MAREK KRUKOWSKI GIMNAZJUM NR 18 IM. M. RATAJA W LUBLINIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BiznesKlasa UNICEF – projekt edukacji humanitarnej.
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Nauczyciele o pracy nad projektem europejskim. Miejsce badania: Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu Termin badania: 15 czerwca 2012 r. Uczestnicy badania: nauczyciele.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
GŁÓWNY CEL KAMPANII Zwiększenie wśród uczniów i młodych pracowników świadomości zagrożeń związanych z pracą, promocja tematyki bezpieczeństwa pracy w edukacji.
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
Młodzieżowa Akcja Obywatelska „20 lat wspólnie” w gimnazjum nr 3 im
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Praca metodą projektu edukacyjnego
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
WITAMY W. Nowy nadzór Dlaczego zajęliśmy się tym projektem ? Obecny stan oświaty – bez katastrofy, przeciętność, Obecny stan oświaty – bez katastrofy,
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Uczniowie i nauczyciele wykorzystują TI w projektach realizowanych wspólnie z partnerami w Polsce i za granicą.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
1 Projekt Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
1 Projekt Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji Educational Foundation.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
w praktyce pedagogicznej
Kwiecień 2014 r. Debata.
SamoGazetkaComeniusRząd czyli… O działalności w naszej szkole.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Civic Voices jest programem, którego jednym z głównych celów jest poznanie współczesnej historii poprzez fakty, życiorysy, wspomnienia działaczy z całego.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
TIK w pracy nauczyciela
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła ma na celu: Wprowadzenie i promowanie kształcenia innowacyjnego Równanie szans edukacyjnych Kształcenie i promowanie.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 14 im. Jana Gutenberga Fundacji Szkolnej w Warszawie Comenius Peaceful Horizons – C.O.M.P.A.S.S. Come.
Sesja warsztatowa Dorota Janułajtys Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Praca metodą projektu edukacyjnego
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

MAREK KRUKOWSKI GIMNAZJUM NR 18 IM. M. RATAJA W LUBLINIE

Peter Ackerman, A Force More Powerful „Międzynarodowy Projekt Pamięci o Demokracji” – lubelskie doświadczenia “Prawdziwa historia jest o zwykłych obywatelach, którzy są zaangażowani w wielkie sprawy budowane od podstaw.” Peter Ackerman, A Force More Powerful

CELE PREZENTACJI Przedstawienie ogólnych założeń projektu; Zapoznanie z działaniami podjętymi w ramach projektu; Zachęcenie Państwa do wykorzystania historii mówionej, jako metody kształtowania postaw obywatelskich młodych ludzi.

„Głosy Obywateli: Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji” „Głosy Obywateli: Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji”. Civic Voices 3 letni projekt prowadzony przez Edukacyjną Fundację Amerykańskiej Federacji Nauczycieli, jako część grantu ufundowanego przez Amerykański Departament Edukacji; ”Civic Voices” to program, którego jednym z głównych celów jest poznanie współczesnej historii poprzez fakty, życiorysy, wspomnienia działaczy z całego świata, koncentrując się przede wszystkim na 8 krajach, tzw. partnerach projektowych; Polskim partnerem projektu to NSZZ „Solidarność” – Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania. Pozostałe kraje: Gruzja, Mongolia, Filipiny, Kolumbia, Republika Południowej Afryki, Irlandia Północna oraz Stany Zjednoczone Ameryki – główny koordynator projektu.

GŁÓWNE CELE PROJEKTU Zachowanie pamięci o najważniejszych walkach o demokrację na świecie, Promowanie zaangażowania obywatelskiego, Podkreślenie wartości osobistych wspomnień, Rozwijanie analizy porównawczej, jako jednej z metod nauczania.

LUBELSKIE DOŚWIADCZENIA Uczniowie uczestniczący w projekcie, przygotowali i nagrali wywiady z ludźmi, którzy tworzyli historię, walczyli o demokratyczne państwo - wolne państwo. Wywiady zostały zarchiwizowane w formie cyfrowej i zamieszczone na stronie internetowej. Skrypty wywiadów przetłumaczone są na język angielski i stały się materiałem dydaktycznym o wymiarze międzynarodowym.

UCZENIE SIĘ DEMOKRACJI Rozpoczęliśmy od przeglądu podstawowych pojęć związanych z demokracją. Kolejnym etapem było badanie społeczności lokalnej, czyli wybór osób z którymi warto przeprowadzić wywiady. Trzeci etap naszej pracy był najciekawszy, ponieważ dotyczył przeprowadzenia wywiadu, czyli bezpośredniego spotkania z ciekawymi ludźmi i ich historią mówioną. Rozmowy nagrywane były na kamerze cyfrowej. Następnie przystąpiliśmy do najbardziej żmudnej pracy – sporządzania skryptu wywiadu w języku polskim i angielskim. Uczniowie wybierali te fragmenty wywiadów, które najlepiej charakteryzują działania rozmówców w walce o demokrację na początku lat 80-tych poprzedniego wieku.

JAKIE PYTANIA ZADAWALI UCZNIOWIE? Jaki wpływ lata młodości miały na Pana dalsze życie? Czy może Pani opisać, kiedy nabrała Pani wrażliwości społecznej? Co zainspirowało Pana do podjęcia działalności obywatelskiej? Co osiągnął Pan dzięki swojej działalności? Jakie rady dałbym Pan młodym ludziom, pragnącym podjąć działalność obywatelską?

http://www.civicvoices.org/MemoryBank

CZY WARTO BYŁO ? Co o udziale w projekcie „Międzynarodowy Bank Pamięci o Demokracji” sądzą sami uczniowie? Oto kilka wypowiedzi „Pan Alfred Bondos zaskoczył mnie, oczywiście pozytywnie, swoimi pamiątkami. Na miejsce przybył bardzo radosny – uśmiech nie schodził mu z twarzy. W ręku trzymał czarną walizkę, w której ukryta była cała jego historia. Od samego początku wiedziałem, że pierwsze spotkanie będzie wyjątkowe.(…) .”   „(…)Mnie na samym wstępie zaciekawiły `pamiątki przyniesione przez P. A. Bondosa: medale, dokumenty i pewna statuetka, przedstawiająca człowieka z zerwanymi łańcuchami – symbol walki ludzi z komunizmem. Wywiad okazał się niezwykle ważny. Dowiedzieliśmy się wiele na temat strajków w Świdniku, działalności ZOMO i internowań. Mieliśmy również szansę bliżej przyjrzeć się powstawaniu NSZZ Solidarność z perspektywy mieszkańca Świdnika a nie z stron książki do historii. Uświadomiłem sobie, że w zasadzie nie zaistniałaby ona bez solidarności „przez małe s”. To ludzie stworzyli podwaliny walki o niepodległą Polskę dzięki współpracy. Spotkanie wypełniły barwne opowieści, które wywołały wzruszenie nie tylko u słuchaczy. Była to dla mnie poruszająca lekcja historii współczesnej, pokazująca, że każdy może podjąć skuteczne działania obywatelskie, każdy może walczyć o respektowanie praw człowieka.” „Następne spotkanie odbyło się z księdzem Zbigniewem Kuzią. Ksiądz, będący również kapelanem NSZZ Solidarność w Lublinie, uświadomił nam, jak bardzo tamte czasy różniły się od współczesnych.” „Ostatnie spotkanie dotyczyło działalności Pani Renaty Węglarz. Jej mąż – Stanisław Węglarz był bardzo ważnym działaczem NSZZ Solidarność, dlatego też pytania nawiązywały także do historii jej męża. Pani Renata Węglarz ukazała dążenia niepodległościowe z jeszcze innej strony. Bardzo barwnie opowiadała historie na temat ucieczek męża z Łęcznej przed służbami bezpieczeństwa (tam też mieszkali), tworzenia Solidarności w szkołach czy swojego dzieciństwa. Wszystko to sprawiło, że wraz z działaczką przeżywaliśmy jej historię. Po części jej współczuję – jej życie było bardzo ciężkie i nie „umywa” się nawet do naszych współczesnych czasów. A wszystko to za sprawą demokracji...” „Przeprowadzając wywiad po wywiadzie, poznając coraz to bliżej oblicze komunizmu, dostrzegłem piękno demokracji, jej prawdziwe zalety. Porównując moje dotychczasowe życie do koszmaru komunizmu, doceniam to, że aby wyrazić swoje zdanie nie muszę strajkować. Mogę je swobodnie wypowiedzieć, biorąc za nie odpowiedzialność. W tym momencie jednak powinienem podziękować p. Renacie Węglarz, p. Alfredowi Bondosowi i ks. Zbigniewowi Kuzi za to, że nauczyli mnie doceniać to, co mam, jednocześnie ukazując nowe drogi rozwoju...” „Sądzę, że gdyby nie realizacja tego projektu, moje życie byłoby uboższe o coś bardzo cennego i ważnego. Zrozumiałam, że nie trzeba być historykiem, nie trzeba wertować wielu książek, aby zrozumieć wagę wydarzeń sprzed wielu lat i poznać historię swojego kraju. Myślę, że młodzi ludzie, uczestnicząc w podobnych projektach, mogą przekonać się o sile „słowa mówionego”. Wiem, że dopiero dzięki rozmowie z człowiekiem, który walczył o wolna Polskę można zrozumieć sens i pojąć siłę słowa patriotyzm”.

WAŻNY JEST KAŻDY SZCZEGÓŁ…

BYLIŚMY ZA WIELKĄ WODĄ…

DLACZEGO HISTORIA MÓWIONA? Podczas gdy doraźnym celem projektu Banku Pamięci jest zachowanie spuścizny ważnych walk z przeszłości, to jego celem długoterminowym jest zachęcenie młodych obywateli do zaangażowania w sprawy obywatelskie. Jak powiedział Kierkegaard, “Życie można zrozumieć, patrząc nań tylko wstecz. Żyć jednak trzeba patrząc do przodu.” Poprzez podkreślenie roli jednostek w dokonywaniu znaczących zmian, projekt daje możliwość lepszego zrozumienia przez uczniów powiązań pomiędzy teoretycznymi pojęciami demokracji, a konkretnymi działaniami podejmowanymi przez obywateli mającymi na celu wprowadzenie tych ideałów w życie.

Dziękuję za uwagę.