Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda kierowanego nauczania
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Dojrzałość szkolna dziecka
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Nauczanie języka obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej) dr Małgorzata.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Upośledzenie umysłowe
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Przygotowały: Dorota Purzycka Beata Szczepańska Dorota Jarzembska
DOWN JESTEM PRZECIW.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Definicja Cechą upośledzenia umysłowego jest istotnie niższy ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, który następuje.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Stopnie niepełnosprawności – charakterystyka
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną Iwona Waliszewska Zespół Szkół Specjalnych Nr 12 w Szczecinie

Niepełnosprawność intelektualna wg DSM-IV-TR funkcjonowanie intelektualne istotnie niższe od przeciętnego (IQ około 70 lub mniej) współwystępowanie deficytów i upośledzenia zdolności przystosowania się w co najmniej dwóch obszarach początek przed 18 rokiem życia

Stopnie niepełnosprawności intelektualnej: lekki umiarkowany znaczny głęboki

Upośledzenie umysłowe stopnia lekkiego

Globalny charakter zaburzeń rozwojowych obejmujący: Funkcje instrumentalne Funkcje kierunkowe percepcję pamięć uwagę myślenie mowę sprawności motoryczne sprawności manualne motywację uczenia się kontrolę emocjonalną potrzebę osiągnięć

Zaburzenia te mogą być przyczyną trudności w opanowywaniu wiadomości i umiejętności z zakresu wszystkich przedmiotów realizowanych w szkole

Konkretno – obrazowy, sytuacyjny charakter procesów myślenia Poza zasięgiem możliwości poznawczych są: treści o charakterze abstrakcyjnym wymagające logicznego myślenia wyciąganie wniosków abstrahowanie i samodzielne rozwiązania sztywność myślenia wolne tempo myślenie mało samodzielne

MYŚLENIE operacje myślowe odwołują się do konkretu upośledzone myślenie abstrakcyjne nieudolność syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości, wiązania ich w logiczną całość ubóstwo wnioskowania i sądów zaburzona pamięć logiczna

UWAGA SŁUCHOWA I INTEGRACJA SENSORYCZNA zaburzenia słuchania warunkujące umiejętność czerpania z bodźców słuchowych informacji o otaczającym świecie zaburzenia koncentracji uwagi, ubogi zasób słów niedokładne wrażenia zmysłowe

SPOSTRZEGANIE, UWAGA, PAMIĘĆ, MOWA wąski zakres spostrzegania co wiąże się ze słabo rozwiniętą funkcją analizy i syntezy dominująca uwaga mimowolna uwaga rozproszona, słabo podzielna słabo rozwinięta pamięć zaburzenia głównie pamięci logicznej, mniej mechanicznej uboższy zasób słów przy przewadze słownictwa biernego nad czynnym

SFERA UCZUCIOWO – EMOCJONALNA I ZACHOWANIA SPOŁECZNE sztywność emocji i ich małe zróżnicowanie niedorozwój uczuć wyższych brak zdolności do rozumienia pojęć abstrakcyjnych nieadekwatność emocji impulsywność, brak przemyślenia, konsekwencji i przewidywania częsty brak samodzielności i inicjatywy bierność, słaby krytycyzm

Cechy programu edukacyjno – terapeutycznego dla dziecka upośledzonego w stopniu lekkim wspieranie w nabywaniu umiejętności ucznia indywidualizacja pod kątem potrzeb i trudności, zainteresowań i typu sensorycznego dziecka indywidualizacja metod pracy rozwijanie twórczości i aktywności współpraca i współdziałanie na linii nauczyciel – rodzic – dziecko oraz uczniów między sobą

Nie da się uczyć wszystkich tego samego i w ten sam sposób – to nie przynosi oczekiwanych efektów!

Proces budowania wiedzy i umiejętności: zaplanowany koncentrycznie powiązane ze sobą treści nauczania z poszczególnych przedmiotów poznawanie zagadnień od najprostszych do bardziej skomplikowanych pisanie, czytanie i liczenie nie traktowane jako cel sam w sobie

Wytyczne do pracy z uczniem lekko upośledzonym umysłowo: indywidualizacja celów i tempa pracy słowno – pokazowe instrukcje, ciągłe powtórzenia, stałe utrwalanie stosowanie wzmocnień pozytywnych, motywowanie aprobata, pochwała, akceptacja pozwalające na budowanie u ucznia pozytywnego obrazu samego siebie stosowanie metod aktywizujących wdrażanie do samodzielności wsparcie rodziców

Upośledzenie umysłowe stopnia umiarkowanego

Cechy uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną nieprawidłowości w rozwoju psycho-fizycznym (rozwój ruchowy, procesy percepcyjne) trudności w przechodzeniu z niższego poziomu rozwoju na wyższy, nieprawidłowe funkcjonowanie struktur anatomicznych mózgu wady i dysfunkcje narządów zmysłów nietrwała pamięć, myślenie konkretno – obrazowe, brak zdolności wykonywania operacji logicznych zaburzona komunikacja werbalna opóźniony i nieharmonijny rozwój somatyczny częste wrodzone wady rozwojowe

Ta grupa uczniów nie jest w stanie sprostać wymaganiom, możliwym do spełnienia przez innych uczniów!

W kształceniu uczniów niepełnosprawnych intelektualnie należy: pamiętać o całościowym, zintegrowanym nauczaniu i wychowaniu wielozmysłowo poznawać otaczający świat ciągle modyfikować programy edukacyjne realizować odrębną podstawę programową organizować lekcje uwzględniając potrzeby uczniów różnicować formy pracy z dominacją wycieczek dydaktycznych stosować konkretne przedmioty i realne sytuacje jako pomoce dydaktyczne uczyć w mniej licznych klasach dostosowywać czas zajęć i przerw do możliwości psychofizycznych uczniów dokonywać opisowej oceny rozwoju ucznia wykorzystywać specjalne metody, formy i techniki pracy

Programy edukacyjne – najczęstsze problemy właściwe zaplanowanie pracy grupy (tematyka, dobór zadań, rozplanowanie czasu) Uczeń zmienia się codziennie i ważne jest, by jego program terapii/ rewalidacji/ edukacji za nim podążał

„(…) fundamentalne powinno być dostosowanie działań do rzeczywistych potrzeb danej osoby oraz funkcjonalnych celów” Nela Grzegorczyk – Dłuciak Prezes Polskiego Stowarzyszenia Terapii Behawioralnej

Dziękuję za uwagę