KAPITAŁ SPOŁECZNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie wyników badań desk research.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWArzyszenie zrównoważonego rozwoju i przedsiębiorczości społecznej
Advertisements

Paweł Rudkowski – Legnica, 13 kwietnia 2011 r.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
UNIWERSYTETY TRZECIEGO WIEKU
Organizacje pozarządowe
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PROMUJĄCEJ PROJEKT
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Poznań, 12 – 13 marca 2011 roku. P ODSUMOWANIE W Targach Aktywni 50+ uczestniczyło 100 wystawców: 60 organizacji samorządowych i pozarządowych; 40 wystawców.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
,,Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PoWOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1991 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO - POMORSKIE. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 10 ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1989 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
SYSTEM INSTYTUCJONALNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Podsumowanie wyników badań
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Plan Odnowy Miejscowości
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Harmonogram naboru do ZPORR w Województwie Małopolskim UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZE STRUKTURALNE Marszałek Województwa Małopolskiego Janusz Sepioł
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
RYNEK PRACY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego
POTENCJAŁ GOSPODARCZY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
mieszkańców pomorskiej wsi
w wyborach do parlamentu RP
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Pełnosprawny wyborca Aktywność obywatelska studentów z niepełnosprawnościami w kontekście wyborów.
KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW Świdnica, 23 września 2014r.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
„Proces odnowy wsi na przykładzie gminy Lubaczów, w kontekście założeń Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi” Rzeszów, r. Wiesław Kapel Wójt Gminy.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
Cele Programu:  stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3 (w wyjątkowych przypadkach.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Projekt dofinansowany ze środków Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata
Zapis prezentacji:

KAPITAŁ SPOŁECZNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie wyników badań desk research

Obszar 2 powiaty: białostocki i sokólski 25 gmin, w tym 12 wiejskich 771 sołectw 1034 miejscowości 13 miast 5030 km 2 powierzchni

Demografia Ludność ogółem – osób –Mężczyźni (38%) –Kobiety (39%) Struktura wiekowa –w wieku przedprodukcyjnym os. (15%) –w wieku produkcyjnym – os. (67%) –w wieku poprodukcyjnym – os. (18%)

Frekwencja wyborcza podczas I tury wyborów samorządowych 2010 Obszar Liczba wyborców Liczba kart oddanych Liczba obwodów głosowania Frekwencja Powiat białostocki ,33% Powiat sokólski ,35% Województwo Podlaskie ,26%

Największą frekwencję wyborczą odnotowano w Gminie Nowy Dwór (74,69%), a następnie w Gminach Turośń Kościelna (65,38%), Sidra (63,10%) oraz Krynki (60,23%). W 13 gminach frekwencja była wyższa niż średnia regionalna. Najniższą frekwencję zanotowano w Gminie Korycin (32,16%) oraz Gminach Poświętne (38,20%) oraz Gródek (38,25%)

Na terenie OFPK w wyborach do rad gmin w 2010 roku na jeden mandat przypadało niespełna 4 kandydatów i niewiele ponad 2 komitety wyborcze. Najwięcej kandydatów ubiegało się o wybór na radnego w Gminie Sokółka (9,1 os./mandat), a następnie w Gminie Łapy (8,48 os./mandat). Najmniej chętnych do prac w radzie gminy było w Gminie Poświętne (1,07 os./mandat), Korycin (1,40 os/mandat) oraz Gródek (1,93 os./mandat). Były to również gminy o najniższej frekwencji wyborczej.

19 spośród wszystkich 166 zarejestrowanych na OFPK komitetów wyborczych było w nazwie powiązanych z jakąkolwiek partią polityczną. W powicie sokólskim na 3 zarejestrowanych komitetów wyborczych 3 były komitetami partii politycznych, W powiecie białostockim 3 z 4 komitetów wyborczych były komitetami partii politycznych.

Na koniec 2011 roku na terenie OFPK działało 519 organizacji pozarządowych, w tym 31 fundacji oraz 488 organizacji o charakterze asocjacyjnym. W Sekcji S dział 94 DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACJI CZŁONKOWSKICH zarejestrowanych było 559 organizacji Działają tu łącznie 172 Ochotnicze Straże Pożarne (w tym 97 w powiecie białostockim i 75 w powiecie sokólskim), 64 uczniowskie kluby sportowe oraz 43 kluby sportowe.

Rośnie udział procentowy nowo rejestrowanych organizacji pozarządowych w ogóle nowo rejestrowanych podmiotów sektora prywatnego, który w 2009 roku wynosił 1,44%, w 2010 – 2,05%, a w 2011 – 2,96%

Przedsięwzięcia lokalne finansowane ze środków POKL W ramach Działania Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich na terenie OFPK zrealizowano 25 projektów o łącznej wartości i dofinansowaniu w wysokości złotych. Wnioskodawcami było 12 organizacji pozarządowych, 10 jednostek samorządu terytorialnego, uczelnia wyższa i 2 przedsiębiorców.

Przedsięwzięcia lokalne finansowane ze środków POKL cd. W ramach Działania Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji na terenie OFPK zrealizowano 72 projekty o łącznej wartości i dofinansowaniu w wysokości złotych. Wnioskodawcami było 57 organizacji pozarządowych, 8 jednostek samorządu terytorialnego i 10 przedsiębiorców.

Przedsięwzięcia lokalne finansowane ze środków POKL cd. W ramach Działania Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. na terenie OFPK zrealizowano 94 projekty o łącznej wartości i dofinansowaniu w wysokości złotych. Wnioskodawcami było 51 organizacji pozarządowych, 39 instytucji sektora publicznego (gminy i szkoły) i 14 przedsiębiorców. Na uwagę zasługuje fakt, że wnioskodawcy połowy, bo 47 projektów nie posiadali siedziby na terenie OFPK.

Wszystkie projekty realizowane w ramach w/w Działań POKL skierowane były na rozwój kapitału społecznego obszaru, czyli również kapitału społecznego. Lokalne organizacje pozarządowe były wnioskodawcami: –4 projektów (16%) w ramach Działania 6.3.; –38 projektów (52,8%) w ramach Działania 7.3; –29 projektów (30,9%) w ramach Działania 9.5.

Na terenie OFPK funkcjonuje 57 bibliotek i 9 punktów bibliotecznych z łącznym księgozbiorem woluminów, w których w 2011 roku czytelników wypożyczyło woluminów. Na terenie OFPK funkcjonują 4 kina z łącznie 654 miejscami, które w 2011 roku zorganizowały 194 seanse filmowe W działających na terenie OFPK 5 muzeach ekspozycje obejrzało zwiedzających. Muzea były również organizatorem imprez oświatowych, takich jak odczyty, warsztaty, czy lekcje.

Jedyny działający na OFPK teatr dramatyczny w 2011 roku dał 66 przedstawień, które obejrzało 2655 widzów. Należy zauważyć, że w ostatnich latach i liczba przedstawień, jak i ich widzów maleje. W roku działających na obszarze opracowania instytucji kultury zorganizowało 1450 imprez, w których udział wzięło uczestników. Największym zainteresowaniem cieszyły się występy zespołów artystycznych. W zorganizowanych przeze instytucje kultury w 2011 roku 25 kursach wzięło udział 439 uczestników, a najwięcej w kursach plastycznych.

Na obszarze OFPK działa 125 zespołów artystycznych z 1730 członkami, a przeważają wśród nich zespoły muzyczne i folklorystyczne. Obszary zainteresowań i hobby są realizowane przez mieszkańców w ramach kół klubów tematycznych, których na koniec 2011 roku funkcjonowało 106 z 181 członkami. Najliczniejsze były koła plastyczne i kluby seniora. Na terenie OFPK działa 88 klubów sportowych, zrzeszających ponad 4918 członków. W 2011 roku osób ćwiczących w klubach było 4986, w tym 1655 kobiet. Większość, bo ponad 78% osób ćwiczących to osoby w wieku poniżej 18 roku życia. Na terenie OFPK działa 198 sekcji sportowych z 75 trenerami i 151 instruktorami sportu.

Synteza uwarunkowań

Atuty Wielokultorowość Tradycje kulturowe, folklor Podtrzymanie tradycji i folkloru poprzez działające zespoły ludowe Silne związanie z regionem (starszej i w średnim wieku części społeczeństwa) Istnienie wolnych zasobów siły roboczej Są ludzie, którzy kultywują tradycje i chronią dziedzictwo kulturowe;

Atuty Gościnność Wzrastający poziom wykształcenia ponadgimnazjalnego Pracowitość mieszkańców Wielość i różnorodność organizacji pozarządowych (wśród osób starszych), Świadomość roli kultury wśród społeczności obszaru, Liczne cykliczne imprezy sportowe, festyny, jarmarki Dobrze rozwinięta sieć domów pomocy społecznej i domów dziecka

Wykwalifikowany personel do pracy z rodzinami zastępczymi Zwiększająca się liczba ludności miejskiej osiadającej na wsi Pozytywne nastawienia mieszkańców do swojego miejsca zamieszkania Współpraca i międzygminne inicjatywy Atuty

Problemy Ucieczka młodych aktywnych ludzi Zanikające wśród młodzieży kultura i tradycje lokalne (np. rękodzieło ludowe, rzemiosło artystyczne, potrawy regionalne), Niskie wydatki na kulturę fizyczną, oświatę, służbę zdrowia Słabe zaangażowanie w życie publiczne – bierność i postawy roszczeniowe

Problemy Niski poziom integracji społeczeństwa Brak pozytywnych liderów Niska aktywność i świadomość społeczeństwa na temat pozyskiwania funduszy na rozwiązywanie lokalnych problemów. Niedostateczne zainteresowanie osobami niepełnosprawnymi Niska świadomość ekologiczna Brak programów współpracy z organizacjami pozarządowymi wypracowanymi wspólnie z tymi organizacjami; Brak środków na osiągnięcie standardu usług świadczonych przez domy pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami

Problemy Niewykorzystanie możliwości istniejącej bazy lokalowej zamykanych obiektów publicznych. Niezorganizowane wewnętrznie wspólnoty lokalne Wykluczenie społeczne /marginalizacja/ Brak środków na działanie profilaktyczne mające na celu umacnianie rodziny Brak środków na rozwijanie rodzinnych form opieki nad dzieckiem Brak wystarczających zasobów finansowych na rozwój bazy materialnej pomocy społecznej

Brak wystarczających zasobów finansowych na zatrudnienie niezbędnych specjalistów do realizacji zadań Brak wystarczających zasobów finansowych na utworzenie infrastruktury społecznej dla potrzeb osób niepełnosprawnych Problemy