Wykorzystanie Wikipedii w nauczaniu na odległość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Od kompetencji do kwalifikacji
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
(na podstawie badań ankietowych)
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
Technologia informacyjna
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Analiza techniczno-ekonomiczna projektów OZE w programie RETScreen
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK URZĄDZEŃ SANITARNYCH ul. Gołdapska Olecko Tel.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
czyli jak poradzić sobie bez listonosza.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
TERMICZNA LISTWA PANELOWA
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POLSKA AKADEMIA OTWARTA Rozpoczęcie roku akademickiego 2007/2008.
Pedagogika szkoły wyższej
PODSUMOWANIE TRENDÓW RYNKU
Energia słoneczna.
Narzędzie wspierające zarządzanie organizacj Parentis Sp. z o. o
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Metody sprawnego uczenia się.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
płytka Petriego termometr ciepła woda 1. Połóż termometr na płytce Petriego. Zanotuj jaką wskazuje temperaturę i zamknij wieczko.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Historia metod komunikacji.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, ul. Kilińskiego 25 w Sosnowcu.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Czyli jak człowiek komunikował się kiedyś i dziś.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANO WYKORZYSTUJĄC MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE PRZEZ CEO
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
UCIEPŁOWNIENIE MIASTA WOJKOWICE
Mgr. Marta Skalková Toruń – Października 2013
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Projekt Kim będziesz?.
„Budowa Gminnego Przedszkola w Rogowie”
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie Wikipedii w nauczaniu na odległość Stanisław Czachorowski www.uwm.edu.pl/czachor

Definicja walidacji Walidacja kompetencji zawodowych to przyznawanie certyfikatów osobom, które swoją wiedzę i umiejętności zawodowe zdobyły samodzielnie, nie uczestnicząc w szkoleniach ani kursach. Inne terminy używane do określenia tego procesu to: bilansowanie, rozpoznawanie, uznawanie, zatwierdzanie, certyfikowanie. walidacja - w psychologii proces ustalania stopnia odpowiedniości, trafności, celowości szkolenia albo ważności, dokładności narzędzia pomiarowego walidacja - w naukach technicznych i informatyce działanie mające na celu potwierdzenie w sposób udokumentowany i zgodny z założeniami, że procedury, procesy, urządzenia, materiały, czynności i systemy rzeczywiście prowadzą do zaplanowanych wyników Stan z dnia 24 stycznia 2008 r.

Wstęp Też się uczę (znak czasu) – nawet naukowiec musi się cięgle dokształcać, Własna motywacja i samodzielność Stopnie naukowe jako walidacja wiedzy i umiejętności (doktorat, habilitacja, profesura)

Uczenie się i nauczanie Nauka to kontakt człowieka z człowiekiem (naśladownictwo i objaśnianie, informacje zwrotne i korekty) Problemem jest sprawdzenie i potwierdzenie umiejętności (egzaminowanie w nauczaniu formalnym, walidacja w samodzielnym uczeniu się)

Nauczanie na odległość Pismo i druk (czas i odległość) + poczta (np. ESKK) Tele-komunikacja (telefon, radio, telewizja, magnetofon, Internet) Odbiór bierny i interaktywny Różne formy substytutu bezpośredniego kontaktu Nauczanie na odległość to rozszerzenie kręgu znajomych i poszerzenie kontaktu kulturowego

Jak funkcjonuje mózg Neurofizjologiczne podstawy funkcjonowania mózgu, kanały odbioru informacji, zapamiętywanie i zapominanie, różne style uczenia się Wiedza jako struktura zorganizowana a nie zbiór informacji wiem rozumiem działam

Nauczanie na odległość System klasowo-lekcyjny Potrzebna duża motywacja własna Własne tempo i własny zakres Duża indywidualizacja tempa i zakresu Narzucona dyscyplina zewnętrzna Brak indywidualizacji tempa i zakresu Sam sobie okrętem, sterem i kapitanem Między wrony i pies kracze

Efektywność nauczania Wykład – 5% Samodzielne czytanie – 10% Metody audio-wizualne -20% Demonstracje (pokazy) – 30% Grupa dyskusyjna – 50% Nauka przez działanie – 75% Natychmiastowe wykorzystanie w praktyce – 90% Nauczanie innych – 90%

Przykład Wikipedii Tworzenie – pisanie pracy „zaliczeniowej”, poddawanie jej ocenie zewnętrznej, dyskusja, argumentacja i szukanie dodatkowych argumentów Szukanie źródeł, strukturalizacja wiedzy Przykład hasła [[walidacja]] Przykład hasła z budownictwa

Grzejnik

Historia grzejnika [edytuj] Powszechnie uważa się, że centralne ogrzewanie wynaleźli starożytni Rzymianie. Jednak z dochodzenia przeprowadzonego przez elektrociepłownię z Samary (południowo-zachodnia Rosja) wynika, że pierwszy grzejnik został zamontowany w roku 1855 w Sankt Petersburgu. Wynalazcą był Franz San Galli (urodzony w Prusach, lecz mieszkający w Rosji Niemiec pochodzący z rodziny o włoskich korzeniach). Swój wynalazek nazwał "ciepłą skrzynką" i opatentował w Niemczech i USA. Pomnik grzejnika [edytuj] To bardzo użyteczne urządzenie doczekało się pomnika. Z okazji 150 rocznicy zamontowania pierwszego grzejnika w Sankt Petersburgu, na początku sezonu grzewczego 2005, przed elektrociepłownią w Samarze stanął 31 tonowy pomnik żeliwnego grzejnika (wykonany przez lokalnego artystę rzeźbiarza Nikołaja Kuklewa). Powyżej urządzenia, w świetle okna z grubą kotarą, przeciąga się w cieple kot. Zwierzęta te, jak mało co, umieją docenić zalety dobrej instalacji grzewczej. Tym bardziej, że w tej części Rosji temperatura powietrza w zimie potrafi spaść poniżej -50 stopni Celsjusza... Grzejnik (potocznie nazywany kaloryferem z fr. calorifère) , czyli wymiennik cieplny typu woda-powietrze lub para-powietrze; element układu centralnego ogrzewania. Powszechnie stosowany w najróżniejszych pomieszczeniach. Obecnie najczęściej stosowane są grzejniki płytowe zbudowane ze zgrzewanych płyt stalowych. W nowych instalacjach centralnego ogrzewania praktycznie nie są już stosowane grzejniki żebrowe, mimo że w niektórych rozwiązaniach modułowość konstrukcji pozwala na dodanie większej ilości żeber, a dzięki temu prostą zmianę mocy grzejnika. Przez grzejnik przepływa gorąca woda lub para, która zazwyczaj nie pochodzi bezpośrednio z elektrociepłowni. Woda zasilająca centralne ogrzewanie ogrzewana jest w wymienniku ciepła przez wodę z sieci ciepłowniczej, lub w kotle, a następnie płynie do odbiorników ciepła jakimi są grzejniki.

Ogrzewanie Ogrzewanie jest to proces dostarczania energii termicznej do ciała, pomieszczenia, w celu podniesienia lub utrzymania jego temperatury. Artykuł ten omawia ogrzewanie w kontekście wszelkiego rodzaju pomieszczeń, budowli i budynków, gdyż takie jest najczęstsze stosowanie tego wyrażenia. Ogrzewanie może dotyczyć również: samochodu (patrz też niżej: grzejniki nadmuchowe) tafli boiska (patrz też niżej: ogrzewanie podłogowe) i inne.

Piec kaflowy

Przykład 2. (branżowe i „cechowe” bazy) Inne „repozytoria” wiedzy i umiejętności Lista pojęć Lista materiałów z różnych firm wraz z ich oceną i wartością Opisy montażu i porady praktyczne (procedury, opis wykonania) Czy warto udostępniać tajniki własnej wiedzy? Wspieranie konkurencji?

Co ja uzupełniałem w Wikipedii Ekologia, hydrobiologia, Trichoptera Dodawanie definicji, poprawki techniczne, uzupełnianie, dodawanie brakujących haseł Wikispecies Commons (zdjęcia) Miejscowości (Warmia i Mazury – hobby) Biografie Jak pisać, jak cytować – dodatkowe sposoby nauki pisania, przydatne dla magistrantów (uzupełnienie wiedzy z ćwiczeń i seminarium)

Co mi to dało zawodowo i prywatnie? Czy rozumiem? Czy wiem? – powtórka i systematyzacja wiedzy (mind-maping, szybkie czytanie i strukturyzacja wiedzy) Poszukiwanie i doczytywanie, gdy trzeba coś uzupełnić Lepsze poznanie regionu i jego historii, zakorzenianie się w małej ojczyźnie.

Wikipedia jest projektem „żywym” i aktywnym, inne mniejsze projekty czasem szybko „umierają śmiercią własną” Potrzebna odpowiednia masa krytyczna dla ciągłości i trwałości projektu.

Dodatki Różne metody potwierdzania wiedzy i umiejętności w kształceniu tradycyjnym i na odległość Walidacja wiedzy Walidacja umiejętności Wiedza pozorna na egzaminach wiem rozumiem działam

Stanisław Czachorowski www.uwm.edu.pl/czachor Dziękuję za uwagę Stanisław Czachorowski www.uwm.edu.pl/czachor