Agnieszka Chłoń-Domińczak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
EFS w nowym okresie programowania
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Beata Michalska Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Agnieszka Chłoń-Domińczak Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Agnieszka Chłoń-Domińczak

KRK w kontekście europejskim Zalecenie Parlamentu i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. : Odniesienie krajowych systemów kwalifikacji do europejskich ram kwalifikacji do 2010 r.: poprzez odniesienie w sposób przejrzysty poziomów kwalifikacji do poziomów określonych w ERK, opracowanie, w stosownych przypadkach, krajowych ram kwalifikacji zgodnie z krajowym ustawodawstwem i praktyką. Do 2012 r. wszystkie nowe świadectwa, dyplomy i dokumenty Europass potwierdzające zdobyte kwalifikacje, powinny zawierać wyraźne odniesienie — za pośrednictwem krajowych systemów kwalifikacji — do odpowiedniego poziomu europejskich ram kwalifikacji.

Wdrożenie KRK i ERK to: Budowanie programów edukacyjnych w oparciu o efekty uczenia się, które podlegają weryfikacji (jako warunek wdrożenia). Narzędzie służące zmianie sposobu oceny i postrzegania zdobywanych kwalifikacji: z perspektywy procesu uczenia się na efekty z tego wynikające Umożliwienie opisu kwalifikacji i kompetencji jako efektów pełnego spektrum uczenia się (formalnego, pozaformalnego i nieformalnego) KKR pozwala na objęcie różnorodnych ścieżek dochodzenia do określonego poziomu kwalifikacji, rozpoznawalnego w Polsce oraz w Europie.

Model KRK – etapy realizacji I etap: opracowanie eksperckiego modelu KRK II etap: konsultacje i wypracowanie docelowego modelu KRK, założenia merytoryczne i instytucjonalne wdrożenia KRK, opracowanie raportu referencyjnego do ERK III etap: funkcjonowanie KRK w Polsce, odpowiednio odniesionych do ERK Projekt IBE

Cele projektu Cel ogólny: opracowanie ostatecznych założeń merytorycznych i instytucjonalnych dla wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji oraz krajowego rejestru kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Cele szczegółowe: CS 1. Opracowanie modelu KRK i projektu raportu referencyjnego, z udziałem interesariuszy (m.in. instytucji edukacyjnych, pracodawców, związków zawodowych) w oparciu o wypracowany ekspercki model KRK CS 2. Zbudowanie mapy kwalifikacji w Polsce w odniesieniu do ERK CS 3. Opracowanie procedur potwierdzania kompetencji w celu uzyskania kwalifikacji i weryfikacji istniejących kwalifikacji w odniesieniu do ERK, z uwzględnieniem zasad zapewniania jakości CS 4. Przygotowanie założeń merytorycznych, instytucjonalnych i organizacyjnych dla instytucji do spraw Krajowego Systemu Kwalifikacji oraz wsparcie dla funkcjonowania Instytucji ds. KSK CS 5. Zwiększanie wiedzy na temat Krajowych Ram Kwalifikacji i kształcenia w oparciu o efekty uczenia się wśród instytucji edukacyjnych i szkoleniowych i uczestników rynku pracy.

Zadania w ramach projektu Prace nad modelem KRK i raportem referencyjnym w Polsce (lipiec 2010 – czerwiec 2012). Zbudowanie mapy kwalifikacji w Polsce (lipiec 2010 – czerwiec 2012 + monitorowanie do końca trwania projektu) Przygotowanie i weryfikacja założeń merytorycznych i instytucjonalnych funkcjonowania instytucji do spraw Krajowego Systemu Kwalifikacji oraz krajowego rejestru kwalifikacji (lipiec 2010 – grudzień 2013) Współpraca międzynarodowa i ponadnarodowa oraz gromadzenie i przekazywanie wiedzy i informacji dotyczącej KRK w Polsce (lipiec 2010 – grudzień 2013)

Harmonogram prac w KRK: 2010-2011 Postęp rzeczowy w KRK Termin Szersze konsekwencje Model KRK w Polsce po konsultacjach społecznych I kwartał 2011 Ostateczne zatwierdzenie (przez Komitet ds. KRK): liczby poziomów referencyjnych (po uwzględnieniu stanowisk zainteresowanych środowisk) oraz brzmienia deskryptorów generycznych. Rozpoczęcie przygotowywania szczegółowych deskryptorów dla wybranych obszarów (zakładamy, że w projekcie przygotujemy przykładowe szczegółowe deskryptory, docelowo powinny one być przygotowywane przez specjalistów/dydaktyków danych obszarów). Zidentyfikowanie instytucji i podmiotów funkcjonujących w obszarze KRK (mapa interesariuszy), które stanowić będą podstawę „Rady KRK” oraz sieci ekspertów - w efekcie prowadzonych konsultacji społecznych. Opracowanie strategii informacyjno-promocyjnej nt. KRK Rozpoczęcie wdrażania strategii – budowanie wiedzy i świadomości na temat KRK wśród uczestników procesu: instytucji edukacyjnych, pracodawców i innych. Budowanie oczekiwań wobec procesu kształcenia opartego o efekty uczenia się. Szczegółowy model KRK z grupami deskryptorów II kwartał 2011 Opracowanie modelu KRK z przykładowymi deskryptorami szczegółowymi jako podstawy dla dalszych działań dla określania poziomów kwalifikacji Przygotowywanie ścieżek kształcenia w języku efektów uczenia się (szkolnictwo ogólne, szkolnictwo zawodowe, i inne) Zmiany brzmienia wymogów zawodowych/kwalifikacji (w tym w istniejących aktach wykonawczych) na język efektów uczenia się Identyfikacja i wskazanie instytucji, które będą określać poziom określonych kwalifikacji Wstępne założenia do budowy raportu referencyjnego Kierunkowe określenie struktury raportu referencyjnego Kontakt z ekspertami międzynarodowymi Budowa ścieżki krytycznej przygotowania raportu referencyjnego zgodnie z przyjętym harmonogramem Zasady potwierdzania kompetencji i weryfikacji kwalifikacji III kwartał 2011 Budowa jasnych zasad uzupełniania i potwierdzania kompetencji zdobytych nieformalnie i pozaformalnie Konieczność określenia zasad instytucjonalnych walidacji, z uwzględnieniem jakości – nowy obszar dla oferty instytucji edukacyjnych Projekt raportu referencyjnego IV kwartał 2011 Odniesienie kwalifikacji zdobywanych w Polsce do Europejskich Ram Kwalifikacji. Ułatwienie przepływu uczniów i pracowników pomiędzy krajami UE. Wykorzystanie oferty edukacyjnej polskich instytucji na szerszym rynku europejskim.

Harmonogram prac w KRK: 2012 Postęp rzeczowy w KRK Termin Szersze konsekwencje Projekt krajowego rejestru kwalifikacji I kwartał 2012 Ułatwienie dostępu do wiedzy na temat tego gdzie i jak można w Polsce uzyskać kwalifikacje. Dalsza rozbudowa mobilności osób i zasięgu oferty dla kwalifikacji. Rozbudowa rejestru w oparciu o projekt Przygotowanie wzorcowej bazy opisów zawodów w modelu KRK II kwartał 2012 Udostępnienie opisu zawodów istotnych z punktu widzenia edukacji w modelu KRK Przygotowanie podstaw do połączenia zasad opisu zawodów z perspektywy rynku pracy i systemu edukacji w modelu KRK Opracowanie modelu oceny kwalifikacji i weryfikacji kompetencji oraz systemu monitorowania jakości dla potrzeb KSK Wdrażanie systemu oceny kwalifikacji i weryfikacji kompetencji Wdrażanie systemu monitorowania jakości Instytucjonalne wdrożenie Instytucji ds. KSK jako instytucji „czuwającej” nad KRK Przygotowanie zmian regulacji dotyczących funkcjonowania Biura Uznawalności, aby podjęło pełne obowiązki instytucji ds. KSK Wdrożenie pełnych procedur monitorowania jakości kwalifikacji Zwiększenie dostępu do informacji w ramach rejestru kwalifikacji. Uruchomienie procedur bieżącego uzupełniania rejestru kwalifikacji w modelu docelowym Opracowanie instytucjonalnych zasad określania punktów kredytowych (z uwzględnieniem roli istniejących instytucji edukacyjnych i innych instytucji określających i weryfikujących wymogi kwalifikacyjne) Opracowanie instytucjonalnych zasad uznawania kwalifikacji nieformalnych i pozaformalnych (z uwzględnieniem roli istniejących instytucji edukacyjnych) Powołanie Rady KRK – instytucjonalnej formy uspołecznienia Ram Kwalifikacji działającej w ramach Instytucji ds. KSK I badanie ewaluacyjne KRK III kwartał 2012 Ocena sposobu wdrażania systemu, pod kątem realizacji postawionych celów. Weryfikacja procedur i funkcjonowania – może mieć konsekwencje dla zasad przyjętych przez instytucje edukacyjne

Podjęte działania Rewizja eksperckiego modelu KRK, rozbudowanie modelu o 5. poziom Udział w pracach grupy ekspertów Komitetu ds. KRK – prace nad słowniczkiem Rozpoczęcie debaty społecznej – konferencja otwierająca debatę: 7 listopada Nawiązanie współpracy z instytucjami realizującymi projekty systemowe związane z KRK Nawiązywanie współpracy międzynarodowej (Niemcy, Holandia, Belgia, Anglia) i krajowej (sektor budowlany, woj. małopolskie) Identyfikacja projektów finansowanych z EFS związanych z kwalifikacjami (np. walidacja) Uruchomienie strony www

Poziomy realizacji działań na rzecz przygotowania i wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji

Debata społeczna dotycząca KRK Pytanie podstawowe: Jak uczynić Krajowe Ramy Kwalifikacji efektywnym narzędziem wspierania rozwoju uczenia się przez całe życie i rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce?

Proponowane obszary debaty Model KRK dla maksymalizacji możliwości osiągania poziomu kwalifikacji przez uczących się poziomy kwalifikacji wraz z wymaganiami dotyczącymi wiedzy, umiejętności oraz kompetencji indywidualnych i społecznych Proces osiągania kwalifikacji oparty na efektach uczenia się narzędzie niezbędne do wdrożenia strategii uczenia się przez całe życie dla osiągania kwalifikacji różnymi ścieżkami, akumulacja i transfer osiągnięć w różnych sektorach edukacji System potwierdzania efektów uczenia się oraz mechanizmy zapewniające jakość kwalifikacji dla wiarygodności edukacji i kwalifikacji w kraju i w Europie Zakres uczestnictwa partnerów społecznych i uczestników dialogu obywatelskiego w systemie kwalifikacji dla pełnego zaangażowania grup interesariuszy w tworzeniu i funkcjonowaniu systemu kwalifikacji

Strona www