Czytelnictwo literatury popularnonaukowej uczniów korzystających ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu Oprac. Anna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Rodzic jako doradca zawodowy
Szkolne centrum biblioteczno-informacyjne
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
REGULAMIN BIBLIOTEKI Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Szydłowcu Przygotowała: mgr Agnieszka Chalastra.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
Materiał do badań : Uniwersytet Rzeszowski semestr 2005/ kierunki studiów : filologia polska, historia, matematyka - II i IV rok 143 studentów i.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Znajduje się na parterze budynku szkolnego; czynna jest codziennie, a godziny jej otwarcia dostosowa- ne są do rozkładu zajęć uczniów.
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
 W szkole przeprowadziliśmy ankietę dotyczącą 7 punktu Szkolnego Kodeksu 2.0., w której udział wzięły klasy gimnazjalne.  Liczba uczniów, która wzięła.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Matura 2014 Wyniki egzaminu maturalnego w I Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Białymstoku.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Wyniki diagnoz w klasach pierwszych i drugich Wrzesień 2014.
System edukacji w Polsce
Wyniki matury 2015 I LO IM. BOLESŁAWA CHROBREGO W PSZCZYNIE 1.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika – najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w powiecie żywieckim I Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Żywcu.
ANALIZA WYNIKÓW MATUR 2014 Liceum Ogólnokształcące w Krościenku n. D.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
 Matura 2011  Matura nasze oczekiwania? MATEMATYKA ZESPÓŁ SZKÓŁ SPOŻYWCZYCH.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
PODSUMOWAINE WEWNETRZNEJ EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2016/2017 W ZESPOLE SZKÓŁ MIEJSKICH NR 4 W KĘDZIERZYNIE – KOŹLU.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Egzamin maturalny w 2017 roku
Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Matura 2016 Analiza wyników.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Czytelnictwo literatury popularnonaukowej uczniów korzystających ze zbiorów Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu Oprac. Anna Borowska

Literatura popularnonaukowa – książki wyjaśniające zagadnienia naukowe, napisane językiem niewymagającym od czytelnika pełnej znajomości terminologii naukowej i mające na celu popularyzację nauki w przystępny sposób* *definicja opracowana przez autorkę prezentacji

Pozycje poszukiwane w bibliotece wg rodzaju w % (Ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź)

Uczniowie poszukują w naszej bibliotece przede wszystkim obowiązkowych lektur szkolnych, a zaraz po nich pozycji z literatury popularnonaukowej. Charakterystyczne jest stosunkowo niskie zainteresowanie czasopismami i literaturą piękną. Być może, lektury szkolne w znacznym stopniu zaspakajają ich potrzeby na literaturę piękną.

Ilość książek popularnonaukowych czytanych w ciągu roku w %

Nikt z ankietowanych nie zgłosił, że nie przeczytał żadnej książki popularnonaukowej w ciągu roku. Najliczniejszą grupę stanowią deklarujący przeczytanie od 4 do 7 pozycji popularnonaukowych. Jest ich zatem więcej niż tych, którzy deklarują przeczytanie tylko od 1 do 3 książek w tym samym okresie. Niemało, bo 1/5 badanych liczy grupa czytających powyżej 10 książek popularnonaukowych rocznie. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że nierozróżniona została tu objętość poszczególnych pozycji.

Czytelnicy literatury popularnonaukowej wg motywu w % (Ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź)

Być może to wykres z najważniejszymi wynikami Być może to wykres z najważniejszymi wynikami. Prawie równorzędnie występują tu motywy: przygotowania do matury i pomocy w pisaniu referatu - co świadczy o poważnym stosunku do nauki szkolnej, a może, przede wszystkim dojrzałego traktowania startu w dorosłe życie. Tak samo ważnym motywem okazało się pogłębianie zainteresowań, wskazujące na wyższe aspiracje ankietowanych. Podobnym motywem lub w inny sposób wyrażonym, jest ciekawość. Zwraca uwagę fakt, że tym motywem kieruje się więcej czytelników niż tych, którzy deklarują, że czytają książki z chęci podniesienia oceny. Zapewne są to ci, którzy kierując się pozostałymi motywami osiągając i tak wysokie oceny w szkole.

Tematyka wybieranych książek w % (Ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź)

Ankietowani najczęściej wybierają książki popularnonaukowe z zakresu historii oraz biologii i geografii, co jest odbiciem ich zainteresowań. W przypadku geografii potwierdza się to w popularności tego przedmiotu wśród wybieranych na egzaminie maturalnym. Prawdopodobnie mniejsza liczba wskazań na matematykę, fizykę i chemię wynika z charakteru tego rodzaju tekstu, wymagającego skupienia. Zwraca uwagę zaskakująco niskie zainteresowanie literaturą z zakresu informatyki. Co można tłumaczyć korzystaniem przez młodzież z innych źródeł wiedzy z tego zakresu: Internetu, łatwo dostępnych i powielanych przez siebie nośników cyfrowych i wręcz wiadomości przekazywanych sobie wzajemnie.

Czytelnicy wg lat korzystania w %

Połowa uczniów odpowiada, że korzysta z biblioteki jeden rok. Pozostała część dzieli się mniej więcej równo na tych, którzy są czytelnikami przez dwa lub trzy lata. Jest to wynikiem stopniowego wzrostu zainteresowania zbiorami bibliotecznymi w ciągu trzyletniej, zazwyczaj, nauki w szkole średniej, co potwierdzają odpowiedzi na pytania nr 3 i 10, a także 9.

Zaspokojenie potrzeb na literaturę popularnonaukową w %

Zdecydowana większość ankietowanych deklaruje zadowolenie z rezultatu swoich poszukiwań w zbiorach biblioteki.

Zbiory popularnonaukowe, które powinny ulec wzbogaceniu wg tematyki w % (Ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź)

Zakres tematyki wymagającej uzupełnienia, zdaniem ankietowanych, pokrywa się z zakresem tematyki najczęściej przez nich poszukiwanej (pytanie nr 4). Zwraca uwagę dysproporcja między zgłaszaną potrzebą uzupełnienia zbiorów z zakresu przedmiotów ścisłych i technicznych.

Korzystanie z innych źródeł wiedzy w % (Ankietowany mógł wskazać więcej niż jedną odpowiedź)

Potwierdza się, że większość uczniów szkół ponadgimnazjalnych korzysta z Internetu. Mimo to, prawie połowa z nich poszukuje źródeł wzbogacenia swojej wiedzy w innych bibliotekach, co jest warte zauważenia i docenienia. Zwraca uwagę niewielka, niestety, ilość uczniów mogących pogłębić swoje zainteresowania z zasobów domowej biblioteki.

Czytelnicy wg szkoły uczęszczania

Wśród ankietowanych zdecydowaną większość stanowią uczniowie liceum, a mniejszość uczniowie technikum, co obniża liczbę uczniów korzystających więcej niż trzy lata. Uderzający jest brak uczniów szkół zawodowych. Niska liczba uczniów technikum wraz z brakiem uczniów szkół zawodowych, może być przyczyną mniejszej częstości wskazań na literaturę z zakresu techniki w odpowiedziach na pytania nr 4 i 7. W ankiecie odnotowano tylko jednego gimnazjalistę.

Czytelnicy wg klasy uczęszczania

81% uczniów korzystających ze zbiorów bibliotecznych z zakresu literatury popularnonaukowej uczęszcza do ostatniej, maturalnej, klasy liceum i technikum. Potwierdza się to z odpowiedzią na pytanie nr 3, a także na pytanie nr 5. Może być to częściowo skutkiem faktu, że nowa formuła egzaminu maturalnego mobilizuje maturzystów do poszukiwania informacji w bibliotekach.

Wnioski Ankietowani wykazują się stosunkowo dojrzałą motywacją czytelniczą, zgłaszają albo chęć pogłębienia wiedzy albo, co najczęściej, potrzebę lepszego przygotowania do egzaminu dojrzałości. Stąd też najliczniejszą grypę stanowią uczniowie klas maturalnych. Tematyką preferowaną przez ankietowanych jest humanistyka i w jej zakresie zgłaszają oni potrzebę uzupełnienia zbiorów bibliotecznych. Wyraźnie uwidacznia się potrzeba korzystania ze zbiorów bibliotecznych, gdyż mimo powszechności dostępu Internetu, aż połowa z ankietowanych zgłasza korzystanie ze zbiorów innych bibliotek i jednocześnie tylko ¼ posiada domowy księgozbiór.

Wnioski Korzystne wydaje się przyciągnięcie do biblioteki gimnazjalistów, a także uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych. Pozadyskusyjne okazuje się, że głównym czynnikiem przyciągającym uczniów do biblioteki są lektury szkolne i zbiór tych pozycji powinien być stale uzupełniany i rozwijany.