Wsparcie na wdrożenie CSR
Definicja CSR zgodnie z ISO 26000 Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) - odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, przejawiająca się przejrzystym i etycznym zachowaniem, które przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, uwzględnia oczekiwania interesariuszy, jest wprowadzone w całej organizacji i praktykowane w jej działaniach.
Korzyści wdrożenia CSR wg badania PARP „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu”
Bariery wdrożenia CSR wg badania PARP „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu”
Potrzeba wsparcia przedsiębiorców w procesie wdrażania CSR Korzyści Potrzeba wsparcia przedsiębiorców w procesie wdrażania CSR Projekt PARP Bariery Projekt: Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) Program: Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Założenia konkursu dla MŚP Planowany termin ogłoszenia II naboru wniosków: grudzień 2013/styczeń 2014 Przedmiot konkursu: udzielenie MŚP wsparcia na wdrożenie CSR tj. bezzwrotnej dotacji na realizację projektu polegającego na wdrożeniu rozwiązań z zakresu CSR. Zasady finansowania: maks. wartość dotacji: 100 tys. zł, wymagany wkład własny finansowy min. 30% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.
Założenia konkursu dla MŚP (cd.) Wydatki kwalifikowalne: zakup usług doradczych, audyt (z wyłączeniem audytu finansowego), badania lub analizy produktów oraz procesów produkcyjnych lub usługowych, certyfikacja produktu/ procesu/usługi, inwestycje w rzeczowe składniki majątku oraz wartości niematerialne i prawne, działania informacyjno-promocyjne.
Przykładowe typy projektów Obszar 1. Środowisko naturalne: zwiększenie efektywności materiałowej i energetycznej towaru lub usługi poprzez zmniejszenie zużycia materiałów/surowców, redukcję odpadów, działania w zakresie ekoproduktu; wdrożenie/poprawa zarządzania środowiskowego np. EMAS, ISO 14001, Program Czystszej Produkcji, Błękitny Anioł, Ecolabel, Energy Star, Euroliść, PEFC.
Przykładowe typy projektów (cd.) Obszar 2. Relacje z personelem przedsiębiorstwa: zwiększenie udziału pracowników w zarządzaniu firmą, wolontariat pracowniczy, zaangażowanie pracowników we wdrażanie strategii CSR; wdrożenie standardów np. SA 8000, OHSAS18001, „Zatrudnienie Fair Play”, AA 1000. Obszar 3. Zaangażowanie społeczne: wdrożenie raportowania wg standardu Global Reporting Initiative (GRI); wdrożenie zrównoważonego łańcucha dostaw; zaangażowanie w dobrowolne działania i partnerstwa lokalne.
Strona projektu www.csr.parp.gov.pl