RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Prawa i obowiązki ucznia
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Cel ewaluacji: Zebranie informacji na temat podejmowanych działań wychowawczych w szkole. Podjecie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań. Ustalenie:
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Samorząd Uczniowski Waszymi oczami.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Mam 6 lat Chcę poznawać świat
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
“Szkoła w procentach”.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
Analiza wyników Ankiety dla absolwentów Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku Płock, 26 czerwca 2014 r.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
RODZICE CENIĄ:  DOBRY KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI  PROMOWANIE ZDROWIA PRZEZ SZKOŁĘ  DUŻA ILOŚĆ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH  INTERESUJĄCE SPOTKANIA, WARSZTATY.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Prezentacja Zespołu Wychowawczego
Zapis prezentacji:

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

Obszar 2. Procesy zachodzące w szkole Wymaganie 2.5. Kształtuje się postawy uczniów Cel ewaluacji: Zebranie informacji na temat podejmowanych działań wychowawczych w szkole. Podjecie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań. Ustalenie: Co można zrobić, aby działania wychowawcze kształtowały postawy uczniów? Co wymaga zmiany, a co doskonalenia? Podjecie decyzji o dalszym postępowaniu.

Pytania kluczowe:   Czy prowadzone przez szkołę działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów? W jaki sposób kształtowane są w szkole właściwe postawy i zachowanie uczniów? Czy uczniowie są świadomi oczekiwań, akceptują działania wychowawcze podejmowane w szkole i czy mają w planowaniu i modyfikowaniu działań swój udział? W jaki sposób analizuje się działania wychowawcze oraz wdraża wnioski?

Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie:  analizy dokumentów szkolnych  ankiety dla uczniów  ankiety dla nauczycieli  analizy wniosków z przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej   Opis danych 1. Analiza ilościowa wyników ankiet. 2. Analiza wniosków z ewaluacji zewnętrznej. 3. Analiza dokumentów szkolnych 2. Uczestnicy ewaluacji:  88 uczniów  14 nauczycieli

Wyniki ankiety dla uczniów:

1. Czy czujesz się traktowany(a) w równy sposób z innymi uczniami? zdecydowanie tak 23 uczniów raczej tak 48 uczniów raczej nie 12 uczniów zdecydowanie nie 5 uczniów 26% 54% 14% 6% Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie

2. Czy nauczyciele traktują Was sprawiedliwie? zdecydowanie tak - 25 uczniów raczej tak - 45 uczniów raczej nie - 16 uczniów zdecydowanie nie - 2 uczniów

3. Czy wiesz jakich postaw i zachowań oczekuje się od Ciebie w szkole? tak - 81 uczniów nie - 7 uczniów

tak - 74 uczniów nie - 12 uczniów brak - 2 uczniów 4. Czy postawy promowane przez szkołę są zgodne z postawami, które Ty uważasz za ważne?   tak - 74 uczniów nie - 12 uczniów brak - 2 uczniów

5. Czy uczniowie mają wpływ na tematykę godzin wychowawczych? tak - 59 uczniów nie - 29 uczniów

6. Kiedy ostatnio w szkole brałaś(eś) udział w zajęciach związanych z odpowiednim zachowaniem i relacjami z innymi ludźmi ? kilka miesięcy temu - 33 uczniów około pół roku temu lub dawniej - 24 uczniów w ostatnim miesiącu - 23 uczniów nigdy - 8 uczniów

7. Czy w roku szkolnym 2012/2013 podczas lekcji lub na dodatkowych zajęciach organizowanych przez szkołę zetknąłeś się z tematyką- ( zaznacz właściwe):   kultura zachowania - 57 uczniów przeciwdziałanie agresji - 49 uczniów promowanie zdrowego trybu życia i problematyka uzależnień - 53 uczniów wychowanie ekologiczne - 31 uczniów wychowanie prorodzinne - 4 uczniów edukacja regionalno-patriotyczna - 19 uczniów wychowanie przez uczestnictwo w kulturze i sztuce - 23 uczniów

8. Czy uzyskane na zajęciach informacje lub określone działania mają wpływ na Twoją postawę i zachowanie? tak - 80 uczniów nie - 7 uczniów brak odpowiedzi 1 uczeń

9. Czy uważasz, że w Twojej szkole uczniowie mają wpływ na to, jakie postawy są promowane w szkole? mają wpływ - 47 uczniów nie mają wpływu - 41 uczniów

10. Które postawy uważasz za ważne w szkole i przydatne w późniejszym życiu? Ponumeruj odpowiedzi od 1 (najważniejsza) do 10. patriotyzm odpowiedz. kultura tolerancja szacunek uczciwość wyrozum. prawdomów otwartość koleżeńsk. 1 13 7 22 9 4 2 10 6 15 5 3 11 8 16 12 14 18 25

11. Kto ma największy wpływ na Twoje zachowanie i postawy 11. Kto ma największy wpływ na Twoje zachowanie i postawy? Ponumeruj odpowiedzi od 1 ( najważniejsza) do 5. wartość 1 2 3 4 5 koledzy 11 23 32 13 6 starsi kol 7 25 40 Internet i tel 18 57 nauczyciele 46 16 14 8 rodzice 69

Obliczono na podstawie dwóch pierwszych typowań

12. Według Ciebie - czego brakuje w działaniach szkoły a co chciałbyś, aby działo się w niej ? Uczniowie wymieniali odpowiedzi, które można podzielić na kilka kategorii potrzeb: fizyczne, psychiczne/emocjonalne, społeczne, estetyczne. 4 uczniom odpowiada obecny stan i nie chcieliby niczego zmieniać. * uczniów Potrzeby fizyczne Potrzeby psychiczne/ emocjonalne Potrzeby społeczne Potrzeby estetyczne herbata dostępna na każdej przerwie, automaty z kawą, mydło i lustra w toalecie, czyste toalety, nowe ubikacje, szafki dla uczniów zamykane na klucz - 2 u*, osobne szatnie dla każdej klasy, więcej kotletów schabowych na obiad – 4 u, abyśmy czasem dostawali owoce i czekoladę, większe klasy, późniejsze rozpoczynanie lekcji, aby nie trzeba było zmieniać obuwia, zajęcia na świeżym powietrzu, zajęcia w terenie sklepik szkolny 4 u stoisko ze zdrowa żywnością lekcje WF dodatkowe, dłuższe przerwy – 2 u, skrócone lekcje, stwarzanie szans uczniom słabym aby mogli się wykazać się np.: konkursy np. z matematyki -3 u, więcej zajęć pozalekcyjnych: zajęcia plastyczne 2 u. dla chętnych, kulinarne, różne językowe 2 u., muzyczne zajęcia z „fajnymi zabawami” 3 u., zajęcia sportowe, zajęcia związane ze środowiskiem, więcej działań pedagogicznych np. co 2 tyg., SKS dla chłopców, więcej zawodów sportowych, w szkole brakuje zabawy 2 u. weselszych przerw, brak kartkówek z plastyki 2 u. mniej próbnych testów, zgoda na malowanie paznokci, zgoda na używanie telefonów 2 u. więcej konkursów w szkole na skalę szkolną 2 u. więcej klas z laptopami – 2 uc, aby można było przynosić laptopy i na nich pracować, więcej spotkań np. z : lekarzem, ze znanymi ludźmi, prezentacje na lekcjach przygotowane przez uczniów, aby każdy uczeń miał prawo zdawać na lepszą ocenę bez względu na ocenę półroczną, abyśmy mogli wyrażać swoje zdanie np. na temat tego, czego nam brakuje więcej dyskotek, zabaw organizowanych przez szkołę więcej akcji spotkania z rówieśnikami z innych szkół więcej pracy w grupach w czasie lekcji 2 u. więcej Dni Szkolnych np.: Dzień Sportu, talentów, więcej ciekawych lekcji, mniej zadań domowych 2 u. brakuje uczciwości, szacunku wobec kolegów, aby była większa tolerancja wśród rówieśników, więcej wycieczek, więcej zajęć o kulturze, zajęcia dot. zachowania 9 u. więcej akcji szerzących godne postawy i dobro nowe ławki, odremontowanych korytarzy ( bo jest obskurny) – 2 u.

Wyniki ankiety dla nauczycieli: 1 Wyniki ankiety dla nauczycieli:   1. Czy przy opracowywaniu tematyki godzin wychowawczych brał/a Pan/Pani pod uwagę program wychowawczy i profilaktyczny szkoły? 85% nauczycieli odpowiedziało tak, 15 % nie   2. Czy uczniowie uczestniczą w planowaniu działań wychowawczych, profilaktycznych oraz tematyki godzin wychowawczych? 57% nauczycieli odpowiedziało tak, 42% nie zawsze   3. Czy uczniowie chętnie biorą udział w przygotowywaniu imprez szkolnych/klasowych?   57% nauczycieli odpowiedziało tak, 42% nie zawsze

4. Czy w szkole/ klasie przeprowadzono diagnozę potrzeb wychowawczych uczniów?   85% nauczycieli odpowiedziało tak, 15 % nie   5. Czy według Pana/Pani działania wychowawcze i profilaktyczne odpowiadają potrzebom uczniów?   79% nauczycieli odpowiedziało tak, 21 % nie   6. Czy w szkole istnieje spis pożądanych postaw uczniów?   100% nauczycieli odpowiedziało tak 7. Czy organizuje Pani/Pan dyskusje na temat odpowiednich zachowań i postaw uczniów?   100% nauczycieli odpowiedziało tak

8. Proszę ponumerować instytucje wspierające działania wychowawcze szkoły w dziedzinie kształtowania prawidłowych postaw i zachowań dzieci i młodzieży według skali od 1 (najważniejsze) do 5:   Obliczono i ponumerowane wg hierarchii ważności instytucje wspierające kształtowanie postaw i zachowań u dzieci i młodzieży, wyniki przedstawiają się następująco:   1 Świetlica w Rzykach 2 Policja 3 PPP 3 kluby sportowe 4 OPS 5 kuratorzy inne: rodzice, schola, grupy ministrantów, organizacje parafialne, kościół, KSM

9. Proszę wymienić najważniejsze działania podejmowane przez szkołę służące kształtowaniu właściwych postaw i zachowań uczniów. Wśród wymienionych działań, nauczyciele zaznaczali najważniejsze:   projekty edukacyjne 9g *, lekcje wychowawcze 10g, pogadanki 9g, zajęcia z zapraszanymi gośćmi 9g, wyjścia, wyjazdy 8g, wycieczki 15g, rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami 11g, udział w licznych konkursach i zawodach sportowych 10g, akcje społeczne 12g np. WOŚP, Góra Grosza, zbiórka surowców wtórnych, recykling, apele i uroczystości patriotyczne i rocznicowe 10g, programy promujące zdrowe odżywianie „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka” 9g, wolontariat 14g, dbanie o miejsca pamięci narodowej 8g, pierwsza pomoc 8g, akcje profilaktyczne 13g np. No promil- No problem, Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł, Dzień bez papierosa itp., spotkania z policjantem, psychologiem 10g, akcje ekologiczne: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi 9g, dbałość o estetykę gazetek ściennych 8g, organizacja imprez klasowych 10g, pomoc w nauce uczniom słabszym 9, inne – proszę wymienić;   Dodatkowe nauczyciele wymienili działania służące kształtowaniu właściwych postaw i zachowań: praca z uczniem zdolnym, współpraca z fundacjami działającymi na rzecz niepełnosprawnych, konkursy przedmiotowe, organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. * g/głosy

10. Czy we współpracy z rodzicami w zakresie kształtowania właściwych postaw i zachowań u dzieci i młodzieży, możemy wypracować nowe działania, formy?   93% nauczycieli odpowiedziało tak, 7 % nie   Nauczyciele wymienili: uświadamianie rodziców i edukowanie ich na prelekcjach, pogadankach, spotkaniach z przedstawicielami różnych instytucji wspierających wychowanie w ramach Dni otwartych, na wywiadówkach, przedstawianie rodzicom wyników egzaminów, osiągnięć ich dzieci aby promować naukę i motywować uczniów, więcej pogadanek dla rodziców, pedagogizacja rodziców, spotkania ogólne dla rodziców prowadzone przez Dyrekcję szkoły, wspólne warsztaty, spotkania uczniów i rodziców ( w ramach klas), akcje typu „Uczmy się od naszych rodziców” poznawanie zwodów rodziców np. w ramach projektów edukacyjnych, Święto Rodziny.

Analiza Dokonano analizy następujących dokumentów: 1. Statut szkoły 2 Analiza   Dokonano analizy następujących dokumentów:   1. Statut szkoły 2. Program wychowawczy i profilaktyczny 3. Plan rozwoju szkoły 4. Dzienniki – zrealizowana tematyka godzin wychowawczych 5. Raport ewaluacji zewnętrznej

Z przeprowadzonych badań wynika, że: prowadzone przez szkołę działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów. Wszystkie dokumenty zawierają treści dotyczące kształtowania postaw i zachowań uczniów.  działania podejmowane w szkole są systemowe, spójne, analizowane i modyfikowane. Działania nie są w pełni adekwatne do potrzeb uczniów oraz nie są w pełni planowane z ich udziałem.

Z raportu z ewaluacji problemowej „Procesy a środowisko”, przeprowadzonej w ZSS w Rzykach w lutym 2013 wynika, iż zdecydowana większość ankietowanych rodziców (45 z 50) jest zadowolona ze sposobu wychowania ich dzieci przez Szkołę.   42% ankietowanych nauczycieli zaznaczyło, że uczniowie nie zawsze uczestniczą w planowaniu działań wychowawczych, profilaktycznych, oraz tematyki godzin wychowawczych. Taki sam procent uczniów niezbyt chętnie bierze udział w przygotowaniu imprez szkolnych/ klasowych. Według 2 nauczycieli nie przeprowadzono w szkole/klasie diagnozy potrzeb wychowawczych uczniów, także dwóch nauczycieli uważa, że działania wychowawcze i profilaktyczne nie w pełni odpowiadają potrzebom uczniów. 100% nauczycieli twierdzi, że organizuje dyskusje na tematy dotyczące odpowiednich zachowań i postaw. 13 nauczycieli uważa, że można poprawić współpracę z rodzicami w zakresie kształtowania właściwych postaw i zachowań u dzieci i młodzieży.

Badani ankietą uczniowie mieli określić, czy czują się traktowani w równy sposób z innymi uczniami? 80 % uczniów zaznaczyło odpowiedzi tak lub raczej tak, pozostałe 20% nie i raczej nie. Na pytanie: Czy nauczyciele traktują Was sprawiedliwie? uczniowie odpowiadali w sposób następujący: zdecydowanie tak –28%, raczej tak - 52%, raczej nie –18%, zdecydowanie nie - 2%. Zdecydowana większość uczniów 92% wie, jakich postaw i zachowań oczekuje się od nich w szkole, a 84% uważa, że postawy promowane przez szkołę są zgodne z postawami, które ankietowani uważają za ważne. Uczniowie twierdzą, że w tym roku szkolnym rozmawiali w szkole z nauczycielami na temat odpowiedniego zachowania, 9% uczniów twierdzi, że nigdy nie uczestniczyli w takich rozmowach. Wszyscy uczniowie zetknęli się z działaniami edukacyjnymi sprzyjającymi kształtowaniu pożądanych postaw. Podczas lekcji lub na dodatkowych zajęciach organizowanych przez szkołę uczniowie spotkali się z problematyką: kultura zachowania 64%, przeciwdziałania agresji 56% promowanie zdrowego trybu życia i problematyka uzależnień 60%, wychowania ekologicznego 35%, wychowania prorodzinnego 5% , edukacji regionalno - patriotycznej 22%, wychowania przez uczestnictwo w kulturze i sztuce 26%.

Według 91% uczniów uzyskane na zajęciach informacje lub określone działania mają wpływ na ich postawę i zachowanie. Na pytanie, czy uczniowie mają wpływ na to, jakie postawy są promowane w szkole 53% odpowiedziało tak, 47% odpowiedziało nie. 67% uczniów szkoły podstawowej uważa, że maja wpływ na tematykę godzin wychowawczych, 33 % uczniów ma inne zdanie na ten temat. W pytaniu 10. Które postawy uważasz za ważne w szkole i przydatne w późniejszym życiu?, uczniowie prezentowali wartości, które są dla nich ważne. Uznali za najważniejsze: kulturę, szacunek, tolerancję, uczciwość, następnie w kolejności: patriotyzm i postawę obywatelską, odpowiedzialność za siebie i innych, prawdomówność, koleżeńskość, wyrozumiałość, otwartość. Na pytanie, Kto ma największy wpływ na zachowanie i postawy uczniów?, wybierali w kolejności: rodziców, nauczycieli, koleżanki i kolegów ze szkoły, starszych kolegów i koleżanki, Internet i telewizję.

WNIOSKI Działania wychowawcze prowadzone przez szkołę sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów. Uczniowie wiedzą jakich postaw i zachowań oczekuje się od nich i są one dla nich ważne. Utrzymanie działań wychowawczych podejmowanych przez szkołę. Opracowanie tematyki godzin wychowawczych wspólnie z uczniami; zwrócenie uwagi na tematykę związaną z: wyrozumiałością, prawdomównością, zaangażowaniem, motywacją, zachowaniem, wspólne planowanie wyjazdów i wycieczek. Przeprowadzenie w szkole pogłębionej analizy potrzeb dotyczących postaw, wartości uznawanych przez uczniów, w celu dopracowania programu wychowawczego i programu profilaktycznego w zakresie promowanych przez szkołę postaw. Dopracowanie działań służących pogłębieniu współpracy z rodzicami.