Wdrażanie Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Wdrażanie i finansowanie działań związanych z doradztwem zawodowym z funduszy unijnych WUP w Białymstoku.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Europejski Fundusz Społeczny
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Program Operacyjn y Kapitał Ludzki perspektywa regionalna Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Zielona Góra, luty 2007 r.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
1 Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Prezentacja doświadczeń WUP w okresie programowania 2004 – Hanna Mikulska-Bojarska Wicedyrektor ds. Funduszy Europejskich Olsztyn, dn. 27 marca 2007.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
1 Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w działaniach realizowanych.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wsparcie dla rozwoju technologii
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki, Poznań 17 lutego 2004r. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Ewa Kocińska - RPK Poznań.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Wydział Funduszy Przedakcesyjnych i Strukturalnych Możliwości wspierania Organizacji Pozarządowych w ramach Funduszy.
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Program „Budowa sieci Regionalnych Ośrodków Szkoleniowych Europejskiego Funduszu Społecznego (ROSzEFS)” jest finansowany ze środków programu Phare 2002.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
1 Toruń, 12 listopada 2007 Rynek pracy otwarty dla wszystkich – korzyści PO KL dla regionu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Europejski Fundusz Społeczny
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Wdrażanie Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej

Europejski Fundusz Społeczny Obszary wsparcia Aktywne formy walki z bezrobociem Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu Rozwój powszechnego kształcenia ustawicznego Doskonalenie kadr gospodarki i rozwój przedsiębiorczości Aktywizacja zawodowa kobiet

EFS w Polsce Poradnik dla Projektodawców Dokumenty programowe 2004 – 2006 Narodowy Plan Rozwoju Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Uzupełnienie Programu Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i inne Programy Operacyjne – – – – – – – – – – – – – – – Poradnik dla Projektodawców Programowanie – przejście od dotowania pojedynczych projektów na rzecz dofinansowania kompleksowych, zintegrowanych programów Okres programowania – 2000 – 2006 r. Procedura programowania 2000 – 2006 Narodowy Plan Rozwoju Podstawy Wsparcia Wspólnoty (kontrakty finansowe pomiędzy Komisją Europejską a państwem) Programy Operacyjne (uzupełnienie Podstaw Wsparcia Wspólnoty) Uzupełnienia Programów (opis systemu wdrażania, beneficjentów pomocy i alokacji środków finansowych)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Cel generalny SPO RZL Budowa otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy.

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Realizacja celów poprzez 3 priorytety: Priorytet 1 - Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej Priorytet 2 – Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy Priorytet 3 – Pomoc techniczna

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.1 – Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy wzmocnienie potencjału publicznych służb zatrudnienia (doskonalenie systemu szkolenia kadr, analizy, badania, wyposażenie w sprzęt komputerowy, itp.) rozwój oferty usług instytucji rynku pracy (moduły szkoleniowe, systemy informacji, nowe technologie itp.)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.2 – Perspektywy dla młodzieży wspieranie młodzieży na rynku pracy (zatrudnienie subsydiowane, szkolenia, staże, doradztwo, poradnictwo zawodowe, dotacje, wolontariat, itd.) promowanie aktywności zawodowej młodzieży (system informacji, akcje informacyjne, wolontariat, itd.)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.3 – Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia wspieranie osób zagrożonych bezrobociem i bezrobotnych (subsydiowane zatrudnienie, doradztwo, szkolenia, poradnictwo zawodowe, pośrednictwo) wspieranie otoczenia społecznego osób bezrobotnych (opieka nad dziećmi, wsparcie samoorganizacji i samopomocy)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.4. – Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych wsparcie niepełnosprawnych na rynku pracy (szkolenia, kampanie informacyjne dla pracodawców, itp.) poprawa skuteczności systemu wspierania niepełnosprawnych (szkolenia dla kadry, badania, itp.) poprawa dostępu do informacji dotyczących niepełnosprawności (baza danych, upowszechnianie informacji, itp.)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.5 – Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka wsparcie integracji społecznej i z rynkiem pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym wsparcie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym rozwój systemu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Działanie 1.6 – Integracja i reintegracja zawodowa kobiet wsparcie kobiet na rynku pracy (szkolenia, dotacje, doradztwo, itd.) promocja równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy (bazy danych, akcje informacyjno- -edukacyjne, badania, itp.) rozwój otoczenia instytucjonalnego oraz partnerstwa społecznego na rzecz równości szans (szkolenia dla kadry, opieka dla dzieci itp.)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” Priorytet 2 – Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy Działanie 2.1 – Zwiększanie dostępu do edukacji- promowanie kształcenia ustawicznego (dodatkowe zajęcia dla uczniów i studentów, sprzęt komputerowy, nowe programy nauczania) Działanie 2.2 – Podnoszenie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy (szkolenie kadry, akredytacja instytucji szkoleniowych, nowoczesne technologie) Działanie 2.3 – Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki (szkolenie kadr, poprawa jakości wsparcia dla przedsiębiorców) Działanie 2.4 – Wzmocnienie zdolności administracyjnych (szkolenia dla pracowników administracji publicznej)

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” NPR SPO RZL Priorytet 1 Działanie 1.5 Działanie 1.6 Działanie 1.1 Schemat A Konkurs Schemat A Konkurs Schemat A Schemat B Konkurs Schemat B Schemat B

Miejsce projektodawców w SPO-RZL Departament Zarządzania EFS Instytucje Wdrażające (beneficjenci końcowi) Departament Wdrażania EFS Działania 1.1,1.5,1.6 WUP-y Działania 1.2, 1.3 PFRON Działanie 1.4 MENIS Działania 2.1, 2.2 PARP Działanie 2.3 USC Działanie 2.4 Projektodawcy (ostateczni odbiorcy) Odbiorcy projektów (beneficjenci ostateczni)

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Cel wsparcie realizacji celów NPR w polityce regionalnej Wdrażanie zróżnicowanie na 16 województw Struktura Priorytety, Działania ZPORR a EFS Priorytet 2 – Wzmocnienie rozwoju regionalnych zasobów ludzkich SPO RZL a ZPORR ZPORR rozwija cele NPR określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej Cele, priorytety i działania obejmują całą Polskę, ale wielkość środków finansowych na ich realizację jest zróżnicowana w zależności od sytuacji społeczno – gospodarczej regionu ZPORR jest uzupełnieniem działań realizowanych w ramach SPO RZL Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Priorytet 2 – Wzmocnienie rozwoju regionalnych zasobów ludzkich Działanie 2.1 – Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie Działanie 2.2 – Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Działanie 2.3 – Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Działanie 2.4 – Reorientacja zawodowa osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi Działanie 2.5 – Promocja przedsiębiorczości Działanie 2.6 – Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Priorytet 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1 – Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustaw. w regionie Działanie 2.2 – Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Działanie 2.3 – Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa Działanie 2.4 – Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi Działanie 2.5 – Promocja przedsiębiorczości Działanie 2.6 – Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy SPO RZL a ZPORR ZPORR rozwija cele NPR określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej Cele, priorytety i działania obejmują całą Polskę, ale wielkość środków finansowych na ich realizację jest zróżnicowana w zależności od sytuacji społeczno – gospodarczej regionu ZPORR jest uzupełnieniem działań realizowanych w ramach SPO RZL

Wielkość dostępnych środków finansowych EFS w Polsce 2004 - 2006 mln EUR Program operacyjny Ogółem EFS Budżet państwa Budżet JST Fundusz Pracy PFRON Środki prywatne SPO RZL 1.960,1 1.470 288,9 5,6 195,5 18,4 ZPORR 598,7 438,5 - 14 EQUAL 178,5 134 44,6 RAZEM 2.737,3 2.042,5 493,7 123,6 32,4 160,2

Sektorowy Program Operacyjny „Rozwój Zasobów Ludzkich” 2004-2006 Plan finansowy Priorytetu 1 = 956,6 mln EURO 1.1 = 119 1.2 = 274 1.3 = 264 1.4 = 106 1.5 = 100 1.6 = 82

SPO RZL PRIORYTET 1 DZIAŁANIE 1.1 ROZWÓJ I MODERNIZACJA INSTRUMENTÓW I INSTYTUCJI RYNKU PRACY

Schematy Działania 1.1 Schemat A (tryb pozakonkursowy - Departamenty MGPiPS) Wzmocnienie potencjału publicznych służb zatrudnienia Schemat B (tryb konkursowy) Rozwój oferty usług instytucji rynku pracy

Działanie 1.1 Schemat B – grupy docelowe Instytucje rynku pracy: publiczne służby zatrudnienia OHP agencje zatrudnienia instytucje szkoleniowe instytucje dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego (org. związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych, org. pozarządowe współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia) Pracownicy instytucji rynku pracy Jednostki naukowe

Działanie 1.1 Schemat B - sposób udzielania pomocy szkolenia pracowników służb zatrudnienia (w tym studia podyplomowe) rozwój i promocja trójstronnych umów szkoleniowych rozwijanie dialogu społecznego i włączanie partnerów społecznych w działania na rynku pracy projekty pilotażowe i innowacyjne z zakresu usług rynku pracy upowszechnianie informacji o usługach świadczonych przez instytucje rynku pracy promowanie problematyki planowania rozwoju zawodowego

Działanie 1.1 Schemat B -projektodawcy Instytucje rynku pracy: (publiczne służby zatrudnienia, OHP, agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe, instytucje dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego, org. związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych, org. pozarządowe współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia) Szkoły wyższe Jednostki naukowe

SPO RZL PRIORYTET 1 DZIAŁANIE 1.5. PROMOCJA AKTYWNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ POPRZEZ WSPARCIE GRUP SZCZEGÓLNEGO RYZYKA

Działanie 1.5 – cel Ograniczenie zjawiska wykluczenia społecznego Przygotowanie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym do: wejścia na rynek pracy i integracji z nim, utrzymania zatrudnienia powrotu do czynnego życia zawodowego poprzez różnorodne działania związane z zatrudnialnością. Zatrudnialność - Poprawa zdolności do uzyskania i utrzymania zatrudnienia poprzez: zwalczanie bezrobocia wśród młodzieży oraz zapobieganie bezrobociu długotrwałemu stopniowe przechodzenie od pasywnych do aktywnych metod zwalczania bezrobocia promowanie partnerstwa społecznego na rynku pracy ułatwianie młodzieży przejścia od nauki do pracy promowanie rynku pracy otwartego dla wszystkich

Schematy Działania 1.5 Schemat A (tryb konkursowy) Wspieranie osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznym Schemat B (tryb pozakonkursowy - OHP) Wspieranie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym

Działanie 1.5 Schemat A – grupy docelowe Osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, w szczególności korzystające długotrwale ze świadczeń pomocy społecznej: długotrwale bezrobotni (24+, dla uczestników CIS: 36) alkoholicy i narkomani, którzy poddają się procesowi leczenia lub ukończyli go nie później niż rok przed przystąpieniem do projektu bezdomni uchodźcy z problemami z integracją, osoby opuszczające zakłady karne, najpóźniej rok przed przystąpieniem do projektu młodzież wychowująca się w placówkach opiekuńczo–wychowawczych oraz rodzinach zastępczych

Działanie 1.5 Schemat A – grupy docelowe Osoby w wieku 15 – 24 lat, które: nie uczą się, nie pracują i nie są zarejestrowane jako bezrobotne, uczą się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych albo w formach pozaszkolnych, ale sprawiają trudności wychowawcze i mają poważne kłopoty w nauce, pochodzą z rodzin ubogich, zagrożonych dysfunkcjami społecznymi, wchodzące w kolizje z prawem Pracodawcy

Działanie 1.5 Schemat A – grupy docelowe Pracownicy instytucji pomocy społecznej (w tym organizacji pozarządowych) oraz wolontariusze Instytucje, w tym organizacje pozarządowe wspierające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym oraz kadra nauczycieli, wychowawców oraz instruktorów pracujących z młodzieżą trudną

Działanie 1.5 Schemat A – sposób udzielania pomocy Diagnozowanie potencjału zawodowego Szkolenia dotyczące integracji społecznej, usamodzielniania, przezwyciężania problemów Warsztaty zawodowe Doradztwo, poradnictwo zawodowe Tworzenie i działalność CIS Wspieranie zatrudnienia subsydiowanego w CIS

Działanie 1.5 Schemat A – sposób udzielania pomocy Subsydiowanie zatrudnienia na otwartym rynku pracy dla bezrobotnych powyżej 24 miesięcy Warsztaty edukacyjno-wychowawcze na rzecz młodzieży trudnej Szkolenia dla pracowników instytucji pomocy społecznej (w tym NGO i wolontariuszy) Ocena efektywności pomocy świadczonej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

Działanie 1.5 Schemat A – sposób udzielania pomocy Opracowanie standardów jakości usług prowadzących do integracji z rynkiem pracy świadczonych przez instytucje pomocy społecznej Kampanie promujące wolontariat na rzecz integracji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z rynkiem pracy Pomoc w organizowaniu grup wsparcia i samopomocy poprzez doradztwo i poradnictwo zawodowe

Działanie 1.5 Schemat A - projektodawcy Jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne Organizacje pozarządowe pracujące z osobami z grup szczególnego ryzyka Instytucje szkoleniowe Jednostki naukowe Organizacje pracodawców i związki zawodowe

DZIAŁANIE 1.6 INTEGRACJA I REINTEGRACJA ZAWODOWA KOBIET SPO RZL PRIORYTET 1 DZIAŁANIE 1.6 INTEGRACJA I REINTEGRACJA ZAWODOWA KOBIET

Działanie 1.6 – cel Udzielenie wsparcia kobietom na rynku pracy w celu zwiększenia stopy ich zatrudnienia oraz podwyższenia statusu ekonomicznego i społecznego

Schematy Działania 1.6 Schemat A (tryb konkursowy) Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Schemat B ( tryb pozakonkursowy- Sekretariat Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn) Promocja równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy

Działanie 1.6 Schemat A – grupy docelowe kobiety bezrobotne i poszukujące pracy kobiety bierne zawodowo kobiety o niskich lub nieaktualnych kwalifikacjach kobiety powracające na rynek pracy po długiej nieobecności kobiety z obszarów wiejskich kobiety prowadzące własną działalność gospodarczą lub chcące ją rozpocząć pracodawcy instytucje rynku pracy

Działanie 1.6 Schemat A – sposób udzielania pomocy szkolenia podnoszące kwalifikacje i z zakresu aktywizacji zawodowej dotacje na podejmowanie działalności gosp. szkolenia dla kobiet w zakresie rozwoju własnej działalności gospodarczej. subsydiowane staże pracy badania i ekspertyzy z zakresu sytuacji kobiet na rynku pracy (ujęcie regionalne)

Działanie 1.6 Schemat A – sposób udzielania pomocy wspieranie samooorganizacji kobiet (grupy interesu i wsparcia) opracowywanie i uruchomienie baz danych o lokalnych rynkach pracy i ofertach dla kobiet akcje informacyjno-edukacyjne dla kobiet i pracodawców zwalczające stereotypy w życiu zawodowym i rodzinnym doradztwo zawodowe, psychologiczne i prawne

Działanie 1.6 Schemat A – sposób udzielania pomocy szkolenia dla pracodawców w zakresie elastycznych form zatrudnienia oraz praw i obowiązków związanych z równością szans, wynikających z Kodeksu Pracy szkolenia dla pracowników instytucji rynku pracy w zakresie równości szans tworzenie warunków ułatwiających dostęp do usług opiekuńczych nad dziećmi i osobami zależnymi (działanie towarzyszące)

Działanie 1.6 Schemat A – projektodawcy Instytucje rynku pracy: (publiczne służby zatrudnienia, OHP, agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe, instytucje dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego, org. związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych, org. pozarządowe współpracujące z publicznymi służbami zatrudnienia) pracodawcy jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne jednostki naukowe ODR-y ośrodki doradztwa zawodowego i psychologicznego

PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA I SKŁADANIA WNIOSKU SPO Rozwój Zasobów Ludzkich PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA I SKŁADANIA WNIOSKU

Na co zwrócić uwagę wypełniając wniosek? Znajomość dokumentów źródłowych – SPO RZL, Uzupełnienie SPO RZL, ZPORR, Uzupełnienie ZPORR – www.mpips.gov.pl, www.efs.gov.pl Śledzenie ogłoszeń o konkursach - www.mpips.gov.pl www.efs.gov.pl, prasa ogólnopolska, regionalna i lokalna Ściągnięcie formularza wniosku (tylko w formie elektronicznej) - www.mpips.gov.pl, www.efs.gov.pl, siedziba Departamentu Wdrażania EFS

Komisja Oceny Projektów Procedura oceny i wyboru wniosku - tryb konkursowy Projektodawca 5. Podpisanie umowy finansowania projektu 1. Złożenie wniosku Beneficjent Końcowy DWF 2. Weryfikacja kompletności i poprawności formalnej Tryb konkursowy – otwarty dla innych projektodawców, wśród których są: Instytucje rynku pracy: - PES - OHP, - agencje zatrudnienia, - instytucje szkoleniowe, - instytucje dialogu społecznego i partnerstwa lokalnego Jednostki naukowe, Szkoły wyższe JST Rodzaje konkursów: otwarte i zamknięte Terminy: powiadomienie projektodawcy o: przyjęciu do oceny merytorycznej, odrzuceniu, brakach formalnych z terminem uzupełnienia O przyjęciu projektu do realizacji (5 dni KOP zamknięte, 60 dni od złożenia wniosku otwarte) ????? 4. Akceptacja projektu Beneficjent Końcowy Komisja Oceny Projektów 3. Ocena merytoryczna i uszeregowanie listy rankingowej

Kwalifikujące się koszty projektu Wszystkie koszty projektu muszą być kwalifikowalne, niezależnie od tego, przez kogo są ponoszone Za kwalifikujące się są uznane koszty: niezbędne do realizacji projektu uwzględnione w budżecie faktycznie poniesione poparte dokumentami pozwalające osiągnąć wysoką jakość za daną cenę

Kwalifikujące się koszty projektu Kwalifikujące się koszty projektu są pokrywane z: Środków unijnych – EFS Środków krajowych budżet państwa fundusze celowe (Fundusz Pracy, PFRON) budżet JST środki prywatne przedsiębiorców i organizacji pozarządowych, opłaty uczestników projektu

Kwalifikujące się koszty projektu Środki krajowe mogą być wnoszone w formie: wkładu pieniężnego wkładu rzeczowego o szacowanej wartości Wkładem rzeczowym może być: praca osób z instytucji realizującej projekt udostępnienie pomieszczeń (czynsz, opłaty) praca wolontariuszy

Kwalifikujące się koszty projektu W budżecie projektu należy wykazać 3 grupy kosztów: Koszty personelu Koszty uczestników projektu Inne koszty

Kwalifikujące się koszty projektu - przykłady Koszty personelu koszty wynagrodzeń wraz ze składkami ubezpieczeniowymi koszty podróży i zakwaterowania poza miejscem zamieszkania praca wolontariusza Koszty uczestników projektu w przypadku udziału w szkoleniu pracowników – równowartość wynagrodzeń brutto za okres szkolenia (jeśli odbywa się ono w godzinach pracy) kwoty zasiłków wypłaconych bezrobotnym uczestniczącym w projekcie koszty przejazdu na szkolenie i zakwaterowanie koszty opieki nad dziećmi i osobami zależnymi – nie więcej niż 10% wartości projektu związane ze szkoleniami (przygotowanie, prowadzenie, badanie potrzeb szkoleniowych) i spotkaniami zasiłki i dodatki szkoleniowe związane z zakupem i ubezpieczeniem sprzętu niezbędnego do realizacji szkoleń, doradztwa koszty personelu (płace + składki na ubezpieczenia społeczne) koszty podróży i zakwaterowania personelu i beneficjentów amortyzacja sprzętu usługi księgowe

Kwalifikujące się koszty projektu - przykłady Inne koszty koszty pomieszczeń– czynsz, wydatek na wynajem leasing wyposażenia, amortyzacja sprzętu pod warunkiem, że nie jest to sprzęt zakupiony wcześniej ze środków UE lub krajowych środków publicznych zakup drobnego sprzętu niezbędnego do realizacji projektu ale nie więcej niż 10% wartości projektu i nie więcej niż 5 tys. zł na jednostkę sprzętową; jeśli zakup w granicach 3.5-5 tys. zł, kwalifikowalny jedynie koszt amortyzacji nowego sprzętu na czas trwania projektu. VAT, jeśli projektodawca nie może go odliczyć zlecanie zadań podwykonawcom

Koszty niekwalifikujące się - przykłady W żadnym wypadku za kwalifikujące się nie mogą zostać uznane koszty: pożyczki i spłaty rat oraz odsetek, poniesione na przygotowanie wniosku, zakupu budynków, ziemi i nieruchomości nie związane z projektem nie udokumentowane mandaty, opłaty karne i koszty procesów sądowych

Projekt – ważne szczegóły czas trwania do 31 marca 2008 r. (zgodnie z zasadą n+2 nie dłużej niż 3 lata) minimalna wartość projektu 15 000 EUR partnerstwo porozumienia o współpracy podzlecanie dotacje - transze Do sprawdzenia – termin wydatkowania, czy zakończenia, czy płatności czy czegoś innego? – 31 marca 2008r.

Sprawozdawczość Projektodawca zobowiązany jest do informowania Beneficjenta Końcowego o postępach w realizacji projektu w formie okresowych raportów składanych w formie elektronicznej i papierowej: Raport: kwartalny: w ciągu 5 dni od zakończenia kwartału roczny: w ciągu 10 dni od zakończenia roku kalendarzowego końcowy: w ciągu 10 dni od zakończenia realizacji projektu

Kontrola Finansowa Instytucje kontrolne: Beneficjent Końcowy danego Działania Jednostka Monitorująco - Kontrolna EFS (MGPiPS) Urząd Kontroli Skarbowej Najwyższa Izba Kontroli Instytucje kontrolne UE Kontrola obejmuje weryfikację m.in.: umowy finansowania projektu, dokumentów księgowych, raportów, wniosku o płatność, list uczestników

Departament Wdrażania EFS MGPiPS, Warszawa, ul. Żurawia 4a Informacje Departament Wdrażania EFS MGPiPS, Warszawa, ul. Żurawia 4a p.o. Dyrektora Magdalena Tarczewska–Szymańska Zespół ds. Informacji i Promocji Magdalena Kawecka (+22) 693 46 18 Jarosław Pichla (+22) 693 46 19 Mikołaj Kruszewski (+22) 693 46 45 AWIS – aktywne wsparcie dla inicjatyw samodzielnych – możliwość zaproszenia nas do przeprowadzenia szkolenia Zachęta do wspólnego szkolenia z gminami i NGOsami

Departament Wdrażania EFS Informacje Departament Wdrażania EFS MGPiPS, Warszawa, ul. Żurawia 4a Poczta elektroniczna Magdalena.Kawecka@mg.gov.pl Jarosław.Pichla@mg.gov.pl Mikolaj.Kruszewski@mg.gov.pl