1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sugestie dotyczące raportów powiatowych z Monitoringu Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych Toruń, 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP.
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zakres badań ankietowych realizowanych w ramach Sądeckiego Obserwatorium Rynku Pracy, Edukacji i Zatrudnienia.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 1.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
MONITORING ZAWODÓW DEFICYTOWYCH I NADWYŻKOWYCH W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO-POMORSKIM W I PÓŁROCZU 2010 R. Radziejów, 15 listopada 2010 r.
1 Europejski wymiar kształcenia zawodowego kwiecień 2006 Małopolski rynek pracy wyzwaniem dla szkolnictwa zawodowego.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Regionalny monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Numer i Nazwa Działania: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
lecz dla życia się uczymy”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
1 Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych.
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
1 Andrzej Martynuska Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Doświadczenia.
,,System informacji edukacyjno – zawodowej a dynamika zmian rynku pracy” Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kutnie – mgr Anna Rzeźnicka.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Noblistów Polskich Szkoła praktycznych umiejętności Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 dla absolwentów.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
dobry start w przyszłość
Staże europejskie drogą do sukcesu
Zapis prezentacji:

1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania w szkołach ponadgimnazjalnych powiatu chrzanowskiego na lata 2006 – 2010

2 Charakterystyka małopolskiego rynku pracy

3 Małopolski rynek pracy

4

5 Charakterystyka małopolskiego rynku pracy

6

7

8

9

10 Charakterystyka małopolskiego rynku pracy

11 Charakterystyka regionalnego rynku pracy w świetle raportu z monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych 2005 r. koncentracja bezrobocia ze względu na zawody – 60% bezrobotnych zarejestrowanych jest w 30 spośród zawodów i specjalności najliczniejszą grupę bezrobotnych stanowią osoby bez zawodu - 12% ogółu najliczniejszą grupę wśród bezrobotnych absolwentów stanowią: osoby bez zawodu - absolwenci szkół ogólnokształcących (3 229), technicy ekonomiści i technicy administracji (1 617), sprzedawcy (320) Charakterystyka małopolskiego rynku pracy

12 Kierunki kształcenia ze względu na szanse zatrudnienia Nazwa zawodu Absolwenci roku 2005 Bezrobotni absolwenci w końcu 2005 r. Przewidywani absolwenci roku 2006 Udział absolwentów trafiających na bezrobocie Murarz ,7% Pracownik socjalny ,6% Technik żywienia ,3% Technik ekonomista ,2% Sprzedawca ,8% Stolarz ,7% Technik ogrodnik ,7% Ślusarz ,0% Technik elektryk ,3% Technik agrobiznesu ,2% Inżynier budownictwa ogólnego ,9% Socjolog ,9% Nauczyciel języka obcego ,8% Inżynier leśnictwa ,7% Matematyk ,7% Inżynier mechanizacji rolnictwa ,58

13 Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy Najwięcej ofert w 2005 r. wg zawodów Budownictwo i branże okołobudowlane: murarz, robotnik budowlany, stolarz budowlany, technik budownictwa, malarz budowlany, zbrojarz-brukarz oferty – 4 349, Obróbka metali, mechanika maszyn i urządzeń: ślusarz, mechanik samochodów osobowych, tokarz, monter maszyn i urządzeń oferty – 3 740, Usługi: sprzedawca, kucharz, krawiec, kelner oferty – 9 791, Inne: pracownik administracyjno-biurowy, kierowca oferty – 5 533,

14 Kluczowe kompetencje zawodowe wskazywane przez pracodawców specjalistyczne umiejętności praktyczne i uprawnienia w danej dziedzinie znajomość języków obcych, w szczególności wśród pracowników sektora usługowego, turystyki, handlu i kultury umiejętności interpersonalne - obsługa klienta, sprzedaż bezpośrednia szybkie czytanie i rozumienie tekstu, w szczególności dla pracowników sektora usług niematerialnych obsługa aplikacji komputerowych stosowanych w danych branżach doświadczenie zawodowe nabyte w trakcie nauki Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy

15 Umiejętności związane z pełnieniem roli pracownika Profesjonalizm we wszystkim, co się robi Kreatywność, innowacyjność, pomysłowość Umiejętność szybkiego uczenia się i zdobywania nowych kompetencji Umiejętność akceptowania i tolerowania niepewnej rzeczywistości Umiejętność konkurowania na globalnym rynku pracy Zdolność do partnerskiej pracy zespołowej Umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym Umiejętności poszukiwania zatrudnienia Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy

16 Postawy ułatwiające znalezienie pracy Aktywność Motywacja Wiedza o rynku pracy Adekwatna ocena własnych predyspozycji i przygotowania zawodowego Mobilność zawodowa i geograficzna Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy

17 Główne wyzwania stojące przed szkolnictwem zawodowym Nowoczesne programy nauczania Współpraca z pracodawcami funkcjonującymi w danej branży Praktyki zawodowe uczniów i studentów Nowoczesne warsztaty szkolne i metody dydaktyczne Współpraca z sektorem badawczo rozwojowym funkcjonującym w ramach danej branży Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy

18 Działania Województwa Małopolskiego wspierające kształcenie dorosłych Analizy rynku pracy Informacja i poradnictwo zawodowe Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Rozwój umiejętności mieszkańców powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i ofert kształcenia w regionie Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa i zagrożonych procesami restrukturyzacji Rejestracja firm szkoleniowych Partnerstwo na rzecz kształcenie osób dorosłych Start zawodowy – wymagania wobec osób wchodzących na rynek pracy

19 Dziękuję Państwu za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac Na Stawach 1 Małopolski rynek pracy i wymagania wobec osób rozpoczynających karierę zawodową