Proces inwestycyjny i czynniki lokalizacji działalności gospodarczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Istota i przesłanki badań marketingowych
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
Wojciech Kuśpik – Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości Artur Wolny – Ernst & Young.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Planowanie przepływów materiałów
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP - LUBELSKIE 2014 Światowe trendy marketingu terytorialnego i gospodarczego Witold Orłowski Nałęczów, 12 września 2014.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Firmy globalne.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Proces inwestycyjny i czynniki lokalizacji działalności gospodarczej I WARSZTAT LIDERÓW PARTNERSTWA OBSZARU DOLNEJ WISŁY

Zagadnienia Atrakcyjność inwestycyjna Rola lokalizacji w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej Czynniki lokalizacji Etapy lokalizacji Wpływ władz na kształtowanie atrakcyjności inwestycyjnej

Atrakcyjność inwestycyjna Czym jest dla inwestora a czym dla lokalnej społeczności?

Atrakcyjność inwestycyjna to dopasowanie Produkcja Konkurencyjny produkt Tani Wysokiej jakości Wyrafinowany Lokalizacja Renta położenia Zasoby do produkcji Warunki dla łańcucha wartości Inwestor Stopa zwrotu z inwestycji Czynniki produkcji Łańcuch wartości dodanej

Łańcuch wartości dodanej Infrastruktura firmy Gospodarka zasobami ludzkimi Rozwój techniki Zaopatrzenie Logistyka w sferze zaopatrzenia Operacje Logistyka w sferze dystrybucji Marketing i sprzedaż Czynności obsługi Marża Czynności wspomagające Czynności podstawowe

Atrakcyjność inwestycyjna to cecha lokalizacji Wzrost gospodarczy Inwestycje Miejsca pracy Efekty mnożnikowe Efekt kuli śnieżnej Adekwatność lokalizacji Kapitał ludzki Kapitał społeczny Edukacja Infrastruktura Proces gospodarczy Coraz więcej wiedzy i informacji Postęp globalizacji Bardziej sieciowa i projektowa gospodarka Otwarty i wymagający rynek pracy

Rola lokalizacji w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej Jak lokalizacja wpływa na łańcuch wartości dodanej?

Zmiana obrazu konkurencji Dawniej: statyczna rywalizacja w zamkniętej gospodarce oparta na minimalizacji kosztów i przewadze czynników produkcji (praca, kapitał) oraz efektów skali. Nakłady w postaci czynników produkcji mają coraz mniejszą wartość z powodu: Zwiększonej i podaży w miarę otwierania się kolejnych krajów na globalną gospodarkę Większej sprawności krajowych i międzynarodowych rynków czynników produkcji Malejącej roli czynników produkcji w konkurencji Dzisiaj: Poszukiwanie innowacji i strategicznych różnic Bliskie powiązania z nabywcami, dostawcami i innymi instytucjami podnoszą sprawność działania oraz tempo doskonalenia i innowacji

Wpływ lokalizacji na przewagę konkurencyjną Oddziaływanie na wzrost efektywności (wytworzonej wartości przypadającej na dzień pracy i na jednostkę zaangażowanego kapitału lub zasobów fizycznych) Czynniki produkcji są dostępne – zamożność zależy od efektywności, z jaką się je wykorzystuje i podnosi ich poziom w danej lokalizacji

Źródła przewagi konkurencyjnej lokalizacji Miejscowy kontekst zachęcający do odpowiednich rodzajów inwestycji i ciągłego podnoszenia poziomu Nasilona konkurencja pomiędzy miejscowymi rywalami Kontekst strategii i rywalizacji firm Warunki popytu Sektory pokrewne i wspomagające Warunki czynników produkcji (nakładów) Jakość i koszt czynników produkcji (nakładów) Zasobów naturalnych Zasobów ludzkich Zasobów kapitałowych Infrastruktury materialnej Infrastruktury administracyjnej Infrastruktury naukowej i technicznej Jakość czynników Specjalizacja czynników Wyrafinowani i wymagający miejscowi klienci Potrzeby klientów wyprzedzające takie, które pojawią się gdzie indziej Niezwykły miejscowy popyt w sektorach wyspecjalizowanych, które można obsługiwać w skali globalnej Obecność na miejscu zdolnych dostawców Obecność konkurencyjnych pokrewnych sektorów

Paradoks lokalizacji W gospodarce cechującej się szybkim transportem, dobrą komunikacją oraz dostępem do globalnych rynków lokalizacja pozostaje fundamentalnym czynnikiem konkurencji Wszystko to, w co można zaopatrzyć się na odległość przestaje stanowić o przewadze konkurencyjnej (w rozwiniętych krajach) Trwała przewaga konkurencyjna ma charakter lokalny – skupienie wysoko wyspecjalizowanych umiejętności, instytucji, rywali, pokrewnych przedsiębiorstw, wyrafinowanych klientów Sąsiedztwo (geograficzne, kulturowe, instytucjonalne) zapewnia szczególny dostęp, swoiste stosunki wzajemne, lepszą informację, silne zachęty oraz inne korzystne czynniki efektywności, które trudno czerpać z oddalenia Dzięki globalizacji łatwo uzyskać dostęp do standardowych nakładów, informacji i technologii. Bardziej zaawansowane wymiary konkurencji nadal są ograniczone geograficznie

Czynniki lokalizacji Czym przekonać inwestora?

Czynniki lokalizacji Twarde Miękkie Utożsamiane z cechami mierzalnymi Odgrywają znaczącą rolę przy wyborze regionu i skończonej liczby potencjalnych lokalizacji Przesłanki podjęcia decyzji: maksymalizacja popytu, minimalizacja kosztów Niemierzalne, natury psychologicznej i socjologicznej Duże znaczenie przy ostatecznym wyborze miejsca lokalizacji Przesłanki podjęcia decyzji: maksymalizacja korzyści psychicznych i minimalizacja różnego rodzaju trudności

Czynniki twarde i miękkie

Kategorie czynników lokalizacji Rynek pracy Infrastruktura działalności gospodarczej Koszty Położenie miejsca lokalizacji Jakość środowiska Klimat gospodarczy Opinie na temat danego miejsca Warunki życia

Rynek pracy Czynniki twarde Czynniki miękkie Podaż wykwalifikowanej siły roboczej Poziom wynagrodzeń Czynniki miękkie Kompetencje Możliwości pozyskania pracy i zrobienia kariery Możliwości kształcenia Odległość do miejsca pracy

Infrastruktura gospodarcza Czynniki twarde Podaż gruntów i biur Połączenia komunikacyjne Wewnątrzregionalna sytuacja komunikacyjna Czynniki miękkie Wizerunek miejsca Jakość i wyobrażenia decydentów o gruntach i budynkach Jakość i wyobrażenia decydentów o infrastrukturze

Koszty Czynniki twarde Cena gruntów i powierzchni zabudowanych Lokalne opłaty i podatki Lokalne subwencje i dodatki Nakłady na ochronę środowiska i wywóz śmieci Zaopatrzenie w energię i wodę Wynagrodzenia i uposażenia

Położenie miejsca lokalizacji Czynniki twarde Osiągalność ważnych okręgów gospodarczych i rynków Czynniki miękkie Położenie geograficzne Położenie geopolityczne Osiągalność innych atrakcyjnych regionów

Jakość środowiska Czynniki twarde Czynniki miękkie Obszary chronione Czystość powietrza (produkcja) Czystość wody (produkcja) Nakłady na wodę, deponowanie odpadów, recykling oraz przyjęte w tym zakresie standardy Czynniki miękkie Klimat, pogoda Czystość powietrza (warunki życia) Jakość wody (warunki życia) Wizerunek inwestora

Klimat gospodarczy Czynniki miękkie Klimat społeczny Klimat polityczny Jakość administracji wspierającej gospodarkę Promocja i informacja Obsługa inwestora Lokalne procedury

Opinie na temat miejsca Czynniki miękkie Wizerunek miejsca lokalizacji Wizerunek regionu pod kątem nowoczesności Wizerunek regionu w układzie centrum-peryferie Znaczenie historyczne i kulturowe

Warunki życia Dostępność terenów zielonych Atrakcyjny krajobraz Unikatowa przestrzeń miejska Kultura

Etapy lokalizacji Na jakich etapach wpływ ma samorząd?

Proces lokalizacji a jej orientacja Lokalizacja przymusowa Lokalizacja związana Lokalizacja swobodna

Etapy lokalizacji Wybór grupy państw lub państwa Czynniki twarde i miękkie Wybór potencjalnych lokalizacji (długa lista) Czynniki twarde Wybór potencjalnych lokalizacji (krótka lista) Wybór ostatecznej lokalizacji Czynniki miękkie

Wpływ władz na kształtowanie atrakcyjności inwestycyjnej W jakich aspektach najefektywniej można poprawić atrakcyjność?

Wpływ władz samorządowych

Wpływ władz na podnoszenie poziomu gron Eliminacja barier miejscowej konkurencji Organizowanie odpowiednich urzędów wokół gron Podejmowanie wysiłków w celu przyciągania do gron zagranicznych inwestycji Skupianie promocji eksportu wokół gron Kontekst strategii i rywalizacji firm Warunki popytu Sektory pokrewne i wspomagające Warunki czynników produkcji (nakładów) Sprawne tworzenie skutecznych przepisów proinnowacyjnych aby: Ograniczyć niepewność co do przepisów Pobudzać do szybkiego ich wprowadzenia w życie Zachęcać do podnoszenia poziomu Sponsorowanie niezależnych jednostek testujących i certyfikujących wyroby i usługi grona Działanie w charakterze wyrafinowanego nabywcy produktów grona Organizowanie wyspecjalizowanych programów oświatowych i szkoleniowych Organizowanie prac badawczych w miejscowych uniwersytetach nad techniką związaną z gronami Ulepszanie wyspecjalizowanego transportu i innych elementów infrastruktury Sponsorowanie forum na którym mogą zbierać się uczestnicy gron Zachęcanie do działań związanych z gronami, żeby przyciągnąć dostawców i usługodawców Ustanawianie stref wolnego handlu, parków przemysłowych lub parków dostawców nastawionych na grona

Dziękuję za uwagę