XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
MINISTERSTWO FINANSÓW Bieżące i przyszłe wyzwania w procesach legislacyjnych dotyczące sektora bankowego w Polsce Dariusz Daniluk Podsekretarz Stanu w.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Bankowość Spółdzielcza 2006
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Koszt pieniądza dla samorządów dziś i jutro Bank Gospodarstwa Krajowego Warszawa, 6-7 października 2009.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Procedura budżetowa w Polsce
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Ministerstwo Finansów
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP Warszawa, 20-21 października 2010r. Arkadiusz Lewicki, dyrektor w Związku Banków Polskich, Zespół ds. finansowania JST

NOWY ZESPÓŁ W ZBP 20 banków, w tym bankowość spółdzielcza W biurze ZBP – stały dyżur; Organizacja dorocznego Forum Bankowo-Samorządowego – w tym we współpracy z ZGW; Spotkania z organizacjami JST; Spotkania z MF, RIO, innymi podmiotami – we wspólnych sprawach obu środowisk.

ZAKRES PRAC Zmiany w ustawie o finansach publicznych ułatwiające finansowanie JST i ustawie wprowadzającej uofp; w tym ocena projektu metodologii WPF; scenariusz awaryjny dla JST. Zmiany w innych ustawach (np. ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o zamówieniach publicznych). Dobre praktyki w zakresie procesu zamówień publicznych RIO- relacje banki-JST- RIO. Absorpcja środków UE z udziałem JST- usuwanie barier. Działania na rzecz ułatwień w stosowaniu i promocja: PPP, faktoring, leasing, oświadczenia patronackie, umowy wsparcia, instrumenty IFI, zabezpieczenia spłaty kredytu. „Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2010-2020. Regiony, Miasta, Obszary wiejskie”, nowe programy rozwoju terytorialnego, etc. Współpraca z organizacjami jst i właściwymi resortami. Sprawy interwencyjne, w tym zgłaszane przez organizacje jst. Źródło: Na podstawie ankiety środowiskowej ZBP z lipca- sierpnia br.

I. PROPOPOZYCJE ZMIAN LEGISLACYJNYCH Art. 48 uofp z 2009r. Art. 89 uofp z 2009r. Art. 92 uofp z 2009r. Art. 243 uofp z 2009r. Art. 256 uofp z 2009r. Art. 114 ustawy przepisy wprowadzające uofp z 2009r. Projekt nowelizacji z 7 września uofp- lokowanie wolnych środków JSFP. Par.2 rozporządzenia RM z 27.06.2010

CELE: 1) Elastyczne zarządzanie zarówno bieżącymi kosztami obsługi długu, jak i okresem jego zapadalności. 2) Ułatwienie efektywnej restrukturyzacji długu 3) Możliwość stosowania cash poolingu jako przejaw adoptowania na grunt finansów samorządowych nowoczesnych instrumentów i metod zarządzania płynnością finansową 4)Uregulowanie możliwości i ułatwienie stosowania alternatywnych instrumentów: leasingu, faktoringu, oświadczeń patronackich, umów wsparcia.

Projekt z dnia 7 września 2010 r. USTAWA z dnia. 2010 r Projekt z dnia 7 września 2010 r. USTAWA z dnia ................2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw Uzasadnienie: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw ma na celu obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi poprzez zmniejszenie potrzeb pożyczkowych Skarbu Państwa, wynikające z wykorzystania aktywów finansowych jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) w zarządzaniu płynnością budżetu państwa. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez wprowadzenie obowiązku lokowania wolnych środków wybranych JSFP w formie depozytu prowadzonego przez Ministra Finansów lub też oddawanie w zarządzanie wolnych środków stanowiących aktywa finansowe Skarbu Państwa oraz możliwości takiego lokowania w przypadku innych jednostek sektora. Obecnie znaczna część środków JSFP, (ok. 45 mld zł na koniec 2009 r. – w całym sektorze finansów publicznych), nie jest wykorzystywana na bieżącą działalność jednostek i lokowana jest przede wszystkim w sektorze bankowym. Z drugiej strony Skarb Państwa w celu finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozyskuje na rynku środki poprzez sprzedaż SPW. Znaczna część tych środków pochodzi z sektora bankowego, w tym ze środków lokowanych przez JSFP w bankach. Taka sytuacja jest nieefektywna z punktu widzenia zarządzania płynnością SP i całego SFP i powoduje powstanie niepotrzebnych kosztów w postaci różnicy pomiędzy kosztem zaciąganych przez SP zobowiązań a oprocentowaniem krótkoterminowych lokat JSFP w bankach.

Propozycje wspólnych działań Konieczność zrewidowania poprawności i ryzyk nowych ram zaciągania i spłaty zobowiązań przez jst zawartych w przepisach art. 243 i nast. ustawy o finansach publicznych. Do końca br jst są zobowiązane przedstawić swoje wieloletnie prognozy finansowe, w których muszą zaprezentować w jaki sposób spełnią nowe wymogi zadłużeniowe, czyli w jaki sposób mieszczą się w nowym limicie długu, który będzie obowiązywał od 2014 roku. Nowy limit oparty będzie o wskaźnik, który jest uzależniony od danych historycznych, w związku z czym ma charakter procykliczny: będzie hamował rozwój w momentach spowolnienia, a w momentach koniunktury będzie nadmiernie eksponował wzrost. Wskaźnik ten będzie wyliczany na podstawie różnic między dochodami bieżącymi a wydatkami, co będzie skłaniało jst do finansowania się długoterminowo (mimo wyższych łącznych kosztów obsługi, jst będzie mogła przeznaczać mniejsze środki na bieżącą obsługę długu).W efekcie kryzysu zaś dostęp do finansowania długoterminowego na rynku finansowym jest ograniczony. W opinii przedstawicieli obu środowisk wzór zaproponowany w art. 243 powinien więc ulec modyfikacji.

GRATULACJE Z OKAZJI XX-LECIA RESTYTUCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W POLSCE !

KONTAKT Arkadiusz Lewicki- arkadiusz.lewicki@zbp.pl Mariusz Idzikowski- zokirrf@zbp.pl