Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Zarządzanie logistyczne
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Rynki konkurencji niedoskonałej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Powiązania sektora transportu z rynkiem pracy
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Sektor transportu PROGNOZY ROZWOJU SEKTORA TRANSPORTU W WOJEWÓDZTWIE PODLASKIM dr Katarzyna Dębkowska 1.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku KLUCZOWE SEKTORY WOJEWÓDZTWA PODLAKIEGO SEKTOR TRANSPORTU 1.
Planowanie przepływów materiałów
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
26 kwietnia - 01 sierpnia 2013 r. na losowej próbie 1500 MSP.
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Elastyczne rozwiązania transportowe
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Aktualna sytuacja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Sektor transportu Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim dr Urszula Widelska

Plan prezentacji Sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw w opinii respondentów. Fundusze europejskie a rozwój firm badanego sektora. Popytowo – podażowe aspekty rozwoju. Analiza Portera. Analiza SWOT. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Kondycja ekonomiczna badanych podmiotów w opinii respondentów Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Zmiana sytuacji ekonomicznej badanych podmiotów w okresie ostatnich 5 lat Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Zmiana poziomu przychodu badanych podmiotów w okresie ostatniego roku Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Czynniki determinujące sytuację ekonomiczną firm transportowych: sytuacja ekonomiczna na rynkach międzynarodowych, szczególnie w Rosji i Chinach, oraz Unii Europejskiej, ceny paliw, ograniczony dostęp do środków zewnętrznych przeznaczanych na rozwój firm transportowych, system obciążeń podatkowych, Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

niski poziom infrastruktury technicznej, położenie przygraniczne umożliwiające współpracę ze Wschodem, ograniczone możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na rozwój działalności, brak zbliżonego poziomu rozwoju zróżnicowanych form transportu w regionie, co ogranicza poziom rozwoju całego sektora transportu Obciążenia fiskalne Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Czynniki wewnętrzne a sytuacja ekonomiczna firm transportowych elastyczność, poszukiwanie nowych rynków zbytu, innowacyjność. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Oczekiwana zmiana kondycji ekonomicznej firmy w perspektywie najbliższych 3 lat Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Kierunki inwestycji w przedsiębiorstwach sektora transportu w okresie minionych 3 lat Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Uwarunkowania rozwoju a fundusze UE Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Zakres dofinansowania projektów współfinansowanych z funduszy UE realizowanych przez firmy analizowanego sektora (28) Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Przyczyny niekorzystania z dofinansowania ze środków UE Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Chęć skorzystania ze środków UE w najbliższych 3 latach wśród firm badanego sektora Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ocena oddziaływania czynników otoczenia sprzyjających rozwojowi sektora transportu Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ocena oddziaływania czynników utrudniających rozwój i działalność firm sektora transportu Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

ANALIZA SIŁ KONKURENCJI W SEKTORZE TRANSPORTU Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Dostawcy produktów materialnych i usług dilerzy samochodów dostawczych i transportowych, serwis oraz dostawcy części zamiennych, dostawcy paliwa. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Dostawcy usług pomocniczych urzędy i agencje celne – każdy towar eksportowany jak i importowany musi zostać poddany kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz wniesieniu odpowiednich opłat celnych i podatków; przedsiębiorstwa i instytucje kontrolujące ładunki (SANEPID); operatorzy systemów GPS – umożliwiają przedsiębiorstwom bezpośredni nadzór nad pojazdem i pracownikiem; firmy informatyczne – dostarczają rozwiązania informatyczne, które na potrzeby firm transportowych; Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

dostawcy systemów kodowania i odkodowania towarów – systemy wspomagające o pracę przy manipulacji ładunków w systemie dystrybucyjnym; operatorzy baz danych – wpływających na poziom znajomości firmy na rynku usług transportowych; towarzystwa ubezpieczeniowe – wywierają znaczący wpływ na koszty zabezpieczenia ponoszone przez przedsiębiorstwa transportowe; instytucje finansowe – uzyskiwane środki finansowe determinują rozwój firm transportowych, także w czasie spadku popytu na usługi. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Siła przetargowa dostawców w sektorze transportu jest bardzo wysoka. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

NABYWCY Siła przetargowa nabywców zwiększa się. Nabywcą dla firmy transportowej jest każde przedsiębiorstwo, organizacja lub też osoba indywidualna, która wyraża zapotrzebowanie na usługi transportowe. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Podstawową kategorię nabywców dla firm transportowych stanowią producenci towarów i usług, których przemieszczanie z miejsc ich wytworzenia do miejsc ich konsumpcji decyduje o poziomie zadowolenia ich rynków docelowych z nabywanych dóbr zarówno w odniesieniu do klientów indywidualnych jak i biznesowych. Poziom jakości usług transportowych bezpośrednio przedkłada się na trwałość relacji sprzedawca – klient, stąd duże znaczenie ogniwa transportu jako ogniwa pomocniczego, ale także odwzorowującego coraz większą presję klientów na szybkość oraz jakość usług przewozowych. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

W polskiej branży transportowej wyróżnia się: Transport i spedycję towarów masowych, reprezentowaną przez kilkadziesiąt firm, w większości posiadających swój tabor. Transport i spedycję towarów drobnicowych – reprezentowaną przez kilkadziesiąt tysięcy małych przewoźników, działających na rzecz małych i średnich firm oraz klientów indywidualnych. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Transport specjalistyczny – reprezentowany przez mniejszą liczbę przedsiębiorstw, działających na potrzeby klientów niszowych, mających szczególne potrzeby zaopatrzeniowe. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Na transport specjalistyczny składają się: transport ładunków niebezpiecznych, transport ładunków ponadgabarytowych, transport ładunków ciężkich, transport ładunków specjalistycznych. Transport pozadrogowy (kolejowy, śródlądowy; lotniczy) – dotyczy obsługi towarów transportowanych inną drogą niż drogowa. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Konkurencja w sektorze w opinii ankietowanych Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ocena barier rozwoju sektora transportu w Polsce w opinii badanych przedsiębiorstw Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Przynależność do klastrów i opinia ankietowanych o tej formie integracji Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Nowi producenci i produkty Sektor transportu jest zagrożony groźbą nowych wejść. Pojawienie się nowych firm analizowanej branży uzależnione jest od: barier kosztowych, kapitałowych potrzeb przedsiębiorstw, polityki rządu, skali działania, wielkości realizowanej sprzedaży. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ocena barier hamujących pojawienie się i rozwój konkurencyjnych przedsiębiorstw w branży Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ryzyko pojawienia się nowych przedsiębiorstw w sektorze w opinii ankietowanych Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Substytuty W sektorze transportu nie można mówić o groźbie pojawienia się substytutów. Przemieszczanie się towarów i usług jest bowiem zarezerwowane tylko dla tej formy aktywności rynkowej. Przestrzenne rozmieszczenie produktów na rynku, a tym samym efektywność łańcucha dostaw jest zawsze uzależniona od sprawności ogniwa transportu, dla którego nie ma żadnej alternatywy. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Ocena atrakcyjności sektora Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

sektor cechuje się umiarkowaną atrakcyjnością sektor cechuje się umiarkowaną atrakcyjnością. W kontekście zaprezentowanej analizy pięciu sił Portera, analiza punktowa pozwala na stwierdzenie, iż szczególne znaczenie dla rozwoju sektora mają takie czynniki jak: wielkość rynku, zmiany technologiczne oraz przewidywana dynamika jego wzrostu. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego Silne strony korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego wysokiej jakości środki transportu wykorzystywane do przewozów międzynarodowych położenie geograficzne województwa umożliwiające budowę jednego z wariantów europejskiego korytarza transportowego VIA Baliica (fragmenty dróg krajowych nr 8 i 61) Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

korzystne przygraniczne położenie województwa podlaskiego wysokiej jakości środki transportu wykorzystywane do przewozów międzynarodowych położenie geograficzne województwa umożliwiające budowę jednego z wariantów europejskiego korytarza transportowego VIA Baliica (fragmenty dróg krajowych nr 8 i 61) Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

istniejące plany modernizacji dróg ekspresowych plany rozwoju sieci kolejowej w oparciu o koncepcje projektu RAIL BALTICA wysoki na tle kraju przyrost ilości dróg publicznych krótki czas przemieszczania towarów i osób pomiędzy województwem podlaskim a Warszawą Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Słabe strony bardzo słaba dostępność transportowa rozumiana nako ilość dróg utwardzonych niekorzystna struktura firm transportowych pod względem wielkości, w której przeważają małe podmioty działające na potrzeby małych firm i klientów indywidualnych bardzo niski stopień wykorzystania funduszy unijnych przez firmy transportowe silne uzależnienie sektora transportu od koniunktury gospodarczej na rynku krajowym i światowym Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

niski poziom rozwoju gospodarczego województwa podlaskiego na tle kraju, niski poziom rozwoju szkolnictwa zawodowego ograniczający dostęp przedsiębiorstw do wykwalifikowanej kadry niedostatecznie zróżnicowana oferta, szkolnictwa wyższego pod kątem potrzeb regionalnego sektora transportu i logistyki (główną uczelnią kształcącą na kierunku logistyka jest Politechnika Białostocka) Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

brak uwzględnienia węzłów multimodalnych niski poziom międzygałęziowej dostępności transportowej duże zróżnicowanie jakości i gęstości lokalnej sieci drogowej ostatnie miejsce w kraju pod względem długości linii kolejowych na jednostkę powierzchni brak regionalnego portu lotniczego Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

wzrost popytu na rynkach wschodnich, Szanse przygraniczne połączenie województwa w ciągach komunikacyjnych, umożliwiające bezpośrednie połączenie w transporcie lądowym pomiędzy krajami bałtyckimi a reszta Unii Europejskiej polityki UE nastawiona na rozwój transportu multimodalnego wspierająca rozwój infrastruktury na obszarach najbardziej jej pozbawionych wzrost popytu na rynkach wschodnich, Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

łatwy dostęp do wykwalifikowanych pracowników spoza UE planowany rozwój dróg szybkiego ruchu możliwość uruchomienia dużych centrów turystycznych w kluczowych aglomeracjach, także w Białymstoku Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

możliwy rozwój inwestycji w zakresie optymalizacji i racjonalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej plany rozwoju transportu multimodalnego poprzez rozbudowę centrów logistycznych i przeładunkowych rozwój systemów teinformacyjnych i telemetrycznych zwiększających jakość i bezpieczeństwo usług transportowych Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Zagrożenia marginalizacja województwa wynikająca ze słabej dostępności komunikacyjnej wzrost natężenia ruchu szczególnie ciężarowego na niedostosowanych drogach, co wiąże się z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa dostaw oraz zwiększeniem kosztów działalności transportowej prawdopodobna likwidacja istniejących połączeń kolejowych Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

brak stabilności cen paliw bariery o charakterze politycznym, administracyjnym i ekonomicznym, ograniczające możliwości wykorzystania przygranicznego położenia regionu i wejścia na rynki wschodnie niekorzystne dla województwa działania na szczeblu centralnym związane z rozwojem infrastruktury komunikacyjnej i drogowej odwlekanie w czasie realizacji kluczowych dla regionu inwestycji infrastrukturalnych brak stabilności cen paliw Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Wnioski strategiczne: Rozwój sektora transportu w województwie podlaskim uzależniony jest w głównej mierze od: światowej koniunktury gospodarczej (w tym cen paliw), kondycji ekonomicznej polskich przedsiębiorstw z różnych sektorów, europejskich regulacji prawnych w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego, polskich rozwiązań prawno – administracyjnych i finansowych w zakresie funkcjonowania firm transportowych. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Sprawność ekonomiczna i potencjał konkurencyjny firm sektora transportu jest w bezpośrednim stopniu uzależniony od systemu infrastruktury drogowej i kolejowej. Podejmowane w tym zakresie działania na szczeblu regionu i kraju powinny sprzyjać rozwojowi nowoczesnego transportu multimodalnego. Sytuacja ekonomiczna w województwie podlaskim wymusza poszukiwanie przez regionalne firmy transportowe krajowych i międzynarodowych rynków zbytu, co może wywierać pozytywny wpływ na poziom ich konkurencyjności. Białystok, 11.12.2012 r. Sektor transportu

Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! dr Urszula Widelska