mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomorska Agencja Poszanowania Energii
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Współpraca z gminami w kontekście planowania energetycznego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Jak zbudować instalacje PV - krok po kroku, konieczne pozwolenia
Energetyka odnawialna w świetle najnowszych uregulowań prawnych Poznań, 7 października 2013 r.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
PLANOWANIE ENERGETYCZNE W GMINIE
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Przegląd masowych awarii w systemach elektroenergetycznych
Perspektywy rozwoju rynku OZE
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Planowanie energetyczne w gminie - obowi ą zki wynikaj ą ce z ustawy – Prawo energetyczne i ich znaczenie Pó ł nocno – Zachodni Oddzia ł Terenowy URE Szczecin.
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Techniczne oraz prawne ograniczenia lokalizacji elektrowni wiatrowych i biogazowych w kontekście aktualnych uregulowań prawnych dr inż. Grzegorz Barzyk.
związane z budownictwem energooszczędnym
USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
D OFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW DOTACJI N ARODOWEGO F UNDUSZU O CHRONY Ś RODOWISKA I G OSPODARKI W ODNEJ „ Zadania gminy w planowaniu i wdrażaniu lokalnego.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
1 Zmiana nr 2 studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Gniew CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE PROJEKTU.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Barbara Adamska ADM Poland
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Trójpak energetyczny – nowe prawa i obwiązki gmin wynikające z projektów zmian niektórych ustaw mgr Marlena Ballak doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego Szczecin, dnia 15 marca 2013 r.

PRAWA I OBOWIĄZKI GMIN W ZAKRESIE ENERGETYKI - REGULACJE OBECNE Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 poz. 1059) Obwieszczenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2009 w sprawie polityki energetycznej państwa do 2030 roku (M.P. z 2009 Nr 2 poz.11 Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 2012 Nr 0 poz. 647 z późn. zm.)

PRAWA I OBOWIĄZKI GMINY W ZAKRESIE ENERGETYKI MOŻNA PODZIELIĆ NA: ZAOPATRZENIE W ENERGIĘ JAKO ZADANIE WŁASNE GMINY OŚWIETLENIE MIEJSC PUBLICZNYCH ORAZ DRÓG I ULIC WSPÓŁDZIAŁANIE W RAMACH POLITYKI ENERGETYCZNEJ GMINA JAKO PRZEDSIĘBIORSTWO ENERGETYCZNE GMINA JAKO ODBIORCA ENERGII FUNKCJIONALNE Art. 12, art. 18 ustawy – Prawo energetyczne TWORZENIE PROJEKTÓW ZAŁOŻEŃ DO PLANÓW ZAOPATRZENIA W CIEPŁO , ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ I PALIWA GAZOWE TWORZENIE PROJEKTÓW PLANÓW ZAOPATRZENIA W CIEPŁO , ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ I PALIWA GAZOWE WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDEM WOJEWÓDZTWA WSPÓŁPRACA Z PRZEDSIĘBIORSTWAMI ENERGETYCZNYMI PLANISTYCZNE Art.. 7 ust. 5, art. 16, art. 17. art. 19 i art. 20 ustawy – Prawo energetyczne DOKUMNETY DLA OZE Wypis i wyrys miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu DOKUMNENT DLA ENERGETYKI JĄDROWEJ Opinia do decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej wydaną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. Nr 135, poz. 789). PORZĄDKOWE Art. 7 ust. 8 d ustawy – Prawo energetyczne

MAŁY TRÓJPAK ENERGETYCZNY Projekt zmiany ustawy prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw z dnia 18 października 2012 r. – druk sejmowy nr 946

NOWE REGULACJE „MAŁEGO TRÓJPAKU” W ZAKRESIE PRAW I OBOWIĄZKÓW GMIN Gmina jako odbiorca energii będzie mógł skorzystać z ułatwienia w instalowaniu mikroinstalacji OZE FUNKCJIONALNE Współdziałania z administracją rządową w ramach realizacji Krajowego Planu działania na rzecz OZE PLANISTYCZNE Zwolniono gminę z obowiązku wydawania dokumentów potwierdzających lokalizację dla mikroinstalacji OZE PORZĄDKOWE

Projekt ustawy prawo energetyczne, wersja 1.24 z 8 październik 2012 r. TRÓJPAK ENERGETYCZNY Projekt ustawy prawo energetyczne, wersja 1.24 z 8 październik 2012 r. Projekt ustawy prawo gazowe, wersja 2.004 z dnia 9 października 2012 r. Projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii, wersja 2.0.2. z 9 października 2012 r. Projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę – Prawo energetyczne, ustawę – Prawo gazowe oraz ustawę o odnawialnych źródłach energii, wersja 0.11 z 9 października 2012 r. Projekt ustawy o korytarzach przesyłowych, wersja 5.2 z dnia 5 grudnia 2012 r.

NOWE PRAWA I OBOWIĄZKI GMIN -WYNIKAJĄCE Z TRÓJPAKU ENERGETYCZNEGO Udział w PLANOWANIU ROZWOJU przedsiębiorstw energetycznych: przesyłowych, dystrybucyjnych i ciepłowniczych GMINNE PLANY ZAOPATRZENIA PLAN LOKALIZACJI dla korytarza przesyłowego PLANISTYCZNE Zadania własne gminy w zakresie ZAOPATRZENIA w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe przeniesiono do ustawy o samorządzie gminnym Wyłączeni z finasowania przez gminą oświetlenia DRÓG KRAJOWYCH Wprowadzeni definicji INFRASTRUKTURY OŚWIETLENIOWEJ Wprowadzono instytucję ODBIORCY WRAŻLIWEGO FUNKCJIONALNE

PLANY ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW ENERGETYCZNYCH Konsultacji planu rozwoju przedsiębiorstwa przesyłowego PLAN ROZOWJU PRZEDSIĘBIORSTWA PRZESYŁOWEGO W planach uwzględnia się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub kierunki rozwoju gminy określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin (plan ten podlega aktualizacji co 3 lata) PLANY ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW DYSTRYBUCYJNYCH W planie uwzględnia się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub kierunki rozwoju gminy określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (plan ten sporządza się na okres 6 lat i aktualizuje co 3 lata) PLANY ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW CIEPŁOWNICZNYCH

GMINNE PLAN ZAOPATRZENIA Wójt, burmistrz albo prezydent miasta opracowuje dla obszaru gminy plan zaopatrzenia w energię elektryczną i ciepło, zwany dalej „planem zaopatrzenia”. Rada gminy uchwala plan zaopatrzenia UCHWALENIE Plan zaopatrzenia sporządza się dla obszaru gminy na okres co najmniej 15 lat i aktualizuje co najmniej raz na 3 lata Wójt, burmistrz albo prezydent miasta powiadamia pisemnie o przystąpieniu do opracowania projektu planu zaopatrzenia operatorów systemów przesyłowych, dystrybucyjnych i ciepłowniczych Przedsiębiorstwa energetyczne zgłaszają, w terminie 14 dni udział w konsultacjach projektu planu zaopatrzenia Uzgodniony projekt planu zaopatrzenia podlega opiniowaniu przez samorząd województwa w zakresie koordynacji współpracy z innymi gminami oraz jego zgodności z polityką energetyczną państwa. Projekt planu zaopatrzenia wykłada się do publicznego wglądu na okres 21 dni, oraz zamieszcza na stronie internetowej urzędu, poprzez obwieszczenie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. PROCEDURA Wójt, burmistrz albo prezydent miasta powołuje ZESPÓŁ DO OPRACOWANIA PROJEKTU PLANU składający się z przedstawicieli gminy, przedsiębiorstw oraz innych wskazanych przez gminę osób. Przedsiębiorstwa energetyczne nieodpłatnie udostępniają gminom plany rozwoju oraz przedstawiają wnioski do opracowanego projektu planu zaopatrzenia ZESPÓŁ DO SPRAW OPRACOWANIA

PLAN LOKALIZACJI Plan zaopatrzenia uchwalony przez Radę Gminy jest podstawą do określenia planu lokalizacji Plan zaopatrzenia Projekt planu lokalizacji przygotowuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta - Rada Gminy uchwala plan lokalizacji po stwierdzeniu zgodności z planem zaopatrzenia Plan lokalizacji służy do ustalenia korytarza przesyłowego: - dla urządzeń innych niż o znaczeniu krajowym - dla urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej o napięciu nieprzekraczającym 1 kV - urządzeń do przesyłani gazu o ciśnieniu do 10 kPa Plan lokalizacji

FUNKCJIONALNE FINANSOWANIE OŚWIETLENIA PRZEZ GMINĘ Finansowania oświetlenia ulic i placów, pozostających w zarządzie gminy oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich dróg (wyłączone zostały drogi krajowe), znajdujących się na terenie gminy FINANSOWANIE OŚWIETLENIA PRZEZ GMINĘ To kompletna oprawa oświetleniowa, obejmująca źródło światła, urządzenia służące do rozsyłania, filtrowania lub przekształcania światła wysyłanego przez źródło światła, zawierającą elementy niezbędne do mocowania i ochrony źródła światła oraz do przyłączania go do obwodu zasilającego, zainstalowaną na konstrukcjach wsporczych wraz z instalacją zasilającą; jeżeli konstrukcja wsporcza służy wyłącznie celom oświetleniowym jest ona również elementem infrastruktury oświetleniowej INFRASTRUKTURA OŚWIETLENIOWA Uprawnieni do otrzymywania zasiłków okresowych, dodatku energetycznego oraz dodatku gazowego do tych zasiłków ODBIORCY WRAŻLIWI

Dziękuję za uwagę