Ewaluacja, czyli jak dowiemy się, jak działamy?
Cele: Powiązanie ewaluacji z badaniem w działaniu Zaplanowanie własnej ewaluacji
Ewaluacja zewnętrzna Przeprowadzana cyklicznie Przeprowadzana przez zespół zewnętrznych ewaluatorów Przeprowadzana w odniesieniu do wymagań - całościowa lub problemowa Prowadzona z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi Ewaluacja wewnętrzna Jest autonomicznym działaniem szkoły Prowadzona w dowolnym momencie Skoncentrowana na bieżących potrzebach placówki Przeprowadzana w odniesieniu do wybranych wymagań, określonych w rozporządzeniu lub do innych zagadnień, uznanych w szkole lub placówce za istotne Jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej – jako źródło i jako element wymagania 4.2
Impulsy z ewaluacji zewnętrznej ROZWÓJ SZKOŁY Impulsy z ewaluacji wewnętrznej
Badanie w działaniu Identyfikacja problemu Zbieranie informacji AnalizaDecyzje Działanie/ zmiana Ewaluacja Pierwsze drzwi Drugie i trzecie drzwi
Drugie drzwi Co działa w nowej metodzie? Co nie działa, albo nie działa tak, jakbym chciał/a? Jakie korzyści daje mi/moim uczniom to działanie? Co mogę robić, aby poprawić rezultaty? Co o tej metodzie sądzą uczniowie? … Trzecie drzwi Co zadziałało w nowej metodzie? Co nie zadziałało, albo zadziało nie tak, jakbym chciał/a? Jakie rezultaty dało wprowadzenie tej metody? Co mogę zrobić, aby utrwalać rezultaty? Co o tej metodzie sądzą uczniowie? …
Ewaluacja wewnętrzna Skoncentrowanie na bieżących sprawach Osadzenie w wymaganiach (lub nie) Źródło danych podczas ewaluacji zewnętrznej Jeden z elementów wymagania 4.2 Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna jest autonomicznym działaniem szkoły Prowadzona w dowolnym momencie Skoncentrowana na bieżących sprawach i potrzebach placówki Osadzenie w wymaganiach (lub nie) Przeprowadzana w odniesieniu zagadnień, uznanych w szkole za istotne Jest brana pod uwagę podczas ewaluacji zewnętrznej Źródło danych podczas ewaluacji zewnętrznej Jeden z elementów wymagania 4.2 Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny
Impulsy z ewaluacji zewnętrznej ROZWÓJ SZKOŁY Impulsy z ewaluacji wewnętrznej
Co z dotychczasowych doświadczeń szkoleniowych i z doświadczenia indywidualnego badania w działaniu warto wykorzystać przy planowaniu i realizacji ewaluacji wewnętrznej w Waszych szkołach?