetycznej, działając jako: urbaniści i inwestorzy, konsumenci energii, producenci i dystrybutorzy energii, równouprawnieni gracze na rynku energii, zarządzający energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej, pełniący rolę edukacyjną.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Podstawowym celem zarządzania energią i środowiskiem jest optymalizacja zużyć i redukcja kosztów ponoszonych z tego tytułu oraz ograniczenie sumarycznej rocznej emisji CO2 i ochrona zasobów wodnych przez oszczędne gospodarowanie. Proces ten wymaga kompleksowych, ciągłych działań monitorująco-analityczno-korygujących, realizowanych przez powołaną do tego strukturę organizacyjną w porozumieniu i we współpracy z administratorami obiektów. Bardzo istotne są również prawidłowe relacje ze wszystkimi przedsiębiorstwami zaopatrującymi obiekty w media sieciowe i uznanie przez nich samorządu terytorialnego, jako równoprawnego uczestnika rynku energii.

Szczegółową inwentaryzację w zakresie: danych technicznych obiektu, Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Realizacja procesu zarządzania energią i środowiskiem wymaga odpowiedzi na pytania czym i jak zarządzamy. Żeby wiedzieć szczegółowo czym, w Częstochowie opracowano bazę danych dla 173 budynków oraz 57 lokali użytkowanych przez instytucje miejskie, zawierającą następujące informacje: Charakter działalności realizowanej w obiekcie (oświata, kultura, urząd, ochrona zdrowia, sport i rekreacja). Szczegółową inwentaryzację w zakresie: danych technicznych obiektu, informacji o użytkownikach, godzin pracy, zrealizowanych działań modernizacyjnych i inwestycyjnych w zakresie poprawy gospodarki energetycznej zrealizowanych działań zarządczych w zakresie optymalizacji zużyć mediów, komfortu energetycznego informacji o pododbiorcach (mieszkania, gabinety lekarskie, punkty usługowe).

Monitoring, analizę i weryfikację danych w zakresie zużyć i kosztów: Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Monitoring, analizę i weryfikację danych w zakresie zużyć i kosztów: energii elektrycznej, ciepła sieciowego, gazu ziemnego, innych nośników energii cieplnej, wody i odprowadzania ścieków.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Odpowiedź na pytanie jak zarządzamy uzyskamy analizując ten proces na bazie 121 placówek oświatowych, dla których przygotowano raporty indywidualne, zawierające porównanie zużyć i kosztów mediów za lata 2003, 2004 i 2005 oraz wstępną ocenę energochłonności obiektu, które stanowią również podstawę do wygenerowania świadectw energetycznych. Dla tych obiektów przygotowano również raport zbiorczy, prezentujący efekty realizowanego procesu. Raporty indywidualne otrzymali zarządcy obiektów oraz odpowiednie merytorycznie Wydziały, raport zbiorczy - władze samorządowe Częstochowy. Dokumenty te sporządzane będą corocznie, a rokiem bazowym będzie rok 2003, w którym nie wystąpiły jeszcze efekty realizowanych działań.

Eliminowanie nadmiernych zużyć energii i wody. Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Raporty pokazują efekty zarządzania energią i środowiskiem, jakie uzyskaliśmy realizując następujące działania: I. Beznakładowe Eliminowanie nadmiernych zużyć energii i wody. Regulację i konserwację urządzeń. Bieżącą kontrolę warunków rozliczeń oraz aktualizowanych umów z dostawcami mediów. Wydawanie zaleceń w zakresie zmiany warunków rozliczeń oraz nadzór nad realizacją tych zaleceń.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej cd. I. Beznakładowe Pomoc w negocjacjach z dostawcami mediów: przygotowanie opinii, projektów reklamacji i odwołań, monitoring przebiegu negocjacji Analiza faktur pod względem zgodności z warunkami umów, taryfami i przepisami branżowymi oraz pomoc w uzyskaniu ewentualnych korekt. Doradztwo techniczne w zakresie eksploatacji instalacji i urządzeń technicznych. Analiza rozliczeń pododbiorców za pobrane media, pomoc w ustaleniu zasad tych rozliczeń. II. Inwestycyjne – równolegle do prowadzonego beznakładowego procesu zarządania realizowano przedsięwzięcia inwestycyjne w pojedynczych obiektach, polegające na modernizacji węzłów cieplnych, częściowej wymianie lub uszczelnieniu stolarki okiennej, jak również dociepleniu ścian i stropodachów.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Łączne koszty mediów energetycznych w roku 2005 wyniosły 10172 tys. zł i w porównaniu do roku 2003 zmniejszyły się o 1667 tys. zł (14,08%) pomimo taryfowej podwyżki cen mediów. Zmiana kosztów dla poszczególnych rodzajów paliw i energii przedstawia się następująco:

Zmiany zużycia przedstawiały się następująco: Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Łączne zużycie paliw i energii w grupie analizowanych obiektów oświatowych w 2005 r. wyniosło 213300 GJ i w porównaniu do roku 2003 zmniejszyło się o 48600 GJ (18,56%). Zmiany zużycia przedstawiały się następująco:

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Efektywność wykorzystania mediów energetycznych oceniono na podstawie wartości jednostkowych wskaźników zużycia/kosztów mediów energetycznych na 1 m2 ogrzewanej powierzchni obiektu. Jednostkowe średnie zużycie paliw i energii zmniejszyło się z 0,84 GJ/m2·rok w 2003 roku do 0,69 GJ/m2·rok w roku 2005 o 17,86%. Natomiast jednostkowe średnie koszty paliw i energii zmniejszyły się z 38,02 zł/m2 ·rok w 2003 roku do 32,66 zł/m2·rok w 2005 roku o 14,10%.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Ograniczenie zużycia energii spowodowało wymierny efekt ekologiczny w postaci zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery do 26236 ton CO2 w 2005 r., czyli o 1828 ton (6,5%) w porównaniu do roku 2004 oraz 6037 ton CO2 (18,7%) w porównaniu do roku bazowego 2003.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Przeprowadzone analizy wykazały, że łączny koszt z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla obiektów oświatowych wyniósł w 2005 r. 838 tys. zł i był mniejszy o 218 tys. zł (20,64%) w porównaniu do 2003 roku, pomimo taryfowej podwyżki cen wody i ścieków. Zmiana kosztów z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przedstawia się następująco:

Zmiana ilości zużywanej wody przedstawia się następująco: Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Sumaryczna ilość zużytej w 2005 r. wody w grupie obiektów oświatowych wyniosła 148,8 tys. m3 i w porównaniu do roku 2003 była mniejsza o 53 tys. m3 (26,26%). Zmiana ilości zużywanej wody przedstawia się następująco:

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Efekty działań Efektywność wykorzystania wody w grupie analizowanych obiektów oświatowych oceniona została na podstawie wartości jednostkowych wskaźników zużycia oraz kosztów dostarczania wody odprowadzania ścieków na 1 ucznia. Jednostkowe średnie zużycie wody zmniejszyło się z 3,80 m3 w 2003 r. do 3,02 m3 w 2005 r., tj. o 20,53%. Natomiast jednostkowe koszty wody w roku 2005 wyniosły 16,97 zł/os i w porównaniu do 2003 roku spadły o 2,82 zł/os (14,26%).

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej stanowi bardzo istotny obszar polityki energetycznej gminy, którego realizacja przynosi wymierne efekty w postaci ograniczeń zużyć mediów i redukcji kosztów z tego tytułu, przy zachowaniu prawidłowych warunków rozwoju cywilizacyjnego. Sukcesywna i kompleksowa realizacja tego trudnego i złożonego procesu jest zgodna z dyrektywami Unii Europejskiej i Polityka energetyczna Polski do 2025 roku.

Zarządzanie energią i środowiskiem w obiektach użyteczności publicznej DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ URZĄD MIASTA CZĘSTOCHOWY ul. Śląska 11/13, 42-217 Częstochowa tel. +48 (34) 370 71 00, fax 370 71 70 e-mail: info@czestochowa.um.gov.pl BOŻENA HERBUŚ INŻYNIER MIEJSKI tel. +48 (34) 370 76 16, fax 370 71 75 e-mail: bherbus@czestochowa.um.gov.pl