PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY (1.06.2014 - 31.05.2015)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioski z kontroli doraźnych
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Kontrole doraźne W roku szkolnym 2013/2014 (od 1 września 2013 r. do 30 czerwca 2014 r.) przeprowadzono 839 kontroli doraźnych. Obszary funkcjonowania.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Sprawowanego w roku szkolnym 2014/2015 Kontrole doraźne oraz wspomaganie w ramach nadzoru pedagogicznego sprawowanego w roku szkolnym 2014/2015 Bożena.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Narada inaugurująca rok szkolny 2014/2015 Lubelskiego Kuratora Oświaty z dyrektorami przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów nadzorowanych przez Oddział.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Łódzkiego Kuratora Oświaty - rok szkolny 2016/2017
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )

PLAN WYSTĄPIENIA 1) Wyniki ewaluacji zewnętrznych. 2) Wyniki kontroli planowych. 3) Wyniki kontroli doraźnych. 4) Wspomaganie. Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

DANE OGÓLNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 EWALUACJE CAŁOŚCIOWE EWALUACJE PROBLEMOWE KONTROLE PLANOWE KONTROLE DORAŹNE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE PLACÓWKI SZKOŁY SPECJALNE RAZEM DZIAŁANIE JEDNOSTKI

EWALUACJE ZEWNĘTRZNE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA SZKOŁY PONAD- GIMNAZJALNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PLACÓWKIREKOMENDACJE

KONTROLE PLANOWE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA SZKOŁY PONAD- GIMNAZJALNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PORADNIE PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNE PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

Liczba kontroli doraźnych przeprowadzonych Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych a) na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od:  organu prowadzącego szkołę lub placówkę  prokuratury  Rzecznika Praw Obywatelskich  rodziców  uczniów  nauczycieli  Rzecznika Praw Dziecka  innych podmiotów b) na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli doraźnej RAZEM KONTROLI DORAŹNYCH Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych  zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami  realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania  przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki  przestrzeganie statutu szkoły lub placówki  przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia  zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty  inne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: Liczba wydanych zaleceń  zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 33  realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 47  przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 90  przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 42  przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 16  zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 103 stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej 1 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 95  inne 148 razem 575 Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: W części szkół dyrektorzy nienależycie pełnią nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkołach i placówkach. Zdarzają się przypadki przydzielania nauczycielom zadań niezgodnie z posiadanymi przez nich kwalifikacjami. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektorów szkół nad organizacją, przebiegiem i dokumentowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym realizacją zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych zawartych w orzeczeniach lub opiniach, nie jest skuteczny. prowadzenia zajęć pod nadzorem upoważnionej do tego osoby, określania zakresu zadań dla nauczycieli i innych pracowników związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, prowadzenia dokumentacji powypadkowej zgodnie z rozporządzeniem, równomiernego obciążenia uczniów w ciągu dnia i tygodnia, kontrolowania budynku szkoły pod kątem bezpiecznych i higienicznych warunków;

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 formułowania wymagań edukacyjnych przez nauczycieli, określania kryteriów oceniania zachowania, określania warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, informowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania uczniów o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, informowania uczniów o warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, informowania uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, informowania o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ustalenia sposobu uzasadnienia oceny na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), określenia terminu przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej uczniów, określenia terminu i formy informowania ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych oraz przewidywanej rocznej oceny zachowania; W części szkół dyrektorzy nie kontrolują przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (np. dziennik lekcyjny, dziennik zajęć, księga uczniów, arkusz ocen) w części szkół nie jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W części szkół realizacja podstawy programowej nie jest monitorowana, co może skutkować jej niezrealizowaniem. W części szkół zakres i formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywanie i realizacja IPET-ów nie zawsze są zgodnie z przepisami prawa. Brak uregulowań w statutach dotyczących organizacji i form współdziałania szkoły z rodzicami powoduje trudności w rozwiązywaniu powstających konfliktów pomiędzy szkołą a rodzicami.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PODSUMOWANIE 1.Profilaktyka uzależnień; 2.Rewalidacja; 3.Użyteczna ewaluacja wewnętrzna; 4.Wewnętrzne, pogłębione analizy osiągnięć uczniów; 5.Systemowe monitorowanie wprowadzanych działań dydaktyczno- metodycznych; 6.Ocena skuteczności pracy nauczycieli/szkoły; 7.Wykorzystywanie badań/doniesień zewnętrznych; 8.Opinie/orzeczenia - opis prognozowanych efektów i zaleceń dla szkół; 9.Proces lekcyjny ukierunkowany na wzajemne uczenie i wpływanie uczniów na jego organizację; 10. Umiejętności matematyczne, rozumowanie matematyczne; 11. Bezpieczeństwo; 12. Kwalifikacje nauczycieli; 13. Dokumentowanie, w tym opis uzyskiwanych efektów.

WSPOMAGANIE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015

Działania podejmowane przez Kuratora Oświaty : Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej Kuratorium analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli. Promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek. Upowszechnianie przykładów dobrych praktyk. Organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół/placówek oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI Z DZIAŁALNOŚCI WSPOMAGAJĄCEJ: Prowadzona przez kuratora analiza: wyników kształcenia w poszczególnych typach szkół, treści zaleceń wydanych dyrektorom szkół/placówek w wyniku kontroli planowych i doraźnych oraz wyników ewaluacji zewnętrznych wskazuje na określenie zakresu wspomagania i odpowiada potrzebom dyrektorów i nauczycieli. Publikowane materiały z działań wspomagających dyrektorów i nauczycieli szkół (narad, konferencji, seminariów i warsztatów) umożliwiają wykorzystanie ich w pracy szkoły i przyczyniają się do podejmowania nowych działań edukacyjnych. Narady i konferencje organizowane we współpracy z JST i instytucjami wspierającymi oświatę, z udziałem specjalistów i ekspertów mają wpływ na jakość pracy szkół i placówek. Rozpoznanie potrzeb dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek województwa wielkopolskiego (ankieta on-line) umożliwia przygotowanie tematów grantów kuratora, narad i konferencji; szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się konferencje/seminaria w zakresie edukacji prawnej,

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI Z DZIAŁALNOŚCI WSPOMAGAJĄCEJ (CD.): Działania wspomagające kuratora wobec szkół i placówek, które osiągają niskie wyniki egzaminów zewnętrznych (granty i konferencje tematyczne) przyczyniły się do podniesienia efektów kształcenia. Inspirowanie dyrektorów do realizacji projektów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii i nowatorskich metod nauczania poprawia skuteczność działań edukacyjnych i zaangażowanie uczniów w proces uczenia się. Analiza wyników pełnionego przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty nadzoru pedagogicznego wskazuje na nieprawidłowości w działaniu dyrektorów szkół i placówek wynikające m.in. z niedostatecznej znajomości przepisów prawa i ich stosowania. Upowszechnianie i zachęcanie dyrektorów i nauczycieli do wykorzystywania dobrych praktyk oraz innowacji przyczynia się do wprowadzania i popularyzacji skutecznych rozwiązań edukacyjnych.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015