Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Trzecia edycja Ogólnouniwersyteckiej Ankiety Oceniającej Jakość Kształcenia Zakres tematyczny Albert Izdebski Mikołaj Jasiński Tomasz Zając.
Kształtowanie motywacji pracowników
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Ankieta Oceny Zajęć Dydaktycznych
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Budowa i funkcjonowanie systemu zapewniania jakości kształcenia na Wydziale Lingwistyki Stosowanej UW.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Sprawozdanie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia i Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia w roku akademickim 2013/2014.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Dokument: ZASADY FUNKCJONOWANIA SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
Kielce, 25 października 2018 r. (UKJK)
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród nauczycieli w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13 Senacka Komisja ds. Kształcenia, 25 listopada 2013 Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13 Przewodnicząca Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia Elżbieta Kołodziejska

Stan prawny WSZJK - system działający od 2007 roku USZJK - nowy system: Uchwała Senatu nr 84 z 27.02.2013 Zarządzenie nr 51 Rektora UZ w sprawie dokumentów i procedur Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia z dnia 29.05.2013 Zarządzenie nr 110 Rektora UZ z dnia 4.11.2013

Sprawozdanie z funkcjonowania USZJK w roku akademickim 2012/13 Sprawozdanie przewodniczącej Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia

Praca Uczelnianej Rady i Wydziałowych Komisji Działania projakościowe prowadzone w Uczelni Monitorowanie procesu kształcenia Doskonalenie jakości kształcenia Uwagi do narzędzi i procedur nowego USZJK

Praca Uczelnianej Rady i Wydziałowych Komisji Na poziomie uczelni wdrożenie nowego USZJK wypracowanie nowych procedur i narzędzi USZJK Na poziomie wydziałów realizacja zadań wynikających z WSZJK (głównie ocena zajęć), od maja wdrażaniem procedur USZJK na wydziałach

Działania projakościowe prowadzone w uczelni opracowanie procedur zapewniania jakości kształcenia zapewnienia stałego dostępu do aktów prawnych, narzędzi i innych dokumentów, merytoryczne wspieranie komisji wydziałowych i władz wydziałów organizowanie spotkań informacyjnych i szkoleniowych (3 spotkania)

Działania projakościowe prowadzone w uczelni Szeroko rozumiane działania projakościowe: systematyczne monitorowanie wydziałowych katalogów ECTS projekty badawcze realizowane w podstawowych jednostkach wymiana międzynarodowa studentów i pracowników monitorowanie karier absolwentów

Monitorowanie procesu kształcenia Oceny studenckie: ocena zajęć ankieta zadowolenia Hospitacje zajęć Kontrola antyplagiatowa Karty samooceny jednostek

Doskonalenie jakości kształcenia Analiza raportów 2011/12 Analiza programów kształcenia Rozszerzanie i modyfikacja oferty kształcenia na studiach I, II i III stopnia (4+2+4) Nowa oferta studiów podyplomowych (15)

Uwagi do narzędzi i procedur nowego USZJK konieczność modyfikacji karty oceny nauczyciela akademickiego ujednolicenie systemu studenckiej ewaluacji potrzeba organizowania szkoleń, warsztatów dla pracowników zabezpieczenie finansowe działań projakościowych weryfikacja karty samooceny

Raport z ewaluacji procesu kształcenia Raport przygotowany przez Zespół Ewaluacji Jakości Kształcenia

zadowolenia ze studiowania Opinia studentów o zajęciach Ankiety zadowolenia ze studiowania Analiza SWOT

Opinia studentów o zajęciach 7171 kwestionariuszy (elektronicznych i papierowych) Pytania dotyczyły: planowości odbywania się zajęć sposobu prowadzenia zajęć jako umożliwiającego zrozumienie materiału możliwości zadawania pytań i wyrażania własnych poglądów przez studentów sposobu oceniania pracy studentów, dostępności prowadzącego poza godzinami planowanych zajęć Jakość zajęć realizowanych na UZ jest oceniona wysoko

Opinia studentów o zajęciach Opinie: dobra ocena systematyczności i punktualności wykładowców wysoka ocena pracowników ze względu na ich otwarty stosunek do studentów (życzliwość i cierpliwość) zadowolenie z atmosfery sprzyjającej aktywności studentów, zachęcając do dyskusji oraz prezentacji swoich poglądów (na większości wydziałów) zadowolenie z możliwości kontaktu z prowadzącymi poza godzinami planowanych zajęć i uzyskania niezbędnych konsultacji.

Ankiety zadowolenia ze studiowania 1479 kwestionariuszy Pytania dotyczyły: organizacji studiów zasobów biblioteki oraz dostępności czytelni, pracy dziekanatu wyposażenia sal dydaktycznych i laboratoryjnych działalności samorządu studenckiego działalności biura karier

Ankiety zadowolenia ze studiowania Ocena: Na wszystkich wydziałach studenci ocenili pozytywnie program studiów (niedociągnięcia w rozkładzie przedmiotów kształcenia w ciągu studiów oraz tygodniowy plan zajęć) Informacja o kursach i zajęciach w Katalogach Przedmiotów ECTS nie jest dla studentów ważna Praca biblioteki została oceniona przez studentów pozytywnie (braki nowych pozycji literaturowych; część studentów twierdzi, że sprawy dotyczące biblioteki nie są dla nich ważne)

Ankiety zadowolenia ze studiowania Ocena: bardzo dobra ocena pracy dziekanatu i sekretariatów, przy uznaniu pracy tych jednostek za bardzo ważną (na większości wydziałów) raczej niska ogólna ocena działalność samorządu studenckiego i biura karier, studenci często nie potrafią określić, czy sprawy te mają dla nich znaczenie duże rozbieżności w ocenach przydatności lektoratów w opanowaniu języków obcych (na wydziałach, gdzie ankieta zawierała pytania o lektoraty)

Analiza SWOT - fragment FUNKCJONOWANIE WEWNĘTRZNEGO SYSTEMU ZAPEWNIENIA JAKOŚCI   POZYTYWNE NEGATYWNE Czynniki wewnętrzne Mocne strony Określone zasady oceny kadry akademickiej w zakresie kształcenia studentów. Ujednolicenie systemu oceny jakości kształcenia na całej uczelni. Wewnętrzny system ankietyzacji studentów. Monitorowanie procesu kształcenia wraz z oceną jego zgodności z planami oraz KRK. Wykorzystanie wprowadzonych od roku akademickiego 2012/13 nowych podstaw programowych kształcenia ogólnego zredagowanych w języku efektów kształcenia. Słabe strony Niewystarczająca ewaluacja programów kształcenia pod kątem potrzeb pracodawców. Brak sprawnego systemu gromadzenia informacji o losach absolwentów. Brak realnych możliwości finansowego premiowania pracowników zaangażowanych w poprawę jakości kształcenia. Mała aktywność studentów przy tworzeniu programów kształcenia. Czynniki zewnętrzne Szanse Wprowadzona ustawowo większa elastyczność programów kształcenia. Polityka Państwa wspierania studiowania na kierunkach ścisłych i technicznych. Udział w projektach UE związanych z poprawą dydaktycznych kompetencji pracowników (pozyskiwanie środków na dokształcanie kadry). Wspólne projekty z uczelniami zagranicznymi realizowane przez studentów i doktorantów. Wprowadzone ustawowo czytelne reguły oceny jakości kształcenia. Zagrożenia Duży nakład pracy i biurokracja związana z realizacją polityki jakości kształcenia na wysokim poziomie. Brak zaangażowania środowiska studenckiego w ciągłe usprawnianie procesu kształcenia. Preferowanie dużych ośrodków akademickich w zakresie finansowania infrastruktury dydaktycznej.

Działania od roku 2013/2014 ankieta oceny przedmiotu - ocena przedmiotu/modułu dokonywana po jego zakończeniu przez studentów i doktorantów, ankieta oceny prowadzącego zajęcia - ocena prowadzących zajęcia dokonywana przez studentów i doktorantów nie rzadziej niż raz na dwa lata, po zakończeniu zajęć, ocena warunków dotyczących infrastruktury wykorzystywanej w procesie kształcenia