Perspektywy i bariery finansowania jednostek samorządu terytorialnego w latach 2014 – 2020 Doświadczenia perspektywy 2007 - 2013 Zielona Góra, 21 listopada.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Identyfikacja i ocena barier w wykorzystaniu środków strukturalnych UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
IDENTYFIKACJA I OCENA BARIER W WYKORZYSTANIU ŚRODKÓW STRUKTURALNYCH
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Wykorzystanie środków unijnych w województwie lubuskim Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Elżbieta Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Sieć Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
w kontekście nowelizacji Ustawy Wdrożeniowej
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Perspektywy i bariery finansowania jednostek samorządu terytorialnego w latach 2014 – 2020 Doświadczenia perspektywy Zielona Góra, 21 listopada 2013 r. Prelegent: dr inż. Izabela Wojewoda

Doświadczenia perspektywy Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Samorząd terytorialny w Polsce jest i będzie jednym z głównych podmiotów kreujących i realizujących politykę rozwoju oraz jednym z ważniejszych beneficjentów środków unijnych, a fundusze UE są istotnym czynnikiem rozwoju lokalnego. Wszelkie raporty, analizy wskazują na pewną dojrzałość projektową jst, nie udaje się jednak wystrzec różnego rodzaju błędów i trudności. Przesłanki sprawnej absorpcji środków UE przez jst w Polsce można podzielić na: - wynikające z ogólnej kondycji finansowej jst, - dotyczące stworzenia odpowiedniego, skoordynowanego systemu strategii i planów wieloletnich, - związane z funkcjonowaniem instytucjonalnego systemu absorpcji.

Czynniki ułatwiające i utrudniające przygotowanie projektów Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UŁATWIAJĄCE: - Doświadczenia w aplikowaniu. - Wysokie potrzeby inwestycyjne jst. - Możliwości finansowe jst. - Przywództwo i dobra współpraca w radach jst. - Autodiagnoza potrzeb i dokumenty strategiczne. - Stabilność polityczna. - Szkolenia. - Zaangażowanie zewnętrznych konsultantów / ekspertów. - Partnerstwo, lobbing. UTRUDNIAJĄCE: - Duża konkurencja o środki. - Brak doświadczenia w aplikowaniu. - Systemy ogłaszania naborów. - Wkład własny. - Kadra (kwalifikacje, liczba). - Niejasne zasady kwalifikowania projektów. - Trudne procedury aplikacyjne. - Trudna współpraca z IZ. - Brak partnerstwa (brak zainteresowania partnerstwem).

Największe bolączki jst w projektach UE Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zamówienia Publiczne (specyfikacje, kosztorysy, dokumentacja projektowa, korekty finansowe, wydłużające się procedury). Procedury rozliczeń (terminowość, korekty finansowe, zmiany w projektach). Prawa własności (obiekty wspólne w częściach, obiekty wykorzystywane na dz. g.) Procedury środowiskowe (długotrwałość, skomplikowanie) Ochrona konserwatorska (konieczność uwzględniania w inwestycjach wymagań ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, długotrwałość) Problemy z wykonawcami (terminowość, rzetelność, konstrukcja IK, nadzór inwestorski i branżowy)

Przykładowe nieprawidłowości stwierdzone przez NIK: Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nieprawidłowości dotyczące m.in. wszczęcia postępowań pomimo braku aktualnych kosztorysów inwestorskich, nieodrzucenia ofert pomimo zaistnienia przesłanek do ich odrzucenia i udzielenia dodatkowego zamówienia wykonawcy wyłonionemu w trybie z wolnej ręki pomimo braku okoliczności uzasadniających zastosowanie tego trybu nieprawidłowości polegające m.in. na realizacji robót budowlanych bez wymaganych zgłoszeń oraz pozwoleń, użytkowaniu obiektów bez dokonania stosownych zawiadomień lub uzyskania pozwoleń, nieuzasadnionym dokonywaniu zmiany terminów umownych lub niezachowaniu zasady pisemności w przypadku ich zmiany, nienaliczaniu lub zaniżaniu kar umownych, a także ich niedochodzeniu.

Przykładowe nieprawidłowości stwierdzane przez NIK (cd.): Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nieprawidłowości polegające na nierzetelnym rozliczaniu zadań inwestycyjnych, tj. m.in.: nieterminowym regulowaniu zobowiązań i ewidencjonowaniu środków trwałych oraz nierzetelnym ewidencjonowaniu kosztów inwestycji mechanizmy korupcjogenne, np.: przy zlecaniu wykonywania prac projektowych - nieuzasadnione wydłużanie terminów wykonania tych prac, niedochodzenie kar umownych oraz zlecanie wykonania opracowań w trybie z wolnej ręki, przy wyborze wykonawców zadań w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych nieprawidłowości dotyczyły m.in. wszczęcia postępowań pomimo braku aktualnych kosztorysów inwestorskich, nieodrzucenia ofert pomimo zaistnienia przesłanek do ich odrzucenia i udzielenia dodatkowego zamówienia wykonawcy wyłonionemu w trybie z wolnej ręki, przy realizacji zadań - wydłużanie terminów umownych ich zakończenia i usunięcia usterek oraz niedochodzenie należności z tytułu kar umownych lub dochodzenie tej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia

Wykorzystanie narzędzi finansowych w absorpcji funduszy UE Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości i skala wykorzystania kredytów – nowa rola banków komercyjnych. Finansowanie projektów unijnych przez emisję obligacji. Leasing. Wciąż niedoceniane Partnerstwo Publiczno – Prawne (PPP) – budowanie partnerstwa.

Niewydolność finansowa gmin? Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wprowadzenie od początku 2014 r. nowego systemu liczenia zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego wpłynie negatywnie na możliwości inwestycyjne jst z tego względu, że zachowanie limitów zgodnie z nowym systemem liczenia zadłużenia jest trudniejsze niż w przypadku stosowania systemu wcześniejszego. Poza tym nowy system liczenia zadłużenia jest bardziej wrażliwy na zmiany w budżecie, co powoduje większe trudności w takim planowaniu budżetu, by określone limity nie zostały przekroczone. Prowadzenie budżetu gminy (rolowanie długów?) Faktyczna czy pozorna niewydolność?

Pozostałe uwagi w kontekście doświadczeń perspektywy Projekt współfinansowany ze środk ó w Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szczegółowa analiza potrzeb inwestycyjnych jst (inwestycje priorytetowe). Na etapie projektowania inwestycji do finansowania – analizowanie różnych wariantów realizacji inwestycji. Ryzyko płynności finansowej (coraz trudniej będzie utrzymać płynność finansową w inwestycjach jst, kalkulacja korekt finansowych, rezerwy czasowe w harmonogramach) Konsultacje społeczne – nie tylko jako wymóg formalny, feedback lokalnego społeczeństwa Zamówienia publiczne – weryfikacja dokumentacji przetargowej, standaryzacja procedur, stosowanie – oprócz kryterium cenowego, innych kryteriów wyboru ofert Wsparcie wiedzy Beneficjentów w szczególności w sytuacjach zmian prawnych.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego ul. Podgórna Zielona Góra