Nowe formy rozwoju i edukacji – tutoring, mentoring, coaching

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Przedsiębiorczość i przedmioty ekonomiczne Edukacja regionalna w praktyce szkolnej Szczecin, r.
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Otwarte formy nauczania
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Oxford Business Unit consulting i szkolenia OXFORD Business Unit Sp. z o.o., tel/fax: , , site:
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
ABC e-learningu.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Społeczna Akademia Nauk
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Program Alumni Jakie cele chcemy osiągnąć Co Wam oferujemy Jak będzie wyglądała praca z absolwentami programu Liderzy PAFW to program Polsko-Amerykańskiej.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
Zapis prezentacji:

Nowe formy rozwoju i edukacji – tutoring, mentoring, coaching Kim może być nauczyciel dla ucznia? Kogo może poszukiwać uczeń? Bartosz Fingas Collegium Wratislaviense

Relacja mistrz – uczeń Starożytność: Sokrates – Platon – Arystoteles Edukacja nieformalna. Średniowiecze: zinstytucjonalizowana relacja mistrz-uczeń Młodzieniec, chcąc zostać rzemieślnikiem, musiał udać się do mistrza. Mistrz przekazywał mu wiedzę na temat konkretnego rzemiosła, a także wprowadzał go w świat rzemieślników rządzący się swoimi prawami. Uczeń stopniowo wyręczał swojego mistrza w pracy zdobywając tym samym praktykę, po której zostawał czeladnikiem.

Kto z nas miał swojego mistrza, swoich mistrzów Kto z nas miał swojego mistrza, swoich mistrzów? Jaki jest ich wkład w nasze życie?

Tutoring - mentoring - coaching porównanie metod Cele i założenia Rozwinięcie potencjału ucznia w wymiarze naukowym i osobistym (charakter). Realizacja określonej wizji przyszłości coachee, ważnych i ambitnych celów. Rozwój zawodowy poprzez regularny kontakt z osobą bardziej doświadczoną w danej dziedzinie. Główne narzędzia - eseje, zadania domowe; - dyskusja, wspólne rozwiązywanie problemów; - aktywne słuchanie; - samodzielne badania; - inspirujące rozmowy. - praca na celach: poszukiwanie, definiowanie; - planowanie konkretnych działań i ćwiczeń; - praca na przekonaniach o sobie samym, otaczających nas ludziach i świecie; - mapowanie zasobów i korzystanie z nich. - udzielanie rad, wskazówek; - tworzenie sieci kontaktów.

Porównanie metod Tutoring Coaching Mentoring Zadania i zakres odpowiedzial-ności osoby prowadzącej - stworzenie przestrzeni do autentycznego dialogu ucznia i tutora; - zbudowanie osobowej relacji z uczniem; - rozpoznanie mocnych stron, talentów ucznia - nakierowanie ucznia ku poszukiwaniu mądrości; - wpieranie ucznia w kształtowaniu jego charakteru. - uruchomienie potencjału wiedzy i kompetencji; - odpowiednie zarządzanie czasem i pracą; - coach nie musi posiadać większej wiedzy merytorycznej od coachee, zwykle nie udziela rad, ale zadaje inspirujące pytania. - ukazanie perspektyw rozwoju podopiecznego; - dzielenie się własnym doświadczeniem; - udzielanie rad i wskazówek; - stanowienie wzoru do naśladowania.

Miejsce tutoringu w edukacji Edukacja masowa Grupa Lekcja Wykład Seminarium Edukacja zindywidualizowana Indywidualna metodyka pracy Indywidualna ścieżka naukowa Rozwój talentów i potencjału Edukacja spersonalizowana Więcej niż zindywidualizowana Cura personalis Całościowa wizja człowieka Charakter (długofalowy czynnik sukcesu) + wiedza + umiejętności

Niebezpieczna inflacja pojęcia… Czy to jest tutoring? Tutoring, tak naprawdę, realizuje się za każdym razem, gdy poświęcamy swoją uwagę konkretnemu uczniowi. Każdy z nas jest tutorem: czytamy wypracowania i sprawdziany, opiniujemy je, doradzamy, pomagamy w rozwiązywaniu różnych problemów, traktujemy uczniów osobowo. Prowadzimy program rozwoju talentów. Tutor diagnozuje ucznia, stawia mu ambitne cele i wyznacza program pracy. Mamy tutoring: każda grupa ma 3 tutorów – którzy raz w miesiącu na kilkanaście minut spotykają się z uczniami. Wspólnie wychodzą także do kina, teatru.

Tutoring Relacja i indywidualne podejście Troska o dobro ucznia Regularność + długofalowość Integralność: charakter, wiedza, umiejętności Pozytywne aspiracje WIELKOŚĆ 

Tutoring – próba definicji Metoda rozwoju ucznia opierająca się na relacji mistrz – uczeń, wzajemnym zaufaniu, indywidualnym oraz integralnym podejściu do podopiecznego. Tutoring jest procesem długofalowym i regularnym. Nadrzędną motywacją tutora jest dobro ucznia. Tutor to mądry nauczyciel, który towarzyszy, rozwija, wspiera, umiejętnie wyznacza szlak poszukiwań.

Cele tutoringu mądrość, dojrzałość, wolność pasja w działaniu i spirit of service pozytywne cechy charakteru, optymizm znajomość mocnych stron i korzystanie z nich mądrość, dojrzałość, wolność

Co tutoring może dać podopiecznemu? inspirację „Nie wiedziałem, że to może być takie ciekawe!” indywidualny kontakt z ciekawą osobą „Teraz już wiem, jak ciekawie pisać” rozwój osobisty „To była świetna okazja, aby przełamać moją nieśmiałość” postęp w organizacji pracy „Nauczyłam się wytrwałości, a to bardzo ważne w odniesieniu sukcesu” dostosowanie spotkań do indywidualnych potrzeb i predyspozycji podopiecznego „Do tej pory nigdy nie było okazji, aby pochylić się nad tym, co naprawdę mnie interesuje” odkrycie i rozwinięcie potencjału „Nie wiedziałem, że się do tego nadaję!” wzrost wewnętrznej motywacji do nauki „Naprawdę mi się zachciało!” rozbudzenie pasji „Na tutorialach entuzjazm jest nagradzany, a nie wyśmiewany”

Gdzie można spotkać tutoring bądź jego elementy? Tam, gdzie istnieje dążenie do osiągnięcia doskonałości! przygotowywanie do konkursów, olimpiad koła naukowe, kółka zainteresowań programy rozwoju talentów fakultety artystyczne: muzyka, plastyka kluby, klasy sportowe

Tutoring w Polsce Program „Tutor” realizowany przez Collegium Wratislaviense na zlecenie Fundacji „Dorastaj z Nami” Szkoły Stowarzyszenia Wspierania Edukacji i Rodziny „Sternik”

Wystarczy poprosić! I dać coś od siebie. Gdy nie ma możliwości… Wystarczy poprosić! I dać coś od siebie.

Jakimi kryteriami kierować się, wybierając tutora? Autorytet Zgodność zainteresowań Otwartość na ucznia Otwartość na poruszanie zagadnień inne niż ściśle „przedmiotowe”

Jak zostać tutorem? Szkoła Tutorów Collegium Wratislaviense W czasie 64 godzin szkoleniowych uczestnicy są przygotowywani do pracy narzędziami tutoringu i otrzymują Certyfikat Tutora 1. stopnia W programie Szkoły Tutorów m.in.: założenia i praktyka edukacji spersonalizowanej, ćwiczenia prowadzenia tutoriali, struktura spotkania, praca na zadaniach tutorskich i narzędziach samorozwojowych, warsztaty: narzędzia i metody rozwoju talentów oraz mocnych stron uczniów, coaching w edukacji i praca na celach, spotkania z praktykami tutoringu.

Zapraszam do kontaktu  Dziękuję za uwagę! E-mail: bartosz.fingas@cw.edu.pl Tel. 667 886 614 www.cw.edu.pl Zapraszam do kontaktu 