Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę studentów do 2030
Plan prezentacji Zmiany liczby studentów na Mazowszu – tendencje w przeszłości Metoda prognozowania, założenia i scenariusze prognoz Wyniki prognoz wg scenariuszy Komentarz najważniejszych wyników rekomendacje Warszawa,
Wskaźniki skolaryzacji brutto Warszawa,
Studenci według płci i typu szkół (w tys.) Mazowsze Polska Warszawa,
Studenci według płci i typu szkół (w tys.) Mazowsze Warszawa Warszawa,
Roczne zmiany liczby studentów wg płci i typów szkół (w %) Mazowsze Polska Warszawa,
Roczne zmiany liczby studentów wg płci i typów szkół (w %) Mazowsze Warszawa Warszawa,
Studenci według płci, typu studiów i trybu studiowania (w tys.) Mazowsze Publiczne Niepubliczne Warszawa,
Studenci według płci, typu studiów i trybu studiowania (w tys.) Publiczne Niepubliczne Polska Warszawa,
Mazowsze Publiczne Niepubliczne Roczne zmiany liczby studentów wg płci, typu studiów i trybu studiowania (w %) Warszawa,
Polska Publiczne Niepubliczne Roczne zmiany liczby studentów wg płci, typu studiów i trybu studiowania (w %) Warszawa,
Struktura studentów wg kierunku studiów (w %) Mazowsze- mężczyźni Publiczne Niepubliczne Warszawa,
Struktura studentów wg kierunku studiów (w %) Mazowsze- kobiety Publiczne Niepubliczne Warszawa,
Zmiany liczby studentów na Mazowszu – tendencje w przeszłości 1.Obniżenie tempa wzrostu współczynników skolaryzacji. 2.Spadek liczby studiujących mężczyzn i rosnący udział kobiet wśród studiujących. 3.Dominacja studentów stacjonarnych na studiach publicznych a w szkołach niepublicznych studentów niestacjonarnych. 4.Spadek liczby studentów na studiach niestacjonarnych w szkołach publicznych i liczby studentów na studiach stacjonarnych w szkołach niepublicznych. 5.Większe zróżnicowanie studentów pod względem wybranych kierunków na studiach publicznych. a) Utrzymujące się wysokie zainteresowanie kierunkami społecznymi (wzrost udziału studiujących mężczyzn na studiach publicznych). b) Spadł udział studiujących na kierunkach humanistycznych na studiach publicznych.
Zmiany liczby studentów na Mazowszu – dekompozycja czynników zmian
Studenci studiów wyższych – założenia i scenariusze (1) Od czego mogą zależeć zmiany: 1)Demografia – zmiany liczby osób w grupach wieku, w których podejmowane jest najczęściej kształcenie na poziomie wyższym. 2) Zmiany preferencji - współczynników skolaryzacji według wieku 3) Napływ studentów z zagranicy Wnioski z przeszłości: 1)Demografia odgrywała rolę w przypadku wszystkich typów studiów, ale relatywnie mniejszą w przypadku stacjonarnych studiów dziennych
Studenci studiów wyższych – założenia i scenariusze (2) Wnioski z przeszłości (cd.): 2) Studenci zagraniczni nie odgrywają na razie większej roli wśród studentów ogółem (ich udział na Mazowszu wzrósł z 1,1% w 2008 roku do 1,3% w 2009 roku. 3) Współczynniki skolaryzacji osiągnęły w Polsce wartości zbliżone do maksymalnych W UE i na świecie – trudno zakładać dalszy ich wzrost. 4) Następują zmiany proporcji wybieranych kierunków przez maturzystów. Scenariusze i założenia: I.Scenariusz bazowy : liczba studentów poszczególnych typów i kierunków studiów zmieni się proporcjonalnie do zmian demograficznych II.Scenariusz dostosowania na płatnych studiach: na każdym kierunku dostosowanie ze względu na demografię będzie dotyczyć najpierw płatnych studiów, a publicznych stacjonarnych dopiero w przypadku braku alternatywy. III.Scenariusz kontynuacji trendów w preferencjach (np.:mniejsze zainteresowanie pedagogiką, większe medycyną)– ze względu na złożoność wyników będzie szerzej omówiony w raporcie
Wyniki projekcji –scenariusz I Obserwacje z przeszłości Projekcja Spadek o 95 tys. studentów ok.29% liczby w 2009 roku Liczba studentów każdego z kierunków i typów studiów spada o 29% do 2024 roku Potem niewielki wzrost
Wyniki projekcji –scenariusz II Obserwacje z przeszłości Projekcja Uczelnie prywatne przejmują niemal cały wpływ zmniejszenia liczby studentów na siebie
Studenci studiów podyplomowych – założenia i scenariusze Od czego mogą zależeć zmiany: 1)Demografia - liczba osób w wieku lat 2) Ukończone wyższe wykształcenie i chęć dalszego studiowania – efekt kohortowy 3) Koniunktura w gospodarce – większość finansowana przez pracodawców Prawdopdobne następstwa dołków koniunktury Wzrost liczby osób z wyższym wykształceniem w wieku Wzrost liczby osób ogółem W wieku lat Wnioski z przeszłości: Scenariusze i założenia: I.Optymistyczny : liczba osób na studiach podyplomowych proporcjonalna do liczby osób z wyższym wykształceniem w wieku lat II. Pesymistyczny : liczba osób na studiach podyplomowych proporcjonalna do liczby osób w wieku lat
Studenci studiów podyplomowych – metoda i założenia Obserwacje z przeszłości Projekcje
Studenci studiów doktoranckich – metoda i założenia Założenia: 1)Zmiany liczby doktorantów będą zależeć od liczby osób z wyższym wykształceniem w wieku lat 2) W przypadku mężczyzn jest to stabilny odsetek, w przypadku kobiet odsetek będzie rósł do zrównania z odsetkiem mężczyzn w 2015 roku 3) Studenci z zagranicy w dalszym ciągu stanowić będą ok. 3% ogółu. Od czego mogą zależeć zmiany: 1)Demografia - liczba osób w wieku lat 2)Napływ osób z zagranicy 3)Zmiany preferencji wyboru studiów Wnioski z przeszłości: 1)Stabilny odsetek mężczyzn i 2)…rosnący kobiet na studiach doktoranckich 3)Studenci z zagranicy stanowią 3-3,5% ogółu Udział osób na studiach doktorancich na Mazowszu w populacji w wieku lat
Studenci studiów doktoranckich – wyniki projekcji Obserwacje z przeszłości Projekcja
Czy studia podyplomowe są w stanie skompensować ubytek studentów? Obserwacje z przeszłości Projekcja
Najważniejsze wnioski z projekcji Ze względu na zmiany demograficzne liczba studentów studiów wyższych na Mazowszu może spaść do 2024 roku o ok. 29%, ale potem zacznie powoli rosnąć Dane z przeszłości wskazują, że bardziej wrażliwe na te zmiany są studia płatne. Ponadto zmienia się struktura popytu na kierunki studiów Dynamiczny rozwój oferty na studiach podyplomowych może w najlepszym razie prowadzić do opóźnienia zmian do ok roku Trendy z przeszłości wskazują, że w napływ studentów z zagranicy lub z innych części Polski może jedynie nieznacznie złagodzić zmiany związane z trendami demograficznymi
Foresight regionalny Akademickie Mazowsze 2030 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – Realizowany w ramach Działania 1.1, Poddziałania Warszawa,