Musisz chcieć latać tak bardzo, Żeby zrezygnować z bycia gąsienicą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Przez wiedzę i kompetencje do sukcesu
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się. Podczas praktyk realizowałam z dziećmi zajęcia z modułów: Gry Rozwijające.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Opracowała: Joanna Kozieł
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
- Agnieszka Janiszewska
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Metody przygotowujące do nauki matematyki
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Wychowanie ekologiczne
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Musisz chcieć latać tak bardzo, Żeby zrezygnować z bycia gąsienicą. KLUCZ DO UCZENIA SIĘ Jak stać się motylem? Musisz chcieć latać tak bardzo, Aż będziesz gotowy, Żeby zrezygnować z bycia gąsienicą. PAULOS 

1.Praktyki w SP nr 2    Zgodność programu Klucz do uczenia się z podstawą programową edukacji wczesnoszkolnej Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w całościowym rozwoju tak, by na miarę swoich możliwości było przygotowane do życia w zgodzie z sobą, ludźmi i przyrodą. Realizacja i osiągnięcie tego celu nakłada na nauczyciela wiele zadań. Nauczyciel zobowiązany jest: 1.Odkryć predyspozycje i możliwości intelektualne każdego dziecka rozpoczynającego naukę szkolną. 2.Stwarzać warunki do rozwoju predyspozycji i możliwości intelektualnych każdego dziecka 3.Odkryć uzdolnienia i zainteresowania uczniów 4.Wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności. 5.Stwarzać w szkole atmosferę życzliwości i serdeczności,

Charakterystyka i cele poszczególnych edukacji Edukacja polonistyczna   1. Kształcenie umiejętności komunikowania się (edukacja językowa) W procesie komunikowania się dziecko jest na zmianę nadawcą bądź odbiorcą informacji. Jako nadawca musi umieć mówić i pisać; jako odbiorca musi umieć słuchać i czytać. Aby być zarówno skutecznym nadawcą, jak i odbiorcą, musi znać i respektować: •       system znaków danego języka; •       obowiązujące w danym języku reguły, które określają możliwość przekształcania tych znaków; •       odpowiedni zasób słów; •      zasady budowania słów, wyrazów, wyrażeń, wypowiedzeń oraz różnorodnych form wypowiedzi.

2. Przygotowanie dziecka do odbioru dzieła literackiego (edukacja literacka) Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego powinno odbywać się w bezpośrednim kontakcie dziecka z dziełem literackim, podczas którego, z pomocą nauczyciela uczeń: •       zrozumie sens i znaczenie dzieła; •       dostrzeże strukturę dzieła; •       wyodrębni jej elementy składowe i ich szczególne uporządkowanie; •       rozpozna środki stylistyczne i kompozycyjne; •       podejmie próbę rozszyfrowania znaczeń utajonych oraz próbę wyjścia poza dosłowność tekstu; spróbuje doszukać się w utworze czegoś oryginalnego.

3.    Rozbudzanie u dziecka twórczej ekspresji słownej vGry rozwijające, vKonstrukcje, vProgram literacki, vTy, ja, świat, vProgram badawczy, vRuch ekspresyjny, vKreatywne modelowe vOd bazgrania do pisania, vWizualno – przestrzenny.

Edukacja matematyczna Celem edukacji matematycznej jest zatem kształcenie umiejętności ilościowego, relacyjnego, schematycznego ujmowania, opisywania, przedstawiania i przekształcania rzeczywistości. Aby dziecko mogło tego dokonywać, należy: zapoznać je ze znakami, symbolami i pojęciami języka matematycznego; ukształtować pojęcie liczby w jej aspektach - kardynalnym, porządkowym i miarowym wyćwiczyć umiejętność wykonywania czterech podstawowych działań arytmetycznych na liczbach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) zapoznać z pojęciem prostych figur geometrycznych (koło oraz figury płaskie z grupy wielokątów ukształtować umiejętność rozwiązywania prostych zadań tekstowych, rozwijać umiejętność logicznego rozumowania, prowadzącego do rozwiązania danego problemu.

vMatematyka vMatematyka sensoryczna, vGry rozwijające, vKonstrukcje, vLogika.

Edukacja przyrodnicza Celem edukacji przyrodniczej jest systematyczne, coraz dogłębniejsze poznawanie i rozumienie przyrody w jej różnych aspektach i związkach przyczynowo-skutkowych i probabilistycznych. Poznawanie przyrody jest koniecznym elementem życia człowieka. W edukacji wczesnoszkolnej powinno się ono odbywać poprzez bezpośredni kontakt z najbliższym otoczeniem dziecka. Dziecko ma obserwować, doświadczać, eksperymentować, opiekować się zwierzętami i roślinami, porównywać obiekty przyrody ożywionej i nieożywionej, a w trakcie tych czynności nabywać wiedzy o przyrodzie.

  vTy, ja, świat, vProgram badawczy, vLogika vGry rozwijające, vProgram literacki, vOd bazgrania do pisania, vRuch ekspresyjny, vKreatywne modelowanie vMatematyka

Edukacja społeczna Człowiek jest zawsze częścią jakiejś struktury społecznej. Swoją niepowtarzalną indywidualność rozwija w procesie nawiązywania wielorakich kontaktów i więzi z innymi ludźmi, akceptowania ich indywidualności oraz rozumienia mechanizmów społecznych. Celem edukacji społecznej jest więc: •budowanie przez dziecko pozytywnego obrazu siebie w relacji z innymi ludźmi, wrastanie w świat struktur społecznych i kultury.  

Edukacja plastyczna i techniczna W edukacji plastycznej dziecko ma do czynienia z tworzeniem i odbiorem dzieła plastycznego – jest więc i twórcą, i odbiorcą. Z tego też względu wyznaczamy edukacji plastycznej dwa cele: rozwijanie spontanicznej ekspresji plastycznej dziecka, przygotowanie dziecka do odbioru dzieła plastycznego • kreowanie świadomego, odpowiedzialnego użytkownika techniki poprzez oswajanie go z językiem techniki i jej wytworami; • kształcenie umiejętności ogólnotechnicznych, przydatnych w życiu; •  kreowanie przyszłego wytwórcy techniki, poprzez rozwijanie jego wyobraźni, zainteresowań i dostarczenie odpowiedniej do wieku wiedzy technicznej.

vProgram literacki, vOd bazgrania do pisania, vRuch ekspresyjny, vKreatywne modelowanie vMatematyka sensoryczna, vGry rozwijające, vKonstrukcje, vProgram badawczy, vWizualno - przestrzenny vMatematyka

Wychowanie fizyczne zapewnienie dziecku miejsca, czasu i warunków do radosnej, twórczej ekspresji ruchowej; wykształcenie nawyku wykonywania ćwiczeń utylitarnych, rekreacyjnych i sportowych oraz zrozumienia ich znaczenia dla rozwoju i zdrowia człowieka; uświadomienie dziecku komunikacyjnej strony ruchu – przy pomocy gestu, mimiki, ruchu można wyrazić siebie i opisać świat.

vGry rozwijające, vTy, ja, świat, vProgram badawczy, vRuch ekspresyjny.

Edukacja muzyczna Muzyka jest swoistą mową. Jest pełna sensu, piękna i uczucia. Muzykę tworzy się i słucha się jej po to, aby ją przeżywać. Celem edukacji muzycznej jest zatem: •stwarzanie dziecku okazji do spontanicznej, odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej, •stwarzanie okazji do rozwoju uzdolnień i nabywania umiejętności muzycznych, •przygotowanie do odbioru i przeżycia dzieła muzycznego.

vGry rozwijające, vRuch ekspresyjny, vKreatywne modelowanie

Początkowo dużą trudnością dla niektórych dzieci była praca w parach i większych grupach. Dzieci, które mają silną osobowość z reguły chciały przewodzić i wykonywać zadania samemu, bez oglądania się na innych. Szybko okazywało się ,że dzieci początkowo mniej aktywne, mało przebojowe nie chcą być zepchnięte do roli obserwatora i potrafią upomnieć się o swoje. KDU jest zbyt atrakcyjny, aby tylko przyglądać się ,gdy inni świetnie się bawią.

Nasz pan dyrektor zaproszony na zajęcia z KDU był zachwycony słysząc ,jak bogatym słownictwem posługują się dzieci podczas Konstrukcji. Klucz ratował mnie w przypadku nagłych zastępstw w innych klasach. Używałam go i w II i w III klasie-zawsze wzbudzał entuzjazm dzieci, a ja czułam, że dobrze wykorzystałam czas na zajęciach

Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się, odbyła się w ciągu 6 tygodni, podczas których uczniowie zapoznali się z modułami Gry rozwijające, Konstrukcje oraz Matematyka. Uczniowie z wielką radością przystępowali do zajęć, przysporzyły im one dużo przyjemności, a mnie dały satysfakcję ,mnóstwo pozytywnych emocji i poczucie dobrze wykonanej pracy. Mogłam wykorzystać czas na realizację innych, niż książkowe, pomysłów

.Dzieci podczas zabawy z Kluczem uczyły się zdobywać wiedzę samodzielnie i stosować ją w nowych warunkach, jak również rozwiązywać przy jej pomocy problemy. Różniące się –od stosowanych zazwyczaj- metody pracy spowodowały, że dzieci były bardzo aktywne i kreatywne. Nie było miejsca na nudę. Dzieci nabierały poczucia własnej wartości, uczyły się tolerancji i dochodzenia do kompromisów. Zajęcia przebiegały w miłej ,serdecznej atmosferze.

Również rodzice moich uczniów zostali zapoznani z programem Klucz do uczenia się i wydali o nim bardzo pozytywne opinie Zalety Klucza spowodowały ,że z niecierpliwością i zapałem przygotowywałam się do kolejnych zajęć

Bardzo podoba mi się praca ze wszystkimi dostępnymi mi modułami, ale moim marzeniem jest pozyskanie dla szkoły Programu literackiego. Będę szukać sponsorów wśród rodziców, być może namówię koleżanki, abyśmy razem naciskały na dyrektora-wierzę ,że się uda. 

2.Szkolenia nauczycieli

Wielki entuzjazm moich koleżanek wzbudziła gimnastyka paluszkowa, a szczególnie Pan Wiercik i Pan Kręcik. Często mój wykład przerywany był okrzykami typu ,,Ale to fajne,, ,,Już wiem, jak to będę wykorzystywać,, ,,Nie mogę się już doczekać,, Ogromnie się wówczas cieszyłam ,bo czułam ,że i Klucz i ja trafiamy do ludzi.  

Koleżanki podkreślały, że szkolenia, mimo iż czasochłonne, nie są uciążliwe, bo nie są nudne. Klucz przypadł im do gustu, spodobał się .A przy okazji świetnie się bawiły podczas realizacji kolejnych sesji. Zajęcia były też okazją do wymiany doświadczeń z innych dziedzin życia szkoły. To są bardzo cenne uwagi.  Miałam obawy o to ,jak zostanę przyjęta jako trener przez moje koleżanki. Niepotrzebnie.Były zainteresowane Kluczem, autentycznie zaciekawione, zadawały wiele pytań, cały czas aktywne. Widać było ,że chcą poznać projekt jak najlepiej.

3. Refleksje o poszczególnych modułach

Gry rozwijające Jest to mój ulubiony moduł ,który oferuje bogactwo ćwiczeń .Pozwala świetnie rozwijać umiejętności językowe ,uczy koncentracji i kreatywności Jest niezastąpiony, jeśli chcemy wdrażać dzieci do pracy i współpracy w grupie ,ale jednocześnie uczy samodzielności. Dzieci świetnie się bawią –nauczyciel też- nie mają zupełnie poczucia, ze właśnie uczą się. Moduł urzeka swoją prostotą, bardzo łatwo przygotować się do zajęć ,wzbudził entuzjazm nauczycieli podczas szkolenia.

 

Matematyka Moduł ten jest nieoceniony w przypadku ,gdy ucząc matematyki w klasach młodszych ,tylko 1/3 czasu możemy poświęcić na pracę z podręcznikiem, a 2/3 to nauka metodą czynnościową. Nie musimy wyważać otwartych drzwi, jeśli mamy Klucz Dzieci nareszcie uczą się zrozumieć związki i zależności matematyczne, nie ma bezmyślnego przeliczania, a praca odbywa się na coraz to wyższym poziomie. Wszystko to dzieje się na bardzo atrakcyjnym dla dzieci materiale, dzieci nie odrywają ode mnie wzroku, gdy wyciągam z teczki pomoce do kolejnych sesji. Czuję się trochę jak magik ,który sięga do kapelusza ,a publiczność odgaduje ,czy wyciągnie królika ,czy wypuści gołąbki.

Konstrukcje Już przy realizacji I sesji rzuca się w oczy możliwość rozwijania kompetencji językowych. Bardzo bogate słownictwo pojawia się już przy przedstawianiu rodziny klocków, a ja byłam zachwycona ,że tak wielu moich uczniów na pierwszych zajęciach opanowało tyle trudnych, nowych pojęć .Bardzo szybko poznały miejsca ,gdzie należy odkładać klocki, wzajemnie się pilnowały i stawiały na baczność tych ,którzy pomylili się.Podczas zajęć dzieci miały możliwość dostrzeżenia wielu perspektyw przedmiotów ,dokonać ich analizy. Jestem przekonana, że gdybym w młodszym wieku szkolnym miała możliwość zaznajomić się z tym modułem, to teraz nie miałabym problemu z geometrią, schematem ciała, czy wyobraźnią przestrzenną. Dzieci kochają Konstrukcje, cała klasa zostawała po lekcjach żeby móc uczestniczyć w zajęciach.