Szkoła wspomaga wychowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Organizacja pobytu Studentów podczas realizacji praktyki pedagogicznej
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Dziecko romskie w szkole
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zadania pedagoga szkolnego
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Szkoła wspomaga wychowanie Wychowanie jest spotkaniem osób, mistrza i ucznia, przed którymi otwiera się horyzont wartości, dzięki którym człowiek staje się człowiekiem. Mieczysław Gogacz, Podstawy wychowania

Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Obecnie dyrektor szkoły może oddziaływać na proces wychowania poprzez: własną postawę; uwarunkowania szkolne; współpracę z rodzicami; współpracę z różnymi instytucjami; czynniki prawne.

Wolę wspomagania innych (nauczycieli, rodziców, uczniów). Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Oddziaływania dyrektora wspierające proces wychowania Postawa dyrektora szkoły Dyrektor szkoły może wpływać na proces wychowania poprzez: Przykład własny jako wzorzec do naśladowania zachowań i systemu wartości. Własny autorytet. Własne umiejętności. Pełne zaangażowanie. Wolę wspomagania innych (nauczycieli, rodziców, uczniów).

Do działań podejmowanych przez dyrektora na terenie szkoły należą: Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Oddziaływania dyrektora wspierające proces wychowania Uwarunkowania wewnątrzszkolne Do działań podejmowanych przez dyrektora na terenie szkoły należą: Kierowanie pracą wychowawczą nauczycieli poprzez szkolenie nauczycieli w ramach WDN i szkoleniowych rad pedagogicznych ( w celu przygotowania nauczycieli do roli nauczyciela-wychowawcy i wychowawcy klasy). Współpracę dyrektora z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem szkolnym. Aktywizację samorządu uczniowskiego. Organizowanie różnorodnych imprez szkolnych i zajęć wspierających proces wychowania ( z zaangażowaniem nauczycieli, uczniów i rodziców). Rozwiązywanie problemów wychowawczych wspólnie z samorządem uczniowskim i rodzicami. Promocję szkoły.

Ustalenie wspólnych celów wychowawczych szkoły i rodziców. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Oddziaływania dyrektora wspierające proces wychowania Współpraca dyrektora z rodzicami i instytucjami Dyrektor może wzmocnić proces wychowania poprzez: Spotkania z rodzicami. Ustalenie wspólnych celów wychowawczych szkoły i rodziców. Organizację wspomagania rodziców w wychowaniu poprzez zawiązanie na terenie szkoły forum typu „Szkoła rodziców”. Organizację pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodziców. Organizowanie spotkań z instytucjami wspierającymi zadania wychowawcze szkoły. Współpracę z rzemiosłem w przypadku szkół zawodowych.

Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Oddziaływania dyrektora wspierające proces wychowania Czynniki prawne W procesie wychowania dyrektorowi pomagają : Dokumenty prawa szkolnego z określeniem konkretnych działań wychowawczych. Przestrzeganie realizacji obowiązujących przepisów prawnych (formalizm prawny). Programy wychowawcze, profilaktyczne i innowacje pedagogiczne opracowane dla szkoły i poszczególnych klas. Tworzenie i realizacja przez nauczycieli własnych programów i projektów wychowawczych.

Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Podsumowanie Oczekiwania dyrektorów można pogrupować jako odpowiedzi na następujące pytania: Co należy zmienić w prawie oświatowym ? Czego oczekujemy od szkoły i nauczycieli ? Czego oczekujemy od rodziców ? Czego oczekujemy od instytucji wspomagających wychowanie? Czego oczekujemy od organów prowadzących i nadzorujących? Czego oczekujemy od wyższych uczelni ?

Oddziaływania rodziców Oddziaływania szkoły Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki utrudniające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Czynniki prawne Oddziaływania rodziców Oddziaływania szkoły Oddziaływania pozaszkolne (wpływ środowiska i inne)

Brak spójności i wielość przepisów prawnych. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki utrudniające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Czynniki prawne Brak spójności i wielość przepisów prawnych. Wielość czynności administracyjnych - biurokracja procesu wychowania. Brak ściśle określonych praw dla uczniów dorosłych uczących się w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej. Ograniczenia prawne dot. możliwości ingerencji szkoły w przypadku ucznia „zaniedbanego” i „trudnego wychowawczo”. Podważanie pracy wychowawczej szkoły na zakończenie roku szkolnego (gdy uczeń przestaje chodzić do szkoły po powiadomieniu go o ocenach końcowych).

Przerzucanie procesu wychowawczego na szkołę. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki utrudniające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Oddziaływania rodziców Przerzucanie procesu wychowawczego na szkołę. Podważanie działań wychowawczych stosowanych przez szkołę. Brak pełnej informacji przekazywanej do szkoły przez rodziców n/t dziecka. Bierność rodziców lub ich nadmierne postawy roszczeniowe. Nieobecność rodziców na zebraniach i spotkaniach z nauczycielami. Możliwość usprawiedliwiania nieobecności. Model rodziny.

Przerost dokumentacji. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki utrudniające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Oddziaływania szkoły Przerost dokumentacji. Mały wpływ dyrektora na jakość pracy i możliwość oddziaływań wychowawczych podległych jemu pracowników. Brak etatów: psychologa, terapeuty, nauczyciela wspomagającego i innych. Niewystarczające środki finansowe. Liczebność klas. Nauczyciel nieprzygotowany do roli wychowawcy klasy. Brak wspólnego i jednolitego oddziaływania nauczycieli na proces wychowawczy.

Brak wsparcia ze strony mediów. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki utrudniające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Oddziaływania pozaszkolne Brak wsparcia ze strony mediów. Małe wsparcie dyrektora ze strony władz oświatowych (organów prowadzących i nadzorujących). Brak dobrze zorganizowanej współpracy z instytucjami wspomagającymi oddziaływania wychowawcze szkoły (np. z sądem, policją, strażą miejską). Brak jednolitego systemu wychowania (w obrębie gminy, powiatu, województwa, państwa). Podważanie zasadności działań instytucji wychowawczych. Sytuacja polityczna i ekonomiczna państwa.

Oddziaływania wewnątrzszkolne Oddziaływania zewnętrzne Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki wspierające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Czynniki prawne Oddziaływania wewnątrzszkolne Oddziaływania zewnętrzne

Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki wspierające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Czynniki prawne Dokumenty wspierające działania dyrektora (ustawy: o systemie oświaty, Karta Nauczyciela; rozporządzenia MEN; dokumenty szkolne; dokumentacja dyrektora). Szkolne programy wychowawcze i profilaktyczne akceptowane przez nauczycieli i rodziców. Prawo wewnątrzszkolne np. statuty i regulaminy (jasno określone prawa i obowiązki ucznia, rodziców i nauczycieli wraz z systemem odpowiedzialności, kar i nagród).

Konsekwentne i zespołowe działanie wychowawcze wszystkich nauczycieli. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki wspierające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Oddziaływania wewnątrzszkolne Opracowanie wspólnego (nauczyciele-rodzice-uczniowie) programu wychowawczego zbieżnego z problemami szkoły. Dobry przepływ informacji w szkole poprzez spotkania dyrektora z uczniami i rodzicami Konsekwentne i zespołowe działanie wychowawcze wszystkich nauczycieli. WDN nastawiony na rozwiązywanie problemów wychowawczych. Właściwe i skuteczne działanie pedagoga i psychologa szkolnego. Dobry system oceniania zachowania uczniów. Szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych. Działalność różnych organizacji: sportowych, harcerskich i innych. Mała liczba uczniów w klasach.

Organizacja zajęć pozaszkolnych przez różne instytucje. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Czynniki wspierające działania dyrektora szkoły w procesie wychowania Oddziaływania zewnętrzne Organizacja zajęć pozaszkolnych przez różne instytucje. Współpraca szkoły z różnymi instytucjami wraz z opracowaniem sposobu, celów i zakresu współpracy pomiędzy nimi. Pomoc nadzoru pedagogicznego w sytuacjach konfliktowych. System stypendialny i pomoc materialna. Znalezienie dobrych sponsorów i tzw. „przyjaciół szkoły”. Określenie i wykonywanie konkretnych obowiązków wynikających z polityki oświatowej państwa. Uzyskiwanie funduszy z programów unijnych.

Zdaniem dyrektorów należy: Uporządkować system prawny. Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Wnioski – oczekiwania prawne Zdaniem dyrektorów należy: Uporządkować system prawny. Opracować powszechny system wychowawczy i profilaktyczny na terenie gminy/powiatu/ województwa/państwa. Poprawić organizację pracy szkoły poprzez unormowanie uprawnień i obowiązków dyrektora, nauczyciela, wychowawcy i rodziców . Unormować zasady pracy z uczniem wymagającym opieki wychowawczej, opiekuńczej i ekonomicznej

Zdaniem dyrektorów należy: Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Wnioski – oczekiwania szkoły Zdaniem dyrektorów należy: Wprowadzić zmiany programowe na studiach nauczycielskich i zmiany systemowe w pracy szkolnej. Utworzyć forum dot. wychowania, prowadzące wymianę doświadczeń wychowawczych. Umożliwić wpływ na oddziaływania wychowawcze w przypadku różnych problemów wychowawczych.

Zdaniem dyrektorów szkoła powinna: Szkoła wspomaga wychowanie – zespół dyrektorów Wnioski – oczekiwania wobec instytucji zewnętrznych Zdaniem dyrektorów szkoła powinna: Otrzymać wsparcie ze strony mediów poprzez : ukazywanie pozytywnego wizerunku polskiej szkoły i polskiego nauczyciela; promocję działań wewnątrzszkolnych podnoszących jakość wychowania w szkole; informację o prawach nauczycieli i szkoły; informację o obowiązku szkolnym/nauki i odpowiedzialności prawnej rodziców. Doprowadzić do wzrostu świadomości rodziców o wspólnej odpowiedzialności ich i szkoły za proces wychowania. Otrzymać dodatkowe wsparcie finansowe na stworzenie dodatkowej oferty programowej w zakresie wychowania i działalności specjalistycznej służącej rodzicom i uczniom.

Dyrektorzy postulują przeprowadzenie debaty o wychowaniu na poziomie gminy/powiatu z udziałem dyrektorów, nauczycieli, radnych, rodziców i instytucji wspomagających w celu określenia: wspólnych działań wspierających proces wychowania; założeń programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego przez wszystkie podmioty wychowawcze gminy/powiatu.

Dziękujemy za uwagę Dyrektorzy