Konferencja „Miasta w Internecie”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Narodowa Strategia Spójności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Szerokopasmowe Lubuskie
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Usługi nowoczesnej administracji publicznej
P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI D O ROKU 2020 D O ROKU 2020 MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI W ARSZAWA,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
60s w internecie Źródło: go-gulf.com/blog/60-seconds/
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Witam na spotkaniu z Latarnikiem Polski Cyfrowej Równych Szans
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Warszawa, 21 października 2014
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Konferencja „Miasta w Internecie” SENS CYFRYZACJI- Konferencja „Miasta w Internecie” Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Gdańsk, dnia 19 czerwca 2013 r.

Naszą misją jest, aby państwo lepiej służyło obywatelom. Chcemy wykorzystać potencjał cyfryzacji, aby promować otwarty rząd, dostęp do internetu, e-administrację oraz innowacje w gospodarce cyfrowej.

PAŃSTWO OPTIMUM: państwo skupione na obywatelu nie wycofuje się, ale świadomie wskazuje pola interwencji sprawnie używa nowych technologii i wspiera edukację w zakresie umiejętności niezbędnych dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa open government/smart government (dialog i partycypacja społeczna)

JAK DZIAŁA PAŃSTWO OPTIMUM? Tylko tyle regulacji, ile jest niezbędne dla codziennej sprawności funkcjonowania instytucji publicznych. Tylko tyle interwencji, ile trzeba dla rozwoju i wysokiej stopy zwrotu ponoszonych inwestycji, także w ludzi i ich umiejętności. Tylko tyle restrykcji, ile potrzebne jest dla bezpieczeństwa struktur obronnych państwa oraz bezpieczeństwa codziennego mieszkańców kraju. Tyle opiekuńczości, by nikomu nie dać poczuć się wykluczonym. Tyle tylko aktywności na poziomie centralnym, by wspomagać rozwiązywanie problemów na niższych poziomach organizacji życia publicznego. Tylko tyle administracji jeśli chodzi o zasoby, ile naprawdę potrzeba w określonych obszarach.

60 SEKUND W INTERNECIE Źródło: go-gulf.com/blog/60-seconds/

JAK UŻYWAMY SMARTFONÓW? Źródło: Harvard Business Review: How do people really use mobile?

Zarządzanie Metropolis Nowe wyzwania: globalizacja, cyfryzacja, urbanizacja Miasto dawniej: węzeł przemysłu, transportu, wiedzy; obecnie- dla mieszkańców Mieszkańcy w centrum uwagi Zarządzanie miastem musi doganiać te zmiany Władze miast: włączać w decyzje interesariuszy z NGO i sektora biznesu Cel: lepsza jakość życia w mieście przy utrzymaniu efektywności i konkurencyjności

ŻYCIE W METROPOLIS Potrzeba dostępu- do kultury, rozrywki, infrastruktury(wielkomiejski styl życia) Przestrzeń publiczna- wolny czas w mieście: fooding „komórkowe miasto”- personalizacja przestrzeni publicznej Potrzeba równowagi życie- praca Łatwiejsza komunikacja- rowery miejskie, elektryczne samochody miejskie (także bezosobowe) Shareconomy- potrzeba dzielenia się np. wymiana książek, etc. Fot. Book Forest Berlin

NOWA TEKTONIKA ZMIAN informacja / otwarte zasoby (skala, prosumenci) OD ANALOGU DO CYFRY informacja / otwarte zasoby (skala, prosumenci) cyfrowe „ja”/ochrona danych osobowych i prywatności swoboda ponad granicami granice / cenzura sieć / społeczności kooperacja w pracy uczestnictwo / opinia publiczna / demokracja wolność – własnosć - bezpieczeństwo nowa ekonomia (share economy) masowość e-rynku prymat dostępu nad własnością

WEHIKUŁ INNOWACYJNOŚCI

MODEL OTWARTEGO RZĄDU 4 przemiany cywilizacyjne: technologia: internet, technologie mobilne, konwergencja mediów demografia: pokolenie cyfrowych tubylców, sieciowość współpracy demokracja: od reprezentacji do partycypacji administracja: w poszukiwaniu większej efektywności, dostępności, przydatności Źródło: Mapa Drogowa Otwartego Rządu w Polsce

SMART GOVERNMENT Uproszczenie usług publicznych Elektronizacja usług państwa Udostępnianie zasobów publicznych Orientacja na obywatela/użytkownika Kompleksowa cyfryzacja Stymulacja potencjału kreatywności Oświadczenia zamiast zaświadczeń Aplikacje przyjazne dla użytkownika Nowe kompetencje Bezpieczna prywatność i dane osobowe Informatyzacja zintegrowana Wykorzystywanie informacji publicznej Deregulacja i przejrzystość „Licznik oszczędności” Otwarte zasoby Państwo optimum Państwo 2.0+ „share value state”

TRZY FILARY CYFRYZACJI W POLSCE: Zwiększenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa Zwiększenie potrzeby używania Internetu Zwiększyć dostępność do internetu Projekty infrastrukturalne Rozwój treści Promocja i edukacja Wzrost gęstości o każde 10% Wzrost sprawności państwa i rozwój e-gospodarki potencjał wzrostu PKB o 1%-1,5% Udział w PKB 2,7 % Wpływ na innowacyjny rozwój “Broadband Infrastructure and Economic Growth” (2009) Raport Boston Consulting Group i Google kompleksowe/holistyczne podejście wymiar: cywilizacyjny, ekonomiczny, społeczny

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji PO Polska Cyfrowa 2014-2020 Podstawowe założenia: oparty na logice równoważenia podaży i popytu na produkty, usługi i treści cyfrowe silna koordynacja z poziomu krajowego, w tym wyznaczanie standardów dla działań na poziomie regionalnym w ramach celu 2 polityki spójności: Zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości TIK program będzie się składał z 5 osi (wg propozycji MAC): - szybki internet szerokopasmowy - e-Administracja i otwarte państwo - e-Gospodarka - e-Kompetencje społeczeństwa - Pomoc techniczna alokacja – ok. 10 mld pln z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego instytucja zarządzająca – MRR, MAC jako instytucja pośrednicząca Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Pokrycie sieciami Next Generation Access Sieć NGA* jest dostępna dla 54% gospodarstw domowych Unii Europejskiej, jednak zaledwie 12% obszarów wiejskich UE ma do nich dostęp. Źródło: Digital Agenda Scoreboard 2013 * Next Generation Access (NGA): VDSL, Cable Docsis 3.0 and FTTP; Source: Point Topic

ROZWÓJ MOBILNEGO INTERNETU W POLSCE Internet 4. generacji (LTE) dostępny jest już dla 50% Polaków – średnia dla całej UE wynosi 26,2% Źródło: Digital Agenda Scoreboard 2013

Rozwój sieci szerokopasmowych

Informatyzacja Zintegrowana priorytetyzacja przejrzystość najlepsza relacja value for money państwo niezależne obywatel niezależny proces i usługa w centrum (nie projekt IT) właściciel procesu perspektywa użytkownika mniej wysiłku obywatela większa pomoc obywatelowi logiczny i skuteczny obieg informacji zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa efektywność kosztowa neutralność technologiczna państwa Państwo 2.0 | Nowy start dla e-administracji

Mapa drogowa zmian prawnych w informatyzacji Usługi- dostępność wieloma kanałami komunikacji elektronicznej i w różnych językach. Procedury administracyjne i sądowe oparte o opis procesu biznesowego (definicja potrzeb, odbiorca, wejście – wyjście, otoczenie) dla użytkownika. Interoperacyjność systemów różnych instytucji. Zwolnienie obywateli/przedsiębiorców ze składania „papierów”- formularze wypełniane w oparciu o rejestry i zasoby publiczne, odwzorowania elektroniczne dokumentów papierowych. Ochrona danych osobowych. Klient przy okienku- urzędnik zelektronizowany (szybsza obsługa, bo dostęp do rejestrów, danych, wymiana danych między instytucjami). Elektroniczna wymiana dokumentów i informacji- stopniowo rozwiązania elektroniczne jako jedyne

Równoważność dokumentów / znaków: Papierowy / elektroniczny Mapa drogowa zmian prawnych w informatyzacji – c. d. Eliminacja z „masy prawnej” określeń nierekomendowanych- „na piśmie”, „do wglądu”, „poświadczona kopia”, „osobiście„ Równoważność dokumentów / znaków: Papierowy / elektroniczny Forma pisemna / elektroniczna Podpis odręczny / elektroniczny 10. Narzędzia identyfikacji – elektroniczne: profil zaufany, podpis kwalifikowany (adekwatnie do obszaru).

PRZYJAZNA E-ADMINISTRACJA DZIŚ rejestracja online w urzędzie pracy  usługa elektronicznego sprawdzenia stanu konta, opłacenia składki ZUS, etc. Profil zaufany usługa założenia, zawieszenia, wyrejestrowania firmy przez internet (dz.gosp) usł. gminne MPiPS ZUS PUE MG CEiDG usługa weryfikacji online danych z prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. usł. woj. MSW CEPiK rozliczanie podatków wobec państwa ESP MIN.FIN E-PODATKI obsługa rekrutacji przez internet  wgląd do ksiąg online, bez konieczności wizyty w sądzie  UJ S24 – system rejestracji spółki z o.o. księgi wieczyste dostęp do danych statystycznych  sprawdzenie online prawa do świadczeń zdrowotnych w placówce zdrowotnej MS GUS Geoportal NFZ eWUŚ dostęp online i mobilny do danych przestrzennych (np. sprawdzenie danych nt. działki) 

Nowelizacja ustawy o informatyzacji Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia Elektroniczne skrzynki podawcze o jednolitych standardach. Możliwość składania pism w postaci elektronicznej za pomocą ESP do wszystkich podmiotów właściwych do rozpatrzenia spraw określonego rodzaju. Wzory pism elektronicznych i formularzy elektronicznych (ePUAP). Zwiększenie liczby spraw, które mogą być inicjowane na drodze elektronicznej dzięki opracowanym wzorom elektronicznym i formularzom generującym dokumenty elektroniczne według wzoru. Wyczyszczenie ePUAP z usług nie spełniających standardów. Kategoryzacja – poziomy usług Aktualizacja usług, których realizacja nie jest obecnie możliwa na ePUAP. Przejrzystość zaawansowania usług. Obowiązek aktualizacji usług na ePUAP. Uzyskanie listy usług wystawianych na ePUAP zgodnej z aktualnym stanem prawnym.

Zwiększenie liczby dostępnych usług. Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia cd. Zwiększenie liczby podmiotów publicznych, które mogą wykorzystać ePUAP do swoich usług. Zwiększenie liczby dostępnych usług. Stała komunikacja obywatela, przedsiębiorcy z urzędem drogą elektroniczną. Wprowadzenie obowiązku po stronie podmiotu wykonującego zadanie publiczne przechowywania adresu do komunikacji elektronicznej i wykorzystanie tego adresu, o ile obywatel lub przedsiębiorca zażąda w sposób trwały komunikacji w określonej kategorii spraw. Rozszerzenie dostępu on-line do akt sprawy na wszystkie dokumenty drogą elektronicznego zarządzania dokumentami. Wykorzystanie systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (w jednostkach, które wprowadziły taki system) do pełniejszej realizacji prawa do wglądu w akta własnej sprawy w dogodny dla niej sposób.

Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia cd. Posługiwanie się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych. Rozwiązanie to wyznacza kierunek zmian w jakim powinny podążać przepisy prawne traktujące o sposobie przesyłania dokumentów oraz wymaganych do nich załączników. Zwiększenie liczby podmiotów potwierdzających profil zaufany. Projektowana zmiana ma na celu zwiększenie liczby punktów potwierdzeń Profilu Zaufanego co zapewni łatwiejszy dostęp obywateli do tego instrumentu. Informatyzacja dalszych czynności (wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa). Informatyzacja dalszych czynności w postępowaniu administracyjnym, dla których w obecnym stanie prawnym zastrzeżona jest forma pisemna (np. wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa).

GOSPODARKA INTERNETOWA W POLSCE Sektor ICT jest motorem wzrostu PKB Wartość gospodarki internetowej szacowana jest od 2,1% Computerworld, 2011), 2,7% (BCG) do 4,8% (Deloitte). Optymistyczne prognozy mówią o perspektywie wzrostu 14% rocznie (BCG) Od sektora ICT do ICT w każdym sektorze

Gospodarka INTERNETOWA w polsce Według ekspertów rok 2013 ma przynieść kolejne wzrosty wartości polskiego rynku e-commerce. W tym obszarze nasz kraj odnotowuje najwyższe wzrosty w Europie – ok. 30-40 % rocznie. Według rankingu Top 400 Europe opracowanego przez Internet Retailer, rynek e-commerce w Polsce w 2012 wzrósł do 5,85 mld USD z 4,36 mld w roku poprzednim. Source: Digital Agenda Scoreboard

Otwarte zasoby w kontekście nowelizacji dyrektywy re-use Rozszerzenie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego o muzea, biblioteki i archiwa – dziedzictwo kulturowe- bez opłat Dostęp do informacji sektora publicznego – pełniejszy i na bardziej jasnych zasadach- CRIP Pobudzenie innowacji w gospodarce, społeczeństwie i kulturze Otwieranie zasobów wiedzy, edukacji, dziedzictwa kulturowego- z respektem dla praw obywatelskich i tanim dostępem (abonament, mikropłatności lub „za reklamę”)

POLSKA LIDEREM DEBATY O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH Polska przewodzi w debacie na temat nowego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych Nowe regulacje powinny równoważyć ochronę prywatności obywateli ze swobodą prowadzenia działalności gospodarczej Konieczna jest wyraźna zgoda obywatela na przetwarzanie jego danych Konieczne jest poszerzenie definicji danych osobowych i dobre sformułowanie warunków stosowania zasady podejścia opartego na ryzyku Chcemy zachęcać inne kraje do dobrze wyważonych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych Chcemy harmonizacji jednolitego rynku w Unii Europejskiej co ułatwi europejskim przedsiębiorcom prowadzenie biznesu w Europie, a globalne firmy dostosuje do wysokich standardów ochrony Debata z udziałem unijnej komisarz Viviane Reding, 13 maja, 2013, Warszawa

WIEDZA I KREOWANIE WARTOŚCI W GOSPODARCE OPARTEJ NA DANYCH Źródło: Knowledge Based Capital, OECD

Wolność w internecie: ITR Promujemy wolny i otwarty internet Polska jako jeden z pierwszych krajów poddała treść nowego Międzynarodowego Regulaminu Telekomunikacyjnego konsultacjom społecznym Podczas konferencji ITU w Dubaju w grudniu 2012r. popieraliśmy zapisy chroniące wolność w Internecie Wolność- współpraca partnerów: idea raportu przejrzystości

Komunikacja burzy społeczne bariery

KOMPETENCJE XXI WIEKU 32 1. WNIOSKOWANIE: 2. INTELIGENCJA EMOCJONALNA: Umiejętność określenia głębszego sensu lub znaczenia tego co jest wyrażane 2. INTELIGENCJA EMOCJONALNA: Umiejętność łączenia się z innymi w głęboki I bezpośredni sposób do odczuwania i stymulowania reakcji i pożadanych interakcji 3. SPRAWNOŚĆ ADAPTACYJNA Biegłość w myśleniu i wymyślaniu rozwiązań oraz odpowiedzi niekonwencjonalnych 4. KOMPETENCJE MIĘDZYKULTUROWE: Umiejętność pracy w różnych umiejscowieniach kulturowych 5. PRZETWARZANIE DANYCH: Umiejętność przetłumaczenia dużej ilości danych na abstrakcyjne pojęcia oraz do rozumowania opartego na wiedzy 6. KOMPETENCJE CYFROWE: Umiejętność krytycznej oceny i rozwijania treści opartych na nowych formach i komunikowanie ich 7. MIĘDZYDYSCYPLINARNOŚĆ: Zdolność rozumienia pojęć i koncepcji z wielu dziedzin 8. MYŚLENIE PROJEKTOWE: Zdolność do rozwijania i doprowadzania zadań i procesów do oczekiwanych wyników 9. PRACA W SZUMIE: Zdolność do rozróżniania i filtrowania informacji dla zmaksymalizowania funkcji poznawczych przy użyciu różnych technik i narzędzi 10. WSPÓŁPRACA W WIRTUALU: Zdolność do efektywnej, zaangażowanej pracy w wirtualnym zespole 32 Źródło: Future work skills 2020, Institute for the Future for the University of Phoenix Research Institute, Palo Alto 2011.

INNOWACJE I INTEGRACJA CYFROWA Wykluczenie cyfrowe: Ponad 70% osób powyżej 50 roku życia nie korzysta z internetu (Eurostat, 2011) Latarnicy Polski Cyfrowej – wspólny projekt z organizacją pozarządową Szkolenia dla wolontariuszy którzy uczą osoby starsze korzystania z komputera w swoich społecznościach lokalnych Latarnicy zrealizowali już 16,415 godzin szkoleń dla 61,626 tysięcy seniorów Programy edukacji cyfrowej będą finansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa

Sieć E - Orlików Sieć E- Orlików Sieć E- Orlików Sieć E- Orlików Wspólny design, standard sprzętu, dostęp do sieci (> 30 MB/s) Kino on - line, e – świetlica do odrabiania lekcji (e – korepetycje), biblioteka i e – biblioteka, kabina Latarników 50 +, skrzynka administracyjna, etc. Sieć ogólnokrajowa Generowanie lokalnych e - liderów

CYFROWA REWOLUCJA… Z epoki Gutenberga do ery cyfrowej Ekonomia oparta na współpracy i współdzieleniu Nowe szanse rozwoju (cyfrowa wartość dodana) Elementy krytyczne/wartości: wolność (indywidualna) prywatność networking dostępność respekt dla praw własności intelektualnej równoważony prawem do powszechnego dostępu bezpieczeństwo (ale nie oparte na modelu Wielkiego Brata)

Dziękuję za uwagę!