Zarządzanie zmianą gospodarczą – proces zmiany i uwarunkowania zmiany materiał pomocniczy dla uczestników warsztatów dr Krzysztof Wrana Akademia Ekonomiczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Struktura problemu decyzyjnego
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Elementy Modelowania Matematycznego
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Analiza poprzez punkt krytyczny BEP
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Ubezpieczanie portfela z wykorzystaniem zmodyfikowanej strategii zabezpieczającej delta Tomasz Węgrzyn Katedra Matematyki Stosowanej Akademia Ekonomiczna.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Organizacja i zarządzanie firmą
Świat – UE - Polska prospekt 2050
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Definicja kultury organizacyjnej
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
droga do sukcesu imprezy biegowej
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zmianą gospodarczą – proces zmiany i uwarunkowania zmiany materiał pomocniczy dla uczestników warsztatów dr Krzysztof Wrana Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K. Goduli w Chorzowie

Zmiany – ogólna typologia

Dynamika zmiany ewolucja: „skok”: długotrwałe procesy, możliwe do prognozowania w zakresie ilościowym i jakościowym, bez gwałtownych odstępstw od głównej linii rozwojowej → konieczność zmiany pojawia się po przekroczeniu „masy krytycznej” wywołanej nagromadzeniem konsekwencji procesu ewolucyjnego „skok”: nagłe załamanie dotychczasowych trendów rozwojowych, gwałtowne pojawienie się nowych zjawisk lub procesów, trudne lub niemożliwe do prognozowania, generujące nową sytuację decyzyjną.

Charakter zmiany ze względu na rodzaj ingerencji zmiana ilościowa – ingerencja dotycząca skali systemu oraz skali uzyskiwanych efektów, zmiana jakościowa – ingerencja dotycząca sposobu funkcjonowania systemu oraz rodzaju uzyskiwanych efektów,

Geneza zmiany zmiana naturalna: zmiana wymuszona (reaktywna): zmiana bez ingerencji podmiotu zarządzającego, będąca wynikiem samoistnych procesów, nieodkształcana decyzjami podmiotu zarządzającego, zmiana wymuszona (reaktywna): zmiana, w której udział bierze podmiot zarządzający, a jego decyzje są dyktowane przez zaistniałe procesy o charakterze samoistnym, zmiana zaplanowana (antycypacyjna): wiodąca rola podmiotu zarządzającego, uprzedzającego procesy, dążącego do kontroli procesów i kształtowania nowych procesów.

Charakter zmiany ze względu na poziom kontroli zmiana niekontrolowana wszystkie bądź większość elementów i powiązań systemu zmieniają się bez udziału podmiotu zarządzającego; systemem rządzi „wypadek”; bieżące korygowanie: kontekstowa ingerencja w zachodzący spontanicznie proces zmiany dla zachowywania zadowalających stanów; korygowanie pojedynczych elementów systemu lub wybranych powiązań; zmiana kontrolowana: przeprowadzana niezależnie od innych zjawisk zaplanowana ingerencja w wybrane elementy i powiązania systemu lub modyfikacja systemu jako całości.

Charakter zmiany ze względu na głębokość likwidacja – rezygnacja z całego układu/systemu, odcinanie – pozbywanie się elementów systemu, naprawa, regeneracja – przywracanie pełnej wartości starego systemu bez nadawania mu nowych cech, ulepszanie – budowanie w ramach systemu nowych elementów i powiązań oraz nadawanie staremu systemowi nowych cech i funkcji, zastępowanie, budowanie nowego, konsolidacja – wzmacnianie systemu dotychczasowego bez wprowadzania istotnych zmian Czy zachowanie status quo jest równoznaczne z brakiem zmian?

Typologia zmian organizacyjnych dobrowolne narzucone 1. Źródło zmiany zachowawcze rozwojowe 2. Cel zmiany Przykład zmiany zachowawczej: redukcja kosztów, zwolnienia pracowników, wycofanie się z produkcji jakiegoś wyrobu. Przykład zmiany rozwojowe: wprowadzenie nowej technologii zwiększającej jakość, wprowadzenie nowych metod pracy, sposobów zarządzania zwiększających wydajność, efektywność, motywację, wejście na nowe rynki. struktura technologia ludzie 3. Strategia zmiany

Typologia zmian organizacyjnych całościowe częściowe 4. Zakres zmiany innowacyjne adaptacyjne 5. Oryginalność zmiany reaktywne wyprzedzające 6. Czas zmiany negatywne obojętne pozytywne 7. Efekt zmiany

Zmiany w kontekście decyzyjnym

Kiedy łatwo decydować się na zmiany? sytuacja krytyczna: NIC DO STRACENIA, WSZYSTKO DO ZYSKANIA sytuacja komfortowa: DUŻE KORZYŚCI PRZY ZNIKOMYM RYZYKU

Problemy decyzyjne (wg H. Simona i A. Newella) dobrze ustrukturalizowane (well-structured) – sformułowane ilościowo, w których istotne zależności wyrażone są w liczbach lub symbolach, nie ustrukturalizowane (unstructured) – wyrażone jakościowo, w których brak ilościowych zależności między elementami, słabo ustrukturalizowane (ill structured) – mieszane, zawierające zarówno elementy jakościowe, jak i ilościowe, przy czym dominują jakościowe, mało rozpoznane, nie określone aspekty, np. większość problemów ekonomicznych, technicznych, politycznych i wojskowych.

Sytuacje decyzyjne (wg J. Mothesa) /1/2/ sytuacje zdeterminowane – na skutki wpływają jedynie parametry całkowicie określone, sytuacje losowe – podjęcie decyzji zależy od parametrów losowych, których zmiany mogą być w pewnym sensie przewidziane, a więc gdy te parametry mają znane rozkłady prawdopodobieństwa; decyzję podejmuje się wówczas w sytuacji (lub przestrzeni) losowej,

Sytuacje decyzyjne (wg J. Mothesa) /2/2/ sytuacje niepewne – wpływ na skutki mają parametry niepewne, których zmian nie można przewidzieć; decyzje podejmuje się wtedy w sytuacji (lub przestrzeni) niepewnej, sytuacje konfliktowe – wśród parametrów wpływających na skutki decyzji istnieją parametry kontrolowane (lub mogące być kontrolowane) przez antagonistów; decyzje podejmuje się w sytuacji (lub przestrzeni) konfliktowej,

Zmiana jako odpowiedź na sytuacje decyzyjne odpowiedź na zmiany ewolucyjne: zmiany sukcesywnie dokonywane w powiązaniu z postępem procesu ewolucyjnego, zmiany podejmowane po przekroczeniu przez proces ewolucyjny wartości progowej; odpowiedź na zmiany skokowe: reakcja na kluczowe zmiany o odczuwalnej „masie krytycznej”, reakcja na drobne zmiany, których suma przekracza „masę krytyczną”, reakcja na drobne zmiany (wykrywane przez system wczesnego ostrzegania) i uprzedzanie sytuacji w których suma ich konsekwencji przekracza „masę krytyczną”.

Zmiana w kontekście dynamiki sytuacji decyzyjnej = PLAN + IMPROWIZACJA ZMIANA = STRATEGIA + TAKTYKA ZMIANA = WIZJA + KONTEKST ZMIANA = AKTYWNE KSZTAŁTOWANIE + ADAPTACJA

Istota zarządzania zmianą przekształcenie elementów systemu przekształcenie funkcjonowania mechanizmu Zarządzanie zmianą = kształtowanie elementów + kształtowanie powiązań = Zarządzanie procesem

Istota zmiany procesowej kształtowanie wszystkich elementów i powiązań w ramach systemu? kształtowanie kluczowych elementów systemu oraz kluczowych powiązań dla wywołania zmiany w całym systemie!

Motoryczność i zależność czynników motoryczność – czynnik, którego zmiana silnie wpływa na zmiany całego systemu (czynnik, w który ingerencja pociąga za sobą największe zmiany w systemie), zależność – czynnik silnie wrażliwy na zmiany zachodzące wewnątrz systemu.

Motoryczność i zależność - kombinacje czynnik motoryczność zależność wyjaśniający silna słaba autonomiczny niestabilny wynikowy

Zarządzanie zmianą – kontekst czasowo-decyzyjny zmiana reaktywna – zmiana stanowiąca odpowiedź na dokonujące się zdarzenia, zmiana antycypacyjna – zmiana uprzedzająca pewne zdarzenia.

Podstawy zarządzania zmianą

Pojęcie zarządzania zmianą Zarządzanie zmianą to świadome i zorganizowane działanie mające na celu zaplanowanie i wprowadzenie zmian w organizacji.

Istota procesu zarządzania zmianą przystosowywanie rzeczywistości do nowych potrzeb i warunków, doskonalenie sprawności funkcjonowania organizacji, formułowanie wariantów rozwiązań doskonalących rzeczywistość, podejmowanie decyzji w zakresie wyboru rozwiązania uznanego za najlepsze, spełniającego przyjęte kryteria, wdrażanie wybranego rozwiązania do praktyki.       proces powtarzalny , ze względu na dezaktualizację rozwiązań

Model oceny potrzeby wprowadzania zmian    ZMIANA = (A x B x C) > K   A – poziom niezadowolenia z istniejącego status quo B – atrakcyjność wizji zmiany oraz nowego modelu zarządzania C – poziom komplikacji procesu wdrażania zmiany, realizm planu działania, czas uzyskania efektów K – koszty zmian w wymiarze ekonomicznym i społecznym

Fundamenty dobrego zarządzania zmianami analizy oparte na systemie permanentnego monitoringu, precyzyjne cele działania, dialog z partnerami dla stałego identyfikowania ewolucji oczekiwań, otwartość na generowanie niekonwencjonalnych pomysłów połączona z umiejętnością adaptowania dotychczasowych rozwiązań.

testowanie konsekwencji zastosowania teorii PĘTLA UCZENIA SIĘ - MODEL KOLBA konkretne doświadczenia testowanie konsekwencji zastosowania teorii w nowych sytuacjach tworzenie pojęć abstrakcyjnych i teorii obserwacja i refleksja

Zdolności kształtujące jakość dokonywanych zmian zdolność do analizy i syntezy faktów, zdolność do twórczego myślenia – heurystyka, zdolność do wykorzystywania szans – przedsiębiorczość, zdolność decyzyjna – dostęp do potencjałów którymi można dysponować w sposób realny, zdolność konkurencyjna – umiejętność antycypowania zdarzeń, wyprzedzania innych, bycia pierwszym, wyznaczania nowych standardów, zdolność uczenia się – wyciąganie wniosków dla poprawy efektywności następnych zmian.

Cel zarządzania zmianami ukształtowanie nowego stanu ukształtowanie nowego procesu

Kształtowanie rozwoju systemu zmiany ilościowe i jakościowe w obrębie elementów systemu – zasadnicza domena projektowania doskonalenie poszczególnych elementów w powiązaniu z całością systemu oraz kształtowanie relacji pomiędzy elementami systemu – domena programowania