Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół oraz przedszkoli w powiecie m. Wałbrzych Wałbrzych lipiec 2013.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
"Nowoczesny Nauczyciel
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
BEZPOŚREDNIE WSPARCIE ROZWOJU SZKÓŁ POPRZEZ WDROŻENIE ZMODERNIZOWANEGO SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE STRZELIŃSKIM.
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie świdnickim.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli Suwałki 12.11.2012r.

Rekomendacje dotyczące zmian w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli: System doskonalenia nauczycieli był analizowany w ramach prowadzonego przez MEN projektu systemowego „Wzmocnienie systemu wspierania rozwoju szkół ze szczególnym uwzględnieniem doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego” (POKL, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.3.1 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli)

Rekomendacje dotyczące zmian w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli: System doskonalenia nauczycieli powinien: być blisko szkoły pracować na potrzeby szkoły (rady pedagogicznej jako całości i szkoły jako instytucji) wykorzystywać potencjał różnych instytucji, które mogą świadczyć na rzecz szkoły, tj. placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych

Rekomendacje dotyczące zmian w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli: realizować zadania polegające na wspomaganiu pracy szkół, służące zwiększeniu ich zdolności do rozwiązywania problemów, obejmujące w szczególności: diagnozowanie problemów szkoły/placówki, planowanie działań rozwojowych, organizację i realizację zaplanowanych działań, ocenę efektów przeprowadzonych działań doskonalenie nauczycieli powinno być traktowane jako element wspomagania służącego szkole polegający na motywowaniu nauczycieli do dalszego kształcenia w miejscu pracy, indywidualnie lub w grupie innych nauczycieli, dostarczaniu odpowiedniej oferty szkoleń i ich organizowaniu

Rekomendacje dotyczące zmian w systemie doskonalenia zawodowego nauczycieli: Zmiana istniejących przepisów w zakresie obowiązkowej działalności placówek doskonalenia obejmie m.in.: wprowadzenie do obowiązkowych zadań placówek doskonalenia nauczycieli długofalowych form pomocy szkole obejmujących cały proces wspomagania poczynając od przeprowadzenia, we współpracy ze szkołą, diagnozy jej potrzeb, poprzez pomoc w realizacji zaplanowanych działań, towarzyszenie w trakcie wprowadzanej zmiany, aż po wspólną ze szkołą ocenę efektów i współpracę przy opracowaniu wniosków do dalszej pracy zobowiązanie placówek doskonalenia do pomocy szkołom we wdrażaniu polityki oświatowej państwa zobowiązanie placówek oraz nauczycieli doradców metodycznych do budowy oraz prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów szkół

Wsparcie projektowe dla nowego systemu wspomagania pracy szkół Projekt systemowy: „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół”, Poddziałanie 3.3.1, Priorytet III PO KL realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji Projekty konkursowe Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół , Priorytet III PO KL prowadzone przez Instytucje Pośredniczącą II stopnia Ośrodek Rozwoju Edukacji Dodać tytuł projektu badawczego realizowanego w MEN

Główny cel projektów: Poprawa jakości systemu doskonalenia nauczycieli, spójnego z rozwojem szkół i przedszkoli Najważniejsze założenia projektów: system doskonalenia w Polsce powinien być nakierowany na pracę ze szkołą czy placówką, powinien służyć wspieraniu jej w wykonywaniu zadań nakładanych przez państwo, jak również wspomagać w rozwiązywaniu jej indywidualnych problemów. Oferta kierowana do szkół/przedszkoli z systemu doskonalenia powinna być wynikiem analizy sytuacji placówki, wobec której jest kierowana. Okres realizacji projektu System doskonalenia nauczycieli: 01.04.2010 – 31.10.2015 Okres realizacji powiatowych projektów konkursowych: od 10.2012 7

Relacje projektu systemowego i konkursowego: 1.04.2010 Przygotowanie systemu Narzędzia merytoryczne Szkolenia Wsparcie w uzyskaniu akredytacji Ewaluacja 31.10.2015 SZKOŁA od 10.2012 Wdrożenie nowego systemu:  realizacja planów wspomagania w szkołach/przedszkolach, budowa sieci współpracy i samokształcenia SZKOŁA SZKOŁA Przedszkole SZKOŁA Przedszkole

Procesowe wspomaganie wybranego obszaru pracy szkoły DIAGNOZA SZKOŁA PLANOWANIE ZMIAN WDRAŻANIE ZMIAN DOSTARCZANIE NARZĘDZI OCENA EFEKTÓW WNIOSKI

Procesowe wspomaganie rozwoju szkoły Oferty doskonalenia - roczne plany wspomagania Sieci współpracy i samokształcenia

Roczny plan wspomagania (RPW) RPW jest to plan zbudowany na bazie jednej z ofert doskonalenia realizowany w konkretnej szkole. Roczny plan wspomagania zawiera w szczególności: datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji RPW, krótki opis diagnozy potrzeb, cel realizacji RPW, wskaźniki realizacji, role osób realizujących RPW i korzystających ze wsparcia wraz z ich zaangażowaniem czasowym, zadania osób realizujących RPW oraz osób korzystających ze wsparcia, harmonogram realizacji RPW wraz ze wskazaniem działań (np. warsztatów, konsultacji, szkoleń).

aktywny udział w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach; Dyrektorzy szkół i przedszkoli – rola i zadania Ważną rolę w procesie wspomagania rozwoju szkół odgrywa dyrektor szkoły lub przedszkola. Wspólnie z radą pedagogiczną podejmuje decyzje dotyczące rozwoju szkoły - określa obszary i zasięg wspomagania. diagnozowanie potrzeb szkoły lub przedszkola oraz przygotowanie rocznego planu wspomagania we współpracy z SORE aktywny udział w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach; wdrażanie nowych umiejętności i wypracowanych procedur udzielanie informacji zwrotnej udział w podsumowaniu podjętych działań

PORE(NP.KOORDYNATOR) Osoba odpowiedzialna za przygotowanie powiatu do realizacji projektu wdrożeniowego. SORE Osoba odpowiedzialna za prowadzenie poszczególnych rocznych planów wspomagania realizowanych bezpośrednio w szkołach/przedszkolach. KOORDYNATOR SIECI Kieruje pracami sieci.

Najważniejsze zadania to: Powiatowy organizator rozwoju edukacji (PORE) Najważniejsze zadania to: oszacowanie posiadanych zasobów (instytucje, specjaliści) pozyskanie szkół i przedszkoli do współpracy przygotowanie wstępnej koncepcji organizacji wsparcia szkół/przedszkoli według nowych zasad przygotowanie wniosku o dofinansowanie prowadzenie działań informacyjnych

Pracami sieci kieruje koordynator sieci. Jego zadania to: Koordynator sieci współpracy i samokształcenia : Pracami sieci kieruje koordynator sieci. Jego zadania to: przygotowanie planu dziania sieci współpracy i samokształcenia organizacja spotkań (przygotowanie i prowadzenie, zapraszanie metodyków, ekspertów z określonych dziedzin – w zależności od potrzeb zgłaszanych przez uczestników) moderowanie forum dyskusyjnego na platformie cyfrowej zamieszczanie na platformie cyfrowej materiałów samokształceniowych i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci promocja działań sieci. Kto mianuje koordynatora sieci, kto to może być

Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE) Osoba spoza szkoły odpowiedzialna za prowadzenie procesu (rocznego planu wspomagania) w szkole; Najważniejsze zadania to: wsparcie dyrektora i nauczycieli w pogłębieniu diagnozy potrzeb i określeniu priorytetowego obszaru rozwoju szkoły, przygotowanie wybranej oferty doskonalenia, utrzymywanie stałego kontaktu z dyrektorem i nauczycielami (spotkania, konsultacje indywidualne i grupowe).

Podstawowym wsparciem dla SORE realizowanym w ramach projektu są szkolenia trwające 14 dni obejmujące przygotowanie do wszystkich etapów realizacji rocznych planów wspomagania RPW

CELE 14 – DNIOWEGO CYKLU SZKOLEŃ DLA SORE przygotowanie pracowników oświaty do pełnienia funkcji szkolnego organizatora rozwoju edukacji SORE nabycie wybranych umiejętności potrzebnych do pracy w charakterze SORE i nie tylko…

Plan wsparcia SORE (projekt) I. Konferencja ogólnopolska z udziałem polskich i zagranicznych ekspertów poświęcona zagadnieniom doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół i placówek II. Zagraniczne wyjazdy studyjne III. Materiały opublikowane na specjalnej platformie internetowej. I V. Konferencje regionalne organizowane dla SORE obejmujące swoim zasięgiem kilka powiatów

Plan wsparcia SORE(projekt) V. Szkolenie e- learning z zakresu kompetencji potrzebnych do realizacji zadań ( charakter zaawansowany) VI. Szkolenie e-learning z zakresu coachingu VII. Lektura uzupełniająca w postaci polecanych artykułów i książek

Procesowe wspomaganie rozwoju szkoły Najważniejsze zadania: wspólna diagnoza potrzeb, wspólne zaplanowanie działań służących rozwiązaniu zdiagnozowanych problemów (roczny plan wspomagania), SORE pomaga w dobraniu i zorganizowaniu najlepszej dla danej szkoły formy doskonalenia (np. szkolenie czy konsultacje), zaangażowanie nauczycieli i dyrektora w proces wprowadzania zmian (w formach doskonalenia oraz we wdrażaniu nowych rozwiązań),

Na czym polega NOWOŚĆ w modelu wspomagania szkół? Wspomaganie ROZWOJU ZAWODOWEGO PRACOWNIKÓW OŚWIATY (szkolenia, warsztaty, doradztwo) – indywidualnie i zespołowo Wspomaganie KOMPLEKSOWEGO ROZWOJU SZKOŁY (działania mające na celu wprowadzenie trwałych zmian jakościowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoły)

Kompleksowy rozwój szkoły angażuje wszystkich członków grupy, albo całą szkołę wymaga zarządzania – spontaniczne inicjatywy upadają bez lidera! wymaga nowego sposobu myślenia lidera! wprowadza trwałą zmianę jakościową jego efekty są dostępne dla całej grupy uczestników (również przyszłych!) pod względem ekonomicznym jest bardziej opłacalny niż jednostkowe doskonalenie