PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sześciolatek idzie do szkoły
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Diagnoza przedszkolna
Sześciolatek idzie do szkoły
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Reforma edukacji Zmiana programowa
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
KONFERENCJE POWIATOWE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Plan Działań Wspierających w praktyce.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Gotowość (dojrzałość) szkolna
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Reforma edukacji Zmiana programowa
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Organizacja pracy przedszkola
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
„Sześciolatek w szkole”
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
„Sześciolatek w szkole”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sześciolatek idzie do szkoły
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ Jarosław Kordziński

Podstawy prawne rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z 6 stycznia 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia

Podstawa programowa opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym; zakłada w równej mierze realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej jak i kształcącej; zakłada zagwarantowanie dzieciom możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Podstawa programowa opisuje podstawowe założenia wspomagania rozwoju dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym; sformułowana jest przy pomocy języka efektów, które identyfikują zespół umiejętności i postaw, które powinni reprezentować wszyscy absolwenci wychowania przedszkolnego; istotne by efekty te dopasować do rzeczywistych możliwości dziecka kończącego edukację przedszkolną.

Zalecone warunki i sposób realizacji podstawy programowej Co najmniej 1/5 czasu powinna być przeznaczona na zabawę; Co najmniej 1/5 (w przypadku młodszych dzieci 1/4) dzieci powinny spędzać na świeżym powietrzu; Najwyżej 1/5 czasu powinny zajmować zajęcia dydaktyczne, realizowane wgł. wybranego programu; Reszta czasu (2/5) nauczyciel może zagospodarować dowolnie (gł. Chodzi o czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne itd.)

Diagnoza Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w I klasie należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

Celem diagnozy przedszkolnej jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: Rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole Nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, które będzie realizowane w roku poprzedzającym szkołę Pracownikom PPP do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębienia diagnozy w związku ze SPE

W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele powinni: Systematycznie informować rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu (m.in. zapoznawać z treścią podstawy programowej i włączać rodziców do pracy nad osiąganiem przez ich dzieci tam zapisanych efektów); Informować rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci (włączać w pracę wspierającą); Zachęcać rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola (wspólne działania itd.)

Reforma zakłada zdecydowane zorientowanie placówek oświatowych na systematyczne diagnozowanie potrzeb i konsekwentne wspieranie rozwoju każdego dziecka w wyraźnie określonych obszarach. Wiąże się to, z jednej strony, z opisem założeń programowych dla edukacji przede wszystkim językiem efektów kształcenia, z drugiej zaś z obowiązkiem systematycznego diagnozowania rozwoju wychowanków.

Przykładowo w obszarze kształtowania umiejętności społecznych dzieci kończące przedszkole powinny: Obdarzać innych uwagą, aby rozumieć to, co się do nich mówi; Grzecznie zwracać się do innych; Przestrzegać obowiązujących reguł W miarę samodzielnie radzić sobie w sytuacjach życiowych i próbować przewidywać skutki swoich zachowań Wiedzieć, ze nie należy się chwali swoim bogactwem ani tym bardziej śmiać się z biedy innych Umieć się przedstawić

Dotychczasowa podstawa programowa skupiona była przede wszystkim na zadaniach nauczyciela i na opisie intencji, kierujących ku osiąganiu potencjalnych efektów- umiejętności czy postaw. Aktualna podstawa skupia się jedynie na efektach, które jednak należy rozpatrywać w kontekście realnych możliwości dziecka

Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego: Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym znoszenia porażek

Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego: 4. Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci niezbędnych w oprawnych relacjach z innymi 5. Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach 6. Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną – zachęcanie do udziału w grach i zabawach sportowych

Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego: 7. Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych 8. Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne

Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego: 9. Kształtowani u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej 10. Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej

Założenia wspólne dla wszystkich nauczycieli Zakłada się, że w celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej nauczyciele powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego obowiązuje od początku roku szkolnego 2009/2010

Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub zajęć, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych określonych w przepisach w sprawie ramowych statutów przedszkoli publicznych

Program wychowania przedszkolnego zawiera: Szczegółowe cele edukacyjne Tematykę materiału edukacyjnego Wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu Warunkiem dopuszczenia do użytku programu przedszkolnego jest uzyskanie dwóch pozytywnych opinii merytoryczno-dydaktycznych sporządzonych przez rzeczoznawców

W rozporządzeniu nie przewiduje się dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników wspomagających edukację przeznaczonych do wychowania dzieci sześcioletnich. Ze względu na specyfikę wychowania przedszkolnego, którego zadaniem jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju  zabawy i gry dydaktyczne, na tym etapie edukacyjnym korzystanie  z podręczników nie jest konieczne.