Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
AAC MONIKA BROSZKIEWICZ KOCHAM ROZMAWIAĆ 1.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Tło i uzasadnienie Ident y fikacja niszy edukacyjnej : -Brak kompetencji z dziedziny obsługi komputera i Internetu wśród młodych ludzi upośledzonych intelektualnie.
Metoda kierowanego nauczania
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 im. J. Korczaka w Częstochowie.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Co to jest TIK?.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kompetencje komunikacyjne
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Specjalna Szkoła Podstawowa Nr 6 im
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
psychologiczno –pedagogiczne
Metody alternatywne w komunikacji
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Historia metod komunikacji.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja: od mowy do Internetu
Sposoby komunikacji.
Komunikacja.
Metody Komunikacji.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Komunikacja.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Metody Komunikacji.
AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 ul. Armii Ludowej 1a Radom
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Zespół Szkół Specjalnych nr 4 ul. Niciarniana 2a
Zmienia życie, otwiera umysły. * Projekty: * Socrates – Comenius Projekt Rozwoju Szkół * Comenius Partnerskie Projekty Szkół oraz.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Charakterystyka metody Glenna Domana
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
Świetlica Szkoły Podstawowej nr 257 im prof
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
IDENTYFIKACJA WIZUALNA PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja alternatywna i wspomagająca oznacza wszelkie działania, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom nieposługującym się mową lub.
Zapis prezentacji:

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) to grupa metod mających na celu umożliwienie osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym SATYSFAKCJONUJĄCĄ KOMUNIKACJĘ. DEFINICJA

zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy ODBIORCY Wśród odbiorców AAC są osoby ze spektrum autyzmu, u których występuje: zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy

NADAWCA ODBIORCA SCHEMAT KOMUNIKACJI KOD

ARGUMENTY PRZECIW WPROWADZENIU AAC „Nie wprowadzamy AAC, bo chcemy, aby nasze dziecko zaczęło mówić” „ Wprowadzenie AAC zahamuje lub spowolni rozwój mowy u naszego dziecka”

EFEKTY WPROWADZENIA AAC Odpowiednio dobrana metoda AAC oznacza - zaspokojenie potrzeby antycypacji zdarzeń - eliminowanie zaburzonych zachowań służących porozumiewaniu się - możliwość zakomunikowania potrzeb - wdrażanie do samodzielności - doskonalenie kompetencji komunikacyjnych (intencji komunikacyjnej, zabawy relacyjnej, wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego) - możliwość stawiania pytań

DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Diagnoza specjalistyczna Diagnoza funkcjonalna Diagnoza ekologiczna

Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole) PRZYKŁADOWE SYSTEMY Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole)

PRZYKŁADOWE SYSTEMY - MAKATON Symbol jeść www.makaton.pl Gest jeść

SYMBOLE I GESTY MAKATON iść myć ręce spać książka kot

Picture Communication Symbols (PCS) PRZYKŁADOWE SYSTEMY Picture Communication Symbols (PCS) Poszczególne pojęcia przedstawione są w formie czarno – białych lub kolorowych rysunków, niektóre opracowane są w formie łatwiejszej i trudniejszej.

Programy multimedialne Boardmaker Boardmaker Dynamiclly pro

ZDANIE ZBUDOWANE Z PCS - ów www.aac.org.pl

PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) PRZYKŁADOWE SYSTEMY PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) Zestaw obrazków o wymiarach 10 x 10. Obrazek podstawowy na piktogramie jest biały, jego tło czarne. Każdy posiada podpis informujący o znaczeniu znaku.

Program Pictogram Manager 4.0 piktogramy.prv.pl www.sclera.be

TECHNIKI POSŁUGIWANIA SIĘ ZNAKAMI GRAFICZNYMI Etykiety przedmiotów

TABLICA WYBORU

TABLICA TEMATYCZNA - PIKTOGRAMY

TABLICA TEMATYCZNA – PCS

PLAN AKTYWNOŚCI I

Plan aktywności II 1 2 2

PLAN DNIA

KSIĄŻKA KOMUNIKACJI

www.pecs-poland.pl Podstawowy cel: NAUCZENIE INTERAKCJI KOMUNIKACYJNEJ PICTURES EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM (PECS)

WYKORZYSTANIE WYSOKIEJ TECHNOLOGII W AAC SoundingBoard www.harpo.com.pl Komunikator mowy

ZASADY DOBORU ZNAKÓW AAC Na początku wybieramy znaki odnoszące się do dobrze znanych przedmiotów, pojęć itp. Nowe znaki wprowadzamy po opanowaniu poprzednich. Przy wyborze uwzględniamy potrzeby i zainteresowania użytkownika. W proces nauki systemu muszą być zaangażowane wszystkie osoby z najbliższego otoczenia dziecka !

BIBLIOGRAFIA WYKORZYSTANA W PREZENTACJI Von Tetzchner S., H. Martinsen, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002 Smyczek A. Szwiec J.(2001) Wspomagające sposoby porozumiewania się – nauka i rozwijanie umiejętności. W: M. Piszczek (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Warszawa Smyczek A., Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się uczniów niemówiących-materiały szkoleniowe, Łódź 2003 Materiały z Konferencji AAC w Autyzmie Warszawa 2013

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!