Finansowanie przedsięwzięć Jednostek Samorządu Terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany
Advertisements

Stan realizacji prac przy wdrażaniu Projektu Systemowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej – Działanie 1.4 POKL Departament.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Pożyczki w BGK na wyprzedzające finansowanie w ramach PROW , oraz kredyty EBI, kredyty FRIK, dofinansowanie FRKF Marek Rudnicki BGK, Departament.
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Nowy kredyt technologiczny - premia technologiczna dla innowacji oraz instrumenty wspierające absorpcję funduszy UE w ofercie BGK Maj 2009.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Pożyczki na wyprzedzające finansowanie w ramach PROW
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
System wspierania absorpcji środków unijnych przez BGK – stan i perspektywy Irena Herbst – Wiceprezes BGK Warszawa, luty 2006 r.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Poręczenia i gwarancje spłaty kredytów
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Tytuł prezentacji BGK Miasto, data Fundusz Regionu Wałbrzyskiego – najlepsze źródło finansowania Przedsiębiorstw na Dolnym Śląsku Fundusz Regionu.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Dyrektor Departamentu Wspierania Rozwoju Regionalnego
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Katowice, październik 2006r.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Rola BGK w finansowaniu inwestycji samorządowych
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Rola BGK w finansowaniu inwestycji na obszarach wiejskich
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Program „Samorządowa Polska” Mechanizm finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ramach Programu „Samorządowa Polska” Prezentacja dla.
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Komercyjna oferta finansowania społecznego budownictwa czynszowego Departament Budownictwa Społecznego.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Finansowanie JST Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego Łódź, 17 grudnia 2015 r.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Finansowanie obszarów wiejskich XXX Zgromadzenie Ogólne Związku Gmin Wiejskich RP Warszawa, 19 kwietnia.
1 Zasady i tryb udzielenia przez BGK kredytów z Funduszu Kredytu Technologicznego.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Kto i na jakich warunkach może skorzystać ze wsparcia post JEREMIE?
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Finansowanie przedsięwzięć Jednostek Samorządu Terytorialnego Władysław Kulczycki Dyrektor Zarządzający Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi Konferencja Regionalna PSST Przemyśl - Lwów, 15-16 października 2012 r.

Obszary aktywności BGK Zakres prezentacji Informacja o Banku Obszary aktywności BGK Rola BGK w systemie przepływu środków europejskich Pożyczka PROW Instrumenty inżynierii finansowej wdrażane przez BGK Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych Kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego Obligacje komunalne i przychodowe Zakres prezentacji

Misja i zadania Banku Gospodarstwa Krajowego założony w 1924 r. - jest jedynym polskim bankiem państwowym państwowa instytucja finansowa o dużej wiarygodności, specjalizująca się w obsłudze sektora finansów publicznych wspiera państwowe programy społeczno- gospodarcze oraz samorządowe programy rozwoju regionalnego kluczowe obszary działalności Banku: - wspieranie programów rządowych - obsługa jednostek budżetu centralnego - obsługa jednostek samorządu terytorialnego posiada rating długoterminowy A- (równy ratingowi Polski) odpowiada za wypłatę większości przyznanych Polsce środków europejskich O Banku

Obszary aktywności BGK Kredyt inwestycyjny dla JST Program Partnerstwa Inwestycyjnego Kredyt EBI dla JST i sp. kom Kredyt z dopłatami WFOŚiGW Kredyt FRIK Inicjatywa JESSICA Gwarancje i poręczenia Pożyczki PROW Pewny Partner Unijny Produkty wspierające realizację inwestycji lokalnych i regionalnych Kredyt obrotowy Kredyt obrotowy dla szpitali Kredyt w RB Kredyt płatniczy Pożyczka hipoteczna Produkty poprawiające płynność Rachunki bieżące i pomocnicze Zastępcza obsługa kasowa E-banking Pakiet Pewny Biznes Karty płatnicze Karta pre-paid SIMP Cash pooling Bieżąca obsługa Wieloletnie doświadczenie w obsłudze i finansowaniu sektora publicznego Dostosowanie oferty do oczekiwań sektora publicznego Unikalność oferty na tle innych banków Atuty BGK Obszar / oferta Istniejąca Planowana do wdrożenia Linia kredytowa z EBI dla SME’s Kompletna oferta dostosowywana do potrzeb JST i spółek komunalnych BGK wiodącym bankiem na rynku JST i spółek komunalnych; realizującym aktywnie swą ustawową misję Obszary aktywności BGK

System przepływu środków europejskich Od stycznia 2010 r. BGK odpowiada za wypłaty większości przyznanych Polsce środków europejskich, pełniąc rolę tzw. Płatnika do 9 października 2012 r. wypłaciliśmy ponad 107,9 mld PLN w tym w ramach RPO woj. podkarpackiego ponad 2,4 mld PLN System przepływu środków europejskich

Pożyczka PROW - podstawa prawna Ustawa z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (art. 10d ust. 3, Dz.U. Nr 187, poz. 1381, z późn. zm.), Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich (Dz.U. Nr 216, poz. 1420), Umowa między Ministrem Finansów a BGK w sprawie prowadzenia przez Bank rachunków Ministra oraz ewidencji pozaksięgowej i obsługi bankowej pożyczek na wyprzedzające finansowanie, podpisana 18 czerwca 2009 r. (z późn.zm.). Pożyczka PROW

Pożyczka PROW – podstawowe zasady Pożyczka na wyprzedzające finansowanie – pożyczka udzielana ze środków budżetu państwa. Spłata pożyczki tytułem zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez pożyczkobiorcę - środki z EFRROW - dokonywana jest ze środków przekazywanych przez Agencję Płatniczą (ARiMR) na rachunek Pożyczkobiorcy otwarty w BGK. Waluta pożyczki – PLN. Oprocentowanie – dla każdej transzy ciągnionej w danym kwartale kalendarzowym wynosi 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu w miesiącu poprzedzającym ten kwartał (np. dla pożyczek uruchamianych III kwartale 2012 r. – 1,12%). Prowizja – 0,1% kwoty udzielonej pożyczki, płatna przy uruchomieniu pierwszej transzy pożyczki. Zabezpieczenie – weksel własny in blanco (JST i LGD) wraz z deklaracją wekslową oraz (dodatkowo w przypadku LGD) oświadczenie o poddaniu się egzekucji. Bez przetargu. Zawarcie umowy pożyczki – w terminie miesiąca od daty złożenia w BGK kompletnego wniosku. Pożyczka PROW

Podmioty uprawnione do ubiegania się o pożyczkę PROW Działanie PROW 2007-2013 Pożyczkobiorca Oś 3 jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej Odnowa i rozwój wsi - gminy Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej - gminy, gminne zakłady budżetowe, związki międzygminne Oś 4 leader Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - gminy Wdrażanie projektów współpracy - LGD Funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacja - LGD Pożyczka PROW

Stan realizacji płatności na dzień 01.10.2012 r. 3.165 szt. % spłaconych środków pożyczki Liczba zawartych umów Wartość zawartych umów pożyczki Wartość uruchomionych środków pożyczki Wartość spłat środków pożyczki 1.926,59 mln PLN 2.578,73 mln PLN 1.564,71 mln PLN 81,22 % Pożyczka PROW

Liczba zawartych umów pożyczki PROW – stan na dzień 01.10.2012 r. Pożyczka PROW

Wartość zawartych umów pożyczki PROW woj Wartość zawartych umów pożyczki PROW woj. podkarpackie – stan na dzień 01.10.2012 r. Ogółem: 163 umowy pożyczki na kwotę ponad 127,4 mln zł Pożyczka PROW

Instrumenty inżynierii finansowej Inicjatywa JESSICA Realizowana ze środków dostępnych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013. Celem inicjatywy jest finansowanie projektów rozwoju miast w formie instrumentów zwrotnych np. niskooprocentowanych pożyczek. BGK pełni rolę menedżera Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich (FROM) w Wielkopolsce, na Pomorzu (obszar Gdańska, Gdyni, Słupska i Sopotu), na Mazowszu. Obecnie BGK zarządza kwotą około 615 mln zł, co stanowi ok. 60 % całkowitej alokacji we wszystkich 5 województwach wdrażających ten instrument. Instrumenty inżynierii finansowej

Instrumenty inżynierii finansowej Inne instrumenty inżynierii finansowej wdrażane przez BGK Inicjatywa JEREMIE Główny cel: wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w dostępie do źródeł finansowania o charakterze pozadotacyjnym. BGK wdraża inicjatywę JEREMIE na poziomie regionalnym w 5 województwach (dolnośląskim, łódzkim, pomorskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim), zarządzając łącznie kwotą 1,6 mld zł Program Finansowania Ekonomii Społecznej Pilotażowe wdrożenie programu opartego na zwrotnych instrumentach finansowych. Cel projektu: zapewnienie Podmiotom Ekonomii Społecznej (PES) dostępu do kapitału niezbędnego do rozwijania prowadzonej przez nie działalności wraz z możliwością skorzystania z bezpłatnych usług doradztwa. przetestowanie zwrotnych mechanizmów wsparcia PES przed ich zastosowaniem na szerszą skalę w przyszłej perspektywie finansowej. Instrumenty inżynierii finansowej

Podstawowe zmiany w kredycie ze środków FRIK Kwota kredytu do 0,5 mln PLN Beneficjenci Okres kredytowania Okres karencji Wymagane dokumenty do 1 mln PLN gminy i ich związki gminy i ich związki, powiaty i ich związki do 36 miesięcy do 60 miesięcy do 18 miesięcy do 24 miesięcy zaświadczenie z ZUS oświadczenie o braku zobowiązań publicznoprawnych uchwała o zaciągnięciu kredytu decyzja o zaciągnięciu kredytu podjęta zgodnie z uprawnieniami opinia RIO brak opinii RIO BYŁO JEST Cel kredytowania Koszty dokumentacji związanej z inwestycją (np. studium wykonalności, analizy kosztów i korzyści, ekspertyz, dokumentacji projektowej, przetargowej i innych), koszty związane z poniesionymi opłatami wynikającymi z konieczności uzyskania niezbędnych rozstrzygnięć administracyjnych. Podstawowe zmiany w kredycie ze środków FRIK Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych

Tańsze finansowanie dla samorządów niż kredyt komercyjny Kredyt FRIK Kredyt komercyjny Kwota kredytu 500 tys zł 1 mln zł Okres kredytowania 3 lata 5 lat Okres karencji 1 rok Oprocentowanie 2% 5,09% Koszt kredytu* 20 tys zł 52 tys zł 61 tys zł 155 tys zł * Wyliczenia sporządzone w oparciu o ceny kredytów występujące w 1 kwartale 2011 roku. W celu uzyskania wszelkich informacji oraz skorzystania z oferty kredytu FRIK prosimy o kontakt przez pocztę elektroniczną na adres frik@bgk.com.pl albo z najbliższą placówką BGK, których wykaz dostępny jest pod adresem internetowym www.bgk.com.pl/placowki-1. Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych

Kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego Przedmiot kredytu – inwestycje infrastrukturalne realizowane w sektorach: • Środowisko • Edukacja • Infrastruktura • Zdrowie • Rozwój Gospodarki Opartej na Wiedzy Beneficjenci – JST oraz w indywidualnych przypadkach inne podmioty, realizujące inwestycje służące rozwojowi regionu, z których efektów korzysta pośrednio lub bezpośrednio społeczność lokalna Kwota kredytu • do 50% kosztów inwestycji • przy przedsięwzięciach wspieranych środkami UE łączny udział EBI i UE stanowi łącznie do 90% kosztów inwestycji, (w tym EBI do 50%) • maksymalna kwota kredytu: 12,5 mln EUR • maksymalny koszt projektu: 25 mln EUR Kredyty EBI

Kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego c.d. Okres kredytowania min. okres kredytowania – 4 lata, max. 15 lat, karencja w spłacie kredytu do 5 lat Oprocentowanie/prowizje oprocentowanie zmienne obejmuje stawkę bazową (np. zmienna stawka EBI, WIBOR 3M, WIBOR 1M) oraz marżę BGK z tytułu udzielenia kredytu pobierana jest prowizja – cena ustalana jest dla JST indywidualnie Kredyty EBI

Obligacje komunalne i przychodowe Obligacje – finansowanie inwestycji Współfinansowanie projektów unijnych – „wkład własny” Inwestycje infrastrukturalne Ochrona środowiska Inne inwestycje komunalne BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO – DOŚWIADCZENIE emisje obligacji dla samorządów z całego kraju – ponad 160 emisji ponad 1,85 mld zł zapewnionego finansowania dla samorządów poprzez emisję obligacji komunalnych Kontakt: Departament Skarbu, tel. 22 522 92 11, e-mail: ds@bgk.com.pl Obligacje komunalne i przychodowe

Obligacje komunalne i przychodowe Warunki emisji obligacji komunalnych Terminy spłaty zobowiązań (terminy wykupu obligacji): standardowo nieprzekraczające ok. 8 lat, minimalna wartość emisji: ok. 5 mln zł. Odsetki wypłacane półrocznie, wykup obligacji w oznaczonym terminie. Emisja obligacji uwarunkowana zdolnością gminy do obsługi zadłużenia i zachowania płynności. Brak konieczności przygotowania skomplikowanej dokumentacji dla potrzeb emisji (dokumentacja wystandaryzowana). Emisja niepubliczna – obsługa emisji i rozliczenia prowadzone przez BGK (organizatora emisji), nabywca obligacji: Bank (lub ewentualnie inny inwestor). Podstawy prawne emisji obligacji: 1. Uchwała Rady Gminy/Powiatu/Województwa w sprawie emisji obligacji 2. Ustawa o obligacjach 3. Procedura bezprzetargowa – brak procedury Prawa zamówień publicznych (art. 4 pkt. 3 lit. j) Obligacje komunalne i przychodowe

Obligacje komunalne i przychodowe Obligacje – finansowanie inwestycji Inwestycje w sektorze usług użyteczności publicznej – wodociągi i kanalizacja, ciepłownictwo, transport publiczny, gospodarowanie odpadami, Duża skala inwestycji Długi okres użytkowania Normy środowiskowe i przepisy prawne wymuszające inwestycje Niska rentowność działalności sektora komunalnego vs. konieczność modernizacji i tworzenia infrastruktury, czyli wielomilionowego finansowania, przy utrzymaniu płynności finansowej i zabezpieczeniu spłaty zobowiązań Obligacje komunalne i przychodowe

Obligacje komunalne i przychodowe Obligacje – finansowanie inwestycji Obligacje przychodowe na podstawie Ustawy o obligacjach – finansowanie dla jednostek samorządowych oraz spółek komunalnych Współfinansowanie projektów z POIŚ Możliwość uzyskania dopłat do wykupu obligacji z NFOŚiGW (sektor wodociągowy) Spłata zobowiązań – wykup obligacji w terminie dłuższym niż obligacje zwykłe samorządów (obligacje komunalne) i obligacje zwykłe przedsiębiorstw (obligacje korporacyjne) Obligacje komunalne i przychodowe

Obligacje komunalne i przychodowe Obligacje przychodowe Obligacje przychodowe są spłacane i zabezpieczone przychodami generowaną przez istniejącą, modernizowaną lub nowowybudowaną infrastrukturę w długim okresie czasu. Obligacje przychodowe pozwalają na realizowanie inwestycji w oparciu o przychody generowane przez działalność w sektorach użyteczności publicznej – bez udziału środków budżetów JST lub z bardzo ograniczonym udziałem. Obligacje przychodowe i finansowanie spółek komunalnych – przy wsparciu samorządu – udziałowca spółki, m.in. w zakresie zasad określania cen/taryf – nie wpływa na dług jednostki samorządowej. W przypadku emisji obligacji przychodowych przez samorządy – finansowanie długiem nie obciąża niektórych ustawowych wskaźników zadłużenia (wskaźnik „15%”). Kontakt: Departament Finansowania Strukturalnego i Doradztwa, tel. 22 59657 24, e-mail: dfsd@bgk.com.pl Obligacje komunalne i przychodowe

Bank Gospodarstwa Krajowego www.bgk.com.pl Oddział w Rzeszowie ul. Szpitalna 1 tel. 17 867 05 40 fax .17 867 05 43 e-mail: rzeszow@bgk.com.pl