Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego człowiek - najlepsza inwestycja Warszawa, wrzesień 2012r. ZAŁOŻENIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych” Projekt realizowany w ramach projektów systemowych MEN i beneficjentów.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Szczegółowe kryteria wyboru projektów w ramach planowanych konkursów dla Działania 9.2 PO KL w 2012 roku 08 lutego 2012r. Człowiek – najlepsza inwestycja.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Stan na dzień r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasad.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Dajmy dzieciom skrzydła
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA cel projektu cele szczegółowe zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w szkołach podstawowych.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
I NDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I - III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie „Zasady.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
SŁOWNICZEK Wnioskodawcy – organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne Realizatorzy – szkoły podstawowe Grupa docelowa – uczniowie i uczennice.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zespół Administracyjny Oświaty ul. Akademicka Słubice Tel
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Poddziałanie projekt systemowy.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego człowiek - najlepsza inwestycja Warszawa, wrzesień 2012r. ZAŁOŻENIA NABORU DO PROJEKTU SYSTEMOWEGO INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA IWYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Projekt systemowy w ramach w 2012r. PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI PRIORYTET IX POKL PROJEKT SYSTEMOWY W RAMACH POKL SZKOŁY PODSTAWOWE (publiczne, niepubliczne, w tym specjalne) w woj. mazowieckim

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Cel projektu Włączenie wszystkich szkół podstawowych w realizację nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, której charakter wymaga wdrożenia kompleksowego programu wspomagającego szkołę w procesie edukacji, uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem w celu wspierania jego osobistego rozwoju.

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Okres realizacji projektu Maksymalny okres realizacji projektu upływa z zakończeniem roku szkolnego 2013/2014.

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Indywidualizacja procesu nauczania dotyczy dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, w tym w szczególności: - szczególnie uzdolnionego, - niepełnosprawnego, - ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, - z zaburzeniami komunikacji językowej, - mającego trudności w opanowaniu wymagań edukacyjnych, - mającego trudności w nawiązaniu relacji interpersonalnych. Do kogo adresowane jest wsparcie projektu?

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych gminy i inne organy prowadzące szkoły podstawowe; powiaty, jeśli prowadzą specjalne szkoły podstawowe oraz inne organy prowadzące szkoły specjalne; Kto może być projektodawcą?

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych projekt musi objąć, co najmniej, 70% szkół, dla których projektodawca jest organem prowadzącym; szkoły planowane do wsparcia muszą spełniać standardy I-III. Warunki, które musi spełnić projektodawca?

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych W szkole działa zespół nauczycieli odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie i realizację działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym. Zespół przeprowadza w szkole rozpoznanie potrzeb i analizuje szczegółowo jego wyniki. Na podstawie tego rozpoznania opracowuje bądź modyfikuje istniejące programy nauczania dostosowane do potrzeb uczniów danej klasy, uwzględniające indywidualizację pracy z dzieckiem na lekcji. Zespół monitoruje realizację programów i ocenia skuteczność podejmowanych oddziaływań. Standard I

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Nauczyciele prowadzący obowiązkowe zajęcia w danej klasie realizują opracowany program, w tym indywidualizują pracę z uczniem, dostosowując ją do jego potrzeb i możliwości. Programy nauczania uwzględniają działania mające na celu indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym. Przyjęte do realizacji programy opisują wykorzystywane metody i formy pracy w odniesieniu do rozpoznanych, indywidualnych specjalnych potrzeb edukacyjnych, zarówno dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się jak i szczególnie uzdolnionych. Zawierają propozycje indywidualizacji pracy z uczniami podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w zależności od potrzeb i możliwości. Standard II

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Nauczyciele doskonalą swoje umiejętności zawodowe w zależności od potrzeb, wynikających z przeprowadzonego w szkole wstępnego rozpoznania i zaplanowanych do realizacji zajęć wspierających uczniów, m.in. poprzez samokształcenie, w ramach środków pochodzących z 1% odpisu na doskonalenie, wynikającego z art. 70a Karty Nauczyciela oraz wykorzystując inne dostępne środki finansowe (np. Priorytet IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki). Standard III

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Ważne Każdy projekt dotyczący indywidualizacji nauczania i wychowania w klasach I-III szkół podstawowych musi być sporządzony w oparciu o rzeczywiste i zdiagnozowane potrzeby uczniów i uczennic tych klas oraz musi wynikać z wcześniejszego wdrożenia standardów I-III.

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych W ramach projektu można sfinansować standard IV i standard V lub wyłącznie jeden z wymienionych standardów pod warunkiem, że drugi sfinansowany będzie ze środków własnych. Ważne: W przypadku finansowania w ramach projektu realizacji wyłącznie standardu IV (doposażenie) konieczne jest zamieszczenie we wniosku uzasadnienia – diagnozy potrzeb uczniów oraz opisu realizacji standardu V w inny sposób (np. indywidualizacja finansowana w ramach art. 42 Karty Nauczyciela). Co można sfinansować?

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Posiadane pomieszczenia dydaktyczne dla klas I-III, szkoła może doposażyć zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym oraz z zasadami indywidualizacji procesu nauczania i wychowania. Szkoła doposaża swoją bazę dydaktyczną w pomoce dydaktyczne wynikające z procesu indywidualizacji oraz w sprzęt specjalistyczny (np.: specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej). Planowane elementy doposażenia szkoły odpowiadają rozpoznanym potrzebom i zaplanowanym zajęciom dodatkowym; Standard IV

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Szkoła realizuje ofertę zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowaną przez zespół nauczycieli. Standard V

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Przykłady zajęć pozalekcyjnych Zajęcia dodatkowe dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego z uczniów w klasach I - III szkoły podstawowej, w szczególności: dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji; dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy; socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej; gimnastykę korekcyjną dla dzieci z wadami postawy; specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych; rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych. Kwalifikowalne są tylko wynagrodzenia nauczycieli!!

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Przykłady doposażenia Doposażenie bazy dydaktycznej w odpowiednie pomoce i sprzęt, np.: specjalistyczne oprogramowanie pakiety do diagnozowania m.in. wad wymowy, dysleksji materiały edukacyjne, np. książki, gry edukacyjne materace rehabilitacyjne, drabinki, ławki do ćwiczeń, piłki instrumenty muzyczne. Zakupiony sprzęt musi być związany z zaplanowanymi zajęciami i służyć ich realizacji!!

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych kosztów zarządzania (kosztów związanych z wdrożeniem projektu); kosztów pośrednich; kosztów związanych z wdrożeniem standardów I III oraz kosztów działań związanych z realizacją szerszego programu rozwojowego realizowanego w danej szkole (wykraczającego poza standardy IV V). Czego nie można sfinansować?

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Jak zorganizować zajęcia? SZKOŁA DO 69 UCZNIÓW W KLASACH I-III SZKOŁA POWYŻEJ 69 UCZNIÓW W KLASACH I-III minimum dwa rodzaje zajęć minimum cztery rodzaje zajęć Zajęcia muszą trwać co najmniej 30 godzin w roku szkolnym dla 1 ucznia

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Doposażenie bazy dydaktycznej może spełniać przesłanki cross- financingu określone w Zasadach finansowania PO KL – do 10% wartości projektu, jeśli zawierać będzie zakupy: meble, pojazdy; sprzęt o charakterze środka trwałego, którego wartość początkowa jest równa lub wyższa niż 350,00 zł. Cross-financing w wydatkach na doposażenie

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych przygotowuje projekt systemowy jeden raz w roku oraz w wyłącznie raz w odniesieniu do danej szkoły ; wniosek aplikacyjny kierowany jest WYŁĄCZNIE do szkół, które spełniają standardy I – III; liczba szkół objętych wnioskiem musi stanowić min. 70% szkół podległych danemu organowi prowadzącemu – KRYTERIUM DOSTĘPU; projekt systemowy może być złożony przez kilka organów prowadzących w partnerstwie (w przypadku nie spełnienia kryterium dostępu przez jeden organ) Zadania organów prowadzących przy opracowaniu projektu

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych oszacowania łącznych potrzeb uczniów klas I – III szkół podstawowych (potrzeby wskazują szkoły – zał. Nr 4); informowania szkół o możliwości przystąpienia do projektu oraz przeprowadzenia naboru szkół do projektu; weryfikacji spełnienia przez szkoły Standardów I – III (zał. Nr 5); przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu i złożenia go do IP we wskazanym w ogłoszeniu terminie; rozliczenia projektu systemowego i jego monitorowania; zapewnienia, że te same wydatki nie będą finansowane podwójnie, zarówno ze środków EFS, jak też z innych źródeł. Zadania organów prowadzących przy opracowaniu projektu

Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Ul. Jagiellońska Warszawa