Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu mgr Marzena Zychla Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC) to grupa metod mających na celu umożliwienie osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym SATYSFAKCJONUJĄCĄ KOMUNIKACJĘ. DEFINICJA
zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy ODBIORCY Wśród odbiorców AAC są osoby ze spektrum autyzmu, u których występuje: zaburzony rozwój mowy brak mowy regres mowy
NADAWCA ODBIORCA SCHEMAT KOMUNIKACJI KOD
ARGUMENTY PRZECIW WPROWADZENIU AAC „Nie wprowadzamy AAC, bo chcemy, aby nasze dziecko zaczęło mówić” „ Wprowadzenie AAC zahamuje lub spowolni rozwój mowy u naszego dziecka”
EFEKTY WPROWADZENIA AAC Odpowiednio dobrana metoda AAC oznacza - zaspokojenie potrzeby antycypacji zdarzeń - eliminowanie zaburzonych zachowań służących porozumiewaniu się - możliwość zakomunikowania potrzeb - wdrażanie do samodzielności - doskonalenie kompetencji komunikacyjnych (intencji komunikacyjnej, zabawy relacyjnej, wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego) - możliwość stawiania pytań
DIAGNOZA UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Diagnoza specjalistyczna Diagnoza funkcjonalna Diagnoza ekologiczna
Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole) PRZYKŁADOWE SYSTEMY Makaton znaki znaki manualne graficzne (gesty) (symbole)
PRZYKŁADOWE SYSTEMY - MAKATON Symbol jeść www.makaton.pl Gest jeść
SYMBOLE I GESTY MAKATON iść myć ręce spać książka kot
Picture Communication Symbols (PCS) PRZYKŁADOWE SYSTEMY Picture Communication Symbols (PCS) Poszczególne pojęcia przedstawione są w formie czarno – białych lub kolorowych rysunków, niektóre opracowane są w formie łatwiejszej i trudniejszej.
Programy multimedialne Boardmaker Boardmaker Dynamiclly pro
ZDANIE ZBUDOWANE Z PCS - ów www.aac.org.pl
PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) PRZYKŁADOWE SYSTEMY PICTOGRAM IDEOGRAM SYSTEM (Piktogramy) Zestaw obrazków o wymiarach 10 x 10. Obrazek podstawowy na piktogramie jest biały, jego tło czarne. Każdy posiada podpis informujący o znaczeniu znaku.
Program Pictogram Manager 4.0 piktogramy.prv.pl www.sclera.be
TECHNIKI POSŁUGIWANIA SIĘ ZNAKAMI GRAFICZNYMI Etykiety przedmiotów
TABLICA WYBORU
TABLICA TEMATYCZNA - PIKTOGRAMY
TABLICA TEMATYCZNA – PCS
PLAN AKTYWNOŚCI I
Plan aktywności II 1 2 2
PLAN DNIA
KSIĄŻKA KOMUNIKACJI
www.pecs-poland.pl Podstawowy cel: NAUCZENIE INTERAKCJI KOMUNIKACYJNEJ PICTURES EXCHANGE COMMUNICATION SYSTEM (PECS)
WYKORZYSTANIE WYSOKIEJ TECHNOLOGII W AAC SoundingBoard www.harpo.com.pl Komunikator mowy
ZASADY DOBORU ZNAKÓW AAC Na początku wybieramy znaki odnoszące się do dobrze znanych przedmiotów, pojęć itp. Nowe znaki wprowadzamy po opanowaniu poprzednich. Przy wyborze uwzględniamy potrzeby i zainteresowania użytkownika. W proces nauki systemu muszą być zaangażowane wszystkie osoby z najbliższego otoczenia dziecka !
BIBLIOGRAFIA WYKORZYSTANA W PREZENTACJI Von Tetzchner S., H. Martinsen, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002 Smyczek A. Szwiec J.(2001) Wspomagające sposoby porozumiewania się – nauka i rozwijanie umiejętności. W: M. Piszczek (red.) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Warszawa Smyczek A., Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się uczniów niemówiących-materiały szkoleniowe, Łódź 2003 Materiały z Konferencji AAC w Autyzmie Warszawa 2013
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!